Toon posts:

PC naar versterker, geluidskaart of niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Mijn vader is van plan een nieuwe geluidskaart aan te schaffen. Hij wil deze dan aansluiten op zijn boxen, dmv zijn versterker. Het geluid wordt via de versterker naar de boxen gestuurd, dus was mijn vraag of een duur(dere) geluidskaart nuttig is, of dat dit niet hoorbaar zal zijn doordat hij via de versterker loopt?

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:37
Ligt eraan wat jouw vader voor opstelling momenteel heeft staan :). En natuurlijk hoe oud zijn computer is en welke chipset hierin aanwezig is. Dat telt allemaal mee in de geluidskwaliteit :).

• Chris_NL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-01 15:22

Chris_NL

Miauw

Misschien wat meer info zou handig zijn. En wat voor prijsklasse geluidskaart je ingedachten hebt?

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:04
Als de geluidskaart analoog wordt aangesloten heeft de kwaliteit van de dacs op de geluidskaart direct invloed op de geluidskwaliteit. Je hoort dan echt wel verschil tussen een goede en minder goede kaart. Bij een goede kaart hoor je ook geen invloeden van de computer zelf. Is het echter een digitale aansluiting dan maakt de geluidskaart niet zo heel veel uit of zelfs helemaal niets uit (invloed op cpu belasting, specifieke opties even niet meegenomen).

Ik heb zelf een Asus Sonar essence STX erin hangen en analoog gekoppeld aan een losse versterker; dat klinkt toch wel erg lekker voor een geluidskaart. Jouw vader moet zichzelf ook de vraag stellen wat hij met de kaart wil: games, films, of muziek? En inderdaad het budget kan handig zijn.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
M-Audio staat bekend om z'n goede stereogeluidskaarten.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vader zal het alleen voor muziek gebruiken.
De installatie die hij heeft staan is al vrij oud(+/- 15 jaar) en heeft destijds iets van 1300 gulden gekost. Het merk van de boxen en versterker zou ik moeten navragen. Hij wordt dus analoog via tulpstekkers aangesloten.
Ikzelf maar gebruik van de xonar d2x(was ruim over de 100) met actieve speakers, maar die vond mijn vader nog enigszins prijzig. Iets van rond de 60 euro zou mooi zijn, maar het budget is nog enigszins rekbaar.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:04

FeaR

In GoT we trust

Op zich zegt ƒ1300,- niet heel erg veel. Maar aangezien alles analoog aangesloten gaat worden kan een geluidskaart wel eens voor wat meerwaarde zorgen. En wat is nu 60 euro op een bedrag van wat de hele set gekost heeft. Asus heeft in de Xonar-serie best wat leuke kaarten zitten. Maar zoek wel naar kaarten die echt dedicated voor deze doeleinden zijn. Een Asus Sonar Essence STX slaat het doel al voorbij bijvoorbeeld, dat is een kaart met ingebouwde hoofdtelefoonversterker. Iets wat je niet nodig hebt en dus zonde om er voor te gaan betalen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen,

De essence stx lijkt een hele mooie kaart en komt in de reviews zeer goed naar voren. Hij is echter alleen nog wel zeer prijzig, en de extra versterker voor hoofdtelefoons is voor ons overbodig. Zelf was ik erg tevreden over mijn d2x, maar deze kost ook nog steeds minimaal 110 euro. De dx echter is een gestripte variant, maar wel met dezelfde chip en kost maar 60 euro. Deze lijkt mij zeer geschikt voor het doeleinde(muziek luisteren). De analoge 7.1 optie zal mijn vader echter niet gaan gebruiken. Is dit dan nog steeds een slimme keuze, of is er een betere optie? Het budget is nog enigszins rekbaar.

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb mijn oude Esi Juli@ kaart hier nog liggen. Zeer geschikt voor hoogwaardige stereoweergave. Als je interesse hebt stuur je maar een dm.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 31-01 17:47

DjVe

Hatsaflats!

Ik zou geen interne geluidskaart pakken, maar een externe USB DAC. Geen gezeur met drivers en uitgangsvolume ect. Gewoon plug and play.

Kijk eens naar de firestone audio, die hebben momenteel voor €80 een leuke USB DAC.

Verwijderd

Een Musical Fidelity USB DAC misschien ze hebben nu een tweede versie uit http://www.musicalfidelit.../V-Series/V-DAC/V-DAC.asp

Hier vind je een review van de vorige versie: http://www.stereophile.co...c_da_processor/index.html en http://www.hifi.nl/recens...sical_Fidelity_V-Dac.html

Prijs zal wel rond de 200 euro liggen, voorheen hadden ze dit product ook bij Correct.nl, ik kan het alleen niet meer vinden.

Moet het goedkoper dan kan dat volgens mij met een dergelijk product uit China. Hier HiFi uit China versus de bekende commerciele HiFi deel 12 weten ze daar zeker meer over :).
Jordy van e schreef op zondag 04 september 2011 @ 11:30:
Ik zou geen interne geluidskaart pakken, maar een externe USB DAC. Geen gezeur met drivers en uitgangsvolume ect. Gewoon plug and play.

Kijk eens naar de firestone audio, die hebben momenteel voor €80 een leuke USB DAC.
Is dit niet gewoon dat zelfde spul als wat je bijvoorbeeld bij Dinodirect kan bestellen?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2011 14:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat is behalve het feit dat er geen drivers ed. Geinstaleert moeten worden, het voordeel van een externe dac?. Het is voor mij geen enkel probleem zo'n kaartje te instaleren, en het prijsverschil is vrij groot.
Daarnaast is een interne geluidskaart gewenst, want de onboard waar tot nu toe gebruik van werd gemaakt is overleden.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik zou je vader eerst aanraden een (mini-)jack-naar-tulp-kabel te pakken en te horen wat hij van het huidige geluid vindt via zijn versterker. Mijn pa zat vorig jaar flink te zoeken naar oplossingen maar zijn oren vonden een kabeltje tussen de al aanwezige versterker en pc voldoende. Ik zelf ook trouwens.

edit: lees net dat zijn onboard overleden is

[ Voor 8% gewijzigd door zacht op 04-09-2011 19:34 ]

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 31-01 17:47

DjVe

Hatsaflats!

Het ding is ontworpen voor een enkel doel: Digitaal geluid omzetten naar een analoge standaard. Meer kan hij niet. Als je alleen die functionaliteit zoekt, dan is een USB DAC de betere keuze. Je kan ook een geluidskaart erin zetten, maar ik ken weinig geluidskaarten die kunnen tippen aan een goede USB DAC (als we gaan kijken in dezelfde prijsklasse onder de 100 euro).
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2011 @ 21:31:
[...]

Welke type bedoel jij precies dan van hun website?
Ik heb goede ervaring met de Firestone Audio Fubar2, die bij verschillende webshops nu voor €80 te krijgen is.

[ Voor 109% gewijzigd door DjVe op 04-09-2011 21:47 ]

Verwijderd

Jordy van e schreef op zondag 04 september 2011 @ 20:11:
[...]

Het ding is ontworpen voor een enkel doel: Digitaal geluid omzetten naar een analoge standaard. Meer kan hij niet. Als je alleen die functionaliteit zoekt, dan is een USB DAC de betere keuze. Je kan ook een geluidskaart erin zetten, maar ik ken weinig geluidskaarten die kunnen tippen aan een goede USB DAC (als we gaan kijken in dezelfde prijsklasse onder de 100 euro).
Welke type bedoel jij precies dan van hun website?
Pagina: 1