Laptopbatterij vervangen, verschillend voltage

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siemen1234
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-04-2020
Hi Tweakers,

Mijn 3 jaar oude laptopbatterij heeft momenteel een levensduur van ongeveer 5 minuten. Daarmee is mijn laptop praktisch een desktop geworden :D

Ik wilde de batterij gaan vervangen en wil natuurlijk de best mogelijke batterij er in zetten. Op deze site (kent iemand die winkel trouwens?):

http://www.batteryfast.co.uk/acer/as07b41.htm

Zie ik batterijen staan die allemaal hetzelfde model P/N hebben als mijn batterij. Echter, in mijn laptop zit een batterij met een ander voltage dan de beste die op de site vermeld staat (de batterij die ik nu heb is de bovenste op die site). Hoeveel cells er in de batterij zitten zie ik nergens staan (ook niet op mijn eigen batterij).

De gegevens:

De laptop: Acer Aspire 7730G
Batterij die ik nu heb: AS07B41, 4400mAH, 11.1v.

Batterij die ik zou willen kopen (ik neem tenminste aan dat dit de beste is, de onderste op de site die ik gaf):
AS07B41, 5200mAH, 14.8v.

Kan dit? Of blaas ik straks mijn laptop op? :o Via google kom ik op heel wisselende resultaten uit, vandaar dat ik het hier vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kan ook je batterij repareren, gewoon uit elkaar halen, kapotte cel vervangen, en gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siemen1234
Jawel, maar kan ik dan ook de 5200mAH/14.8 volt er in doen ipv de 4400mAH/11.1v die er nu in zit? Van batterij repareren heb ik (obviously) geen verstand, al is het vast niet heel moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:58

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

De batterij heeft gewoon meer vermogen en kan dus meer power geven. Zie het net als oplaadbare batterijen in een camera ofzo; daar kan je ook veschillende mAh batterijen in doen (van weinig naar relatief veel). In de regel hebben houden die het gewoon langer uit :)

Zie ook:
What do the power ratings mean - mAh, Volts, and Watts?
MAh (Milliamperes) represents the amount of stored energy in your battery. 1000 Milliamperes = 1 Ampere. The more mAh capacity - the longer your battery will last. Several batteries from LaptopBatteryExpress.com have higher mAh ratings than your original battery brand. This does not mean that the battery is not the correct replacement, but rather it is a longer lasting battery. Voltage in a battery refers to the volume of electricity that is delivered to your computer. The amount of energy that comes from your wall outlet is far in excess of what you need to operate the tiny circuits of a computer. Hence your power adapter contains a brick or bar like box that decreases the energy to a much lower voltage rating. Each computer manufacturer designs their computers for the appropriate voltage requirement. Your battery pack will then be engineered to match the voltage of the power AC adapter. Laptop battery packs are composed of several battery cells that are wired together in series. By combining the cells in this fashion, higher volumes of energy can be delivered to your laptop computer. For laptop computers, each battery cell has a voltage rating of 3.6 - 3.7 volts. (3.6V & 3.7V are used interchangeably and refer to the same amount of voltage.)The difference is due to rounding the fractions of a volt up or rounding down.

Cells Voltage/Cell Formula Nominal Voltage
1 cell 3.6V or 3.7V 1 cell x 3.6 or 3.7V 3.6V or 3.7V
2 cells 3.6V or 3.7V 2 cells x 3.6V or 3.7V 7.2V or 7.4V
3 cells 3.6V or 3.7V 3 cells x 3.6V or 3.7V 10.8V or 11.1V
4 cells 3.6V or 3.7V 4 cells x 3.6V or 3.7V 14.4V or 14.8V

Computer batteries Typically double the cell count in the battery cartridge to provide longer run times. This doubling of the cell count does not increase the voltage but it will double the run time.

Many laptop makers have produced battery packs over time that have different voltage ratings. HP, Acer, Gateway, Dell & others have actually produced the same battery packs in different voltages over time as they changed the number of cells in the battery packs. On many of these batteries we carry an 11 volt version and a 14 volt version of the same battery for those who are unsure and unfamiliar with how voltage is determined in battery packs.

