[iMac] Videokaart herstellen van verkeerde flash

Pagina: 1
Acties:

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Hallo Tweakers!

Sinds enkele dagen geleden heb ik mijn ATI Mobility Radeon 4670 (iMac) voorzien van een nieuwe bios/firmware, sinds deze "update" krijg ik geen beeld meer op het iMac scherm, wel krijg ik beeld op m'n 2de scherm via mini-DVI. Aangezien ik geen garantie meer heb (en dit m'n eigen domme schuld is) ben ik niet in staat 'm op te sturen om te laten repareren.

Uiteraard heb ik zelf al ondertussen plannen ondernomen en geprobeerd via Windows, DOS en Mac OS X Lion de bios/firmware te flashen, dit zonder succes. Bij het opstarten van enige DOS of Windows OS'en blijft het systeem stil dus ik ga er vanuit dat deze instant crasht bij het booten ervan, BartPE en DOS vanaf cd werkt niet (schijf stopt met draaien zodra ik 'm aanwijs om vanaf op te starten.

Na enige research stuiten ik zojuist op een project genaamd "flashrom", een tool die zowel moederbord als GPU (en nog veel meer) biossen/firmwares kan benaderen en flashen. Het programma heeft DirectHW software nodig om te werken. Ik dacht dat ik gered was maar helaas loop ik tegen iets anders aan, het moet vanuit binaries of source omgezet worden tot een werkend iets en dat is iets waar ik totaal vast loop.

Ik heb dus iemand nodig die flashtool en DirectHW kunnen omzetten/compileren, uiteindelijk hoop ik dan m'n GPU bios/firmware te kunnen benaderen en m'n originele bios/firmware te kunnen terug flashen. Een korte duidelijke howto is ook prima! Heeft iemand al ervaring met deze tools dan hoop ik dat je me graag helpt, de nood is hoog want het systeem echt nodig!

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met dit (grote) probleem.
Mochten er specs nodig zijn dan vermeld ik dit graag

Alsvast bedankt :)

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-05 13:10
Lijkt het je niet handig om een AASP op te bellen en te vragen of zij dit kunnen doen in een uurtje? Ze hebben daar vast standaard tools voor om dat te herstellen. Misschien een belletje waard? :)

Oh; beetje offtopic maar waarom heb je in vredesnaam je GPU geflasht ? :S

gewoon nee.

• rikadoo
  • Niet online
Nou een domme reden, ik had een nieuwere versie bios ter beschikking via van de nieuwe iMac (Corei3) af kwam met dezelde kaart. Ik dacht dat het geen kwaad kon maar duidelijk toch wel, beetje dom dus.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-04 10:37
Een Mac heeft geen BIOS maar een EFI, dus waar heb je het over?

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04 11:13

--MeAngry--

aka Qonstrukt

(jarig!)
Wolfos schreef op donderdag 01 september 2011 @ 23:35:
Een Mac heeft geen BIOS maar een EFI, dus waar heb je het over?
En het EFI van een Radeon kaart bevat nog altijd een normale ROM image, dus waar heb jij het over?

Als je echt geen oplossing kunt vinden zou je altijd nog kunnen proberen de videokaart eruit te halen, misschien is het standaard MXM formaat en kun je hem in een laptop stoppen die wel door wil booten met een niet functionerende videokaart, maar dan denk ik wel al heel ver. ;)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
--MeAngry-- schreef op donderdag 01 september 2011 @ 23:38:
[...]

En het EFI van een Radeon kaart bevat nog altijd een normale ROM image, dus waar heb jij het over?

Als je echt geen oplossing kunt vinden zou je altijd nog kunnen proberen de videokaart eruit te halen, misschien is het standaard MXM formaat en kun je hem in een laptop stoppen die wel door wil booten met een niet functionerende videokaart, maar dan denk ik wel al heel ver. ;)
Ik zie mijzelf niet een laptop en me iMac uit elkaar halen eerlijk gezegd :P de GPU is volgens mij wel MXM formaat met PCIe-mini... EFI zit inderdaad bij de bios erbij in, ondertussen kan je zelf EFI op normale PC GPU's erbij flashen :)

Ik hoop dat iemand me nog kan helpen met het flashtool en DirectHW verhaaltje, liever dat dan het uitelkaar schroeven van dingen haha :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-04 11:20

Bosmonster

*zucht*

Want een tweede keer flashen gaat alles ineens oplossen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Om te beginnen: om wat voor iMac gaat het hier precies? Hoe heb je de videokaart de eerste keer geflashed? Wat heb je zelf geprobeerd om de tools te compileren? Hoe wil je de videokaart flashen als je eenmaal de binaries hebt?

Daarnaast is het wel handig om links te geven naar de source van flashtool en DirectHW, zodat men niet eerst moet gaan Googlen en gissen dat het om http://www.flashrom.org gaat (of waar we DirectHW vandaan moeten halen, aangezien het niet van http://www.coresystems.de/en/directhw af te halen is).

