Pc valt uit tijdens het opstarten!

Pagina: 1
Acties:

• Nef
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-02-2024
Sinds korte tijd valt mijn computer regelmatig, zeg maar gerust iedere keer, uit tijdens het opstarten.
Ik moet de pc dan wel tot drie keer toe opnieuw opstarten voor hij het doet. Als ik de computer een paar uurtjes aan laat terwijl ik er niet mee werk en ik kom terug staat hij soms helemaal vast, ik kan de muis niet meer bewegen en taakbeheer niet openen. Na 10 minuten wachten moet ik hem dan weer uitdrukken en opnieuw opstarten. Als ik op afsluiten druk valt de computer in één keer uit alsof je de powerknop omschakelt achter op de pc. Ik heb al even gezocht op internet en vaak wordt aangegeven dat de cpu niet goed gekoeld is maar dat is bij mij niet het geval:

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/2roq58n.png

Een virus is het denk ik ook niet, ik heb helaas wel een trojan horse gehad van een app voor rainmeter, maar die heeft avg verwijderd.

Misschien is het een bad memory in mijn hardeschijf of is de voeding gewoon kaduuk. Ik hoop dat jullie suggesties hebben.

Alvast bedankt

• Streepje
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-01-2024

Streepje

noem me maar Streepje

ik weet niet of de voltages die speedfan aangeeft een beetje waarheids getrouw zijn? als dat wel het geval is klopt er weinig van je voltages

Asus maximus IV extreme-----Intel Core I7 2600k----- Asus GTX580 SLI

• Nef
Weet je misschien nog een programma om dat nog een keer te testen?

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-02 18:17
Het kan vele oorzaken hebben! Begin eens met de specificaties van je systeem te posten. Heb je het systeem overklokt? Heb je al een testrun met mem86 gedraaid (12 uur +) om je geheugen te controleren. Heb je je HDD gecontroleerd op bas sectors? Is er voldoende koeling?

• Nef
Kijk hier kan ik wat mee ;), kzal alles na lopen. Bedankt alvast

• Lumics
Nef schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 10:46:
Kijk hier kan ik wat mee ;), kzal alles na lopen. Bedankt alvast
Wil je ook nog eens je systeemspecificaties (hardware) en aangeven of het systeem is overclocked?

Moeilijk opstarten kan met de voeding te maken hebben, of een slechte overklok. Vastlopen in windwos kan je geheugen zijn (maar dat verwacht je eigenlijk een blue screen), maar voor het zefde geld is het een software probleem.

[ Voor 29% gewijzigd door Lumics op 03-09-2011 10:49 ]

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:42
Als die spanningen kloppen is het een wonder dat je PC nog werkt.

probeer bv de gratis versie van sisoft Sandra

http://www.sisoftware.net...d&f=sware_dl_3264&l=en&a=

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Nef
Ik heb mijn systeem niet overgekloked.
Specificaties:

Dvd spelers: Nec DVD RW ND-3540A
TSSTcorp CD/BVDW SH-W162C
Processor: 3,10 gigahertz AMD Athlon 64 X2 Dual Core
HDD: Maxtor S TM380211AS
WDC WD20 00JS-00MHB0 (Hier staat windows op :P)
Werkgeheugen: 4GB
Videokaart: ATI Radeon HD 4300/4500 Series
Moederbord: NF-MCP61

Verwijderd

Nef schreef op zondag 04 september 2011 @ 11:25:
Ik heb mijn systeem niet overgekloked.
Specificaties:
....
Welke voeding gebruikt die PC?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2011 12:05 ]

• Boszna
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-12-2025
Ik heb zoon vermoeden dat je voeding kaduuk is :)

Probeer van iemand een voeding te lenen en kijk of het probleem zich nog voordoet.

Verwijderd

Ik sluit mij aan bij eerdere opmerkingen over die voltages en ben dus eigenlijk wel benieuwd naar wat andere programma's erover te zeggen hebben, misschien dat in dit geval SpeedFan gewoon de waardes niet goed uitleest of iets dergelijks.

