Toon posts:

MBA in WHS netwerk kan niet printen via Sitecom printserver

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Windows Home Server ‘netwerk’ met daarin een verscheidenheid aan apparatuur;
- Windows 7 Laptop’s (2)
- Windows XP Pro Laptop’s (2)
- Gigabit Switches (2)
- KPN Experia TG789VN Router/modem (1)
- UPT CAT6bekabeling in hele hhuis
- HP Homeserver EX490
- Sitecom printserver LN-308
- Canon Multifunction Printer Pixma MP610
- Macbook Air Mid 2011
- Onkyo TX-NR708 A/V Receiver
- Samsung PS50C7700 TV
- Samsung BD-C6900 Blu Ray speler

Ik kan vanaf de twee Windows 7 laptops printen op de Canon MFP doormiddel van de Sitecom LN-309 printerserver. Om dit ook te kunnen vanaf de MBA heb ik op de MBA de Sitecomsoftware geïnstalleerd (Control Center) en printersoftware en drivers (van Canon gedownload) Ik heb vervolgens getest of de Canon het deed direct via de USB poort van de MBA en dat werkte; de printer printte en gaf ook informatie terug over status van cartridges etc. Vervolgens de printer weer aan de printerserver gehangen en toen stopte het. Vanaf de W7 laptops nog steeds geen probleem, vanaf de MBA wel. Als ik op de MBA nl. de Sitecom Control Center opstart ‘ziet’ deze de printerserver niet eens.

Nu heb ik bij een kennis een Apple Imac en een MBA gezien die via een Airport Extreme op een Canon printer printte maar ook daar kreeg je geen feedback te zien over de status van de cartridges, waarmee ik veronderstel dat scannen ook lastig wordt. Bij mij zit de Sitecom Printserver op een vast IP-adres in mijn netwerk. De MBA zit ook in mijn Windows Werkgroep net als de printserver. Helaas werkt het nog steeds niet. Heeft iemand een suggestie hoe ik een en ander toch aan de praat kan krijgen?

• tpas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10 12:52
Als de printer in windows wel werkt, zou ie het op de Mac ook moeten doen.

Ik heb daarvoor geen extra software heoeven installeren (voor een Canon all in one)

"gewoon" de printer toevoegen, kiezen voor een netwerk-windows printer, en hij werd bij mij gevonden (Lion op een Macbook pro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Voor netwerkprinters kijk ik liever naar CUPS, dus hoe staat die daarin geconfigureerd?

http://localhost:631

[ Voor 12% gewijzigd door Herby op 02-09-2011 06:52 ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de printer toegevoegd in CUPS en zie nu het volgende:
Canon_MP610_series (Idle, Accepting Jobs, Not Shared)
Description: Canon MP610 series
Driver: Canon PIXMA MP610 - CUPS+Gutenprint v5.2.7 (color, 2-sided printing)
Connection: dnssd://sitecommfp-15-usb1._printer._tcp.local./
Defaults: job-sheets=none, none media=iso_a4_210x297mm sides=one-sided

Ik kan nu printen maar de printkwaliteit is slecht. Bovendien kan ik de printer nu niet als multifunction gebruiken aangezien ik geen gebruik kan maken van de Sitecom Control Center software en ook mijn Canon MP Navigator software het nu niet doet. Daar kan ik trouwens nog wel mee leven.

Kan iemand aangeven hoe ik de instellingen van de printer nu kan veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Ja dat krijg je met Gutenprint, die kan alles aansturen zo ongeveer maar net niets helemaal goed als je het mij vraagt...

De beste manier is om gewoon de drivers lokaal (PPD) te hebben staan, maar via UDP te printen.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Sitecom zegt: Supports LPR, IPP, Raw TCP, JetDirect printing

m.a.w., je communiceert met de printserver van sitecom, en niet met de printer. Die multifunction dingen gaan dus niet werken. Dat is trouwens altijd het geval, je kan een USB apparaat niet 'delen' tussen computers. Een USB 'switch' bestaat om een apparaat door meerdere USB hosts te laten gebruiken, maar dat het in feite doet, is virtueel het apparaat loskoppelen en aankoppelen. Een goedkope USB printserver is meestal een embedded linux servertje met een kale CUPS er op waarmee de printer aangestuurd wordt. Je ziet tegenwoordig ook wel VxWorks en dan een zielige custom print server er bij die windows RAW printjobs wel goed kan verwerken, maar de rest van de 'ondersteunde' printservices niet.

Kan je met je windows apparaten wel scannen? Het is voor netwerk multifunction zaken meestal verstandiger om een echte netwerk mfc te nemen. Daar zit dan ook netwerkscannen ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
johnkeates schreef op maandag 05 september 2011 @ 00:01:Kan je met je windows apparaten wel scannen? Het is voor netwerk multifunction zaken meestal verstandiger om een echte netwerk mfc te nemen. Daar zit dan ook netwerkscannen ingebouwd.
Ik kan via mijn Win7 laptops printen, scannen etc. Dit gaat echter alleen als ik de Control Center software van Sitecom heb geïnstalleerd op de laptops. Bij een printopdracht opent dit control center zich dan ook altijd. Bij het scannen moet ik eerst iedere keer Sitecom Control Center starten, dan de Canon als network scanner inschakelen en dan kan ik via de Canon software scannen. Het apparaat functioneert dan net als ware deze lokaal gekoppeld.

Ik overweeg inderdaad een MFP aan te schaffen met ingebouwde netwerkfunctionaliteit. Misschien heeft iemand nog een goeie suggestie. Het scannen kan ik ook wel via een W7 laptop doen. Het gaat me vooral om het printen.
Pagina: 1