Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[WIN 7] alleen gewijzigde bestanden back-uppen

Pagina: 1
Acties:

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-11 08:05
Hallo,

ik heb de volgende vraag, namens mijn vader..

Hij heeft een externe harde schijf gekocht, welke via de router (middels USB) te benaderen is vanaf alle computers in huis.

Deze schijf wil hij gebruiken voor het back-uppen van zijn bestanden..

Opzich geen enkel probleem. Hij weet inmiddels hoe hij back-ups kan plannen, zodat deze automatisch, één keer in de "zoveel tijd" worden ge-back-upt op de externe harde schijf. Het probleem is alleen, dat bij elke geplande back-up, hij alle bestanden weer opnieuw gaat verkassen naar de externe harde schijf. Dat duurt dan direct ongeveer 6 uur, omdat dat nogal wat bestanden zijn!

De vraag is of er een simpel, liefst gratis, programma is, waarmee alleen nieuwe, en/of gewijzigde bestanden kunnen worden gebackupt, om de "zoveel tijd". Het zou mooi zijn dat je kunt instellen met welke interval er gebackupt moet worden, en dat er ook een soort van snelkoppeling achtige button aanwezig is, die het handmatig doet. Dat wil zeggen; dat hij met één druk op de knop ook de nieuwe, en/of gewijzigde bestanden kunt back-uppen..

Wellicht zit deze functie verstopt in Windows 7, ik heb hem in ieder geval niet kunnen vinden..

Ik heb uiteraard zelf ook al gezocht op het internet, en vind tal van applicaties waarmee je kunt back-uppen. De vraag is alleen of deze in staat zijn alleen nieuwe, en\of gewijzigde bestanden kan back-uppen.. Deze optie lees ik niet standaard terug bij de gevonden applicaties..

Ik hoop dat hier mensen met ervaring, en tips zijn!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:51
"Incremental Backup" is waar je om moet zoeken. Wikipedia: Incremental backup
Dat kun je best zelf vinden nu je weet waar je om moet zoeken.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wil je meerdere backups hebben of volstaat 1 full backup?

Met meerdere backups wordt het al vrij snel ingewikkeld want je wilt het als totaal zien.
1 Full backup dat valt perfect te doen met een batch-scriptje met robocopy, volgens mij ondersteund zelfs standaard copy nog iets als enkel overschrijven als nieuwer...

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Anders schaft je vader voor een paar tientjes Acronis True Image Home 2011 aan (is in de aanbieding omdat de 2012 editie er aan komt), die kan alles wat hij vraagt en voor de kosten hoef je het niet te laten.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Onder Windows kun je (gratis) het beste Synctoy gebruiken:
http://www.microsoft.com/download/en/details.aspx?id=15155

• powermarcel10
Bedankt voor alle reacties..

Wat ik er nog niet bij vermeld heb, is dat het puur om het backuppen van bestanden gaat; muziek, foto's, video's en tekstbestanden. Windows-bestanden en programma's zijn niet belangrijk. Deze zijn immers altijd weer opnieuw te installeren. Foto's die weg zijn, zijn ook echt weg..

Het zou dus mooi zijn dat het betreffende programma kijkt naar de laatste gebackupte bestanden, en bij de volgende back ALLEEN de bestanden backupt die gewijzigd zijn, of die helemaal nieuw zijn, sinds de vorige back-up..

Ik zal alle tips die reeds genoemd zijn even ter harte nemen.. :)

EDIT: Mijn vader is niet zo goed in Engels, dus heeft het liefst een Nederlandstalig programma!

[ Voor 7% gewijzigd door powermarcel10 op 03-09-2011 15:48 ]

• powermarcel10
Dit lijkt een vrij simpel programmaatje, ben het even aan het testen..

Voor het gene dat ik wil moet ik dan kiezen voor Synchronize, Echo of Contibute.. Begrijp niet helemaal welke optie de juiste voor mij is..

EDIT: heb het al.. Niet goed gekeken..

[ Voor 4% gewijzigd door powermarcel10 op 03-09-2011 15:52 ]

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Staar je niet blind op Nederlands of engels qua taal instellingen. Uiteindelijk stel je het programma 1 keer in voor de mappen en bestanden die je wilt backuppen/synchroniseren en verder heb je er niet zoveel omkijken naar. Je maakt weinig tot geen wijzigingen eraan.

Enige wat je vader hoeft te onthouden is dat hij zijn bestanden gewoon opslaat in de juiste mappen en gewone gebruikers gebruiken al gewoon de standaardmappen.