Als de voltages die worden weergegeven wél accuraat zijn dan lijkt mij dat een eerste punt van aandacht om aan te pakken namelijk. En dan wel zo snel mogelijk, eigenlijk.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-02 08:30
anders pak je everest of google even. maar 9 van de 10 keer zijn voeding problemen of je mobo/memory is kaduuk. wat je kan doen is met software checken of het allemaal nog naar behoren werkt. pc check is zon pakket hiermee kun je alle hw testen van mobo tot graka op de voeding na. doe eens een test met een andere voeding en een software test. dan nog eens met je eigen voeding en kijk of je verschil ziet.

bij software test kan die namelijk aangeven dat je mobo/memory stuk is omdat die niet een goede spanning krijgen vandaar de volgorde met een andere voeding testen dan pas met eigen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat 3x opstarten voordat ie het doet neigt mij ook sterk naar de voeding staan wijzen.
Trek d'r je maxtor en 1 van je DVD spelers eens uit, dat kan al genoeg schelen :)

En verder: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doorlezen en dan nog eens terugkomen met je vraag :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Nef
Mijn voeding; sweex 650 Watt lijkt me voldoende voor mijn onderdelen.
Bedankt voor alle hulp zover, ik zal nu pc check laten lopen en troubleshoeter doorlezen. En dan reageer ik vandaag weer ff.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Sweex is een erg slecht "merk".

Denk dat je een van de slechtste voedingen te pakken hebt die er maar te krijgen zijn.....

• Nef
Dat denk ik ook :P. Het zit zo een vriend van mij heeft een eigen ''bedrijfje'' en ik zocht voor 200 euro een goede computer. Door de tijd heen heb ik zelf meer verstand van pc's gekregen en ontdekte ik dat ik wel een aantal slechte onderdelen te pakken had :P. Maar niet te min heeft die vriend mij aardig gematst. Maar ik wil er eerst achter komen dat het 100 % de voeding is voor ik een nieuwe aanschaf.

• Reepje
  • Niet online
Er zijn een stuk of wat voedingen die nog slechter zijn dan de jouwe.
Hardware info heeft ook jouw voeding getest, en deze kwam niet verder dan 400W stabiel. En dat was een nieuw exemplaar.....(op onderstaande link staat je voeding op plaats 4 van onderen)

http://nl.hardware.info/r...ek-gemiddelde-efficientie

[ Voor 9% gewijzigd door Reepje op 04-09-2011 13:14 ]

• Nef
Dan zal ik zo ook eens even testen als ik 1 harde schijf mijn dvd spelers en een sticky werkgeheugen loskoppel de problemen zich nog aanhouden. Maar het lijkt mij wat vreemd dat na ongeveer een jaar het vermogen van de voeding ineens te weinig is?

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-02 00:43
Ik vind het minder vreemd als ik lees dat het merk 'Sweex' is.. De voeding was misschien goedkoop, maar uiteindelijk was je beter af geweest met een betere kwaliteit voeding aangezien je die nu alsnóg moet kopen. Dat geld had je weer in andere onderdelen kunnen steken.. :P

Overigens heb je voor 200 euro geen goeie pc, maar hooguit een 'ik kon niets beters krijgen voor dat geld-pc'. Mijn tip voor de volgende keer: doorsparen totdat je minstens 600 euro hebt.

[ Voor 25% gewijzigd door Steephh op 04-09-2011 13:37 ]

_@/'

• Reepje
  • Niet online
Nef schreef op zondag 04 september 2011 @ 13:30:
Dan zal ik zo ook eens even testen als ik 1 harde schijf mijn dvd spelers en een sticky werkgeheugen loskoppel de problemen zich nog aanhouden. Maar het lijkt mij wat vreemd dat na ongeveer een jaar het vermogen van de voeding ineens te weinig is?
Zelfs goede voedingen leveren minder na verloop van tijd. Jouw sweex is waarschijnlijk op sterven na dood, want de achteruitgang zal waarschijnlijk veel groter zijn met uitsluitend prutsspul daarin..