Many people are concerned about the voltage rating needlessly. Most batteries with a different voltage rating will still work correctly in the laptop. In no case will a different voltage rating harm your laptop. Most AC Adapters we commonly plug into our laptops are rated at 19 volts. The extra voltage provided by the ac adapter over and above the battery pack voltage is the excess voltage required to recharge the battery plus operate the laptop. Simply stated, your laptop will not be damaged at 19 volts of power when plugged into the wall socket and it will certainly not be harmed by operating on a battery voltage less than 19 volts. You can rest easy that a different voltage rating on a replacement battery will not damage your laptop.

Watts measure the amount of energy a device uses. This is a rating that will be found on your monitor and laptop PC, not your battery.
http://www.laptopbatterye...atteries-FAQs-s/11929.htm

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Hoogst waarschijnlijk moet het voltage gelijk zijn aan je vorige batterij. De andere zal net anders zijn, en wellicht ook een net iets andere inkeping. (is op plaatje niet te zien moet ik zeggen)

Ik heb indertijd ook op modelnummer van de laptop (msi) een accu besteld, maar uiteindelik bleek die ook niet te passen. De databses van dit soort tenten zijn dus verre van 100% betrouwbaar.

meer mAh is meer vermogen, maar bedenk dat deze tzt terug zal lopen, gaat je laptop nog zoveel jaar mee?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siemen1234
Hehe, geniaal. Dit is nou precies het probleem wat ik had tijdens mijn google search :D Aan de ene kant heb je redelijk overtuigende guides zoals die Notna postte, en direct daarop zegt iemand doodleuk dat het voltage gelijk moet zijn aan de vorige batterij.

...

:'(

Mijn laptop is precies 3 jaar oud. De batterij ging vrij snel dood, ongeveer een jaar. Ik heb goede hoop dat mijn acertje nog wel een jaar of 2 meegaat :D Bovendien kost die batterij daar maar 52 euro. Als ik daarmee 2 jaar lang goede batterijkracht heb dan is dit het voor mij waard :)

[ Voor 34% gewijzigd door Siemen1234 op 03-09-2011 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:59
Siemen1234 schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 16:13:
Hehe, geniaal. Dit is nou precies het probleem wat ik had tijdens mijn google search :D Aan de ene kant heb je redelijk overtuigende guides zoals die Notna postte, en direct daarop zegt iemand doodleuk dat het voltage gelijk moet zijn aan de vorige batterij.
Heb je de post van Notna dan ook wel even goed doorgelezen... die geeft gewoon sluitend antwoord, ook wat betreft het voltage.
Many people are concerned about the voltage rating needlessly. Most batteries with a different voltage rating will still work correctly in the laptop. In no case will a different voltage rating harm your laptop.
Zolang het type maar overeenkomt behoor je geen zorgen te hebben, de reden waarom die batterijen hetzelfde nummer dragen en toch een ander voltage hebben komt dus omdat men de batterij krachtiger heeft willen maken door er een extra cel bij te plaatsen. Dat betekent dus eigenlijk alleen dat je er dus ook een zwaarder apparaat mee aan zou kunnen sturen, of de andere kant op... die accu zal langer meegaan dan zijn voorganger als deze in hetzelfde apparaat gebruikt wordt. Het typenummer op de accu staat in zo'n geval dan ook meer voor de formfactor dan voor het vermogen... daar zijn dus de overige cijfertjes voor. Fabrikanten maken hun accu's dan ook doorgaans dat je vrijwel nooit een verkeerde accu kan gebruiken, omdat deze simpelweg niet zal passen.

Kortom: die batterij wil je juist hebben omdat die (theoretisch) beter is dan het verouderde 3-cell model... er vanuit gaande dat het een kwalitatief goede accu is.

