Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Pc valt spontaan uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds gisteren een nogal vreemd probleem met mijn pc. Op willekeurige momenten valt hij uit en reboot hij. Ik heb de volgende dingen geprobeerd:

1. Malware Bytes (niets gevonden)
2. TuneUp (niets gevonden)
3. Schijfdefragmentatie

Dit zijn mijn specs:

Vista Ultimate 64 bit
i7 950
Gigabyte i7 moederbord
Kingston HyperX 6GB 1666 Mhz
Ati Radeon 6700 HD
Samsung 1TB HDD

Ik krijg ook geen foutmeldingen bij het rebooten. De temperaturen schommelen tussen de 40 en 50 graden, ook niet veel bijzonders. Is systeemherstel een optie? Of wat kan ik nog meer doen?

Wel heb ik de nieuwste Skype gedownload, maar het lijkt mij sterk dat dat het probleem is.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-11 15:47
[verwijderd]

[ Voor 94% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 10:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
1000 Watt voeding van BeQuiet!

Alles zit goed strak aangesloten, ook FAQ doorgenomen.

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-11 21:55
Kan je meer info over de temperaturen geven? Als de cpu al idle rond de 40 a 50 graden schommelt, zou ik toch zorgen gaan maken dat de cpu koeler wel goed zit.

• goosche
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:54
Wat is het laatste programma dat je hebt geinstalleerd? Ik heb deze ellende ook gehad. Bij mij lag het aan een game Fifa 10.

[ Voor 38% gewijzigd door goosche op 01-09-2011 16:17 ]

• xheroxkefx
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-11 14:34
kijk ff in de windows event logger en zoek naar kritieke fouten, dat geeft ons wat meer info!

[ Voor 46% gewijzigd door xheroxkefx op 01-09-2011 16:18 ]

-

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:13
xheroxkefx schreef op donderdag 01 september 2011 @ 16:17:
kijk ff in de windows event logger
als er een kritieke fout in staat van KERNEL POWER id41 dan is het je voeding
Kan ook het bord zijn, keha

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-11 16:40
Graag ook wat exactere specs, een ''Gigabyte i7 moederbord'' is niet echt een bekend soort op GoT. Nergens in de wereld eigenlijk. Een Radeon 6700 HD bestaat ook niet, dat is een graka uit de AMD Radeon (Dus niet ATi) HD67xx serie. Een Samsung 1TB HDD kan een HD103SJ zijn, maar ze maken er wel meer. Wederom, we zijn hier op GoT en we verwachten inzet. Dus zoek zelf uit wat het kan zijn en geef exacte specs door, niet het halve zootje waardoor we niet opschieten met de exacte componenten.

EDIT: In je vorige topics is dit ook al gezegd, ik citeer:
Je startpost is een beetje karig en je hebt eigenlijk bijna niks geprobeerd. Ga eens lezen in de FAQ, ik denk dat het een goed startpunt is voor je.
uit een ander topic van je. Toon inzet, dan kunnen we je ook beter helpen. ''Help us help you''

[ Voor 24% gewijzigd door BeefHazard op 01-09-2011 16:21 ]

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• xheroxkefx
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-11 14:34
al aangepast simonus :>
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2011 @ 16:00:
Ik heb sinds gisteren een nogal vreemd probleem met mijn pc. Op willekeurige momenten valt hij uit en reboot hij. Ik heb de volgende dingen geprobeerd:

3. Schijfdefragmentatie

Dit zijn mijn specs:

Vista Ultimate 64 bit
i7 950
Gigabyte i7 moederbord
Ati Radeon 6700 HD
Samsung 1TB HDD

Ik krijg ook geen foutmeldingen bij het rebooten. De temperaturen schommelen tussen de 40 en 50 graden, ook niet veel bijzonders. Is systeemherstel een optie? Of wat kan ik nog meer doen?

Wel heb ik de nieuwste Skype gedownload, maar het lijkt mij sterk dat dat het probleem is.
heb je het spul overclocked?
want 40-50 idle is idd nogal hoog, dan valt de pc gewoon uit ter bescherming van je hardware

[ Voor 72% gewijzigd door xheroxkefx op 01-09-2011 16:20 ]

-

Verwijderd

Topicstarter
Nee niets is overclocked.

