• VipR!
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-12-2025
Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe TV voor in me slaapkamer.
Heb mijn vorige Samsung LE32A456 ergens anders staan.
Voornamelijk is de nieuwe toestel bedoeld voor Gaming Xbox 360 & HD Films (Snelle beelden).

Waar ik aan zat te denken:
  • 37''/40''
  • Full HD
  • LED
  • 100 Hz Paneel
  • Reactiesnelheid ~2ms
  • Ziggo CI+ certified
  • ~€600,-
De eerste TV waar ik naar keek was de Samsung 40D5000.
Maar na wat onderzoek kwam ik er achter dat dit toestel een 50 Hz paneel heeft, maar staat aangegeven als 100 Hz CMR.

Wat me nu interessant lijkt is de Philips 40PFL6606H.
Zo ver ik heb kunnen achterhalen heeft dit toestel een 100 Hz paneel.
Verder ondersteund hij ook de rest van mijn lijstje.

Ik ben meestal geneigd naar een Samsung, maar Philips lijkt me ook goed.
Heb ook naar de D6200 gekeken van Samsung, alleen die zijn iets te prijzig voor mijn budget.
Behalve de 32D6200, maar die is dan weer te klein.

Some advice? :)

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

De meeste TV's hebben een goede reactiesnelheid, je moet vooral kijken naar de input lag. Je hebt het over HD films net snelle beelden en gaming... plasma is hier vrijwel altijd de beste in en dat raad ik je dus ook aan - ondanks dat je LED aangeeft.

Ik raad je de 42 inch Panasonic S30 aan, deze heeft een reactietijd van 0 seconden en heeft uitstekende beeldkwaliteit.

pricewatch: Panasonic Viera TX-P42S30

En hier is het mooie: hij kost minder dan 499 euro.

De Panasonic TX-P42UT30E kost 599 euro en heeft 3D ondersteuning, maar daar is veel minder over te vinden. Beide passen perfect in je budget, bieden uitstekende beeldkwaliteit en zijn qua reactietijd in ieder geval erg goed voor gaming.

• VipR!
Bedankt voor je reactie Uniciteit.

Ik zelf heb helemaal geen ervaring met plasma schermen.
Wat ik gehoord heb is dat het kan inbranden en dat later de kleuren vervagen.
En hoelang gaat zo'n toestel ongeveer mee t.o.v. een LCD/LED scherm?
Kijken er ook andere aspecten mee met plasma (kamer temperatuur, etc.)

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:37

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Dat zijn voornamelijk vragen die je kunt beantwoorden door zelf te gaan kijken in een fysieke winkel of door specificaties / reviews te lezen.

PLasma kan nog steeds inbranden helaas, maar de technieken om het tegen te gaan zijn al enorm verbeterd in de afgelopen 3 jaar. Als je rondkijkt in de plasmatopics (van bijvoorbeeld Panasonic) kun je wat ervaring opdoen.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• VipR!
Heb wat rond gekeken en informatie gezocht over plasma schermen, met als conclusie dat ik toch liever een LED scherm wil. (Plasma kan inbranden)

Enige schermen die mij interessant lijken:
- Samsung 37C6000
- Philips 40PFL6606

Samsung heeft mijn voorkeur.

Nog andere suggesties?

[ Voor 20% gewijzigd door VipR! op 03-09-2011 16:18 ]

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

ViPeR! schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 15:45:
Heb wat rond gekeken en informatie gezocht over plasma schermen, met als conclusie dat ik toch liever een LED scherm wil. (Plasma kan inbranden)

Enige schermen die mij interessant lijken:
- Samsung 37C6000
- Philips 40PFL6606

Samsung heeft mijn voorkeur.

Nog andere suggesties?
LCD kan ook inbranden. Het is een fabeltje dat plasma tegenwoordig gemakkelijk inbrandt. Je moet het scherm alleen niet 48 uur achter elkaar op hetzelfde beeld laten staan... Vervaagde kleuren van plasma, zien er beter uit dan de beste kleuren van LCD (LCD = LED).

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Uniciteit schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 17:31:
[...]

LCD kan ook inbranden. Het is een fabeltje dat plasma tegenwoordig gemakkelijk inbrandt. Je moet het scherm alleen niet 48 uur achter elkaar op hetzelfde beeld laten staan... Vervaagde kleuren van plasma, zien er beter uit dan de beste kleuren van LCD (LCD = LED).
LCD-televisies met LED-backlight worden na verloop van tijd blauwer, omdat de fosfor in de witte leds langzaam slijt en die witte leds steeds meer blauw worden. Witte leds zijn nml gewoon blauwe leds met een kleine aanpassing die dus slijt.

