TimeMachine op verschillende HDD?

Pagina: 1
Acties:

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:24
Beste Tweakers,

Ik heb sinds kort een MacBook Pro en dit werkt allemaal heel erg fijn. Nu wil ik via bootcamp windows installeren maar bij het partitioneren van de schijf gaat het al mis en vraagt hij of ik een reservekopie wil maken, de hardeschijf opnieuw formateren en de reservekopie weer terug wil zetten.

Een reservekopie maken moet via TimeMachine heb ik begrepen maar nu komt het probleem. Ik heb geen externe hardeschijf die helemaal leeg kan om een timemachine back-up op te zetten. Wel heb ik nog twee 160GB hardeschijven liggen maar die zijn niet groot genoeg. Is het mogelijk om de Back-up te verdelen over deze 2 schijven? of moet ik echt een nieuwe Hardeschijf gaan kopen?

Groetjes Jeroen

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Helaas dit gaat niet werken, TimeMachine zal de eerste keer je hele systeem in één keer wegschrijven, daarna is het wel mogelijk, omdat TimeMachine de verschillen zal bijhouden en bij een eventueele restore je gewoon zal vragen om een volume van de benodigde bestanden.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Je hebt net een nieuwe MBP en hebt er nu al meer dan 160 GB aan data op? Ik neem aan - als dat al zo is - dat die data ook ergens anders vandaan kwam voordat je het op je MBP hebt gezet. Voor een Time Machine backup heb je zoveel ruimte nodig als in gebruik is op je MBP. Een "verse" MBP staat lang geen 160 GB aan data op. In dat geval kun je gewoon een eenmalige back-up maken. Mocht je je MBP al wel verder vol hebben gezet, dan zou ik al die extra data er gewon weer afhalen en dat desnoods op een van je andere externe schijven zetten. Dan kun je daarna toch die back-up maken met Time Machine.
Time Machine back-ups zijn dus niet per definitie even groot als je schijf is.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
naja, ik heb hem net een paar maandjes zeg maar :P Maar dan ga ik even de laptop opruimen en dan een back-up maken. Dat is inderdaad wel een goed idee. Ik dacht dat inderdaad dat hij net zo groot of groter dan de HDD in de MacBook moest zijn.

Als ik het goed heb kan ik dus de eerste Back-up op 1 hardeschijfzetten. Daarna houd timemachine het alleen bij dus kan ik de rest allemaal op de andere hardeschijf zetten op toch de back-up een beetje up to date te houden.

Bedankt voor de hulp alvast!

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:18
@JeroenF

Misschien is het gewoon een idee om een grote 500GB extra harddisk te kopen en daar een time-machine backup op te zetten.

Je wilt toch altijd een goede backup hebben zo'n harddisk kost je misschien 80 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
Probleem opgelost. Heb zonet een goedkoop hardeschijfje gehaald van 500 gb :)

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

joke_name schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 12:15:
@JeroenF

een grote 500GB extra harddisk kost je misschien 80 euro.
Zo waar heb jij de laatste tijd geleefd, voor dat bedrag heb je tegenwoordig 2tb aan Schijfruimte op 3,5 inch.

pricewatch: Western Digital My Book Essential 3.0 2TB Zwart

of 1 TB op 2,5 inch.

pricewatch: Western Digital My Passport Essential SE 3.0 1TB Zwart

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
ik heb een 2,5" WD schijf van 500gb met USB3 gekocht voor 45 euro. Wel een goede deal dacht ik :)

Ik heb nu trouwens eindelijk een timemachine back-up. nu moet ik de schijf formatteren als Mac OS uitgebreid (journaled) maar hoe doe ik dit.

daarna zal ik waarschijnlijk de OSX schijf gebruiken om opnieuw te installeren, te updaten naar lion, en de TimeMachine weer terguzetten?

Alvast bedankt!

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

* Schijfhulpprogramma ( Disk Utility )
* De schijf in de linker kolom selecteren
* Tabblad Wissen selecteren
* Structuur Max OS Uitgebreid selecteren
* Klikken op Wis ( Let op: Hiermee wordt alle data van de HDD verwijderd ! )

Waarom ga je een nieuwe installatie doen als er niets mis is met de huidige ? De TimeMachine back up is enkel voor jezelf. ( In case shit happens)

[ Voor 26% gewijzigd door Greatsword op 05-09-2011 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
omdat hij een foutmelding geeft bij het partitioneren van de schijf in Bootcamp:
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/zwnbq9.png

Als alle data van de HDD is verwijderd kan ik dus gewoon weer met het meegeleverde schijfje OSX installeren en de Timemachine back-up terguzetten? Ik behoud dan dus al mijn bestanden? :)

EDIT: Ik zie net in schijfbeheer dat je de HDD waar je vanaf boot (Macintosh HD) niet kan wissen. Zijn er andere opties om dit voor elkaar te krijgen?

[ Voor 19% gewijzigd door Pindakaas op 05-09-2011 18:23 ]

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Vreemde melding.

TimeMachine maakt idd. een copy van je huidige interne HDD. Houdt er rekening mee dat dit de eerste keer wel enkele uren kan duren.

Als je zelf een beetje georganiseerd te werk bent gegaan op je mac, is het misschien verstandig om de bestanden handmatig over te zetten. ( en wat niet van belang is achterwege te laten ) Zodat je bij je nieuwe installatie echt weer fris begint.

