CPU Cooler vraag

Pagina: 1
Acties:
  • 2.228 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-09 22:31
Hallo,

Dit is mijn eerste topic op Tweakers dus ik hoop dat ik het op de juiste manier doe :).

Ik ben op zoek naar een goede CPU cooler die in mijn PC past voor maximaal 50 euro. Gezien ik nogal weinig ruimte heb in mijn kast en vrij forse (lees: hoge) geheugen chips heb zou ik graag willen weten welke cooler er in mijn kast past.

Mijn systeem is als volgt:
  • ASUS Rampage III GENE Republic of Gamers, Intel/Socket 1366 micro ATX, LGA1366 Socket, X58
  • Coolermaster 600W Silent Pro
  • Corsair Vengeance geheugen - 8 GB : 2 x 4 GB - DIMM 240-pins - DDR3
  • Cooler Master Elite 334 - midtowermodel - ATX
  • Intel Core i7 950 / 3.06 GHz processor LGA1366 Socket
  • XFX GeForce GTX 260 Graphics adapter - 896 MB - DDR3 SDRAM
  • WD Caviar Black WD1002FAEX - Harde schijf
Ik ben van plan in de nabije toekomst mijn voeding en videokaart te vervangen naar:
  • Corsair Professional Series Gold AX750
  • Geforce GTX 580 van EVGA of ASUS
Dus daar moet ik rekening mee houden met mijn nieuwe koeling.

Zelf zat ik te denken aan een Scythe Mugen 2 maar die is gigantisch en ben bang dat ik dan in de problemen kom met zowel mijn voeding maar voornamelijk mijn hoge geheugen chips. Bijgevoegd is een foto van hoe de stock cooler nu mijn CPU koelt (wat overigens echt dramatisch is qua temperaturen).

Na al deze informatie is mijn vraag dus, welke CPU koeler zou geschikt zijn voor mij als mijn toekomstige upgrade plannen ook meegerekend worden? Gelieve onder de 50 euro, ik ben niet zo'n rijke student ;)

Alvast heel veel dank voor de hulp want ik zoek me een ongeluk naar een goede nieuwe CPU cooler die ook daadwerkelijk past.

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/f/844/imag0003p.jpg/

De link van het plaatje werkt, maar hij wil hem niet laden in dit topic (te hoge resolutie denk ik), copy pasten en hij werkt. Ik kan meer foto's maken mocht dit nodig zijn, zelfde geldt voor meer vereiste info.

[ Voor 5% gewijzigd door Slickzor op 03-09-2011 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
Afbeeldingslocatie: http://img844.imageshack.us/img844/7752/imag0003p.th.jpg

ik denk dat de meesten zullen zeggen : scythe mugen 2, beste koeler voor een redelijke prijs

en volgens mij zal het wel passen, DM deze persoon eens andere: heeft zzelfde kast en heeft mugen 2

http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/35270370

[ Voor 6% gewijzigd door [Remmes] op 03-09-2011 20:46 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chester
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Mugen 2 kan een probleem worden icm met z'n Vengeance geheugen.

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/vg03zk.jpg
als dit het geheugen van TS is.. dan krijg je dit dus... hmm zal niet meer in kast passen dan...

misschien Scythe Yasya dan..

[ Voor 10% gewijzigd door [Remmes] op 03-09-2011 21:06 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Laatst online: 19:40

Deathchant

Don't intend. Do!

neem gewoon de low-profile variant van die vengeance. Die hoge heatspreaders is toch alleen mara voor de looks, en ik heb op verschillende reviewsites gezien dat de heatsink ook vaak niet eens contact maakt met sommige chipjes, maar dat dit geen ramp is voor de temperatuur.

EDIT: sorry, ik had er compleet overheen gelezen dat je ze al hebt...Je kunt natuurlijk altijd een Prolimatech Megahalems kopen. Je geheugen in slot 2 en 4 doen en dan kom je prima uit met de fans.

[ Voor 26% gewijzigd door Deathchant op 03-09-2011 22:29 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
Als het zo wordt als op de foto van Remmes_NT dan past hij inderdaad niet meer in de kast. Ik zal dan een kleinere moeten hebben. Kan ik het geheugen niet in slot 4 en 6 plaatsen dan? (hij zit nu in 2 en 4) Dan zou die Mugen 2 ook wel passen. Of krijg ik dan performance problemen?

En die prolimatech megahalems, welke koeler zou ik er dan bij moeten kopen als ik hem bijvoorbeeld bij Azerty bestel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Slickzor schreef op zondag 04 september 2011 @ 12:42:
Als het zo wordt als op de foto van Remmes_NT dan past hij inderdaad niet meer in de kast. Ik zal dan een kleinere moeten hebben. Kan ik het geheugen niet in slot 4 en 6 plaatsen dan? (hij zit nu in 2 en 4) Dan zou die Mugen 2 ook wel passen. Of krijg ik dan performance problemen?

