Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hoog CPU-usage, geen proces in taskmgr om dit aan te wijten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb hier een laptop van iemand anders staan, met de vraag of ik hem weer wat sneller kan krijgen. De laptop doet ongeveer 5 minuten over opstarten en voordat ik hem een beetje kan gebruiken ben ik weer 5 min verder.

Als ik in taakbeheer kijk, zie ik dat de cpu (bijna) continu voor 100% gebruikt wordt. Er is echter geen specifiek proces die dat op zijn geweten heeft, als ik de 'Processen'-tab moet geloven. Het enige hoge gebruik staat bij 'Niet-actieve systeemprocessen', maar dit zie ik ook terug bij mijn eigen pc, die het probleem toch niet heeft.

Welke processen zijn deze 'Niet-actieve systeemprocessen' en hoe kan ik het cpu-gebruik terugbrengen?
Of hebben jullie misschien een ander idee over wat hier achter kan zitten?

De laptop: Samsung R530-JA0ADE (http://bit.ly/qJ1rkW) Met Windows 7 HP 32bit

Al geprobeerd:
Uitzoeken welk(e) proces(sen) het probleem veroorzaken \\ phailed
Virusscanner (Avast free version) laten scannen \\ geen resultaat

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:12
Anders even laten scannen met Microsoft Security Essentials. Want ik kan niets anders verzinnen dan dat er ergens een virus of een rootkit inzit die alle CPU usage opslokt.

In het slechtste geval kun je proberen om de computer opnieuw te installeren met een verse Windows 7.

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:37
Maak eens een printscreen van taskmgr.

• 34Miles
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:39
Misschien even kijken bij MSconfig wat er allemaal mee opstart?
en Hitman Pro een keer laten scannen!

Herinstallatie is wel de beste oplossing!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

show processes for all users aangevinkt ?

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
@Alex3305: Ga ik proberen!
@fish: done that, anders zie ik ook die 'Niet actieve systeemprocessen' niet. En de eigenaar is de enige gebruiker van deze laptop.
@34miles: Vergeten te vertellen: ook al gedaan. Alles wat niet noodzakelijk is uitgevinkt.
@brambo123 KLIK

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik had vandaag toevallig dat mcaffee de hele bende ophield. hij stond erg lang een usb schijf vol te checken. dit gaf ook een load niet in de taskmanager. terwijl de pc toch effectief (geen rdp/geen filesharing) plat lag. (97% idle)

Wanneer ik de USB lostrok hield het op. ook wanneer ik de scan uitzette (bij de volgende usb drive) hield het ook op. heul vreemd

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 03-09-2011 17:04 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
De laptop is weer meegenomen en ik ga morgenavond via Teamviewer kijken of ik verder kan komen met Microsoft Security Essentials. Ik laat zsm van me horen.

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:30
uhm, er staat processor gebruik: 0%

Dat is toch geweldig, ik zie niet in waar het probleem zit ?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

NIks aan de hand zo te zien?

Bovendien is dit 'in rust' en niet volgens jouw beschrijving tijdens het opstarten en aanmelden.

[ Voor 21% gewijzigd door alt-92 op 03-09-2011 17:57 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02:46
Lees eens wat er achter die 99% staat:
"percentage tijd dat de precessor niet actief is"

Ofwel hij staat niets te doen, niets aan de hand dus.

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

• scarhand
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-06-2021
Dezelfde symptomen had ik ook bij de WinXP-pc van mn pa. Ik heb toen Proces Explorer gedownload om uit te zoeken waar het nu vandaan kwam.
Toen bleek dat dat ding 100% bezig was met een IO-proces (dat dus niet in de gewone proceslist staat).

Op WinXP was de oplossing uiteindelijk om alle IDE-controllers uit apparaatbeheer te verwijderen en opnieuw op te starten.

Ik weet niet in hoeverre dat ook gaat helpen op Win7, maar wellicht kun je met Proces Explorer in ieder geval uitzoeken waar het zit.

Verwijderd

Topicstarter
@marti-n @alt-92 Tijdens opstarten hoef ik het net eens te proberen, dat trekt hij gewoon niet
@martijnve I know, maar dat neemt helaas het probleem nog niet weg
@scarhand Als ik er met Microsoft Security Essentials overheen ben geweest en daar komt niks uit, dan zal ik dit proberen.

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Draai eens Hitman pro, en die proces explorer van scarhand

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:32
Je verhaal is een beetje vreemd. Probleem is dat de pc traag opstart, jij wijt dit aan het hoge CPU verbruik (wat nergens terug te vinden is). Je zegt dat de CPU bijna continu voor 100% gebruikt wordt, dit is nergens terug te vinden. Als iemand je wijst op het feit dat volgens de taskmgr de CPU voor 99% niks doet, dan zeg je dat je dat wel weet? Vreemd verhaal.

Waarom denk je dat het trage opstarten ligt aan een eventueel 'hoog CPU usage'?

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:23

Soggy

vroemmmm

scarhand schreef op zondag 04 september 2011 @ 12:11:
Dezelfde symptomen had ik ook bij de WinXP-pc van mn pa. Ik heb toen Proces Explorer gedownload om uit te zoeken waar het nu vandaan kwam.
Toen bleek dat dat ding 100% bezig was met een IO-proces (dat dus niet in de gewone proceslist staat).
...
Gebruik inderdaad eens Proces Explorer. Ik heb eens een Acer onder handen gehad die dezelfde symptonen vertoonde. Bleek uiteindelijk veroorzaakt te worden door een defecte accu??? Probeer dus ook eens om de accu te verwijderen en nogmaals te kijken of het probleem blijft bestaan.

