[LTSP/Ubuntu] Stabiel maken van smalle thinclient

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Hallo,

Ik ben verder gekomen met LTSP systeem met server en thinclient.
Alleen ik heb wel een stabiliteitprobleem met thinclient.

De OS is Ubuntu 9.10 zodat thinclient (VOX-104-TS) met Vortex86 166 MHz wel op draait. Dat is reden waarom ik niet hoger ga. De CPU is soort halve i586 cpu, een SiS550.
Geheugen is 128 MB, wat goed genoeg is. Video staat op 8 MB shared.

Ik heb alles goedwerkend ingesteld en touchscreen werkt zoals het moet.
Maar zodra ik wat probeer in Firefox 3.5 loopt het na korte tijd al vast als ik touchscreen gebruik. De script is een nummerieke keyboard simulatie.

Er is tip gegeven om betere te kunnen stabiliseren met een swap bestand via NBD_SWAP=True.

Er staat verder in lts.conf:
XSERVER=vesa
X_COLOR_DEPTH=16
X_MODE_0=800x600
X_VIDEO_RAM=8192
SCREEN_02=shell
SCREEN_07=ldm
LDM_DIRECTX=True
LOCALDEV=True
SOUND=False

De thinclient boot zonder problemen op en desktop verschijnt na verloop van een tijd.
Alleen als ik lang mee wil doen met Firefox, dat gaat niet. Dan bevriest de scherm al en er is dan geen beweging in. Ook niet naar shell venster.

Daarom zijn de tips welkom om zoveel mogelijk te stabiliseren en dat het dus niet snel bevriest/vastloopt.
Ik heb dus wat hulp nodig om stappen verder te kunnen nemen. Ik wil graag 'm goed afstemmen, anders kan ik niet nuttig mee gebruiken.
Heb je vragen op paar punten in LTSP config, stel ze maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-10 12:59
Ubuntu op een Vortex86, met 128MB RAM? Well, there is your problem.

Ga eens naar een lichtere distro kijken, Xubuntu bijvoorbeeld? Als je met Google Chrome (of Chromium) internet, gaat het dan beter? Firefox staat erom bekend erg hongerig naar memory te zijn.

BTW: Is dit hobby/experimenteren, óf een echte bedrijfs situatie? In dat laatste geval raad ik je aan de zaken toch wat serieuzer te nemen, en eens te kijken naar moderne HP of Wyse TC's!

[ Voor 26% gewijzigd door Joseph op 03-09-2011 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Oke, ik ga tests doen met andere browsers.
Maar normaal gesproken zou de swap bestand wat opvangen.

Echter, ik heb snel gevoel dat evtouch driver deel, die touchscreen moet bedienen, nog niet perfect is. Blijf ik met muis gebruiken, dan kan er nog bediend worden.

Ik ga even poosje uittesten met de muis alleen. Werkt het na hele tijd nog steeds, dan is het vrijwel zeker dat touchscreen driver nog wat crashes kan zorgen.

Update 1:
Na wat googlen zijn er crashes gemeld met evtouch driver kant. Er is dus wel dergelijk mis. Ik ga verder diggen op elke oplossing op touchscreen deel.

Ik moet zeggen dat alles door server kant wordt beheerd, dus ook al start ik Firefox op, het maakt weinig verschil uit met 128MB, want thinclient doet verder niks local. Het doet alleen de scherm beelden, dus grafisch gestreamed.
Ik kan dus bevestigen dat met muis alles nog goed gaat en geen crash maakt.

[ Voor 97% gewijzigd door MrDummy op 03-09-2011 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik kom nog een keer hierop terug.

Ik heb al poosje tests gedaan en nog steeds krijg ik crashes.
Wat bleek: de touchscreen driver zorgt voor de crash/freeze.
Het gaat om xserver-xorg-input-evtouch waarbij ik instellingen in /opt/ltsp/i386/usr/share/hal/fdi/policy/20thirdparty/50-eGalax.fdi zet.

Calibreren is gelukt, hij heeft even gewerkt op toetsaanslagen op touchscreen. Maar als ik heel slow doe, dus rustig aan met tappen, kan ie nog even door.
Pas als ik meer mee ga belasten, dan is er een freeze.

De freeze van deze driver is niet onbekend, er is al paar keer verbeterd. Maar het is nog niet goed genoeg.
Ik zoek daarom een vrijwilliger die probleem voor me kan fixen: maak een aangepaste xserver-xorg-input-evtouch waarbij bijna alles eruit is gehaald behalve de enkele klik functie. Dus alleen puur aantappen en verder niks. De extra functies zoals multi-tappen en rechterknop emulatie moeten dus eruit.
Ik heb niet veel ervaring met compileren van aangepaste en hele kale touchscreen driver.
Zo'n driver bestaat al ergers op internet, maar die is niet aangepast voor xserver-xorg en Ubuntu 9.10 LTSP opzet.
Door weghalen van extra functies hoop ik dat het stuk stabieler wordt en niet meer (snel) vastloopt.

Als de touchscreen probleem eenmaal opgelost is, ben ik erg blij en kan ik verder mee werken. De rest is prima in orde: via muis gebruik heb ik geen crashes meegemaakt. Het is de touchscreen driver die nog wat problemen maakt. Dus, wie kan me even helpen?

Er is ook eGalax driver, maar die moet buitenom gecalibreerd worden via tool en maakt speciale calibratie file aan. En die is menselijk onleesbaar, dus ik kan niet met de hand instellen. Daarom is evtouch de enige optie die ik wel handmatig kan instellen en calibreren.

[ Voor 11% gewijzigd door MrDummy op 15-11-2011 19:37 ]