Maar goed, tegen die vooroordelen kun je blijven vechten, wat dat betreft zou je kunnen zeggen dat de marketing van LCD-fabrikanten beter werkt :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• VipR!
Ik ga morgen nog even langs bij de BCC en kijken als ze daar een demo van de Panasonic Viera TX-P42S30 hebben. Na wat reviews te hebben gelezen en de reacties hier lijkt plasma toch het betere keuze voor Games & Films (Snelle beelden).

Weten jullie ook een goeie beugel voor op de muur voor de Panasonic Viera TX-P42S30?
Ik zelf zat te denken aan een draaibare, want dan kan je makkelijker achter de TV.

- Vogels EFW 8325?

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

ViPeR! schreef op zondag 04 september 2011 @ 22:42:
Ik ga morgen nog even langs bij de BCC en kijken als ze daar een demo van de Panasonic Viera TX-P42S30 hebben. Na wat reviews te hebben gelezen en de reacties hier lijkt plasma toch het betere keuze voor Games & Films (Snelle beelden).

Weten jullie ook een goeie beugel voor op de muur voor de Panasonic Viera TX-P42S30?
Ik zelf zat te denken aan een draaibare, want dan kan je makkelijker achter de TV.

- Vogels EFW 8325?
Ik heb niet veel reviews over de S30 kunnen lezen, maar de ST30 (in principe de S30 maar dan met 3D en een aantal kleine verschillen) heeft een óntzettend lage input lag. Reactietijd is 0 seconde dus zit je zoiezo goed :)

Over de muurbeugels weet ik niet welke goed bij de P42S30 passen. Dit kun je misschien in de winkel vragen waar een 42S30 hangt.

Op de Panasonic site geven ze zelf de "TY-WK4P1RW" aan, maar die is erg duur en je kan er vast ook anderen opzetten.

Edit en ik heb het nog verder voor je opgezocht. De reactietijd van de P42S30 is 0.001 msec, oftewel: 0.000001. Daar komt een LCD niet eens bij in de buurt. De input lag heb ik nog niet kunnen vinden van deze Panasonic, maar die zijn over het algemeen heel erg laag. Zoals ik al zei de ST30 heeft een input lag van 16 ms (0.016 seconde) terwijl de niet geschreven regel eigenlijk is dat 25 ms perfect is voor de 'hardcore gamer'.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:07

mr.paaJ

generatie cmd+z

i.p.v. de P42S30 zou ik dan eerder naar de P42G20 kijken, ouder model uit een hogere serie: zo'n beetje gelijke prijs en de NeoPDP techniek met o.a. beter contrast. Die komt erg dicht tegen de P42G30 aan, met als belangrijkste verschil de internet functies en vormgeving.
Zal wel iets verder van de muur moeten door de achteruitstekende kabels maar dat maakt met een draaibare beugel niet zoveel uit.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:00

BeyondThunder

Lost Lightning

ViPeR! schreef op zondag 04 september 2011 @ 22:42:

- Vogels EFW 8325?
Ik hoop dat ze een gekalibreerde versie voor je hebben staan. Mijn ervaring is dat de TV's in de winkel behoorlijk schreeuwend staan afgesteld, omdat dat nou eenmaal beter verkoopt. Dus check ff de brightness en contrast in de winkel.

Ik ga helemaal mee met het advies hier, Panasonic Plasma. Ik heb ook een 42" staan en ben er al 3 jaar erg blij mee. De kwaliteit van de huidige generatie plasma's is echter een stuk beter dan mijn "TH-42PV70FA". Die lui maken gewoon top TV's.

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:19
Helemaal eens met de Panasonic Viera TX-P42S30. Staat hier nu ook een paar dagen en ben super tevreden.

• VipR!
Ik ga vandaag de Panasonic Viera TX-P42S30 bestellen, samen met een Vogels EFW 8305 beugel.
Hebben jullie nog enige tips voor dit toestel (Calibratie)? Ik heb gehoord dat je bij een plasma scherm enkele weken op een lage contrast moet kijken en alle beeldverwerking opties uit moet zetten.

Mijn verwachtingen zijn hoog. :)

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

ViPeR! schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 15:03:
Ik ga vandaag de Panasonic Viera TX-P42S30 bestellen, samen met een Vogels EFW 8305 beugel.
Hebben jullie nog enige tips voor dit toestel (Calibratie)? Ik heb gehoord dat je bij een plasma scherm enkele weken op een lage contrast moet kijken en alle beeldverwerking opties uit moet zetten.