If it works, tweak it

Verwijderd

Topicstarter
@Jimster: Tijdens het opstarten hoog CPU gebruik dat continu op 100 blijft. als hij eenmaal opgestart is na een kwartier wordt het wel beter, maar blijft hij verschrikkelijk langzaam. Té langzaam voor de leeftijd van die laptop. Tijdens het opstarten is er in taskmgr geen proces te vinden die het hoge cpu-gebruik veroorzaakt.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-11 14:48

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Staat je hardeschijf toevallig in pio modus?

Verwijderd

Topicstarter
@mr_gadget: Wattes??

• marti-n
Dat dacht is dus ok :P , is blijkbaar de voorloper van (u)-dma , PIO modus, geeft een max snelheid van 16,6 mb/s , dat zou het kunnen verklaren

Echter heb ik geen idee of dat tegenwoordig nog in te stellen is

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

En (lastig als je 'm niet meer in bezit hebt) probeer eens een live linux distro om te checken of ie mischien toch andere problemen heeft, en controleer de hardeschijf (erg vol, erg gefragmenteerd?).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Mythx
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-11 16:33
Ik kan me niet meer herinneren of het bij mij het geheugen of de CPU was. Maar ik heb het probleem gehad dat door een defecte adapter mijn laptop langzaam werd.
Doe het probleem zich ook voor als de laptop alleen op de batterij aan staat?

Verwijderd

Topicstarter
@marti-n Heb je misschien iets meer uitleg?
@franssie: hardeschijf gecontroleerd, 0% gefragmenteerd als ik het me goed herinner. Linux gaat hem niet worden. Zal de eigenaar niet zo blij mee zijn als ik de pre-installed windows eraf gooi (of begrijp ik je verkeerd?)
@Mythx ja. Zowel op accu als op netstroom.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:32
Tip is al 2x gegeven; http://download.sysinternals.com/Files/ProcessExplorer.zip
Draai deze wanneer het CPU gebruik 100% is om te zien waardoor het zou kunnen komen.

• Tarilo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:49
Linux begrijp je inderdaad verkeerd. Je kan linux(meeste distro's) opstarten vanaf een zogenaamde live-CD. Hiervoor hoef je niet je windows te verwijderen, want linux draait dan vanaf die CD. Er wordt dan ook niks veranderd aan de laptop en nadat je klaar ben kan je gewoon weer windows opstarten van de HDD.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

lol, je kan linux van een usb stick of CD opstarten, dan installeert ie niets - zoek eens op live linux. Zo kan je dus proberen iets uit te sluiten, al start het ook wel erg traag op maar dan kan je kijken of ie daarna wel soepel(er) draait.
Maar ondertussen wordt wel de vraag hoeveel energie je wilt stoppen in de software en niet beter een backup kan maken + clean install, kost minder tijd denk ik.

edit: wat [$user^] zegt dus ;)

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 04-09-2011 17:49 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Tarilo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:49
Je moet inderdaad opletten dat je er niet teveel moeite in gaat stoppen.

Ik zou iig nog met proces explorer kijken of je de boosdoener ziet. Misschien is het ook geen slecht idee om de hardeschijf even te benchmarken met een bv. AttoDisk. Misschien is de schijf wel gewoon heel langzaam door een verkeerde instelling of een hardwarematig falen van de schijf.

• marti-n
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2011 @ 17:43:
@marti-n Heb je misschien iets meer uitleg?
...
http://www.computerwoorden.nl/direct--15025--PIO-Mode.htm

2e hit op google ;)

Weet er zelf ook niks van hoor

Verwijderd

Topicstarter
@Jimster. Will do. Kan alleen vanavond pas, moet via Teamviewer werken.
@7laurens7 @franssie Ah, I remember. Heb ooit mijn profielwerkstuk over Linux gedaan, maar was dit alweer vergeten. Maar zoals Franssie al zegt, lastig als je hem niet in bezit hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu:
-Microsoft Security Essentials laten scannen: Geen resultaat
-Gebenchmarked met ATTO disk: Geen afwijkingen (read en write speed dicht bij elkaar, van 8.0 tot 8192.0 ligt deze tussen 70 en 80 MB/sec.

Process explorer ga ik nu proberen, maar ik werk op afstand met iemand die er niet al te veel verstand van heeft. Wish me luck :p

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

goodluck

Anders gewoon schone windows opknallen. als er 6000 dingen op staan geinstalleerd help dat ook niet echt
Maar daar heb je ons geen goeie indruk van kunnen gegeven.

staan er mischien 2 virusscanners op dat is bijv nooit handig.

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Tja, ik heb op advies van een van jullie Microsoft security essentials er opgezet. Die haal ik er straks weer af, want avast doet het ook wel.
Voor de rest heb ik alle onnodige progranna's een tijdje geleden al voor haar verwijderd, dus geen over9000 tooltjes die geinstalleerd staan.

Update: Process explorer gedraaid bij het opstarten. Ook hier niks bijzonders te zien.

Ik ga maar een clean installatie doen of haar zeggen dat ze dat moet laten doen.

Bedankt voor de hulp!

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2011 20:30 ]

• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-11 22:57
- Microsoft Safety Scanner draaien: http://www.microsoft.com/security/scanner/nl-nl/default.aspx - bijna altijd resultaat!!
- CCleaner alles laten opschonen: http://www.piriform.com/ccleaner
- Defragmenteren met Defraggler: http://www.piriform.com/defraggler
- MSconfig kijken wat uit en aan kan.
- Bij geen resultaat kan je even in safe mode opstarten hoe de cpu dan reageerd. Reageert hij hetzelfde, dan is de cpu aan het overleiden.

Verwijderd

Topicstarter
Bovenste vier dingen al gedaan. Onderste lijkt me sterk, want de laptop is nog geen jaar oud.

De eigenaar gaat alles opnieuw (laten) installeren.
Pagina: 1