Ik heb vorige week een nieuw systeem gebouwd, alleen weet ik niet goed welke cooler geschikt is als intake fan. Ik heb eerst de Cooler Master Sickleflow 120mm Blue led als intake geplaatst, alleen maakt deze enorm veel herrie. Ik heb verder ook geen fancontroller. Toen heb ik de Nexus Silent fan 120mm aangeschaft, in de hoop dat deze minder lawaai maakt en toch een goede airflow heeft. Helaas valt het laatste me wel tegen, want het is een zacht briesje wat je voelt. Nu weet ik eigenlijk niet meer goed wat ik het nu het beste kan plaatsen als intake fan. Hopelijk heeft iemand goede tips!
Hmm oke, dan zal ik hem wss wel moeten aansluiten op de cha_fan ? Of kun je de pwr_fan ook regelen in de bios?
Als je die cha_fan nog vrij hebt, moet je hem daar inderdaad op aansluiten. Het is oorspronkelijk bedoeld om de pwr_fan te gebruiken om de fan van de voeding uit te lezen (en misschien aan te sturen?).
Volgens mij kunnen veel moederborden alleen de cha_fan regelen. Die Nexus kan je dan wel ergens anders planten rechtstreeks op de voeding, waar niet veel airflow nodig is.
Volgens mij kunnen veel moederborden alleen de cha_fan regelen. Die Nexus kan je dan wel ergens anders planten rechtstreeks op de voeding, waar niet veel airflow nodig is.
Bedankt! Denk dat het nu wel opgelost is dan
Alleen is de afstand tot de cha_fan en de Sickleflow als intake wel groot, is er geen 3pin verlengkabel o.i.d.?
Edit: Ik heb al een verlengkabel gevonden
Edit: Ik heb al een verlengkabel gevonden
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2011 13:09 ]
U vraagt, wij draaien.
pricewatch: 3-pin verlengkabel 60 cm.
Edit: iets te laat.
pricewatch: 3-pin verlengkabel 60 cm.
Edit: iets te laat.
[ Voor 17% gewijzigd door Swedish Clown op 01-09-2011 13:11 ]
Always looking for developers wanting to work with Erlang.
Haha in iedergeval bedankt! Ik heb alleen net even in de bios gekeken om te testen of het mogelijk is met mijn moederbord, maar ik zie enkel hardware health monitor, en daar kun je alleen de snelheid aflezen en niet instellen. Mijn moederbord is een ASRock M3N78D.
Een beetje meer eigen zoekwerk zou gewaardeerd worden. Je zou ook 3rd party software kunnen proberen zoals Speedfan en andere soortgelijke programma's.
Ik begrijp het. Speedfan ook al geprobeerd, maar ik heb liever dat hij gewoon opstart op een lager toerental. Zou het niet mogelijk zijn om er een weerstandje tussen te zetten? Ben al zulk soort kabels tegengekomen, die bijvoorbeeld van 12v naar 9,5v gaan.
Ja dat is ook mogelijk. Die dingen zijn volgens mij tussen de 5 en 12 Volt wel te vinden in verschillende stappen.
Dat een fan overigens wat minder lucht verplaatst hoeft effectief niet veel te schelen. Ik kan op het moment (zoals altijd) ff geen bron meer vinden maar het temp verschil tussen een fan die 50cfm en 100cfm verplaatst is niet gigantisch.
Maw je kan natuurlijk even de proef op de som nemen en kijken hoeveel het in temps scheelt.
Maw je kan natuurlijk even de proef op de som nemen en kijken hoeveel het in temps scheelt.
Dat kan ik me ook wel voorstellen. Net zoals (bij waterkoeling) de water temp na het CPU blok niet ineens 10 graden hoger is, wordt lucht niet ineens 10 graden warmer als het langs een warme HDD stroomt. Het warmte transport van de componenten naar de lucht (of bv van de CPU naar het water) is daar eenvoudig niet efficient genoeg voor.
EV: Skoda Enyaq iV60. PV: 1.6 kWp Z, 3.5 kWp W, 2.8 kWp O
Ik heb even een proef gedaan en kwam tot de volgende resultaten. Met de Nexus Silent fan (1000rpm) als intake, was de CPU idle 30-32 graden en het moederbord 30 graden. Met de Cooler Master Sickleflow (2000rpm) op de volledige snelheid was de tempratuur van de CPU idle 29 graden en het moederbord 27 graden. Ik denk dat als ik de Sickleflow met een weerstandje op bijvoorbeeld 1200 rpm zet, dat het niet zoveel scheelt met de Nexus. Misschien dat ik dan het beste gewoon de Nexus kan houden als intake.
My point exactly. Als je nou een die-hard oc'er bent, ok. Dan kan ik erbij inkomen. Maar in principe bij een standaard systeem is een fan een fan. Er zullen vast wel uitzonderlijk slechte fans bijzitten. Maar als het niet teveel herrie maakt en je voelt een rustig briesje is het in orde.
Ik zou trouwens nog wel ff je pc onder load zetten voordat je het all green sein geeft. Ik weet niet over wat voor hardware we het hebben. Maar als je 2 monstervideokaarten hebt icm een dik heethoofd als cpu dan word het verschil onder load een stuk groter.
Ik zou trouwens nog wel ff je pc onder load zetten voordat je het all green sein geeft. Ik weet niet over wat voor hardware we het hebben. Maar als je 2 monstervideokaarten hebt icm een dik heethoofd als cpu dan word het verschil onder load een stuk groter.
Onder load zijn de tempraturen maximaal 10 graden hoger. Het gaat over een ATI Radeon HD 5570 en de AMD Athlon ii x2 250 3.0 GHz. Dus bijvoorbeeld geen Crossfire ATI Radeon HD 6990 inderdaad, maar ik denk dat het zo wel goed is qua cooling
In ieder geval bedankt voor de hulp!
Pagina: 1