Schijf uit gecrashte NAS in RAID 1 herstellen

Pagina: 1
Acties:

• fterheide
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-11-2022
Onlangs is er door een collega van mij de verkeerde adapter in de Thecus N2200 NAS gestoken. Dit heeft als gevolg gehad dat de elektronica is gaan smeulen en 1 van de schijven het definitief heeft begeven.

Het gaat om 2 1TB schijven die in RAID 1 (mirror) stonden.

De andere schijf kan ik niet openen in Verkenner, maar staat wel in de BIOS, schijfbeheer en Testdisk. In Testdisk zie ik Linux RAID partities staan, maar kom ik ook niet veel verder.

Hoe krijg ik weer een 'letter' toegekend aan deze schijf zodat ik de data weer kan benaderen?

[ Voor 5% gewijzigd door fterheide op 03-09-2011 14:53 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-12 15:57
Hang de schijf in een linux systeempje, mount de raid array en haal de data eraf.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:11
http://www.runtime.org/raid-recovery-windows.htm
Astu, voor als je niet van linux houdt.

Maar een andere NAS moet toch ook gewoon weer in staat zijn met een nieuwe schijf deze raid weer op te bouwen?

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 03-09-2011 14:57 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Geen vage windows recovery tools gebruiken! Windows kan niet met andere dingen dan MBR/GPT + FAT/NTFS omgaan!

Gewoon ubuntu live cd of debian live cd pakken, en daar mee opstarten, dan kan je gewoon bij al je data.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-12 22:31
Even Googlen leert dat de Thecus N2200 XFS gebruikt. Daar is helaas geen Windows driver voor, inderdaad gewoon even een Ubuntu CD'tje erin..

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Er zijn Windows recovery tools voor XFS, ik heb er zelf ook ooit een gebruikt en die werkte prima. Laat me de naam net even ontschoten zijn maar een vlugge google en hij zo gevonden.

And this !! Is to go even further beyond!!!

• fterheide
Raid recovery werkte inderdaad niet, de NAS versie werkte ook niet. Om met Linux aan de slag te gaan zie ik ook niet zitten, die tijd weegt niet op tegen de data die op de schijf staat. (het is tenslotte een backup).

Anderzijds, we hebben expres voor een RAID 1 configuratie gekozen omdat als het een keer fout zou gaan dat we niks kwijt zouden raken.

Nu we een nieuwe NAS willen aanschaffen houden we dit zeker in ons achterhoofd. Is het mogelijk om een windows gebaseerde NAS (FAT/NTFS) te verkrijgen of zit je altijd met Linux bestandssystemen? (EXT3/4)

Een Synology NAS lijkt me wel wat, maar hoe zit het met het recoveren als dat eenmaal nodig is? Of is een andere RAID opstelling beter?

• Wouter.S
  • Laatst online: 08-12 16:24

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

http://www.diskinternals.com/linux-reader/
Eens proberen ?
Normaal staat gewoon een volwaardig files system op de disk aangezien het gewoon een mirror was. Ik heb zo ook nog data uit een DNS-323 raid 1 volume uitgelezen op windows...

[ Voor 59% gewijzigd door Wouter.S op 03-09-2011 15:36 ]

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-12 22:31
Die support alle gangbare Linux-filesystems, behalve XFS ;)

EDIT: deze wel, maar dat kost geld. Ubuntu is nog steeds gratis, en met wat mazzel automount 'ie je disk nog ook.

[ Voor 25% gewijzigd door Thralas op 03-09-2011 15:45 ]

• Wouter.S
  • Laatst online: 08-12 16:24

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Geen XFS daar was ik over gelezen, dab lijkt de live CD van ubuntu mij inderdaad de snelste oplossing.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:07
Als er toch geen belangrijke data op staat, waarom doe je dan de moeite om het ding te herstellen? Dan kun je toch net zo goed in Windows computerbeheer het ding helemaal leeg gooien om hem daarna weer in een nieuw systeem (NAS of niet) te hangen? Ik snap namelijk niet zo goed wat je wilt bereiken nu.

• fterheide
alex3305 schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 17:06:
Als er toch geen belangrijke data op staat, waarom doe je dan de moeite om het ding te herstellen? Dan kun je toch net zo goed in Windows computerbeheer het ding helemaal leeg gooien om hem daarna weer in een nieuw systeem (NAS of niet) te hangen? Ik snap namelijk niet zo goed wat je wilt bereiken nu.
Als het vrij eenvoudig te herstellen was dan was het mooi meegenomen, maar meer als een paar uur is niet de moeite.

Wat ik vooral wil weten is wat nou wél een veilige en handige manier van backup/opslag is. Want een NAS als backup in RAID 1 verwacht je dat je veilig zit, maar dat valt dus nogal tegen? Wat is dan een betere oplossing?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-12 15:57
fterheide schreef op zondag 04 september 2011 @ 14:39:
Want een NAS als backup in RAID 1 verwacht je dat je veilig zit, maar dat valt dus nogal tegen?
Hoezo, de data is er toch nog gewoon?

• fterheide
Nielson schreef op zondag 04 september 2011 @ 14:44:
[...]
Hoezo, de data is er toch nog gewoon?
Persoonlijk dacht ik dat je de HDD in RAID 1 uit de NAS gewoon kon uitlezen op een willekeurige pc als een normale externe HDD via een sata-usb converter.

Maar worden RAID opstellingen altijd geformatteerd in Linux bestandssystemen?

Wat ik juist wil voorkomen is dit soort problemen als het echt een keer belangrijk is.

Dus als ik de NAS in gebruik heb en een keer: stroomuitval, beschadiging, schijf defect o.i.d. heb dan wil ik gewoon 1 van de X schijven eruit kunnen halen, aan de pc hangen en verder werken. Welke RAID config / NAS is dan de beste oplossing?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:11
Volgens mij is het juist de bedoeling dat je de schijf vervangt en je nas de boel laat herbouwen.

NAS systemen werken veel met linux bestandssystemen, omdat ze vaak draaien op een linux distributie.
Je kan natuurlijk altijd een duur model kopen en een FAT of NTFS raid maken. Of één uitgerust met Windows Server.

Verwijderd

RAID FAQ

maar geen een NAS heeft 100% bescherming tegen een user error (gebruik van een verkeerde adapter)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2011 20:02 ]

Pagina: 1