Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Parket Belgie] Wat kan ik doen?

Pagina: 1
Acties:

• Droomygirl
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-04-2021
Op 1 januari, net na middernacht waren we wegens een spoedgeval thuis, vanuit Brugge (BE) terug onderweg naar Tilburg.

Op de snelweg bij Gent zagen we een auto op zijn kop liggen op de rechter rijstrook. Op ons instinkt vertrouwend, hebben we de deuren van de auto opengezwaaid, begonnen het slachtoffer te zoeken, en 112 te bellen. Echter bleek de beste man niet van plan om hieraan mee te werken, en kon ik 3min later bellen om daarbij te melden dat onze auto gestolen was.. zucht.

Nu zijn we exact 8 maanden en een hoop miserie later.

Hij blijkt naar Rotterdam te zijn gereden, en daar op 2 januari een snelheidsboete te hebben gereden.
Belgische justitie is echter heeeel traag, we hebben nog geen kopie PV mogen ontvangen, en dus zegt meneer de Officier van Justitie (c.q. CVOM) doodleuk "Geen PV? Dan vind ik dat u onvoldoende hebt aangetoond dat u onschuldig bent", ook na 2 maal bezwaar te hebben aangetekend. Inmiddels klacht ingediend tegen de Officier, en hoera, in het gelijk gesteld nadat mevrouw van de klachtendienst deed wat wij voorstelden: de politie in Gent of Rotterdam bellen en ons verhaal laten bevestigen. Meer dan de boete ongedaan maken weigeren ze echter, de vraag waarom de Officier niet gelijk kon bellen, word omheen geluld.

Vandaag nog maar eens naar het parket gebeld, want hoewel we op 11-07 een fax ontvangen hebben 'dat het strafonderzoek afgerond is", krijg ik van een andere medewerker telefonisch al wekenlang te horen "dat het niet afgerond is, u moet gewoon nog wat geduld hebben".
Ik ben dan ook mijn geduld lichtelijk kwijt geraakt en heb doorgevraagd, waarop ik te horen kreeg dat ik niet zo moest klagen, ik moest maar gewoon wachten tot de papieren uit Frankrijk binnen zouden zijn (verwacht over 1 a 1.5 maand) en dan zou ik wel horen wanneer de zitting zou zijn (ook over 1 - 1.5 maand volgens dezeflde medewerker). Knap dat ze dan ineens wel zo snel zouden gaan werken, geloof er geen snars van.

Ik was het hier echter niet mee eens, en belde ff later terug. Nu kreeg ik te horen (van een andere mewerker) dat ik me nog niet als benadeelde geregistreerd had, en dus niet op de hoogte gehouden zou worden van vorderingen in de zaak. Terwijl ons al maandenlang verteld word dat dat WEL zou gebeuren.

Ik ben echt ten einde raad, eindeloos telefoneren loont dus ook niet, want niemand weet waar de zaak staat.
Klacht indienen kan ik enkel telefonisch doen "via een telefoonnummer dat ik maar op moet zoeken in de telefoonboek want medewerker X weet hem ook niet vanbuiten" Bel ik later terug, kan het weer enkel schriftelijk :/

(We hebben onze rechtsbijstand erop gezet, maar gezien de dader een zwerver is en de kans dat we ooit geld van hem zullen zien voor de schade 0.0% is, hebben ze ons 300euro gegeven en kunnen we onze plan trekken) :'(

Het zit me echt hoog dat het parket tegengestelde dingen verteld, voor geen meter opschiet en zodoende kan ik het hele gedoe niet achter me gaan laten. Want doe ik niks, gebeurt er ook niks.

We hebben overwogen om de politie aan te klagen wegens nalatigheid, maar dan zijn we nog lang niet thuis..

Wat kan ik doen?
Kan iemand me vertellen hoe ik hier nu mee om moet gaan (juridisch gezien dan)?

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 19:23
Heb je direct aangifte gedaan van diefstal van het voertuig ?

Zoja maak je niet druk en teken bezwaar aan met een kopie pv.
Reageren ze daar niet op laat het voorkomen bij de rechter en overleg het pv.

Als je maar kan aantonen dat je niet de bestuurder bent geweest van het voertuig sta je in je recht.

Over het pv die kan je ophalen bij het bureau waar je de aangifte hebt gedaan.

Op het moment dat je auto gestolen is en dus ook aangegeven is als gestolen ben jij niet verantwoordelijk voor het voertuig.
Hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

[ Voor 28% gewijzigd door TRAXION op 01-09-2011 12:23 ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-11 21:44
Heb je de nrplaat van die auto die op zijn kop lag niet doorgegeven? Dan weet men toch meteen over wie het gaat?(tenzij iemand anders met je auto er vandoor was, maar zoals ik het aflees, is het het slachtoffer van het ongeval dat er met je auto vandoor ging.)

http://specs.tweak.to/16567

• Droomygirl
TRAXION schreef op donderdag 01 september 2011 @ 12:19:
Zoja maak je niet druk en teken bezwaar aan met een kopie pv.
Dat is nou net het probleem, omdat het vooronderzoek nog loopt in Belgie, word er geen kopie PV verstrekt..
We hebben diezelfde nacht nog aangifte gedaan, en dus een PV nummer gekregen.. maar dat is het dan ook wel. Geen enkel papieren bewijs...

