• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:14

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Mijn vader heeft sinds enkele dagen een nieuwe telefoon, een HTC Wildfire. Het rare is dat het dataverbruik, gemeten via DroidStats, erg hoog is (hij belt vooralsnog prepaid en het tegoed is al aardig afgenomen, dus het gaat hiet niet om een meetfout van DroidStats).

Zo is er vandaag, tot nu toe, al bijna 14 megabyte data verbruikt terwijl mijn vader vandaag alleen één telefoontje heeft aangenomen (hetgeen niets met data te maken heeft), hij heeft vandaag juist expres als test geen gebruik gemaakt van internet, de buienradar of andere dingen met dataverbruik.

Ik had gisteren voor de geïnstalleerde apps de automatische updates al uitgeschakeld. Dus dat kan het niet zijn. Synchronisatie van GMail staat uit, gebruikt 'ie toch niet, idem voor de nieuws-app. Alleen de weer-app synchroniseert, elk uur.

Ik heb zojuist eens op mijn HTC HD2 gekeken, waar ik Android ROM (Prj's Clean Desire) op heb draaien. Ik heb vandaag op mijn telefoon ook helemaal niets gedaan. Zojuist dataverbruik gechecked voor vandaag tot nu toe: nog geen 400 kilobyte.

Kortom: waar kan het dataverbruik van mijn vader's GSM dan vandaan komen? Het is gewoon de originele ROM, niets aan getweaked ozo, enkel enkele apps erbij geïnstalleerd (IPCam Viewer Free / Buienradar / DroidStats / Battery Doctor) maar al die apps heb ik ook op mijn HD2.

Ik heb de dataverbinding voorlopig maar helemaal uitgeschakeld voordat het bakken en bakken met geld gaat kosten...

[ Voor 5% gewijzigd door Wildfire op 01-09-2011 14:54 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:01

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Om te traceren door welke apps dataverkeer wordt verbuikt, gebruik ik de app 'PhoneUsage'.
Op het tabblad data is een mooie draaitabel te zien waaruit uit 1 oogopslag blijkt waar de data door wordt verbruikt.

Alles kan stuk.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Bedankt voor die tip, zal die app eens opzoeken en dan een tijdje laten meedraaien. Ben benieuwd wat eruit komt dan :)

-- Edit: van welke maker bedoel je? Er zijn diverse apps met die naam :P

[ Voor 24% gewijzigd door Wildfire op 01-09-2011 15:02 ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:01

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Oh, hehe. Die zag ik niet aankomen. :P
Jupiter Apps staat er in de about hier.

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 01-09-2011 15:17 ]

Alles kan stuk.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
remco_k schreef op donderdag 01 september 2011 @ 15:16:
Oh, hehe. Die zag ik niet aankomen. :P
Jupiter Apps staat er in de about hier.
OK, Dan ga ik aan de slag. Ik laat nog wel weten wat de uiteindelijke datavreter bleek te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Vandaag heeft de telefoon weer 16 megabyte verbruikt, terwijl m'n vader er helemaal niets mee heeft gedaan -- dus geen surfen, buienradar, of wat dan ook. Gewoon op zak gehad en meer niet.

In PhoneUsage zie ik o.a. FriendStream, Aandelen en Footprints als grootverbruikers. Wtf?!! Die dingen gebruikt 'ie niet eens.

Crappy is, ik heb DroidWall gevonden. Leuk als firewall en kan dus ook allerlei dingen blokkeren zodat ze het internet niet opkunnen. Ik dacht dus de oplossing in handen te hebben... Maar het systeemonderdeel dat o.a. de Aandelen verzorgt, bevat ook de weerservice dus als ik die blokkeer is dat ook foetsie en da's nou ook weer niet de bedoeling.

Ik snap er niets van -- op mijn HD2 draait ook Android, met diezelfde social media crap, en toch heb ik maar een paar 100kb per dag dataverbruik. Waarom slurpt die HTC Wildfire dan zoveel data? :?

-- Edit: als deze crap zo doorgaat, zou ik nog in staat zijn CyanogenMod eens te proberen. Ik heb de Wildfire al S-OFF en geroot en via AlphaRev is meteen ook de CWM Recovery erop gezet, dus de mogelijkheid is er.

[ Voor 15% gewijzigd door Wildfire op 02-09-2011 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fifarunnerr
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-07 14:35
Cyanogenmod is bij mij vrij zuinig met dataverbruik, vandaag+gisteren 40 MB verbruikt, dat is dan wel met 2 hele dagen school waarbij hij dus het grootste deel van de dag zonder wifi werkt. Daarnaast heb ik vanmiddag een klein half uurtje met 2 man via wifi zitten tetheren, een stuk of 3-4 apps gedownload en tussendoor natuurlijk nieuws en alles. Als je dat dus allemaal niet doet blijft er niet zo veel meer over.

Maar goed, voor zover ik me kan herinneren had ik met HTC Stock ROM niet zo veel dataverbruik. Ik dacht wel dat als je naar Aandelen gaat, dat je daar bij instellingen de synchronisatie van Aandelen uit kan zetten.

Eventjes een vraag trouwens, is het niet het makkelijkst om het internet gewoon uit te zetten en via wifi online te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
fifarunnerr schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 20:04:

[..]