HD 6750 XFX

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

xheroxkefx schreef op donderdag 01 september 2011 @ 16:17:
kijk ff in de windows event logger en zoek naar kritieke fouten, dat geeft ons wat meer info!
Ik quote hem maar ff. Verder als je stressed (Linx/prime en Furmark)

• goosche
haal dat skype eraf.

• goosche
Want programmas kunnen dit ook veroorzaken.

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 10:12

AzzKickah

06-CENSORED

goosche schreef op donderdag 01 september 2011 @ 17:36:
Je moet geen loze dingen gaan roepen over iets waar je duidelijk geen verstand van hebt.

Verwijderd

Start->Run->eventvwr.msc

En zoek binnen de verschillende logboeken even of je belangrijke meldingen kan vinden vlak voor de momenten dat hij uitvalt. Dus, mocht je je de meest recente uitval nog tot op de minuut nauwkeurig weten te herinneren, kijk eens in de logboeken of er vlak voordat het gebeurde serieuze meldingen zijn gelogged.

Verwijderd

goosche schreef op donderdag 01 september 2011 @ 17:36:
Jezus, waar is je brein?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2011 @ 17:42:
Start->Run->eventvwr.msc

En zoek binnen de verschillende logboeken even of je belangrijke meldingen kan vinden vlak voor de momenten dat hij uitvalt. Dus, mocht je je de meest recente uitval nog tot op de minuut nauwkeurig weten te herinneren, kijk eens in de logboeken of er vlak voordat het gebeurde serieuze meldingen zijn gelogged.
Event log is unavailable. Verify that the service is running.

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2011 @ 16:00:

3. Schijfdefragmentatie

Dit zijn mijn specs:

Vista Ultimate 64 bit
i7 950
Gigabyte i7 moederbord
Ati Radeon 6700 HD
Samsung 1TB HDD

Spontane uitval van een pc ligt voornamelijk aan 2 of 3 dingen die het meest voorkomen!

1. Hardware probleem, videokaart issues zijn vaak een oorzaker en hetzelfde geld voor geheugen.
2. Te hoge temperatuur, te lage voedingspanning

Wanneer valt je pc uit? Tijdens gamen? Tijdens gewoon door verkenner heen bladeren?
Draai crystalmark en kijk wat de status van je HDD is.
Draai een zwaar spel en gooi realtemp op de achtergrond aan en hou je temps in de gaten, zowel je videokaart als je cpu!
Probeer je pc op te starten met 1 dimmetje, draai prime95 voor min 12uur. En test ze alle 3!

Probeer dingen uit te sluiten. Zo van, ja me pc valt zomaar uit en wat kan het zijn. We zitten hier niet met een glazenbol.
Neem de FAQ door. Deinstalleer je videokaart en plug je monitor op je mobo. Test hem eens zonder videokaart.
Enz.. Enz..

En de pippo die zegt dat je software eraf moet halen omdat het veroorzaakt wordt, geef geen raad als je niet weet waar je het over hebt. Zo leid je mensen op een dwaalspoor.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Verwijderd

Topicstarter
Het gebeurt zoals gezegd spontaan dus niet bij ZWARE processen! Het gebeurt zelfs wanneer ik emails wil lezen etc. Temps blijven 40-50 graden en stijgen niet!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2011 @ 18:42:
Het gebeurt zoals gezegd spontaan dus niet bij ZWARE processen! Het gebeurt zelfs wanneer ik emails wil lezen etc. Temps blijven 40-50 graden en stijgen niet!
Als je al reboort hebt tijdens zulke processen, moet je toch echt je hardware gaan uitsluiten.
Zoals ik in me vorige post al verteld hebt.
Je temps 40-50 graden? Van wat je cpu? Je mobo? Je videokaart? Wees concreter,
Gooi prime95 eens aan en zie dan hoe snel die reboot. Test je geheugenmodules eens 1 voor 1.
Heb je ook de nieuwste bios versie erop?