En die prolimatech megahalems, welke koeler zou ik er dan bij moeten kopen als ik hem bijvoorbeeld bij Azerty bestel?
in foto zit er 1 reep in 3, die komt NET tegen de fan aan zo te zien.. ik denk dat als jou mobo triple channel is 4en 6 wel gaan passen

daarbij zie ik in het plaatje dat de 24pin pus aansluiting el een hele afstand van de kant of zit.. en RAM sloten ook heel dicht naar het midden toe... ik denk wel dat het zal gaan passen op jou mobo

[ Voor 13% gewijzigd door [Remmes] op 04-09-2011 17:08 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Slickzor schreef op zondag 04 september 2011 @ 12:42:
De megahalems is beter dan de mugen. Maar ook duurder en je krijgt er geen fans bij. Ik neem aan dat dat is wat je bedoelt, welke fans je moet hebben.
Dat ligt eraan of je een pushpull opstelling wilt, of dat je maar 1 fan erop wilt.
Wanneer je maar 1 fan wilt, moet je namelijk rekening houden met de statische druk van een fan. Koelribben=weerstand, dus je fan moet wel in staat zijn om de lucht erdoor te "persen".

Goeie fans met een redelijke tot goeie static pressure zijn de Scythe S-FLEX fans en bijvoorbeeld de Silverstone fm123. Deze laatste is zelfs de allerbeste 120mm fan die je kunt hebben qua airflow/dB ratio die ballbeared is en niet sleeve beared:
http://nl.hardware.info/r...-mm-cfm-per-db-high-speed
http://nl.hardware.info/r...-mm-cfm--per-db-low-speed

Range: 900rpm - 2600rpm Is NIET PWM!!

Wanneer je een pushpull opstelling wilt, dus met 2 fans, dan hoef je hier wat minder rekening mee te houden, omdat de achterste fan helpt om de lucht van de eerste fan aan te zuigen, waardoor er een natuurlijkere "tunnel" ontstaat, en die eerste fan dus niet hard hoeft te persen.

Ik heb zelf een prolimatech mega shadow met 2 Gelid Wing 12PL fans in pushpull opstelling. 76CFM lucht, goeie static pressure, blue leds EN nanoflux bearing (dus niet sleeved bearings).

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Static pressure is afaik belangrijker in radiatoren dan conventionele heatsinks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Da's waar ja. Maar er zijn genoeg heatsinks die toch een behoorlijk dichte fin-arrangement hebben. De megahalems vind ik behoorlijk dicht hoor ;) Maar je hebt gelijk, bij een rad is het veel belangrijker. Helaas betekent dat ook dat het meer kabaal maakt (weerstand vs pressure = kabaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
@Remmes in de foto zit de eerste in 2 en de tweede in 4, dat is wat mijn mobo user guide aan gaf om te doen. Ik kan kijken of ze net zo goed draaien in de 4 en 6, mobo geeft vanzelf wel aan of het werkt of niet. Ik heb 2 case fans en ben niet van plan ernstig te gaan overklokken, dus denk niet dat een dubbele fan nodig is (?),

Ik ga eerst eens proberen of ik die DIMMs in 4 en 6 kan doen zodat ik meer ruimte heb. Dan hoop ik dat de mugen 2 kan passen en anders ga ik voor die megahalems met een silverstone, wel wat duurder maar dan weet ik in ieder geval zeker dat het goed is ;). Is die megahalems makkelijk te installeren trouwens? Ik heb voor de mugen 2 wel een aardige review gevonden waarin behoorlijk staat beschreven hoe hij er op gezet moet worden:

http://tweakers.net/productreview/12314/scythe-mugen-2.html

Ik kies dus tussen de mugen 2 (als die past) en de megahalems, als ik de DIMMs in slot 4 en 6 kan doen dan blijft de beste optie prijs/kwaliteit de mugen 2 of moet ik dan alsnog megahalems doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

de installatie van de megahalems is echt een verademing qua installatie t.o.v. andere koelers, en zeker beter dan de mugen2. De mugen2 is echt een kutding qua installatie vind ikzelf. Je moet eigenlijk iemand hebben die de koeler vasthoudt zodat je zelf alles goed kunt installeren en aandraaien.

De megahalems is echt super simpel:
YouTube: Eiskaltmacher.de - Prolimatech Megahalems - YouTube

het is echt binnen 5 minuten gepiept. Kep het eergister nog bij mijn eigen build gedaan ;)
De megahalems is wel beter hoor qua koeling (heeft ook 1 heatpipe meer), maar prijs/kwaliteit is de mugen2 wel beter. Voor 35-40 euro krijg je gewoon een super koeler+fan.
Bij de megahalems moet je nog (een) fan(s) erbij kopen, waardoor het wel duurder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:55

NoFearCreations

3DPrint the world!

