• kmsch
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 09:54
Dag Tweakers,

Ik heb een aantal dagen terug een tweedehands Radeon 3870 gekocht, zonder koeling echter. Nu heb ik dus ook een koeler besteld (Zalman VF700-AlCu LED), maar ik zie nu dat de koeler als aansluiting een plug met 3 gaatjes heeft, terwijl de videokaart maar 2 pinnetjes heeft. Betekent dat dat de koeler er onmogelijk op kan worden aangesloten?

Vriendelijke groeten,
Koen

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je videokaart voorziet waarschijnlijk alleen in een 12V en een ground, terwijl de fan ook nog een derde draadje heeft voor het regelen/uitlezen van de fan. Als het goed is zal de fan gewoon gaan draaien, maar zul je geen snelheden kunnen uitlezen.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:02
[verwijderd]

[ Voor 86% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 10:18 ]

• gvisser5
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-01-2024
Mar.tin schreef op donderdag 01 september 2011 @ 15:45:
Je moet de nieuwe koeler gewoon aansluiten op een moederbord gaatje of een molex > fan adaptertje gebruiken ;)
Ik zou heb dus niet zomaar in een moederboard gaatje prikken. De bios regelt dan de temperatuur van je videokaart denkende dat het een casefan is?

@TS heb je een foto ter verduidelijking?

• kmsch
Terw_Dan schreef op donderdag 01 september 2011 @ 15:44:
Je videokaart voorziet waarschijnlijk alleen in een 12V en een ground, terwijl de fan ook nog een derde draadje heeft voor het regelen/uitlezen van de fan. Als het goed is zal de fan gewoon gaan draaien, maar zul je geen snelheden kunnen uitlezen.
Dat betekend dus dat de fan continu op volledige snelheid zal draaien? Net als bij (quote hieronder) een molex -> fan adapter?
Mar.tin schreef op donderdag 01 september 2011 @ 15:45:
Je moet de nieuwe koeler gewoon aansluiten op een moederbord gaatje of een molex > fan adaptertje gebruiken ;)
Moederbord gaatje ga ik proberen, als het kabeltje lang genoeg is tenminste :P

EDIT: @gvisser, momentje

[ Voor 4% gewijzigd door kmsch op 01-09-2011 15:52 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

koeny 3 schreef op donderdag 01 september 2011 @ 15:50:
[...]

Dat betekend dus dat de fan continu op volledige snelheid zal draaien? Net als bij (quote hieronder) een molex -> fan adapter?
Dat zou kunnen. Het kan ook zijn dat de fan gewoon door de temperatuur geregeld wordt dmv de spanning. Dan hoef je het toerental dus niet uit te lezen, wat mij waarschijnlijk lijkt als het maar een 2 pins connector is.

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

Als het goed is zit er een fanmate bij om de snelheid van de cooler te regelen, zoals bij de meeste zalman coolers.

Wordt dus niet meer geregeld door je video kaart

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• kmsch
Aansluiting videokaart:
Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/4hyuxg.jpg

Aansluiting koeling:
Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/986cf4.jpg
brid schreef op donderdag 01 september 2011 @ 15:55:
Als het goed is zit er een fanmate bij om de snelheid van de cooler te regelen, zoals bij de meeste zalman coolers.

Wordt dus niet meer geregeld door je video kaart
Ah, dat zou een hoop verklaren. Ik heb de verpakking nog niet geopend omdat ik dit zag zitten, zodat ik hem eventueel nog zou kunnen ruilen.

[ Voor 58% gewijzigd door kmsch op 01-09-2011 15:58 ]

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:07
Het gaat wel werken, maar je zult een zaagje in het connectortje (of dremel als je die hebt) moeten zetten. Als het plastic om de twee pinnen weg is, gaat de connector gewoon passen en de fan gaat gewoon werken. Als je dat niet durft, moet je denk ik kijken of er een verloopkabeltje is.

Ik zou hem niet op je moederbord zetten! Als je case temp dan bijv 30 graden is, en je gpu 85, zal de fan gewoon rustig blijven draaien.

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

net even gekeken op de site van zalman, zit tegenwoordig een standaard molex -> 4x 3pin kabeltje bij.

Als je intresse hebt, volgens mij heb ik thuis nog een fanmate liggen die ik niet gebruik

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• kmsch
Is inmiddels geinstalleerd, werkt prima. Nog even de driver installeren en ik kan verder. Bedankt!

• crizyz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-02 11:21

crizyz

ne.t.weaker

koeny 3 schreef op donderdag 01 september 2011 @ 18:16:
Is inmiddels geinstalleerd, werkt prima. Nog even de driver installeren en ik kan verder. Bedankt!
En hoe heb je dat nu precies gedaan?
Voor als iemand anders hetzelfde probleem heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
crizyz schreef op donderdag 01 september 2011 @ 18:27:
[...]

En hoe heb je dat nu precies gedaan?
Voor als iemand anders hetzelfde probleem heeft.
Er zat een verloopstukje molex -> fan bij de verpakking geleverd; dat gebruikt en de koeling functioneert prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crizyz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-02 11:21

crizyz

ne.t.weaker

Mooi dat je nog even de oplossing laat weten. :)
Pagina: 1