Windows wil niet restarten na installatie op SSD

Pagina: 1
Acties:

• Nikola
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-11-2025
Edit: (even opnieuw opgezet want ik had nogal wat toe te voegen)

Mijn hardware:
pricewatch: HP Elitebook 8560w (LG661ET)
pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB.

Nu heb ik het volgende probleem:
Nadat ik de SSD in the Optical Bay Caddy heb gedaan en de laptop weer aanzet krijg ik gelijk een error en word gevraagd of ik system repair uit wil voeren, dat heb ik dus gedaan en het werkte niet. Toen heb ik de laptop manually uitgedaan en weer gestart (dit ging prima).

Vervolgens heb ik mijn windows 7 Pro installatie DVD in een externe DVD speler gedaan om windows 7 op de SSD te zetten (want dat was ik toch al van plan), maar toen ik mn laptop uit wilde doen liep die vast op het 'windows is shutting down' scherm.

Dus weer manually uitgedaan door 5 sec de powerknop in te drukken en de installatie gestart. Alle partities verwijderd en de installatie begonnen op de SSD, dit ging prima tot het moment waar windows opnieuw moet opstarten om de installatie voort te zetten, toen liep het weer vast. Manually gereboot en zo door de installatie heen gekomen.

Uiteindelijk de nieuwste drivers geinstalleerd voor alle hardware maar dat heeft niks uitgemaakt. AHCI veranderen naar IDE of RAID geeft een BSOD.

Toch maar weer de SSD eruit gehaald en windows 7 op de HDD gezet, wat vervolgens alle problemen heeft verholpen.

Iemand enig idee wat er aan de hand is?

edit:
Als alleen de SSD of alleen de HDD erin zit gaat alles wel goed

SOLVED: HARDWARE ISSUE

[ Voor 79% gewijzigd door Nikola op 09-09-2011 09:40 ]

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-02 19:08
Op de een of andere manier verslikt Windows zich in de ssd als het de optical drive verwacht.

Ik zou Windows op de ssd installeren zonder de hdd in de laptop of pas na volledig wissen van de partitie op de hdd waar Windows zich op bevindt.

Zorg dat van te voren de bootvolgorde juist staat ingesteld, met de optical drive als eerste en de ssd voor de hdd. Stel de controller op AHCI in want dat kun je eigenlijk later niet meer veranderen van ide naar ahci als je het eerst op ide hebt ingesteld.

[ Voor 34% gewijzigd door ParkOverall op 03-09-2011 20:43 ]

• Nikola
Heb het onwijs druk nu, maar ik zal het in de loop van de zondagavond/maandagochtend eens uitproberen, ik hou je op de hoogte!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Klinkt erg bekend. Ik heb dit gisterenavond ook gehad op mijn nieuwe Crucial M4 en dit in het verleden ook vaak gehad met de Vertex 2.

Oplossing bij mij:
Via de herstelprogramma van Windows om commandline komen en dit aanspreken:
- Bootrec.exe /fixBoot
- Bootrec.exe /fixMBR
- Boot.exe /RebuildBCD

Bios batterij heb ik er ook uit gehad voor een minuutje of 2, maar dat haalde eigenlijk niet veel uit bij mij. Mocht het batterijtje er bij jou in je laptop makkelijk uit te halen zijn is het wel de moeite waard.

Als je in veilige modus opstart, blijft hij dan toevallig ook hangen op "CLASSPNP.SYS"?

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

• Nikola
MrJey schreef op zondag 04 september 2011 @ 05:29:
Klinkt erg bekend. Ik heb dit gisterenavond ook gehad op mijn nieuwe Crucial M4 en dit in het verleden ook vaak gehad met de Vertex 2.

Oplossing bij mij:
Via de herstelprogramma van Windows om commandline komen en dit aanspreken:
- Bootrec.exe /fixBoot
- Bootrec.exe /fixMBR
- Boot.exe /RebuildBCD

Bios batterij heb ik er ook uit gehad voor een minuutje of 2, maar dat haalde eigenlijk niet veel uit bij mij. Mocht het batterijtje er bij jou in je laptop makkelijk uit te halen zijn is het wel de moeite waard.

Als je in veilige modus opstart, blijft hij dan toevallig ook hangen op "CLASSPNP.SYS"?
Jouw oplossing heeft deels gewerkt voor mij. Eerst wilde de laptop met alleen de SSD erin niet restarten etc. als de SSD in de Caddy zat (dus wel als deze in de HDD bay zat), na het uitvoeren van die commands lukte dit wel. Vol goede hoop deed ik dus ook de HDD weer terug in mn laptop om het te proberen. Werkte helaas niet, vervolgens weer dezelfde commands uitgevoerd maar t heeft mijn probleem niet verholpen.

In veilige modus start de laptop zonder problemen op. (Ik kan niet makkelijk bij de batterij)

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
UEFI of BIOS? Mijn ervaring met UEFI is dat de firmware erg nauw luistert. Wellicht moet je je UEFI bootvolgorde opnieuw opbouwen.

• Nikola
Trommelrem schreef op maandag 05 september 2011 @ 01:23:
UEFI of BIOS? Mijn ervaring met UEFI is dat de firmware erg nauw luistert. Wellicht moet je je UEFI bootvolgorde opnieuw opbouwen.
UEFI ja, hoe doe ik dat dan? UEFI Boot Mode aan doen en dan schuiven in de boot order?
Op het moment staat het zo:

UEFI Boot Order:
Notebook Ugrade Bay (UEFI)
OS Boot Manager
Notebook Ethernet (UEFI)

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nikola schreef op maandag 05 september 2011 @ 01:10:
[...]

Jouw oplossing heeft deels gewerkt voor mij. Eerst wilde de laptop met alleen de SSD erin niet restarten etc. als de SSD in de Caddy zat (dus wel als deze in de HDD bay zat), na het uitvoeren van die commands lukte dit wel. Vol goede hoop deed ik dus ook de HDD weer terug in mn laptop om het te proberen. Werkte helaas niet, vervolgens weer dezelfde commands uitgevoerd maar t heeft mijn probleem niet verholpen.

In veilige modus start de laptop zonder problemen op. (Ik kan niet makkelijk bij de batterij)
Hmm ok, apart. Ik betrap mezelf nu ineens op een foutje.

Boot.exe /rebuildBCD had Bootrec.exe /rebuildBCD moeten zijn.
Misschien een wereld van verschil :)

Op welk bestand blijft hij nu eigenlijk hangen met een veilige modus bootup?

[ Voor 17% gewijzigd door Zakkenwasser op 05-09-2011 08:12 ]

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

• Nikola
MrJey schreef op maandag 05 september 2011 @ 08:08:
[...]

Hmm ok, apart. Ik betrap mezelf nu ineens op een foutje.

Boot.exe /rebuildBCD had Bootrec.exe /rebuildBCD moeten zijn.
Misschien een wereld van verschil :)

Op welk bestand blijft hij nu eigenlijk hangen met een veilige modus bootup?
Hij blijft helemaal niet hangen als je windows in safe mode start

edit: Die typo had ik wel door :p

[ Voor 3% gewijzigd door Nikola op 05-09-2011 10:50 ]

Pagina: 1