Toon posts:

Feature Request: voltageselectie bij geheugencategorie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo daar :)

Ik twijfel of dit topic in het lieve devvers forum hoort of juist hier. Maar een echte feature in de PW code is dit wellicht niet; echter mods voel je vrij deze te verplaatsen.

Achtergrond
Ik ben iemand die erg let op energieverbruik en de pricewatch is een enorm handig middel om low-power componenten te zoeken. Zo kun je voor processors makkelijk op TDP zoeken. Echter voor geheugen is er geen voltagespecificatie en kun je hier dus niet op zoeken.

Featurerequest
Het zou denk ik dan ook een aanwinst zijn voor de PW om in de geheugencategorie een extra 'voltage' zoekkolom te hebben waarin een slider van 1.25V naar 2+V kan zoeken, en je dus bijvoorbeeld op geheugen kunt zoeken niet hoger dan 1.35V als je op zoek bent naar low-power DDR3 geheugen.

Om dit mogelijk te maken moet er wel eerst een officiële voltage specificatie voor geheugenmodules komen, want nu wordt dit vaak niet vermeld en soms alleen in de 'opmerkingen' vermeld, terwijl het gewoon een verifiëerbare specificatie betreft zeer vergelijkbaar met TDP bij processors.

Is het moeilijk om dit te implementeren? Dat zou het stukken makkelijker maken naar geschikt geheugen te zoeken.

Mijn dank is groot. :)

• Kraan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-07 21:39

Kraan

Veteraan
Gaan we doen!

Alleen noemen we het dan niet voltage. Want dat gebruik je alleen als je Engels spreekt, of niet weet dat je daar in het Nederlands het woord spanning voor hoort te gebruiken. :)

De zomerhit van 2011 is Slagroom! Want wie houdt er niet van spuiten?

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:04

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

vol·ta·ge de, het; v en o -s in volts uitgedrukte elektrische spanning

Woord staat gewoon in de Van Dale, waarom dan een ander (verwarrend) woord bedenken?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:27

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Omdat spanning het enige juiste is, ook al staat voltage ook in de van Dale?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zelf hou ervan om technische termen zoveel mogelijk Engels te houden, al moet je altijd een balans zien te vinden. Voorbeeld: cache is ook Engels en komt misschien geeneens in de Van Dale voor, maar om daar een Nederlands woord voor te verzinnen maakt het alleen maar meer verwarrend.

Maar als de keuze op spanning valt kan ik daar ook prima mee leven. Zolang het maar iets is waar actief op gezocht kan worden net als nu het geval is met TDP bij de processorcategorie. Nadeel is wel dat nu al het geheugen geen voltage vermeld heeft, maar ik ben iemand die met enige regelmatig wijzigingen submit in de PW dus vroeg of laat zullen alle submits tezamen wel een aardige database opleveren. Daarnaast is voltage een goed controleerbare specificatie; het staat vaak vermeld op de productwebsite dus dat gaat denk ik wel goed komen.

Heel tof dat er wat mee wordt gedaan! Enig idee op welke termijn jullie denken zoiets te kunnen realiseren?

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

DrivinUCrazy schreef op donderdag 01 september 2011 @ 13:28:
Omdat spanning het enige juiste is, ook al staat voltage ook in de van Dale?
Waarom zou je opeens een zoekterm een andere naam geven dan waar de afkorting precies voor staat?
De term wordt immers gewoon al gebruikt, zie bijvoorbeeld bij een accu.

Zielige onzin om voor elke term een Nederlands woord te gebruiken.

[ Voor 28% gewijzigd door SinergyX op 01-09-2011 14:21 ]

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Kraan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-07 21:39

Kraan

Veteraan
Niets zielige onzin. Overal in technische beroepen en opleidingen wordt spanning in plaats van voltage gebruikt. Als een baliemedewerkster het woord voltage gebruikt om een lamp aan een huisvrouw (niet negatief generaliserend bedoeld) te verkopen, dan kan ik me dat voorstellen.

Voor wat betreft de Pricewatch neig ik dan liever naar het meest correcte alternatief.

Het argument van CiPHER om binnen informatietechnologie de voorkeur te hebben voor zo veel mogelijk Engelstalige terminologie is begrijpelijk. Echter proberen we de termen in de Pricewatch juist zo veel mogelijk Nederlands te houden. Waar deze nu nog onnodig Engels zijn, veranderen ze op termijn ook in het Nederlandse alternatief.

Feit blijft dat spanning de enige goede technische term is. We willen niet afwijken van hetgeen een Nederlander geleerd wordt bij natuurkunde. Het is altijd spanning geweest, dus waarom meegaan in de afwijkende gewoonte steeds meer het anglicisme voltage te gaan gebruiken? Lijkt mij omgedraaide wereld. De vraag "waarom dan een ander (verwarrend) woord bedenken?" bevestigt dit overigens.

De specificatie is overigens toegevoegd. We hebben hiervoor de bestaande specificatie hergebruikt, maar dus wel moeten hernoemen. Hopelijk neemt SinergyX het me niet al te veel kwalijk dat hierdoor ook bij accu's nu sprake is van spanning. :+

De zomerhit van 2011 is Slagroom! Want wie houdt er niet van spuiten?

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Neuh, mijn woorden zijn veelal zwaarder dan dat ik ze bedoel :P

Maar:
pricewatch: OCZ Gold DDR3 PC3-12800
Bijzonderheden 1,9 volt

Dat wordt dan:
Spanning: 1,9 volt?

• DarkShadow16
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-08 20:57
Ja want: De grootheid elektrische spanning wordt in het SI-systeem gemeten in volt (symbool: V)

Dat is natuurkundig het enige juiste. De spanning in volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie dat de wijzigingen reeds zijn doorgevoerd, hartelijk dank hiervoor!
Pagina: 1