In het algemeen is de voeding het meest onderschatte onderdeel van de pc. Men denkt er komt 220 volt uit het stopcontact, en dat gaat de voeding in en meer dan wat draadjes zitten daar niet in tenslotte: kan je net zo goed de goedkoopste nemen.

En dat is dus een grote denkfout.

• Steephh
Nog een leuke quote van de link van Reepje:
Bij Sweex blijken ze koning in het opscheppen: hun Power Supply Low Noise 650W haalt bij ons met de hakken over de sloot de 400W test. De voltages zijn zelfs dan al extreem ingezakt.
Dat geeft misschien wel een goed idee over de voeding. :P

_@/'

• Nef
Overigens heb je voor 200 euro geen goeie pc, maar hooguit een 'ik kon niets beters krijgen voor dat geld-pc'. Mijn tip voor de volgende keer: doorsparen totdat je minstens 600 euro hebt.
Waar

• Nef
Ik heb al even op internet gezocht en Sandra lite en pc test van magix gebruikt maar daarmee is de voeding niet te testen. En krijg je alleen maar info over de hardware. Heef iemand suggesties voor het testen van de voeding waardoor ik kan concluderen of hij daadwerkelijk kapot/aan vervaning toe is?

[ Voor 8% gewijzigd door Nef op 04-09-2011 14:33 ]

• Tens
Nef schreef op zondag 04 september 2011 @ 14:32:
Ik heb al even op internet gezocht en Sandra lite en pc test van magix gebruikt maar daarmee is de voeding niet te testen. En krijg je alleen maar info over de hardware. Heef iemand suggesties voor het testen van de voeding waardoor ik kan concluderen of hij daadwerkelijk kapot/aan vervaning toe is?
Bij Sandra onder 'mainbord' staan bijna onderaan de voltage sensors.

Testen van de 5 en 12 volt kan met een gewone voltmeter.
Wel meten terwijl de computer aanstaat, en de voeding belast wordt.
Een onbelaste voeding geeft vaak wel braaf zijn spanning af, maar onder belasting willen de niveaus wel eens behoorlijk lager liggen.

er zijn diverse testers op de markt:
deze bv: http://www.nowthatsit.nl/...PqPmPjSg6sCFQRO3godPXqN1A

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Nef
Dit is het enige voltage dat ik kan vinden:

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/wbrk05.png

In de bios:

CPU Vcore 1,44 V en 42 Graden
VDIMM 1,84 V
SYstem Temp is 41 Graden

Is dit normaal?

[ Voor 35% gewijzigd door Nef op 04-09-2011 15:31 ]

• Tens
Nef schreef op zondag 04 september 2011 @ 15:22:
Dit is het enige voltage dat ik kan vinden:

[afbeelding]

In de bios:

CPU Vcore 1,44 V en 42 Graden
VDIMM 1,84 V
SYstem Temp is 41 Graden

Is dit normaal?
:? bij mij staat daar een heel lijstje met oa 3,3V, +5, -5, +12, en -12 line.

Vcore van 1,44 kan goed zijn, moet je even met jouw processortype checken

• Nef
Onder het kopje PC health?

• Tens
Tab: hardware, onder on-board devices: 'mainbord'.

dan krijg je een nieuw scherm (duurt een tijdje) => naar beneden scrollen naar: voltage sensors.

• Steephh
Dit is misschien net zo makkelijk: http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

_@/'

• Nef
Ok, ik heb mijn hdd getest op bad sectors en er zijn geen dus waarschijnlijk is het niet mijn hdd.
Voltage test:
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/11t305u.png

• MiliaanR
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-01 02:14

MiliaanR

Just for fans.

Ram draait normaal toch altijd op 1,5v ?? (weet ik ook niet zeker!)