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwste bios heb ik. Temps van alles ligt rond de 40-50 en dat is prima. Geheugen is getest met memtest trouwens ook dat is prima.

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2011 @ 18:52:
Nieuwste bios heb ik. Temps van alles ligt rond de 40-50 en dat is prima. Geheugen is getest met memtest trouwens ook dat is prima.
Wat zegt crystalmark van je hdd? Heb je alle kabels op je mobo gecontroleerd?
Kan je je logevent bekijken van je windows? Wat daarin wordt aangegeven?

Verwijderd

Topicstarter
Logevent staat hierboven daar kom ik nieteens in! Alle kabels zitten goed aangesloten 100%. Crystalmark heb ik nog niet geinstalleerd, zal hem even installeren alhoewel ik niet denk dat dat het probleem is maar we zullen zien.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2011 @ 18:12:
[...]

Event log is unavailable. Verify that the service is running.
Xtr3me4me schreef op donderdag 01 september 2011 @ 18:58:
[...]

Wat zegt crystalmark van je hdd? Heb je alle kabels op je mobo gecontroleerd?
Kan je je logevent bekijken van je windows? Wat daarin wordt aangegeven?
Start windows event log service maar eerst: taakbeheer->services->knop services... onderin->windows event log service selecteren->dubbelklik->zet opstarttype op automatish en start hem, wacht daarna tot pc crasht en kijk in je eventlog

Verwijderd

Topicstarter
Kan opstarttype niet selecteren alleen connect to another computer...

• goosche
AzzKickah schreef op donderdag 01 september 2011 @ 17:39:
[...]

Je moet geen loze dingen gaan roepen over iets waar je duidelijk geen verstand van hebt.
Nerd maar doe het maar eerst

[ Voor 5% gewijzigd door goosche op 01-09-2011 19:15 ]

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

goosche schreef op donderdag 01 september 2011 @ 19:15:
[...]

Ik geloof dat zulke uitspraken hier niet wordt gewenst. We proberen de TS'r te helpen.
Spontane reboots wordt niet veroorzaakt doordat de TS'r Skype heeft geinstalleerd.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2011 @ 19:11:
Raar, miss weet een andere tweaker hier raad mee?
goosche schreef op donderdag 01 september 2011 @ 19:15:
[...]

Kans = minder dan 0.000001% dat het door skype wordt veroorzaakt
*lemmymet ziet nu goosche aan als een 'soort troll'

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2011 19:28 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2011 @ 19:11:
Start->run->cmd

op de command prompt die je nu krijgt te zien

net start eventlog

Kan even zo snel niet terugvinden hoe we moeten instellen dat start type automatisch is (via de prompt), maar, ben sowieso wel benieuwd of de event log wordt gestart. Dus, als je dat even op deze manier zou willen doen en zou willen laten weten of hij inderdaad wordt gestart...

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-11 16:40
Met dat plaatje kunnen we niks, dat is veel te klein!

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Verwijderd

Dat is gewoon niet te lezen, wat staat er?

Edit: .th er tussenuit knippen en de grotere versie was te zien. Enfin, hij wil hem niet starten en aangezien Event Log geen dependencies heeft kan ik niet anders dan concluderen dat hij inderdaad gewoon Disabled staat. Een andere reden kan ik mij niet voorstellen voor het niet starten.

start->run->services.msc

Rechtsklikken op Event Log, Eigenschappen. En als je daar geen mogelijkheid hebt om start type aan te passen lijkt mij de conclusie dat je een gebruikersaccount hebt met beperkte gebruikersrechten. Kan je even inloggen als Administrator?

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2011 19:41 ]

Verwijderd

Zie mijn edit...

Verwijderd

Topicstarter
Onderste is groter en is wel te lezen

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben admin maar zie nergens preferences (oftewel eigenschappen bij services)

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2011 19:48 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Installeer eens een schone Windows...

Verwijderd

Topicstarter
johnkeates schreef op donderdag 01 september 2011 @ 19:55:
Installeer eens een schone Windows...
Is altijd een laatste optie, zeker met ruim 10.000 mails die bewaard moeten blijven en een hoop data.