[ Voor 12% gewijzigd door MicGlou op 03-09-2011 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siemen1234
Dankjewel MicGlou. Zo'n antwoord wilde ik hebben. Dan ga ik hem bestellen! En ja, zo'n guide kan wel een sluitend antwoord geven, maar als iemand vlak daarna het tegenovergestelde post ga je toch twijfelen. In ieder geval: super bedankt voor de snelle reacties :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Siemen1234 schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 18:01:
Dankjewel MicGlou. Zo'n antwoord wilde ik hebben. Dan ga ik hem bestellen! En ja, zo'n guide kan wel een sluitend antwoord geven, maar als iemand vlak daarna het tegenovergestelde post ga je toch twijfelen.
Erg nuttige vuistregel: onderbouwing is alles.

Als iemand overduidelijk de theorie ergens achter snapt en dat ook gebruikt om z'n uitspraak uit te leggen, kun je er vanuit gaan dat hij gelijk heeft, en moet je alleen kijken of wat hij zegt wel van toepassing is op jouw situatie (maw dat de voltage van je voeding wel degelijk 19V oid is, en niet lager). Als het van toepassing is, is zijn conclusie ook van toepassing.

Als vervolgens iemand anders iets blaat zonder of met aanzienlijk minder onderbouwing (sorry leuk_he, maar daar komt het wel op neer), dan is die uitspraak minder waard en geen reden om te twijfelen aan de eerdere, goed onderbouwde uitspraak.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Heb je er al eens aan gedacht om op www.replacedirect.nl te kijken?

http://www.replacedirect....26-acer-aspire-7730g.html

Ga dan voor een Yanec. Heb je meer capaciteit(5200 mah tov 4400 mah), scheelt het 25 euro en je hebt 2 jaar garantie op een Yanec batterij tov 1 jaar voor een acer. Kijk wel even of dat het juiste type laptop is, want je hebt nog submodellen.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

dion_b schreef op zondag 04 september 2011 @ 14:28:
[...]

Als vervolgens iemand anders iets blaat zonder of met aanzienlijk minder onderbouwing (sorry leuk_he, maar daar komt het wel op neer), dan is die uitspraak minder waard en geen reden om te twijfelen aan de eerdere, goed onderbouwde uitspraak.
Ik had eerlijk gezegd de post boven maar gescand, niet precies gelezen. Topic starter moet zelf kunnen beslissen wat er waar is op een forum en wat niet. Mijn bronvermelding (anekdotisch en met een ander merk, het staat er echt in hoor. ) is inderdaad veel minder sterk.

Je ziet ook regelmatig post met bronvermelding en links, en daarna roept iemand zonder enige onderbouwing "xxx sucks neem yyy".

Ik had ook serieus overwogen mijn post nog te editen na de reactie "Geniaal.. dit" van TS, maar uiteindleijk moet die toch zelf bepalen wat die doet. In mijn geval (ik kreeg dus de verkeerde accu op basis van typenummer laptop), is het allemaal opgelost onder 7 dagen zichtgarantie van internet bestellingen.

Mijn advies: trek je niks van mijn advies aan... >:) >:)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:28
Hoewel het misschien niet erg logisch klinkt heeft Notna gelijk, het zou moeten werken. Hoewel 25V ipv 11V waarschijnlijk geen goed plan is.
Kijk wel eerst even naar je voedinkje; als die niet 14,8V kan leveren zal je nieuwe accu nooit 100% opgeladen worden.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:59
leuk_he schreef op zondag 04 september 2011 @ 15:05:
[...]

Ik had eerlijk gezegd de post boven maar gescand, niet precies gelezen. Topic starter moet zelf kunnen beslissen wat er waar is op een forum en wat niet. Mijn bronvermelding (anekdotisch en met een ander merk, het staat er echt in hoor. ) is inderdaad veel minder sterk.
En dan begint het al... niet alleen goede onderbouwing is belangrijk, ook aandacht lezen voor dat je reageert ;) Maar het wordt des te zuurder als je kritiek levert/het beter weet en dan vervolgens moet toegeven het eigenlijk niet goed tot je te hebben genomen... of misschien zelfs een logische onderbouwing ontbreekt. Daar trapt iedereen overigens wel eens in... de beste moet wel eens op zijn onderlip bijten omdat hij/zij een zinnetje over het hoofd heeft gezien.

[ Voor 16% gewijzigd door MicGlou op 04-09-2011 19:27 ]

Pagina: 1