• lezzmeister
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-02 12:44
MiliaanR schreef op zondag 04 september 2011 @ 23:20:
Ram draait normaal toch altijd op 1,5v ?? (weet ik ook niet zeker!)
Nee. Het mijne (DDR3-1600) draait nu op 1,65volt, en dat is echt de bovengrens bij Sandy Bridge cpu's.
Op 1333Mhz staat het standaard op 1,5volt wat officieel de max is.(AMD kan wat meer hebben als het goed is.)

Bij DDR2 zal het allemaal wat hoger liggen.

Zeg Nef, heb je geen multimeter liggen? Uitleesprogramma's hebben bij mij grotendeels afgedaan en ik neem het slechts aan ter indicatie. Ram gewoon zo'n meter in een molex en je weet gelijk hoe laat het is.

[ Voor 19% gewijzigd door lezzmeister op 04-09-2011 23:54 ]

• Nef
Ik kan er wel aankomen, dan moet ik ff googelen hoe hoog de voltages moeten zijn. Kzal even kijken of ik daar tijd voor heb vandaag.

• Tens
Nef schreef op maandag 05 september 2011 @ 08:37:
Ik kan er wel aankomen, dan moet ik ff googelen hoe hoog de voltages moeten zijn. Kzal even kijken of ik daar tijd voor heb vandaag.
op de molex: geel (tov zwart) moet 12V zijn, rood is 5V

Spanningen op je atx: http://www.smpspowersupply.com/connector_atx_pinout.GIF (pin side view)

• Reepje
  • Niet online
Tens schreef op maandag 05 september 2011 @ 09:46:
[...]

op de molex: geel (tov zwart) moet 12V zijn, rood is 5V

Spanningen op je atx: http://www.smpspowersupply.com/connector_atx_pinout.GIF (pin side view)
Allemaal leuk en aardig, maar het gaat om de stabiliteit van de voltlijnen onder -wisselende- belastingingen. Dus geen spikes, of juist een spike opvangen die van het net komt, voltage stabiel houden als de dvd begint te branden of als de graka opeens veel juice trekt etc:

Juist dat kan je met een voltmeter niet meten.

Vergelijk met een auto die slecht start, en soms helemaal niet start. Dan ga je testen of de auto nog goed is: als deze eenmaal start rij je naar de snelweg en geeft volgas: de auto haalt de 130 km/uur en je concludeerd dus dat ie nog goed is..... 8)7

Precies hetzelfde als gerommel met een voltmeter in je molex.

• Tens
Reepje schreef op maandag 05 september 2011 @ 10:29:
[...]

Allemaal leuk en aardig, maar het gaat om de stabiliteit van de voltlijnen onder -wisselende- belastingingen. Dus geen spikes, of juist een spike opvangen die van het net komt, voltage stabiel houden als de dvd begint te branden of als de graka opeens veel juice trekt etc:

Vergelijk met een auto die slecht start, en soms helemaal niet start. Dan ga je testen of de auto nog goed is: als deze eenmaal start rij je naar de snelweg en geeft volgas: de auto haalt de 130 km/uur en je concludeerd dus dat ie nog goed is..... 8)7

Wat je wel kan meten, en wat in de meeste gevallen het probleem is: het inzakken van één van de lijnspanningen onder belasting, wat soms zelfs verholpen kan worden door één van de vrije stekkers te gebruiken.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-02 21:52
Reepje schreef op maandag 05 september 2011 @ 10:29:
[...]

Hij kan toch een voltmeter in de molex stoppen, en dan kijken wat hij meet tijdens verschillende belastingen?

TheS4ndm4n#1919

• Reepje
  • Niet online
RocketKoen schreef op maandag 05 september 2011 @ 11:05:
[...]

Hij kan toch een voltmeter in de molex stoppen, en dan kijken wat hij meet tijdens verschillende belastingen?
Natuurlijk kan dat. En als je weet waar je mee bezig bent krijg je wellicht een goed beeld. Even goed in de gaten hebben welke voltlijn je aan het doormeten bent en welke apparaten aan die voltlijn zitten, die apparaten dan stressen en wisselend uit/aan/stressen en ondertussen goed het schermpje van je voltmeter in de gaten houden. Koud kunstje voor iemand die voor de eerste keer naar alle kabeltjes van zijn computer zit te kijken.

