Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-09 13:47
Soms kom ik wel eens een foto tegen die zo mooi bewerkt is dat ik me afvraag hoe doet de fotograaf dat.
Dan zoek ik naar tutorials en ga ik zelf experimenteren met een foto bewerking programma maar dan lukt het me vaak toch niet en geef ik het vaak op.

Misschien zijn er op het forum gebruikers die andere gebruikers, zoals mij, kunnen helpen om handiger te worden met deze foto bewerking programma's.

Op dit moment heb ik bijvoorbeeld een paar foto's gezien van Jonas Peterson waar ik de toning erg mooi van vind.
Ik snap dat ook het origineel al aan bepaalde eisen moet voldoen om een bepaald resultaat te krijgen maar dan nog kom ik vaak niet eens in de buurt.

Deze foto vind ik bijvoorbeeld erg mooi, wie weet hoe je deze sfeer kunt krijgen met bijvoorbeeld Photoshop of Lightroom?

Afbeeldingslocatie: http://jonaspeterson.com/blog/wp-content/uploads/2009/08/mcclure_album018.jpg

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 19:06
Trail and Error is the Key ;-)

Daarnaast natuurlijk een kleur echte monitor of 1 die heel dicht bij de echtheid zit en idem printer.

Proberen met tonen 1 bewerken en naast de orgineel te houden. Dan kom je al een heel eind.. Ook juiste camera settings maakt al een hoop goed. Slechte belichting geeft al een verkeerde verhouding mee. Dan moet je zo veel aanpassen op je foto dat erg lastig is gewenste resultaat te halen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:00
In het bovenstaande voorbeeld is het voornamelijk het licht en de beperkte DOF (alhoewel het een effect lijkt)die de foto maken. De bewerking vind ik niet zo bijzonder eigenlijk.

Guttegut, heb je mijn Before/Afters wel eens gezien? Misschien dat je daar wat inspiratie uit haalt.

[ Voor 1% gewijzigd door Nomad op 03-09-2011 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-09 09:17
Als het voornamelijk gaat om toning kan het erg goed helpen om eens te zoeken in wat plugins. Als je niet goed weet waar je met een steil heen wil helpt dat erg goed. Voor inspiratie gebruik ik zelf Nik Software's Color Efex Pro. Die kan ik dan ook erg aanraden, al is het maar de trial om te zien wat voor standaard opties erin zitten. De meeste effecten zijn niet erg moeilijk te repliceren als je comfortabel bent in het gebruik van bijvoorbeeld zwart/wit omzettingen met custom gradient en het resultaat daarvan weer met je foto combineren.

Helaas (of eigenlijk gelukkig) zijn er in photoshop honderden manieren om dergelijke effecten te bereiken, dus is het nogal lastig om een specifieke manier voor te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:00
SndBastard schreef op zondag 04 september 2011 @ 00:15:
Als het voornamelijk gaat om toning kan het erg goed helpen om eens te zoeken in wat plugins. Als je niet goed weet waar je met een steil heen wil helpt dat erg goed. Voor inspiratie gebruik ik zelf Nik Software's Color Efex Pro. Die kan ik dan ook erg aanraden, al is het maar de trial om te zien wat voor standaard opties erin zitten. De meeste effecten zijn niet erg moeilijk te repliceren als je comfortabel bent in het gebruik van bijvoorbeeld zwart/wit omzettingen met custom gradient en het resultaat daarvan weer met je foto combineren.

Helaas (of eigenlijk gelukkig) zijn er in photoshop honderden manieren om dergelijke effecten te bereiken, dus is het nogal lastig om een specifieke manier voor te stellen.
Ik zou mensen juist niet aanraden om met plugins te werken, maar om juist even wat tijd te steken in de basisfuncties van Photoshop. Het is zonde als je afhankelijk wordt van plugins, zonder dat je weet wat er precies gebeurd. Zoals je zelf aangeeft kan je in Photoshop op tientallen manieren hetzelfde effect bereiken; een plugin maakt het je alleen makkelijker (en maakt je te gemakzuchtig).

Download dan liever wat Photoshop Actions om (kleur)effecten die je uit kan voeren op je foto's. Als je daar dan tevreden over bent dan loop je de action stap voor stap na om te kijken wat er precies gebeurd.