Is een cooler van de Corsair H-series dan geen uitkomst? Past altijd, en met enige modificaties hang je de rad buiten de kast.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveltoorn
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-08 08:49
Coolermaster 212+ koelt goed en kost een stuk minder dan een Mugen.

Afbeeldingslocatie: http://www.pharlap.nl/fotos/x4/x4_02.jpg

En misschien heb je geen push/pull nodig ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Reveltoorn op 05-09-2011 15:07 ]

Enphase Evory-S / 9x IQ7+ / 9x REC TWIN PEAK 4 BLACK 360Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
Ik heb die cooler hier liggen Pharlap maar hij deed het bij mij niet erg goed en de beugel pastte er amper op (volgens mij ook kapot nu). Dus ik zal echt een andere moeten hebben. Bedankt voor je reactie though! :)

Ik ga nu zelf verder kijken of het de Mugen 2 of Megahalem wordt, hangt van een paar factoren af die ik zelf wel kan uitvogelen. Die megahalems ziet er wel erg makkelijk uit te installeren inderdaad. Dank voor alle informatie, ik laat weten welke ik gekozen heb en hoe hij werkt!

EDIT: Ik kan de Silverstone FM123 nergens vinden in Nederlandse winkels. Zijn er nog andere opties? De FM121 heb ik er al 2 van in mijn kast zitten die ik amper hoor (totdat ik ze voluit zet). Misschien zo eentje voor op de megahalem halen mocht ik die nemen?

http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16835608014 Deze is te groot?

[ Voor 25% gewijzigd door Slickzor op 05-09-2011 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveltoorn
Zonde, ik heb er een i5-750 @4Ghz, X4-955 @4,2Ghz en een 2500k @5,3Ghz koel mee gehouden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
Ik een core 2 quad waarop hij het amper deed, en daarna een I7 waar ik heb niet meer op kreeg omdat de beugels er totaal niet op pastten. Ik heb soms gewoon het gevoel dat goedkoop duurkoop is, sommige mensen komen er heel goed mee weg, anderen hebben pech. Ik was de pechvogel, jij de geluksvogel :) zo zie ik het. Ik heb mijn vorige post ge-edit trouwens, kan de Silverstone FM123 nergens vinden in Nederlandse winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveltoorn
Zo goedkoop is die nu ook weer niet om het goedkoop is duurkoop te noemen.

Hou het maar op pech... helaas.

Maar succes met je tocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
Ja oke, misschien wat overdreven maar het gekke is dat het me altijd gebeurd als ik goedkope(re) dingen koop. Ik waag me er niet meer aan. Ik twijfel nu tussen:
  • Mugen 2
  • Megahalem
  • Noctua NH-U12P SE2
Redenen:
  • De mugen 2 en noctua zijn groter dan de megahalem.
  • De noctua en megahalem zijn even duur (als ik een silverstone FM121 er bij koop)
  • Mugen 2 is 15 euro goedkoper dan de andere twee (eigenlijk geen punt van twijfel want heb de 15 euro er zeker voor over als het echt een flinke verbetering is)
  • Bang dat het allemaal niet goed past als ik de mugen 2 of noctua er in zet, ook of de bedrading er allemaal nog wel goed in kan (mijn huidige voeding is niet modulair)
  • Zie erg goede reviews van de Noctua dus ben benieuwd naar wat er hier gezegd wordt over die koeler
Hier staan ze allemaal naast elkaar:

http://azerty.nl/producte...SORTERING%3Dlevertijd_asc

[ Voor 11% gewijzigd door Slickzor op 05-09-2011 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Slickzor schreef op maandag 05 september 2011 @ 15:19:
I
EDIT: Ik kan de Silverstone FM123 nergens vinden in Nederlandse winkels. Zijn er nog andere opties? De FM121 heb ik er al 2 van in mijn kast zitten die ik amper hoor (totdat ik ze voluit zet). Misschien zo eentje voor op de megahalem halen mocht ik die nemen?

http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16835608014 Deze is te groot?
De silverstone fm123 is natuurlijk niet de enige goeie static pressure fan he ;) Scythe s-flex fans zijn ook goed.
De fm121 is ook een goeie fan natuurlijk :) die heeft meer CFM, maar ook meer kabaal. Maar ja ze zijn niet PWM he, dus als je ze op de CPU_PIN header op je mobo aansluit, zal ie voluit draaien neem ik aan?

De noctua fans zijn ook goed met static pressure maar genereren wat weinig airflow. Ik dacht dat je minimaal 56CFM airflow moet hebben bij een megahalems om het beste eruit te halen.....geen idee meer hoe ik aan die waarde kom.....ik heb het ergens gelezen.

EDIT: de silverstone fm123 krijg je bij highflow.nl. Daar heb ik em besteld:
http://highflow.nl/fans/v...r-2600rpm-sst-fm123b.html

offtopic:
Trouwens, noctua mag toch echt wel eens wat aan hun kleuren scheme doen. Mijn god wat zijn die dingen lelijk :(

[ Voor 7% gewijzigd door Deathchant op 05-09-2011 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
Maar is de airflow dan echt wel zodanig van belang? Ik lees op newegg dat de noctua's echt monsterlijk goed zijn. Ik heb nog een edit gedaan in mijn vorige post waar alle 3 de 'koelers' naast elkaar staan.