Mijn verwachtingen zijn hoog. :)
Heb je 'm al in de winkel gezien? Tja, qua callibratie... plasma schermen verschillen eigenlijk erg. Dus de één met een S30 kan met hele andere settings precies dezelfde beeldkwaliteit hebben als iemand met hele andere instellingen.

Je hebt professionele apparatuur hiervoor, maar er zijn ook wel 'tutorials' op het web te vinden. Bij de meeste tutorials vertellen ze gewoon dat je het op het oog moet aanpassen (zodat je het voor jezelf het fijnst instelt), in welke volgorde.

Beeldverwerking hoef je niet uit te zetten: dat past gewoon het signaal in dat binnenkomt (dus het poetst bijvoorbeeld Standard Definition beelden op, zodat het er beter uitziet). Tja, het liefst content afspelen op volledig scherm (dus geen zwarte balken) en natuurlijk niet één beeld continue op laten staan. Je speelt games, dus het is slim om je TV uit te zetten als je het spel pauzeert en pas een paar uur later weer terugkomt.

Daarnaast, de allerbelangrijkste tip: ga niet naar fouten zoeken. Als een goed voorbeeld heb ik hierbij het backlight bleeding probleem bij de iPad 2: velen zagen het niet, maar toen het in het nieuws kwam gingen mensen er naar op zoek. Vanaf dat moment konden ze er niet meer mee 'leven'.

Het is wel belangrijk om even gauw te kijken of alles in orde is met de TV, maar je moet niet naar specifieke problemen zoeken die eigenlijk geen kwaad kunnen.

Zodra je 'm binnen hebt: geniet van het grotere scherm, het hopelijk veel betere scherm én vertel ons uiteraard wat je er van vind :9

Edit en oh, koop verlengde garantie. Ondanks dat je wel wat mag verwachten van zo'n TV, kan een TV altijd kapot gaan. Ik denk dat je de TV nog zeker wel meer dan 2 jaar wilt houden (een TV kopen doet iemand normaal maar eens in de zoveel tijd...) en het zou zonde zijn als er na 2,5 jaar plots iets mis mee is en je hebt geen garantie meer. Het voorkomt ook een hoop gezeik. Het kan natuurlijk ook zijn dat je TV het de komende 10 jaar het zonder problemen doet, maar goed... liever voorkomen dan genezen :9

[ Voor 11% gewijzigd door Uniciteit op 06-09-2011 15:39 ]

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:00

BeyondThunder

Lost Lightning

Tsja, verlengde garantie is een discussie punt. Het komt op mij over als pure marketing. Gewoon wat extra geld uit je zak kloppen. Het is erg persoonlijk en ja, het kan je een beter gevoel geven ;-)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-02 16:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

Uniciteit schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 15:35:
[...]
liever voorkomen dan genezen :9
Of "verzeker alleen zaken die je niet zelf kunt betalen of waarvan je de gevolgen niet zelf kunt dragen". Het is maar wat je wilt. :)

Goeie TV keuze btw. Ik heb ook een Panasonic Plasma (Een G10) en ik heb er 98% van de tijd HTPC beeld op: 60% PC beeld, 40% een film of een serie. Het klopt dat een Plasma last heeft van wat retentie, maar na 2 jaar maximaal mishandelen op het gebied van inbranden, heb ik er nog geen last van.

Soms zie je wel wat retentie, maar dat verdwijnt weer als je wat afspeelt. Het enige wat ik wel gedaan heb, is een variabele achtergrond op mijn bureaublad (een egale is natuurlijk ook prima). Die wilde weleens wat hardnekkiger 'inbranden', maar echt ingebrand is mijn scherm nooit.

Ben er nog steeds erg tevreden mee. De enige reden om een LCD te kopen is wat mij betreft als je overdag met zonlicht een fel/hefti beeld wilt hebben. Ik kijk liever in schemer en heb dan met plasma een veel beter beeld!

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

JvS schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 16:22:
[...]

Of "verzeker alleen zaken die je niet zelf kunt betalen of waarvan je de gevolgen niet zelf kunt dragen". Het is maar wat je wilt. :)
Tja, als je een TV van 1000 euro koopt, en voor 70 extra krijg je 5 jaar garantie ipv 2 jaar dan is dat mooi meegenomen. Dan betaal je die laatste 3 jaar, iets minder dan 2 euro per maand. Iedereen zal het wel eens een keer meemaken dat z'n TV kapot gaat, en als-ie dan na 3 jaar kapot gaat ben je blij dat je niet opnieuw 1000 euro moet dokken.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jamaar die verzekeraar zal zijn tarieven zodanig kiezen dat hij alle defecte TV's kan betalen, alle bedrijfsvoering zoals administratie en marketing die erbij hoort kan betalen en ook nog eens 5-10% marge overhoudt. Als je alles verzekert, weet je zeker wat je per maand kwijt bent en heb je geen onverwachte kosten. Maar totaal kost het je meer. Puur rationeel gezien is verzekeren altijd duurder dan niet verzekeren op de lange termijn.