Mijn punt is: als je weet hoe alles in Photoshop werkt dan is het makkelijker om een foto van een ander te ontleden. Dan hoef je ook niet die domme bekende vraag te stellen "Wow, vette bewerking! Welke plugin is dat?". |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Laatst online: 30-09 09:17
GerardHenninger schreef op zondag 04 september 2011 @ 11:34:
[...]

Ik zou mensen juist niet aanraden om met plugins te werken, maar om juist even wat tijd te steken in de basisfuncties van Photoshop. Het is zonde als je afhankelijk wordt van plugins, zonder dat je weet wat er precies gebeurd. Zoals je zelf aangeeft kan je in Photoshop op tientallen manieren hetzelfde effect bereiken; een plugin maakt het je alleen makkelijker (en maakt je te gemakzuchtig).

Download dan liever wat Photoshop Actions om (kleur)effecten die je uit kan voeren op je foto's. Als je daar dan tevreden over bent dan loop je de action stap voor stap na om te kijken wat er precies gebeurd.

Mijn punt is: als je weet hoe alles in Photoshop werkt dan is het makkelijker om een foto van een ander te ontleden. Dan hoef je ook niet die domme bekende vraag te stellen "Wow, vette bewerking! Welke plugin is dat?". |:(
Ook daar zit wat in, maar zoals ik zei: als je niet weet waar je met een foto naartoe wil qua steil / toning, dan kan een plugin wel helpen. Als je geen goed idee hebt van de fundamenten van photoshop raak je al snel verdwaald in de techniek en verlies je wellicht uit het oog wat je wil bereiken. Als een "klant" mij vraagt om een foto "oud te maken", dan kan ik met gebruik van de juiste plugins al snel een aantal goeie suggesties doen (zwart/wit met film grain effect / sepia / cross processing etc).
In mijn optiek is het niet fotografisch meer of minder verantwoord om een goeie plugin (met voldoende instellingsmogelijkheden) te gebruiken dan handmatig alle opties in photoshop te gebruiken. Voor mij gaat het er meer om dat ik voor het bewerken een idee in mijn hoofd heb en dat ik daar zo snel mogelijk wil komen.

Het stadium van experimenteel alle presets van een plugin doorlopen kan soms wel goed voor inspiratie zorgen, maar ik zou wel het uiteindelijke doel nastreven om bij het nemen van de foto's al te visualiseren waar je naartoe wil. Dan kan je daar ook qua belichting en compositie al rekening mee houden.

Overigens kom je er voor toning met lightroom presets vaak ook al voor 95% (of meer). Dat maakt het geheel nog iets makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-09 13:47
GerardHenninger schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 23:07:
In het bovenstaande voorbeeld is het voornamelijk het licht en de beperkte DOF (alhoewel het een effect lijkt)die de foto maken. De bewerking vind ik niet zo bijzonder eigenlijk.

Guttegut, heb je mijn Before/Afters wel eens gezien? Misschien dat je daar wat inspiratie uit haalt.
Het gaat mij bij bovenstaande foto vooral om de algehele toning.

Dat DOF effect is duidelijk een effect ja (ook te zien in andere foto's van hem) maar daar gaat het mij niet om.

Ik heb jou before/afters al een paar keer bekeken en ook je artikel heb ik gelezen en ook de technieken geprobeerd te gebruiken maar het blijft voor mij nog lastig om wat ik in mn hoofd heb uit b.v. photoshop te halen.

Ik ben bang dat het dus nog meer oefening vergt :)

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
Gutteguttegut schreef op maandag 05 september 2011 @ 14:11:
Dan zoek ik naar tutorials en ga ik zelf experimenteren met een foto bewerking programma maar dan lukt het me vaak toch niet en geef ik het vaak op.
[...]
Ik ben bang dat het dus nog meer oefening vergt :)
En oefening is de sleutel; met oefening zul je, zeker op termijn, veel meer winnen dan met welke plug-in dan ook. Ik weet niet hoe snel je opgeeft en welke tutorials je bekijkt (met welke insteek), maar als het kwartje eenmaal gevallen is zul je blij en dankbaar zijn dat je hebt doorgezet. Dan kun je daarna altijd nog voor 'makkelijk' kiezen met een plug-in, maar dan weet je wel wat er gebeurt.
Ik gebruik Photoshop sinds versie 3 (toen nog van een Twilight cd, sinds versie 6 gekocht) en ik vind ermee spelen/experimenteren nog steeds bijzonder leuk, en leer nog steeds dingen.
Pagina: 1