Edit: Dan wordt de megahalem dus ongeveer 10 euro duurder dan de noctua, de vraag is, past hij. Want zoals je kunt zien heb ik erg weinig ruimte in dat mini torentje van mij. Ik ga nu even checken of ik slots 4 en 6 kan gebruiken voor mijn geheugen.

[ Voor 38% gewijzigd door Slickzor op 05-09-2011 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

De Noctua heeft maar 4 heatpipes t.o.v. de 6 die de megahalems heeft. Meer heatpipes = meer warmtetransport, dus koeler.

Het is gewoon een feit dat de Megahalems de beste koeler is van die 3 en de noctua de minste. Ik heb het dan over koelprestaties he.
Prijs/kwaliteit wint de Scythe Mugen het zeker weten.
De Noctua is gewoon de minst goeie en ook nog eens de duurdere. Ik zou sowieso die laten afvallen, want voor dat geld heb je een megahalems + fan.

Ik begrijp nu eigenlijk niet goed wat nou nog twijfel veroorzaakt?

Overigens, mocht je voor de Mugen gaan, kun je de fan dan niet aan de "achterkant" van de mugen zetten, zodat hij lucht onttrekt? Zo heb je wel ruimte voor je geheugen. Een andere mogelijkheid is (wanneer je top exhaust fans in je behuizing hebt) om de airflowrichting te veranderen. In plaats van van rechts naar links, plaats je de fan aan de onderkant, zodat de lucht naar je top exhaust fans geblazen worden. Ik weet niet of je daar ruimte voor hebt....

EDIT: de prolimatech is 16cm hoog. Dus je moet even meten of je kast breed genoeg is. Ik zie op de specs van tweakers dat je kast 18,7cm breed is. Ik denk dat je dan in de problemen gaat komen ben ik bang....Je moederbord staat sowieso al van de mobo-tray af. Dan nog eens de dikte van de socket + cpu erbij........ik denk dat je dat niet gaat redden....

EDIT2: gooi er 80 euro tegenaan en koop je een CM690 Advanced II. Dan ben je van alle shit af :)

[ Voor 17% gewijzigd door Deathchant op 05-09-2011 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
De coolermaster 212 pastte er echt NET in, de kast is inderdaad vervelend klein, had een grotere moeten kopen in de eerste plaats maar wil daar nu eigenlijk geen geld meer aan spenderen (les voor volgende PC build ;)). De twijfel is eigenlijk alleen dat ik bang ben dat het niet past. Maar ik heb nu slot 4 en 6 bezet van moederbord dus ik heb een stuk ruimte er bij gekregen (ik denk genoeg voor de Mugen 2). Enige probleem is nu dat het geheugen is geclokt op 8-8-8-20 ipv 9-9-9-24 en hij maar op 1066mhz ipv 1600mhz draait wat hij als standaard waarden aangeeft. Wil ik dit veranderen, geeft de bios een error dat ik default values moet terugzetten of ze moet aanpassen anders start hij niet.

EDIT: Misschien zou het beter dat ik gewoon een hele dikke PC upgrade doe in 1x. Nieuwe kast, nieuwe GPU, nieuwe PSU en CPU koeler. Ik zie het zeker als optie om dan eerst een nieuwe kast, PSU en CPU koeler te kopen (gaat me zo'n 280 euro kosten) en er daarna nog een nieuwe videokaart in de pleuren (denk 580GTX). Enige probleem is dat ik daar momenteel geen geld voor heb vandaar dat ik ook gewoon hoop dat 1 van die koelers er in past zodat ik sowieso gewoon verder kan met gamen voorlopig.

EDIT 2: Als ik het geheugen in slot 4 en 6 doe ipv 2 en 4 kan ik het niet meer clocken op normale snelheid, het kan dan alleen draaien op 1066mhz ipv 1600mhz. Slot 4 en 6 is dus geen optie dus de mugen 2 gaat niet passen.

Prolimatech is dan de enige die overblijft en dan hopen dat hij past. Zo niet dan bewaar ik hem voor als ik een nieuwe kast en voeding kan kopen. Ik bestel die dus i.c.m. een silverstone FM123. Dan moet het wel goed komen uiteindelijk lijkt mij.

Hardstikke bedankt voor alle informatie, ik ga er wel uit komen zo!