Synchronize: bestanden blijven gelijk tussen 2 mappen. Wat je verwijdert in de ene map wordt ook verwijdert in de andere map maakt niet uit of je het in de ene of de andere map verwijdert.
Echo: gewijzigde of toegevoegde bestanden in de bron map worden worden gewijizgd in de doelmap. Enkel wijzigingen in de bronmap worden gewijzigd in de doelmap. Als je de doelmap zou leegmaken worden bestanden daarna gewoon weer gekopieerd vanuit de bron bij de volgende run.
Contribute: enkel toegevoegde of gewijzigde bestanden worden opgeslagen in de doelmap. Hiermee heb je dus iets wat het meeste lijkt op een backup aangezien je ook verwijderde bestanden achteraf nog kunt terughalen. Nadeel is dat de map enkel groeit en niet kleiner wordt.

Wikipedia: SyncToy

Kijk ook eens naar backupprogramma's als Cobian Backup of Crashplan.

Met de laatste software kun je zelfs backups maken naar een andere computer of NAS. Tevens is online backup op servers van Crashplan ook mogelijk tegen betaling uiteraard.

Maar je kunt bijvoorbeeld ook instellen dat er een backup wordt gemaakt van bestanden van je vader naar jouw computer en vice versa. Als jullie op verschillende plekken wonen heb je een offsite backup. Vliegt het huis van een van jullie in de fik, heb je tenminste nog een backup bij de ander ;-)

[ Voor 61% gewijzigd door akimosan op 03-09-2011 16:01 ]

• powermarcel10
akimosan schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 15:52:
Staar je niet blind op Nederlands of engels qua taal instellingen. Uiteindelijk stel je het programma 1 keer in voor de mappen en bestanden die je wilt backuppen/synchroniseren en verder heb je er niet zoveel omkijken naar. Je maakt weinig tot geen wijzigingen eraan.

Enige wat je vader hoeft te onthouden is dat hij zijn bestanden gewoon opslaat in de juiste mappen en gewone gebruikers gebruiken al gewoon de standaardmappen.
Daar heb je gelijk in.. Het is meer een soort van pre, maar mocht er een goed programma zijn dat aan alle eisen voldoet, en het is Engels, dan is dat ook geen probleem..

Ik heb het programma SyncToy geprobeerd. Werkt snel en makkelijk, alleen vind ik hier geen optie om hem de backup automatisch op vaste momenten te kunnen laten uitvoeren.. Dat is wel een eis..

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

• matthijs33
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:16
het commando:

xcopy [bronmap] [doelmap] [opties]

de optie /y gebruiken zodat er niet gewaarschuwd wordt om te overschrijven

bijvoorbeeld:

xcopy c:\temp d:\temp /y

in een .bat bestandje zetten en laten uitvoeren bij opstarten van de computer?
Enkel de bestanden die gewijzigd zijn zullen gekopieerd worden.

[ Voor 14% gewijzigd door matthijs33 op 03-09-2011 16:11 ]

• powermarcel10
Thanks, dat ga ik even proberen.. Heb ook nog even gekeken naar Acronis.. Dat ziet er wel goed uit.. Doet precies wat het moet doen, en is Nederlands! ben hem nu even aan het downloaden om te kijken of dat wat is.. Mocht dat zou zijn dat zeg ik wel ff dat hij die moet kopen..

Laat m'n bevindingen wel even weten! :)

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
zie mijn edit uiteraard en Synctoy werkt ook met een commandline. Windows Taakplanner kan de taak dan gewoon uitvoeren met de commandline die jij opgeeft, even een beetje buiten de lijntjes denken, he?

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

powermarcel10 schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 16:02:
[...]

Thanks, dat ga ik even proberen.. Heb ook nog even gekeken naar Acronis.. Dat ziet er wel goed uit.. Doet precies wat het moet doen, en is Nederlands! ben hem nu even aan het downloaden om te kijken of dat wat is.. Mocht dat zou zijn dat zeg ik wel ff dat hij die moet kopen..

Laat m'n bevindingen wel even weten! :)
Ik backup thuis al mijn systemen via True Image, elk weekend een volledig image en de rest van de week een incremental image en die bewaar ik dan twee weken. Voordeel van een image backup is dat je snel een systeem weer in de lucht heb als er bijvoorbeeld een schijf overlijd.

[ Voor 8% gewijzigd door MegaTronics op 03-09-2011 16:10 ]

• powermarcel10
akimosan schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 16:02:
zie mijn edit uiteraard en Synctoy werkt ook met een commandline. Windows Taakplanner kan de taak dan gewoon uitvoeren met de commandline die jij opgeeft, even een beetje buiten de lijntjes denken, he?
Ik snap het, en weet ook wel hoe je dat voor elkaar krijgt, alleen wil het voor hem het liefst zo simpel mogelijk houden, dus geen gedoe.. Het liefst gewoon een compleet programma waar alles is in te stellen..
Pagina: 1