Indien je namelijk de nieuwe instal doet ( moet je alsnog klikken op disk utility om de interne HDD te wissen en partioneren. ( Disk check ) is ook zeker iets wat ik aanraad !

Na de installatie, en eerste bootup, krijg je de migratie assistent, als je hiervoor kiest Backup van TimeMachine, krijg je een copy van je oorspronkelijke gebruikersprofiel, inclusief data, programfiles etc. Er bestaat dan een mogelijkheid dat deze '" niet verplaatsbare bestanden '" weer opnieuw worden overgezet, en als nog voor een probleem gaan zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
ok, ik heb nu opgestart naar de recovery HD en geprobeert met schijfbeheer de HDD te wissen maar zonder succes. ik kreeg de melding: "de HDD kan niet worden gedeactiveerd."

Ook heb ik de OSX installatie CD er in gedaan. als ik dan in OSX er op klik om opnieuw te installeren krijg ik de melding dat dit niet kan omdat ik nu OSX lion gebruik en de CD van Snow Leopard is. Daarna heb ik geprobeerd van de CD op te starten door op de letter "C" te drukken tijdens het opstarten maar dit werkt gewoon niet :S

Iemand Enig idee wat ik nu nog kan proberen?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Opstarten, en wanneer je de Bong hoort, ALT inhouden. Je krijgt dan de bootup mogelijkheden. Hier de schijf selecteren, vervolgens tijdens de instal, Disk Utility selecteren om je int HDD te wissen etc.

[ Voor 39% gewijzigd door Greatsword op 05-09-2011 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je krijgt deze foutmelding omdat je files te veel gefragmenteerd zijn op je disk (ja dat kan zelfs ok een mac).
Snelste is een image te nemen van je computer (via de OSX dvd), naar je externe schijf laten schrijven.
Na de image ga je de schijf terug indelen als 1 grote Mac OS partitie, je doet een restore van je image naar je schijf, start opnieuw op en kan zo een boot-camp partitie aanmaken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:20
Verwijderd schreef op maandag 05 september 2011 @ 19:18:
Je krijgt deze foutmelding omdat je files te veel gefragmenteerd zijn op je disk (ja dat kan zelfs ok een mac).
Snelste is een image te nemen van je computer (via de OSX dvd), naar je externe schijf laten schrijven.
Na de image ga je de schijf terug indelen als 1 grote Mac OS partitie, je doet een restore van je image naar je schijf, start opnieuw op en kan zo een boot-camp partitie aanmaken ;)
Wat heel goed te relateren kan zijn aan een volle schijf; als ik zo je screenshot zie dan zou je na het aanmaken van de bootcamp partitie 8 GB vrije ruimte overhouden op je OSX schijf, niet bepaald veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
Destianto schreef op maandag 05 september 2011 @ 19:11:
Opstarten, en wanneer je de Bong hoort, ALT inhouden. Je krijgt dan de bootup mogelijkheden. Hier de schijf selecteren, vervolgens tijdens de instal, Disk Utility selecteren om je int HDD te wissen etc.
als ik ALT inhoud kan ik alleen kiezen tussen de Macintosh HD en de Recovery HD, de CD staat er helemaal niet tussen. Vond ik ook al een beetje raar aangezien het gewoon de bijgeleverde CD is van Apple..

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
vistu schreef op maandag 05 september 2011 @ 19:20:
[...]

Wat heel goed te relateren kan zijn aan een volle schijf; als ik zo je screenshot zie dan zou je na het aanmaken van de bootcamp partitie 8 GB vrije ruimte overhouden op je OSX schijf, niet bepaald veel.
het maakt niet uit hoe groot ik de partitie maak, hij blijft dezelfde foutmelding geven.

Ook ben ik soms bezig op mijn MBP en geeft hij uit het niets een foutmelding. dit is al gebeurt bij Safari, Itunes maar gebeurt verrassend vaak bij een VPN verbinding

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Sorry, bij een DVD is het idd C ingedrukt houden, ( dit kan wel even duren voordat hij gaat spinnen en hem herkent, ivm de leessnelheid )

Je zal echt van dit medium moeten booten, zolang de HDD ingebruik is kan je hem natuurlijk niet wissen en partioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
ow yeah! na 15 keer proberen start hij eindelijk van de CD op :) nu maar hopen dat de rest van de installatie goed gaat :) Bedankt voor alle hulp alvast!

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
Jippie, eindelijk doet hij het :) nog een laatste vraagje :P
Weet iemand waar ik drivers kan vinden voor mijn MBP onder Windows?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-10 15:37
JeroenF schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 19:50:
Jippie, eindelijk doet hij het :) nog een laatste vraagje :P
Weet iemand waar ik drivers kan vinden voor mijn MBP onder Windows?
Die installeerd BootCamp mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
uhm, bij mij niet dus. Ik heb nu windows er op staan op een prachtige resolutie van 800*600 met geen enkele driver geïnstalleerd..

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlowDown
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09 15:06
Windows starten, OSX DVD erin en de installatie uitzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
Ik heb ze al gevonden. Ik had ze op een dvd gebrand helemaal aan het begin van bootcamp maar dat was ik alweer vergeten :shame:

don't mind me

Pagina: 1