[ Voor 44% gewijzigd door Slickzor op 05-09-2011 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveltoorn
Je heb een pracht van een bak, zonde om weg te doen (je zal er nog wel een goede prijs voor krijgen ;) )

Draai je echt met 2x4gb geheugen ? Dat is zonde O-)

6 x DIMM, Max. 24GB, DDR3 2200(O.C.)/2133(O.C.)/2000(O.C.)/1800(O.C.)/1600/1333/1066 Hz Non-ECC, Un-buffered Memory
Triple Channel Memory Architecture

[ Voor 32% gewijzigd door Reveltoorn op 05-09-2011 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
Bedoel je die kast Pharlap? Dat ding heb ik al bijna een keer uit het raam gegooid zo'n gepriegel is het om alles goed te installeren (kijk alleen al naar de wirwar van kabels etc.). Ik weet dat ik er nog veel meer geheugen in kan stoppen en ga dat ook wel doen, maar first things first :).

Ik moet gewoon een paar dingen vervangen om weer op hoog niveau te komen qua hardware, zitten een aantal dingen in die te oud zijn en gewoon niet meer voldoen aan 'huidige eisen', dat zijn in mijn geval (zoals ik al eerder aan gaf) mijn CPU koeler, GPU en PSU en waarschijnlijk zal ik ook een nieuwe kast gaan aanschaffen omdat ik wat meer ruimte wil. Hij staat onder mijn bureau dus heb er totaal geen last van zolang hij niet hoger is dan 70 cm ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveltoorn
bak is in nerd-taal een pc :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
Ik ga mijn hele PC niet weg doen nee, hoogstens dingen vervangen inclusief mijn kast ;), zou zonde zijn als ik mijn I7 en Asus rampage III gene nu al zou vervangen. 65,00 euro voor de prolimatech en de Scythe S-FLEX in een pakketje thuis. Dan maar iets duurder dan 50 euro en zeker van kwaliteit :). Ik heb hem als het goed is over 3 dagen binnen en dan zal ik laten weten of hij uberhaubt past en zo ja hoeveel hij koelt.

In ieder geval bedankt voor alle informatie! Ik laat van me horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveltoorn
Zoals ik ook al zei 'zou zonden zijn' ;)

Maar hoe/wat zit het met je geheugen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
Toen ik die chips kocht waren ze 100 euro, en moest ik ook nog een CPU van 250 en een mobo van 200 euro kopen. Het geld was op ;). Ik stop er nog wel een keer meer in als ik weer meer bezig ga met video's 'monteren' en photoshoppen etc. Nu heb ik het nog niet nodig dus first things first.

Overigens kun jij er ook 32gb in stoppen en heb je maar 8gb, hoe komt dat? ;)

Maximus IV GENE-Z
4 x DIMM, Max. 32GB, DDR3 2200(O.C.)/2133(O.C.)/1866(O.C.)/1600/1333 Hz Non-ECC, Un-buffered Memory

[ Voor 26% gewijzigd door Slickzor op 05-09-2011 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveltoorn
Ik snap het, misschien nog 1 bakkie erbij kopen.

Het gaat niet om meer, maar om snelheid.
Triple geheugen was juist de kracht van een x58 systeem ;)

Succes met je Prolimatech en Scythe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
Dat ik nog 1 chippie er bij moet kopen dus? Is wel een idee, misschien doe ik dat nog wel, dan heb ik 12gb triple channel. En dank, ik zal nog een update doen hier van de resultaten.

[ Voor 78% gewijzigd door Slickzor op 05-09-2011 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:37
Als ik het goed begrijp nu, dan wordt het dus een Megahalems of iets van consorten (Supermega, Megashadow). Maar waarom teken je het gewoon niet ff uit op papier of in AutoCAD. Dan weet je vrij zeker of het wel of niet gaat passen.

Gooi ff een high-res foto van je mobo in AutoCAD, verschaal heb naar reallife maten (aan de hand van de ATX/ITX standaard), teken je koeler er in en klaar. 15 min... klaar is kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
@Marcel87. Ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten doen, ik heb ze al besteld dus ik wacht nu wel gewoon af. Ik wil toch de hele boel upgraden dus dit is sowieso alvast een mooi begin en ik krijg hem er wel in, desnoods verbuig ik mijn kast iets, dat ding moet toch een keer vervangen worden haha. De Coolermaster 212 pastte er in en die is een paar milimeter groter dan de Prolimatech, we zullen zien.

[ Voor 15% gewijzigd door Slickzor op 05-09-2011 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Oké prima. Nu is afwachten dan idd de beste optie, tenminste als je ze besteld hebt zoals je zei. Qua hoogte ofwel in de lijn van kastbreedte is het idd wat lastiger om het in AutoCAD te tekenen, maar ik bedoelde uiteraard de afstanden t.o.v. de DIMM-sloten. Mja, we horen het resultaat nog wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
Ja ik denk zelfs dat ik mijn DIMMs ook wel op normale snelheid kan clocken in slot 4 en 6, vergt alleen wat meer tijd en moeite (ben nou niet echt dat je zegt een pro). En de aankoop voelt momenteel goed dus laten we hopen dat het zo blijft als ik hem daadwerkelijk in mijn kast heb gepropt. Resultaat eind deze week denk ik :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@marcel, jij had in dat vorige scythe topic toch van die tekeningetjes gemaakt? Wees eens liev voor Slickzor en maak jij die tekening even als het toch maar 15 minuten werk is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Hahaha... ja klopt... he donders, jij bent ook wakker! :9

Maar ik ben nu op stagebedrijf... dus om het nu te doen..... :s En daarbij heeft de TS het blijkbaar al besteld dus.... Als Slickzor nog interesse heeft daarin, kan ik het vanaaf misschien nog ff doen voor hem. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb pas een perfecte cooler gehad.