Dat is de afweging. Verzekeren kost gewoon geld. Mijn mobiel van 300 euro verzeker ik niet. Mijn TV cab 1.500 euro verzeker ik niet. Mijn auto van 20.000 euro verzeker ik wel. Die laatste kan ik niet 'lijen' om te verliezen.

[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 17-09-2011 16:46 ]

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

JvS schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 16:45:
Jamaar die verzekeraar zal zijn tarieven zodanig kiezen dat hij alle defecte TV's kan betalen, alle bedrijfsvoering zoals administratie en marketing die erbij hoort kan betalen en ook nog eens 5-10% marge overhoudt. Als je alles verzekert, weet je zeker wat je per maand kwijt bent en heb je geen onverwachte kosten. Maar totaal kost het je meer. Puur rationeel gezien is verzekeren altijd duurder dan niet verzekeren op de lange termijn.

Dat is de afweging. Verzekeren kost gewoon geld. Mijn mobiel van 300 euro verzeker ik niet. Mijn TV cab 1.500 euro verzeker ik niet. Mijn auto van 20.000 euro verzeker ik wel. Die laatste kan ik niet 'lijen' om te verliezen.
Ik zou zelf dan ook niet alles verzekeren. Maar om plots 1000 euro extra te betalen, is ook teveel. Dan betaal ik liever gemiddeld 2 euro per maand voor die 3 jaar extra.

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:12
ik zit op dit moment ook erg in discussie met mezelf, had er een topic over gestart maar is helaas gesloten.
Ik zit nu te twijfelen tussen de Pana plasma : TXP46GT30E ( actrive 3D ) , of de Philips 47PFL7606H ( passive 3d), de prijzen maken elkaar niet zoveel . Dus wat is verstandig op te kiezen , of waar al ik mijn keuze op maken.
Ik kijk er voornamelijk films op ( via mijn boxee box), en speel af en toe potje fifa vanuit Xbox 360.

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

De 42 inch LW4500 is misschien goed. Het heeft passief 3D, met 7 gratis brilletjes, en heeft een reactietijd van 2.6 ms.

Game mode is daar niet erg goed, maar zodra je HDMI input op "PC" zet lijkt het erop dat je amper last zal hebben van input lag.

De LW4500 kost normaal veel meer dan 600 euro, maar is nu tijdelijk te koop bij Wehkamp.nl voor 600 euro (let op, tot woensdag volgens mij!).

Ik ga 'm morgen of overmorgen in de winkel bekijken en dan laat ik je horen wat ik er van vind!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Pimmetje651 schreef op zondag 18 september 2011 @ 22:41:
ik zit op dit moment ook erg in discussie met mezelf, had er een topic over gestart maar is helaas gesloten.
Ik zit nu te twijfelen tussen de Pana plasma : TXP46GT30E ( actrive 3D ) , of de Philips 47PFL7606H ( passive 3d), de prijzen maken elkaar niet zoveel . Dus wat is verstandig op te kiezen , of waar al ik mijn keuze op maken.
Ik kijk er voornamelijk films op ( via mijn boxee box), en speel af en toe potje fifa vanuit Xbox 360.
Ik zou de keuze: Plasma <> LCD laten afhangen van wat je belangrijker vindt. LCD is met kop en schouders beter in vol daglicht, of als de zon vol op een scherm staat. Dus als je veel overdag films of TV kijkt of games speelt, dan is LCD eigenlijk verreweg de beste keuze.

Kijk je af en toe eens wat overdag, wil je dan best wel de gordijnen dicht doen, als het echt heel mooi moet zijn, maar kijk je vooral s'avonds TV en vind je jezelf een beetje een videofiel, koop dan een Panasonic Plasma. Die zijn ongevenaard in prijs/kwaliteit.

Ik heb een Plasma en een raam op het zuid-oosten. Als ik F1 kijk op zondagmiddag (mijn enige overdrag TV), doe ik mijn gordijnen dicht, omdat ik het beeld anders te flets vind. Met LCD zou ik dat niet hoeven doen. Staat tegenover dat ik s'avonds (95% van de tijd) mooier beeld heb :).

Pagina: 1