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Bosmonster schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 06:33:
Want een tweede keer flashen gaat alles ineens oplossen :?
Uhh simpel gezegd, ja. Ik heb de originele bios die erop stond voordat ik 'm flashte.
Daedalus schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 11:09:
Om te beginnen: om wat voor iMac gaat het hier precies? Hoe heb je de videokaart de eerste keer geflashed? Wat heb je zelf geprobeerd om de tools te compileren? Hoe wil je de videokaart flashen als je eenmaal de binaries hebt?
Het gaat hier om de late 2009 iMac, specs:
  • 21,5 inch LED
  • Intel Core 2 Duo 3.06 Ghz
  • ATI Mobility Radeon HD 4670
  • 4GB DDR3 PC1066
  • NVIDIA MCP79
  • Mac OS X Lion (10.7)
Zelf heb ik voornamelijk opgezocht hoe ik de bestanden moest compilen maar alles is zo vaag en ingewikkeld aangezien ik qua terminal ook vrij een leek ben, ik heb wel zojuist Xcode 4 geinstaleerd voor het geval ik t nodig zal hebben. Ik heb de bestanden die te krijgen zijn van flashrom en DirectHW in een zipje gedaan en is hier te downloaden http://cl.ly/2g100h28133d402m3y3M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 261479

Hoe heb je 'm de eerste keer geflashed? En is hij op die manier ook niet nogmaals te flashen met je originele rom, alleen dan vanaf het externe scherm wat volgens openingsverhaal wel werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
De bios is geflasht in Windows met RBE en helaas werkt het 2e scherm alleen in Mac OS X, de computer is ook niet op te starten naar Windows of DOS dus ben niet in staat het op dezelfde manier te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-04 21:02

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Als je de iMac in Windows opstart kun je hem dan, via vnc bijvoorbeeld, overnemen van een andere Comp? Dan kun je gewoon je ding doen vanuit Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Heb je wat aan Zeus?

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Bigg Balls schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 12:29:
Als je de iMac in Windows opstart kun je hem dan, via vnc bijvoorbeeld, overnemen van een andere Comp? Dan kun je gewoon je ding doen vanuit Windows.
Zoals ik in de start al vermeld heb blijft de computer instant hangen bij het opstarten van Windows en DOS gerelateerde omgevingen, zou ik er wel in komen zou VNC of RDP nog ingesteld moeten worden wat moeilijk gaat zonder beeld.
Zeus heb ik inderdaad al geprobeerd zonder succes, ook heb ik contact gehad met de maker en het probleem uitgelegd. Hier kwam uit dat de flash geforceerd moet worden gedaan, Zeus is alleen in staat te flashen als alle checkups goed zijn, het flash gedeelte van Zeus komt van Apple zelf af en is dus niks aan te veranderen zodat het geforceerd kan. Ik heb zoveel mogelijke manieren dat ik weet geprobeerd en ik vind flashrom erg hoopvol overkomen dus ik hoop dat ik die (met hulp) aan de praat kan krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-04 21:02

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Zou het mogelijk zijn om je Videokaart te flashen vanuit een virtuele windowsomgeving (parallels?). Ik heb daar geen ervaring mee aangezien ik nooit met windows werk.

Zelf zou ik gewoon even naar de Apple store gaan en vragen of ze je GPU weer kunnen flashes en anders vervangen.

[ Voor 1% gewijzigd door Bigg Balls op 02-09-2011 15:03 . Reden: spelling en stijl ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Parallels gaat niet werken denk ik, die krijgt een virtuele videokaart toegewezen en heeft dus geen directe toegang tot de host videokaart. Je kunt het proberen, ik geef het weinig kans.

Je zegt dat DOS of Windows niet willen starten, maar wil een Linux LiveCD wel? Volgens mij staan hier instructies en/of kant en klare pakketjes om Flashrom te installeren in Linux.

http://www.flashrom.org/Downloads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-04 10:37
Ik denk dat het goedkoper is om een nieuwe 4670 (of een nieuwere) te kopen dan hem te laten servicen.
Je kan al een 4670 krijgen vanaf €60 maar voor minder heb je een iets nieuwere:
pricewatch: Sapphire HD 4670 1G DDR3 PCI-E
pricewatch: Sapphire HD5670 1GB GDDR3 PCI-E

[ Voor 19% gewijzigd door Wolfos op 02-09-2011 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Nee... het is een iMac. Daar gaat geen standaard pci-e kaartje in.

Edit:
De volgende videokaart hoort in deze iMac, maar die zijn ontzettend duur:
http://www.macpartsonline...imac-late-2009-a1311.html

[ Voor 78% gewijzigd door Frietsaus op 02-09-2011 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
In de tussentijd ben ik al iets verder gekomen met het flashrom en DirectHW verhaal, gecompileerd en geïnstalleerd. Na een beetje prutsen met flashrom kom ik erachter dat het ATI onderdeel nog ontbreekt oftewel dit is ook weer een dood eind... DOSBox heb ik zojuist ook geprobeerd en ook die wilt de kaart niet zien.

Verder heb ik nog wel een idee en hoop dat iemand hier meer vanaf weet, zoals Bigg Balls al zei of ik t via een virtuele omgeving kan doen zoals: Parallels, VMware Fusion of dergelijke. Hierbij hangt het er natuurlijk van af of het programma geen virtuele videokaart gebruikt ipv de echte. Iemand een idee hierbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Alle virtualisatieprogramma's gebruiken een virtuele videokaart. Linux cd werkt dus niet?

[ Voor 5% gewijzigd door Frietsaus op 02-09-2011 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Alle virtualisatieprogramma's gebruiken een virtuele videokaart. Linux cd werkt dus niet?
Een Linux cd heb ik nog niet gebruikt aangezien ik op Google ook geen tool kan vinden waarmee je ATI kaarten kan flashen via Linux, misschien dat iemand me hier meer over kan vertellen want al m'n opties zijn op...

Pagina: 1