Een Be quit Dark rock pro c1.
Die koelt echt super en niet duur.

Of kijk voor de Noctua Noctua NH-D14

Dat zijn in mijn ogen de 2 betere luchtkoelers op de markt.

Wil je nog koeler moet je echt meer gaan denken richting waterkoeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveltoorn
Koeler is al besteld door topic starter ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Reveltoorn op 06-09-2011 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveltoorn
Slickzor schreef op maandag 05 september 2011 @ 17:37:
Overigens kun jij er ook 32gb in stoppen en heb je maar 8gb, hoe komt dat? ;)
Het ging niet om de hoeveelheid maar om de snelheid.

Triple channel is sneller dan Dual channel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
Ja snap hem al Pharlap, destijds had triple mij 50 euro extra gekost wat ik het niet waard vond. Ik ga misschien nog wel een chippie bij kopen als ik het geld heb en er het nut echt van in zie (ergo, het nodig heb). @Peerke ik heb ze al besteld, noctua gaat waarschijnlijk niet passen en de Be Quiet is ook te groot en kan ik weinig informatie over vinden verder. En zoals Pharlap al zei is mijn koeler al besteld. Ik zal hem er wel in krijgen uiteindelijk, mijn eerste nieuwe aankopen zijn toch een nieuwe kast en voeding dus dan heb ik meer ruimte. Bedankt voor de informatie.

@Marcel87, als je het wilt doen graag, dan weet ik in ieder geval al een beetje waar ik aan toe ben. Als het goed is krijg ik hem donderdag binnen om te knutselen (levertijd was wat langer). Maar ik wil niet te veel vragen, ik ben hier nieuw en jullie hebben me al veel informatie gegeven waar ik al dankbaar voor ben :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveltoorn
Geen probleem, daar is het forum voor ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Reveltoorn op 06-09-2011 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Oké, dan kijk ik vanavond wel ff. Ben overigens nog steeds bij het afstudeerbedrijf. Tis nogal drukjes op de weg, kan dan beter mn tijd aan de scriptie besteden i.p.v. in de file te staan ;). Al begin ik inmiddels wat gaar te worden :s.... hehe

Edit: ik heb hem al ff uitgetekend nu... zal als ik thuis ben het spul uploaden. Duurt nog wel een uur of twee denk ik. Het verschilt trouwens niet erg veel tussen een Noctua NH-U12P SE2 en een Megahalems.

[ Voor 29% gewijzigd door Aardwolf op 06-09-2011 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
@Marcel87, bedankt man! Past hij op je tekening? Zie het tegemoet! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Sorry... ik had ff geen puf meer, maar ik heb ze klaar.
Mij lijkt (zie pics) dat als je voeding niet boven in je kast zit, het in principe wel moet gaan passen. Eventueel hang je je fan bij je eerste DIMM slot een beetje hoger. Zie tevens hieronder:

Je mobo met een Prolimatech Megahalems (en consorten) incl. 2 fans in push-pull opstelling:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SS3qX2oGz8DlYMYJ3Jrq7dcr/full.png

Je mobo met een Noctua U12P-SE2 (al dan niet met retentiebracket) incl. 2 fans in push-pull opstelling:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7FfAg4cbXkz66RdsoRHTjjcc/full.png

Succes! >:) 8)

Edit: als je nog een koeler wilt "proberen", dan hoor ik het wel. ;)