Aan de andere kant, als een computer wordt opgestart, gaan alle apparaten even aan/uit, op vol en weer terug. Moet je maar eens een goede verbruiksmeter aan de stekker hangen. Bij het opstarten dus volle belasting/wisselende belasting. En juist dan valt de computer van TS uit.

Nou dan heb ik geen meter meer nodig. Hij kan beter even een goede voeding lenen en die aansluiten. Als het dan werkt weet hij dat het de voeding was. Als het dan nog steeds uitvalt is er (ook) wat anders niet lekker. Dat kan best want hij heeft een rommelbak.

• lezzmeister
Het ging mij er meer om dat ik rare voltages zag staan als 10,96 en 1,84 volt zie staan in zijn eerste screenshot.
Als hij die voltages ook zo meet dan weet hij het zeker. Ik heb wel vaker vertrouwd op die handige programmaatjes wat achteraf een fout bleek.

En inderdaad, er kan best wat anders fout zitten in een pc die zo goedkoop mogelijk is samengesteld. Dat zou nog best kunnen komen doordat de brakke voeding een of twee onderdelen heeft meegenomen

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:10
Speedfan geeft "altijd" verkeerde waarden bij voedingen.. hier ook zo, is echter waarschijnlijk niks mis met de voeding dus... (Let op.. kan dus wel iets mis mee zijn, maar Speedfan is niet de beste weg om dit te testen)
Beter gebruik je even een andere diagnostische tool oid... Temperaturen geven bij mij in Speedfan ook altijd beetje merkwaardige waarden en/of sensoren aan.

Intussen zie ik dat je idd al getest hebt met andere soft! Prima!

[ Voor 21% gewijzigd door GeeEs op 05-09-2011 14:37 ]

Verwijderd

jongens dit is nef :P,

Was op het account van een vriend van mij maar heb nu ff mijn eigen account.
Het probleem is opgelost !!! Ik heb windows opnieuw geïnstalleerd en de problemen zijn verholpen. Maar gelukkig ben ik er achter gekomen dat ik een hele slechte voeding heb en waarschijnlijk vervang ik deze binnenkort.

Allemaal hartstikke bedankt voor alle tips.

Groetjes

• Lumics
Verwijderd schreef op maandag 05 september 2011 @ 16:14:

Het probleem is opgelost !!! Ik heb windows opnieuw geïnstalleerd en de problemen zijn verholpen. Maar gelukkig ben ik er achter gekomen dat ik een hele slechte voeding heb en waarschijnlijk vervang ik deze binnenkort.

Groetjes
Tja.. Als alles nu stabiel is, hoef je de voeding niet te vervangen. Daar wordt je computer niet 'beter' van.
Daarnaast denk ik dat een verse windows install geen invloed heeft op het 3x moeten booten voordat windows start.

[ Voor 8% gewijzigd door Lumics op 05-09-2011 16:27 ]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Verwijderd schreef op maandag 05 september 2011 @ 16:14:

Groetjes
Ik zal Waarschijnlijk vervangen door 'die'.
Je voeding is gewoon slecht, dat is 1.
Maar ik verwacht jou deze week weer op het forum, aangezien Mcsluis al zei; dat het niet gaat oplossen met het niet 3 keer kunnen booten van de pc.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

Verwijderd

Whahahah bedankt jongens ik heb al eentje op het oog ;). Heb de hele zomer gewerkt dus een voeding zit er wel in :P.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 05 september 2011 @ 17:17:
Whahahah bedankt jongens ik heb al eentje op het oog ;).
Welke?

• lezzmeister
Dan moet je die Sweex natuurlijk niet vervangen door een Q-Tec hè?

Verwijderd

pricewatch: Corsair Builder CX500 V2

Met oog op het uitbreiden/vervangen van mijn hardware lijkt dit me een goede keuze in die prijsklasse?
Pagina: 1