Maar goed, voor zover ik me kan herinneren had ik met HTC Stock ROM niet zo veel dataverbruik. Ik dacht wel dat als je naar Aandelen gaat, dat je daar bij instellingen de synchronisatie van Aandelen uit kan zetten.
Staat al uit, maar volgens PhoneUsage zit Aandelen nog steeds bij de dataverbruikende apps. Raar.
Eventjes een vraag trouwens, is het niet het makkelijkst om het internet gewoon uit te zetten en via wifi online te gaan?
Nee, da's alleen handig als je thuis bent. Niet als je onderweg bent. Mijn vader gaat regelmatig vissen en wil dan bv. wel de Buienradar kunnen checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Kun je onder Menu > Settings > Accounts & Sync de synchronisatie van aandelen niet uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Harm schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 21:19:
Kun je onder Menu > Settings > Accounts & Sync de synchronisatie van aandelen niet uitzetten?
As I said, staat al uit. Man, ik ben zo ongeveer alles al nagegaan. Enige wat mag synchroniseren is het weer, één keer per uur. Maar dat gaat niet ettelijke megabytes per dag kosten.

Crappy is, ik wil eigenlijk gewoon Aandelen, FriendStream, Footprints, en alle andere social media crap gewoon wegmikken maar dat kan dus niet, ook niet als je rootrechten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als je rootrechten hebt kun je dat zeker verwijderen. Installeer Titanium Backup eens om de apps mee te verwijderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

SomerenV

It's something!

Is het niet die HTC Sense rotzooi die voor dat dataverbruik zorgt? Ik kan me herinneren dat het voor verminderde batterijduur zorgde, maar dataverbruik weet ik zo niet meer. Misschien daar eens naar kijken?

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-07 22:06

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Je zou eens de app "Trafic Monitor" kunnen laten meedraaien, deze geeft je een lijstje apps met de verbruikte data WiFi/mobiel gescheiden. Je vader heeft een app die niet goed staat ingesteld, kan bijna niet missen. Nu nog even zoeken welke.Hieronder een screenshot van Trafic Monitor, zo ziet het eruit.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/6871627/Desire/screenshot-1315031981539.png

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
SomerenV schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 03:21:
Is het niet die HTC Sense rotzooi die voor dat dataverbruik zorgt? Ik kan me herinneren dat het voor verminderde batterijduur zorgde, maar dataverbruik weet ik zo niet meer. Misschien daar eens naar kijken?
Nee, want mijn HD2 heeft ook Sense en ik haal in eenzelfde tijdsbestek amper 400kb dataverkeer.
janvanduschoten schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 08:43:
Je zou eens de app "Trafic Monitor" kunnen laten meedraaien, deze geeft je een lijstje apps met de verbruikte data WiFi/mobiel gescheiden. Je vader heeft een app die niet goed staat ingesteld, kan bijna niet missen. Nu nog even zoeken welke.Hieronder een screenshot van Trafic Monitor, zo ziet het eruit.
[afbeelding]
Goede tip, zal eens kijken.
Cartman! schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 21:30:
Als je rootrechten hebt kun je dat zeker verwijderen. Installeer Titanium Backup eens om de apps mee te verwijderen :)
Zojuist Titanium Backup eerst maar even op mijn HTC HD2 geprobeerd (waar dus Android op draait middels PRJ's Clean Desire ROM), mijn toestel is rooted dus alles ok op dat gebied. Maar apps die ik verwijder (oa aandelen) komen na een reboot gewoon terug! :?

Zal zometeen even kijken op de HTC Wildfire van m'n vader hoe het daar gaat.

[ Voor 61% gewijzigd door Wildfire op 03-09-2011 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Heb nu iig WiFi aanstaan zodat als hij thuis is, het dataverkeer iig niet via T-Mobile zelf gaat.

Als ik nu kijk, na verwijderen van wat apps (via Titanium Backup) zoals Aandelen, Facebook, Twitter en YouTube dan zie ik dat er vandaag al 2.5mb is verbruikt. Volgens Traffic Monitor voornamelijk via "system traffic", het systeem zelf dus welke niet verder kan worden uitgesplitst.

Als ik dan Traffic Monitor op mijn HD2 bekijk, heeft daar het systeemverkeer in hetzelfde tijdsbestek net onder de 400 kilobyte aan dataverkeer gegenereerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-07 15:39
Brr, ik krijg hier een heel slecht gevoel van ; wat nu als je vader naar het buitenland gaat ? Met verbruiken van 14 Mb per dag kan dat nog wel eens in de papieren gaan lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
MEN-O schreef op zondag 04 september 2011 @ 11:52:
Brr, ik krijg hier een heel slecht gevoel van ; wat nu als je vader naar het buitenland gaat ? Met verbruiken van 14 Mb per dag kan dat nog wel eens in de papieren gaan lopen...
Dataroaming staat uit, dus dat is geen probleem. En al zou dataroaming aan staan, het allerergste dat kan gebeuren is dat z'n prepaid tegoed leeg wordt getrokken. Torenhoge rekeningen van honderden of duizenden euro's zijn dus sowieso niet mogelijk.

[ Voor 22% gewijzigd door Wildfire op 04-09-2011 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fifarunnerr
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-07 14:35
Zet de automatische updates van je toestel anders uit, staan bij instellingen, over telefoon, updates.
Aangezien de wildfire nu op 2.2.1 draait en geen updates meer zal krijgen is dat updaten best overbodig.

Voor de rest even bij Accounts & Synchronisatie kijken, misschien staat er toch nog iets aan, en anders kan je kijken wat er gebeurd als je synchronisatie uitzet.
Pagina: 1