• Lumics
  • Laatst online: 20-11 16:00
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2011 @ 19:55:
[...]

Is altijd een laatste optie, zeker met ruim 10.000 mails die bewaard moeten blijven en een hoop data.
Bij mijn is dat altijd de 1e optie. Ik heb de boel binnen 20 opnieuw geïnstalleerd en binnen 1 uur is bijna alles weer up en running. Oorzaak zoeken en probleem oplossen kost me vaak meer tijd. Gewoon zorgen dat je data/windows gescheiden is.

Desalniettemin vermoed ik eerder een hardware probleem en denk ik dat windows opnieuw installeren ook minder zinvol is als 1e stap. Als je temperaturen binnen de norm zijn, vermoed ik een minder stabiele voeding.

[ Voor 5% gewijzigd door Lumics op 01-09-2011 20:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Lumics schreef op donderdag 01 september 2011 @ 20:01:
[...]

Bij is dat altijd de 1e optie. Ik heb de boel binnen 20 opnieuw geïnstalleerd en binnen 1 uur is bijna alles weer up en running. Gewoon zorgen dat je data/windows gescheiden is.

Desalniettemin vermoed ik eerder een hardware probleem en denk ik dat windows opnieuw installeren ook minder zinvol is als 1e stap. Als je temperaturen binnen de norm zijn, vermoed ik een minder stabiele voeding.
Minder stabiele voeding is echt heel raar want hij is A splinternieuw en B een van de betse voedingen ter wereld.

• Lumics
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2011 @ 20:02:
[...]

Minder stabiele voeding is echt heel raar want hij is A splinternieuw en B een van de betse voedingen ter wereld.
Kan natuurlijk defect zijn ;) . A zegt dan ook weinig en B is een gedurfde uitspraak. In het consumenten segment is bequiet een goed merk.

[ Voor 3% gewijzigd door Lumics op 01-09-2011 20:04 ]

Verwijderd

Het opnieuw installeren van Windows was dan ook niet om het probleem te verhelpen maar meer om ons te helpen het probleem te bepalen. Al was het maar om Event Log in de lucht te krijgen.

Verwijderd

Om softwareproblemen uittesluiten:
Startop van een linux live-cd/usb en laat hem een paar uurtje draaien terwijl je soms er ook iets mee doet.
Zo weetje of het hardware of software is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit te denken aan een registerfout i.v.m TuneUp trouwens en ik ga hem nu leegmaken. Jullie horen het!

• Lumics
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2011 @ 22:35:
Ik zit te denken aan een registerfout i.v.m TuneUp trouwens en ik ga hem nu leegmaken. Jullie horen het!
ik kan je nu al vertellen dat dat geen oplossing voor je probleem zal zijn.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als een PC spontaan uitvalt en reboot zonder dat er in Windows iets van een BSOD melding te zien is, moet dat wel een hardware probleem zijn. De 3 meest waarschijnlijke oorzaken zijn: Temps, voeding en moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
PC staat nu 3-4 uur weer te draaien en tot nu toe nog geen uitval gehad. Ik ga zodirect even wat gamen (FM 11) en als hij dat ook trekt samen met browsen/Skype dan weet ik niet waar het probleem zat aangezien ik dat op het moment van uitvallen ook aan het doen was.

Verwijderd

Probeer eens met een nieuwe HDD > clean install > oude schijf als "D" soms valt er nog wat te redden. Bon Change

• Lumics
Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 03:37:
PC staat nu 3-4 uur weer te draaien en tot nu toe nog geen uitval gehad. Ik ga zodirect even wat gamen (FM 11) en als hij dat ook trekt samen met browsen/Skype dan weet ik niet waar het probleem zat aangezien ik dat op het moment van uitvallen ook aan het doen was.
Je kan beter testen met een applicatie die intensiever gebruik maakt van de systeemresources. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een zwaar grafisch spel of een testrun met 3DMark, of 24 uur prime95 / intelburnintool.

Verwijderd

Topicstarter
Update: Nergens meer last van na het opnieuw installeren van Windows :)
Pagina: 1