Toon posts:

BIOS flashen?

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vraag al gesteld in andere topic, maar was een beetje off-topic daar... Ik ga het er maar op wagen om nog eens dezelfde (onbeantwoorde) vraag te stellen (aub niet flamen):

Ik ga denk ik maar m'n BIOS flashen. Ik heb al wat gekeken op de ABIT site, maar heb het nieuwe BIOS via Tweakers.net nieuwsposting ge d/l (posting 10085 dacht ik). Was namelijk veel meer up-to-date dan de site van abit zelf!?
De beschrijving is alleen wat vaag. Ik heb nog nooit geflasht, en als het fout gaat kan je je mobo wel weggooien? Ik wil daarom wel ff alles op een rijtje hebben. Eigenlijk alleen dit: Je moet in "Pure DOS" mode zitten. Ik had vroeger nog wel DOS 5.0/6.0, maar nu niet meer. Formatteren en systeemdiskette maken geeft wel dat leuke opstarten met w98 regeltje. Dit is zeker niet de pure dos mode, neem ik aan? Hoe krijg ik die dan wel??

Groeten,

Tieske

• Koop
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22-11-2025

Koop

Go ahead!.. Rake my Hay!

Ja hoor, de standaard win98 opstart diskette is goed, als er maar geen HIMEM of andere "residente" programma's worden gedraait in de achtergrond. (zie config.sys en autoexec.bat) Mocht het flashen verkeerd gaan, kun je altijd nog via een jumpertje, of door het batterijtje op je mobo los te halen, je bios weer resetten. Maar kijk ff in je mobo-handleiding voor hoe en wat.
Het gaat toch niet over een Abit BP6 ? die laatste bios daarvan zuigt nog al. :(

• Roelof
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:36

Roelof

Illustrious Wolf

Dat jumpertje dient er, volgens mij, voor de default instellingen te laden. Als je je BIOS verkeerd flasht, helpt dat jumpertje ook niet meer(correct me if I'm wrong).

Ik ben niet nieuwsgierig; ik ben alleen maar benieuwd.

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 21:36

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Je zegt het zelf al "default instellingen", dus ook de orginele BIOS. Ik zie daarom het probleem van flashen niet.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Verwijderd

Gewoon flashen die handel!

1. Format een floppy met de \s optie.
( dus: Format a:\s )
2. Unzip (of exe ) de Bios file en copieer de bestanden naar de geformateerde flop.
3. Controleer in het "oude" bios of de boot volgorde klopt.( A,C )
4. Reset pc en start op van Floppy.
5. Wacht op de a: prompt en typ: UPDATE ( dit kan verschillen dus lees sowieso eerst de readme file van het nieuwe bios!)
6. nieuwe bios wordt geflashed.
7. Floppy uit de drive halen en resetten.
8. Del ingedrukt houden om direct in het nieuwe bios te komen en de optie: Load setup default kiezen.
9. resetten en klaar!

The Tardis

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:06
Bios en CMOS zijn volgens mij twee verschillende onderdelen

Als je met dat jumpertje werkt worden de originele (standaard) CMOS settings geladen.
Maar BIOS verkeerd geflashed betekent dat je em via een ander apparaatje weer moet programmeren

plz correct me if i'm wrong

FX

Stay safe

Verwijderd

FrankGuthrie:
Onzin, als je flash verkeerd gaat, helpt dat jumpertje echt niet meer. Dat jumpertje laat de BIOS weer de std settings in de CMOS schrijven, en als je flash verkeerd gaat heb je geen BIOS meer.

Maar eh, gewoon flashen hoor, het risico is maar erg klein. Ik bedoel, de kans dat de stroom uitvalt net tijdens het flashen is nu eenmaal niet echt groot, en de meeste biossen hebben tegenwoordig ook nog een recovery-optie waarmee je in noodgevallen nog net een floppy kunt booten om de flash nogmaals uit te voeren: een klein gedeelte van de flashchip is namelijk meestal niet overschrijfbaar, waardoor dat stukje in ieder geval altijd nog je compu kan opstarten.

Maak je geen zorgen totdat het misgaat, je monitor kan het ook ineens begeven, maar toch durf je dat ding toch ook telkens weer aan te zetten...

Verwijderd

Hoi daar ik heb sinds 2 weken ook de BE6-REV2 en de temp van m'n p3 550 (niet in de box) vond ik ook te hoog 53 graden naar aanleiding van wat ik hier allemaal las heb ik ook m'n bios geflasht naar qy dat is de laatste versie maar ik kan je mededelen dat de temp hetzelfde is gebleven ik ga nu maar een extra fan er bij plaatsen.

Ps dat bios flashen wordt hellemaal beschreven als je hem gaat downloaden.

Groetjes,

;)

Verwijderd

je bios is volgens mij helemaal niet van invloed op de temperatuur van je CPU. Behalve natuurlijk die biosen van abit ( met dat tweak progje van ze, bios is natuurlijk AWARD )Maar volgens mij is op het zelfde mobo en de zelfde cpu op dezelfde frequentie
altijd even warm. Onafhankelijk van bios geheugen hdd kaarten, behalve natuurlijk fans, peltiers of heatsinks ( duh )

greetz
Pagina: 1