[ Voor 44% gewijzigd door Aardwolf op 07-09-2011 02:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveltoorn
Nice _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
Geweldig bedankt Marcel! Mijn voeding zit dus wel bovenin mijn kast xD. Misschien dat ik daar dan problemen mee krijg maar ik ga even kijken of ik dat op kan lossen. Dit geeft in ieder geval al een indicatie van hoe het er uit gaan zien als ik hem er op zet, gaat weer lekker knutselen worden en anders wacht ik tot ik een paar centen heb en koop ik een nieuwe kast en voeding a ~150-200 euro. Het gaat me hoe dan ook lukken om een mooie PC in elkaar te zetten :). Nogmaals bedankt voor je tekeningen en ik laat weten hoe of wat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Is goed, geen dank en succes! We horen het dan nog, hoe je creabea werk is verlopen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
Haha inderdaad, ik ga mijn best doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveltoorn
Doe maar voorzichtig, zodat deze koeler ook geen miskoop wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
Heb al een slijptol voor als hij te groot is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveltoorn
Maak dan even een foto :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveltoorn
Die heb je zeker ook bij je 212+ gebruikt :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Hahaha... altijd mooi zo'n motorslijptol. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
Haha zeker, hij was net iets te lang Pharlap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
Hij is binnen, zal er waarschijnlijk alleen overdwars in kunnen omdat mijn voeding in de weg zit. Ik kan hem er dus in stoppen maar dan wordt het een vreemde opstelling, heb voorlopig niet het geld om ook nog een nieuwe voeding te kopen naast mijn nieuwe kast. Hij voelt in ieder geval robuust en de koeler is heerlijk stil (even getest). Ik hou hem sowieso maar denk ik dan voor mijn nieuwe kast. Ik zal het updaten wanneer ik die gekocht heb inclusief voeding en wat fotootjes plaatsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:55

D4NG3R

kiwi

:)

Remmes_NT schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 21:01:
[afbeelding]
als dit het geheugen van TS is.. dan krijg je dit dus... hmm zal niet meer in kast passen dan...

misschien Scythe Yasya dan..
Hoezo? De fan kan ook aan de andere kant worden geplaatst ;) ..

Anyhow veel plezier met je nieuwe koeler :) .

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 09-09-2011 18:47 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickzor
Dat is hem niet. Ik heb de megahelmes, die is zo hoog dat mijn voeding in de weg zit. Ik kan hem er dus overdwars in zetten maar dan blaast ie van onder naar beneden en werkt dus niet optimaal. Vandaar dat ik de CM690 kast ga halen waar hij wel goed in past :).

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:24
Ik ben bezig een Gigabyte moederbord met een Mugen 3 koeler in een Silverstone Fortress 2 te plaatsen.
Kan ik nu het beste eerst de Mugen installeren, en dan het moederbord, of juist eerst het moederbord en dan de CPU koeler?
Beide heeft zo zijn voordelen, maar ik vind het al lastig genoeg.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Eerst de CPU + koeler installeren op het moederbord, en dan het moederbord in de kast plaatsen. Andersom is in veel gevallen erg lastig.

• jopie
Thanks, dan ga ik daarmee beginnen.

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Mugen op z'n kop op tafel, druppie koelpasta(liefst andere dan de bijgeleverde) op het midden van je processor, mobo op de koeler, backplate erop en kruislings aandraaien.

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

• demokert
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-09 10:46
Hallo allemaal!

Ik wil binnenkort ook weer eens een nieuwe pc in elkaar gaan zetten, ik heb inmiddels mijn wishlist compleet alleen vraag ik mij af of de Scythe Mugen 2 Rev B op mijn moederbord past? In combinatie met het gekozen geheugen + kast zou het geen probleem mogen zijn?

Zou iemand dit aub kunnen bevestigen, ik uiteraard gezocht op de combinatie (moederbord + koeler) maar kon geen bevredigend antwoord vinden. De compatibility list van Scythe is ook niet volledig helaas: http://www.scythe-eu.com/...n-compatibility-list.html

Mocht dit niet mogelijk zijn is het dan wellicht verstandig de pricewatch: Zalman CNPS10X Performa te nemen?

Mijn wishlist: wenslijst: Nieuwe PC

Groeten,
demokert

Topickaping wordt niet op prijs gesteld!

[ Voor 2% gewijzigd door Rone op 16-09-2011 03:04 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Maak je wishlist even openbaar, ik kom uit op een pagina die mij vertelt dat je geen openbare wenslijsten hebt.

• demokert
Sorry! Zou nu openbaar moeten zijn :)

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Het geheugen wat je daar ziet is gewoon de normal height met hooguit 1mm extra hoogte door de heatsink. De Mugen II gaat daar gewoon netjes naast passen.

Verder vraag ik me af waarom je die overpriced 2TB HDD hebt gekozen? Ga liever voor een pricewatch: Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB.

Een pricewatch: XFX Pro 450W is trouwens ruim voldoende als voeding.

Edit: Door het verschil in prijs van de HDD en Voeding zou ik trouwens voor een pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB gaan als SSD.

Je gaat dan van:
#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar Green WDBAAY0020HNC, 2TB€ 82,39€ 82,39
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 17,50€ 17,50
1Fractal Design Define R3 (Zwart)€ 84,82€ 84,82
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 34,-€ 34,-
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 172,05€ 172,05
1OCZ ModXStream Pro 600W€ 57,65€ 57,65
1OCZ Vertex 2 SATA II 3.5" SSD 120GB€ 131,50€ 131,50
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9B Low Profile Blue€ 45,-€ 45,-
1Club3D CGAX-69548F€ 210,-€ 210,-
1Asus P8P67 EVO€ 145,90€ 145,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 980,81

Naar:
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 56,99€ 56,99
1XFX Pro 450W€ 49,90€ 49,90
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 154,-€ 154,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 970,16

[ Voor 110% gewijzigd door D4NG3R op 15-09-2011 13:05 ]

Verwijderd

Al gedacht aan de Noctua NH-C14 de onderste fan hierbij verwijderen (zodus enkel een topfan).

