Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• josje94
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 22:43
Ik een Asus P5B-V met een setje DDR2 OCZ Reapers.
deze horen op 1066mhz te draaien maar mijn moederbord ondersteund maar 800mhz dual channel.
Nu vind ik dit niet zo erg maar als ik nu bij CPU-Z kijk dan draaien de 2 RAM modules op 400MHZ in dual channel.

In de bios heb ik ze wel op 800mhz ingesteld.

Is dit normaal of staan ze echt op 400mhz ingesteld?

i7-4790 | R9 Fury Nitro | 16GB - XPS 15

• McKaamos
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

DDR staat voor Dual Data Rate.
Dat betekent dattie op 400Mhz netzoveel data verstouwt als non-DDR geheugen op 800Mhz kan.

Technische verhaal is dat er zowel op de opgaande als de neergaande kant van de clocksinus een bit neergezet kan worden waardoor je dus per clockpuls 2 bits verplaatst ipv maar 1.

Effectief is het 800Mhz, werkelijk maar 400Mhz. Niet dat dat erg is, want je haalt wel de snelheid.

Edit: het komt een beetje doordat mensen denken dat Mhz gelijk staat aan snelheid, maar dat is pertinent niet waar.
Maak een breder datapad (128bit memorybus ipv 64bit b.v.) en je verstouwt al twee keer zoveel data.
Dus sja, dan adverteer je het maar als X mhz, want het effect van die snelheid haal je, en mensen zijn gevoelig voor Mhz.

Wat trouwens veel handiger is om naar te kijken is de PCx-xxxx waarde.
PC/PC2/PC3 zegt wat voor type geheugen het is (DDR/2/3) en de tweede waarde vertelt je hoeveel megabyte per seconde het geheugen kan verstouwen. Meer MB/sec = sneller

[Voor 42% gewijzigd door McKaamos op 03-09-2011 13:01]

Project Magna | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• josje94
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 22:43
Ah zo is het een stuk duidelijker.
Ik had al zoiets verwacht als 400mhz per slot dus 800mhz.
Nadat ik het topic had geopend heb ik ook even naar de snelheid in mijn laptop gekeken en die geeft oop 667mhz dual channel aan. en die heeft inderdaad 1333mhz geheugen.

Heel erg bedankt voor het antwoord!

i7-4790 | R9 Fury Nitro | 16GB - XPS 15

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True