Misschien is dit een oplossing? Prijs is natuurlijk wel wat meer 70-80€

• demokert
D4NG3R schreef op donderdag 15 september 2011 @ 12:54:
Het geheugen wat je daar ziet is gewoon de normal height met hooguit 1mm extra hoogte door de heatsink. De Mugen II gaat daar gewoon netjes naast passen.

Verder vraag ik me af waarom je die overpriced 2TB HDD hebt gekozen? Ga liever voor een pricewatch: Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB.

Een pricewatch: XFX Pro 450W is trouwens ruim voldoende als voeding.

Edit: Door het verschil in prijs van de HDD en Voeding zou ik trouwens voor een pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB gaan als SSD.

Je gaat dan van:
#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar Green WDBAAY0020HNC, 2TB€ 82,39€ 82,39
1OCZ Vertex 2 SATA II 3.5" SSD 120GB€ 131,50€ 131,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 980,81

Naar:
#ProductPrijsSubtotaal
1XFX Pro 450W€ 49,90€ 49,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 970,16
Hoi D4NG3R bedankt voor de moeite! Hoe bereken je precies de capaciteit van de voeding? Want ik was echt in de veronderstelling dat ik voor dit systeem toch wel een redelijk zware voeding nodig had :-)

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Op de 1e plaats ervaring, jouw complete systeem gaat misschien net 350w van de voeding eisen. Aangezien het aannemelijk is dat je nog wat wilt OC'en raad ik je dus een 450w voeding aan.

Op de 2e plaats weet ik het verbruik van de meeste populaire componenten al-met-al uit mijn hoofd.

Mocht ik alsnog onzeker zijn gebruik ik de Antec PSU calculator: http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Met 4 DDR3 DIMM's en 4, 120MM Fans kom je dan uit op 319w minimum en 369w adviced.

edit:
we kunnen deze discussie beter even voortzetten in het [BBG aanschaf] Gamesysteem topic. Anders grijpen de modjes zo in.

[ Voor 26% gewijzigd door D4NG3R op 15-09-2011 13:53 ]

• demokert
D4NG3R,

Ik neem nog wat harde schijven mee uit mijn oude pc en als ik dan een berekening uitvoer met de URL die jij me gaf kom ik op 570watt recommended uit :-)

Bedankt voor je snelle antwoorden!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

demokert schreef op donderdag 15 september 2011 @ 15:00:
D4NG3R,

Ik neem nog wat harde schijven mee uit mijn oude pc en als ik dan een berekening uitvoer met de URL die jij me gaf kom ik op 570watt recommended uit :-)

Bedankt voor je snelle antwoorden!
Ik weet niet hoeveel HDD's jij mee gaat nemen maar per stuk trekken ze hooguit 15w :S .

• demokert
2 high rpm sata schijven en 4 regular sata schijven.
2 usb devices
en capacitor aging heb ik op 30% gezet omdat ik er wel een tijdje mee wil gaan doen..

Afbeeldingslocatie: http://img198.imageshack.us/img198/1651/statsof.th.jpg

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dan zou ik het zo doen:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 977,91

Edit: het is geen high-end Mobo wat jij hebt btw. Gewoon regular.

• Aardwolf
WTF? Hoezo is dit opeens een config bespreking geworden i.p.v. een "CPU koeler vraag"-topic? Lijkt me toch dat demokert dit gewoon in de bestaande BBG topics kan vragen i.p.v. dit hele topic vol te plempen met irrelevante zaken t.o.v. de TS van het topic.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dit gaf ik al aan
edit:
we kunnen deze discussie beter even voortzetten in het [BBG aanschaf] Gamesysteem topic. Anders grijpen de modjes zo in.

Dus ik houd het hier voor gezien :+ .

• jopie
Jerdek schreef op donderdag 15 september 2011 @ 12:17:
Mugen op z'n kop op tafel, druppie koelpasta(liefst andere dan de bijgeleverde) op het midden van je processor, mobo op de koeler, backplate erop en kruislings aandraaien.
Inderdaad, het ging eigenlijk erg makkelijk.
Had eerst de koeler 90 graden gedraaid er onder gezet, maar had het op tijd in de gaten.
Dit filmpje maakte me het meest duidelijk:
YouTube: Scythe Mugen II Rev B Installation - YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Goed, dit heeft al lang niets meer met de oorspronkelijke vraag van dit topic te maken, die overigens ook al lang en breed is beantwoord. Zoals ik al aan demokert heb aangegeven wordt dergelijke topickaping niet op prijs gesteld, en al helemaal niet met een wat-moet-ik-kopen-vraag. Dicht dus.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.