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:52

Harrie

NederVlaming

skelleniels schreef op donderdag 01 september 2011 @ 12:21:
Heb je de nrplaat van die auto die op zijn kop lag niet doorgegeven? Dan weet men toch meteen over wie het gaat?(tenzij iemand anders met je auto er vandoor was, maar zoals ik het aflees, is het het slachtoffer van het ongeval dat er met je auto vandoor ging.)
Omdat hij zegt dat het om een zwerver gaat, vermoed ik dat ook die auto gestolen was.

• TRAXION
Droomygirl schreef op donderdag 01 september 2011 @ 12:22:
[...]

Dat is nou net het probleem, omdat het vooronderzoek nog loopt in Belgie, word er geen kopie PV verstrekt..
We hebben diezelfde nacht nog aangifte gedaan, en dus een PV nummer gekregen.. maar dat is het dan ook wel. Geen enkel papieren bewijs...
Kopie PV kan je ten allen tijden opvragen ook voor je eigen administratie sterker nog ik vraag er standaard om als ik iets heb.

Mijn laatste PV ging over een diefstal uit mijn auto en die kon ik zonder problemen meekrijgen.
Waar is de aangifte gedaan in nederland of belgie ?

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11 22:26

Dennahz

Life feels like hell should.

Ik begrijp niet wat je precies wilt bereiken. Heb jij zelf schade? Die boetes hoef je toch niet te betalen daar het duidelijk is dat de auto gestolen is geweest?

Of heb je de boetes al betaald en wil je je geld terugkrijgen?

Twitter

• skelleniels
Dennahz schreef op donderdag 01 september 2011 @ 12:26:
Ik begrijp niet wat je precies wilt bereiken. Heb jij zelf schade? Die boetes hoef je toch niet te betalen daar het duidelijk is dat de auto gestolen is geweest?

Zelf schade?? Zijn auto is gestolen 8)7

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11 22:26

Dennahz

Life feels like hell should.

skelleniels schreef op donderdag 01 september 2011 @ 12:30:
[...]

Zelf schade?? Zijn auto is gestolen 8)7
Ik zie nergens dat hij deze niet terug heeft?

Twitter

• Droomygirl
Dennahz:
Als je wil dat de kantonrechter je zaak behandelt, dien je de boete te voldoen. Dus ik ben mijn centen kwijt, ja.
Ze hebben me nu dan wel eindelijk in het gelijk gesteld, maar daarmee ben ik nog steeds niet van die rechtzaak in Belgie (en alle kopzorgen) af.
skelleniels:
Heb je de nrplaat van die auto die op zijn kop lag niet doorgegeven?
Zoals al voorspel was, die auto was 200km terug in Frankrijk gestolen..
Echter heb ik wel via de Gentse politie zijn naam en nationaliteit kunnen achterhalen.
Echter heeft hij na 30dagen zitten (die stonden nog open van eerdere vergrijpen) het bericht gekregen "daar is de deur en gelieve Nederland te verlaten binnen 30 dagen"
Niemand weet dus waar hij is..
Hoewel ik zijn naam in google gemept heb, en zijn(?) facebook pagina vond met foto en woonplaats Rotterdam.. maar dat zou zomaar stom toeval kunnen zijn. Ik heb het doorgegeven aan mijn Rechtsbijstand met het verzoek dit door te koppelen naar de Politie zodat ze hem zouden kunnen oproepen voor de zitting, maar dat vond de rechstbijstand niet van toepassing..

• Droomygirl
Dennahz schreef op donderdag 01 september 2011 @ 12:32:
[...]

Ik zie nergens dat hij deze niet terug heeft?
Die is 2 dagen later teruggevonden in Rotterdam (hoe weet ik nog steeds niet).
Maar de sleutelbos van mijn vriend is weg (dus alle sloten moeten wisselen). Mijn mobiel is gejat, benzine is natuurlijk weg, en ong 80eu cash..
Als we alle kosten optellen (die door de rechter erkend zullen worden volgens de rechtbijstand) komen we op 300eu, effectieve kosten zijn dus nog een stuk hoger.

[ Voor 0% gewijzigd door Droomygirl op 01-09-2011 12:37 . Reden: typo ]

• skelleniels
Droomygirl schreef op donderdag 01 september 2011 @ 12:36:
[...]

Die is 2 dagen later teruggevonden in Rotterdam (hoe weet ik nog steeds niet).
Maar de sleutelbos van mijn vriend is weg (dus alle sloten moeten wisselen). Mijn mobiel is gejat, benzine is natuurlijk weg, en ong 80eu cash..
Als we alle kosten optellen (die door de rechter erkend zullen worden volgens de rechtbijstand) komen we op 300eu, effectieve kosten zijn dus nog een stuk hoger.
Ahja, dus je hebt de auto (in dezelfde staat, dus zonder schade?) terug? Toen je uitstapte, liet je dan eigenlijk de sleutels op het contactslot zitten? Mijn reflex bij het uitstappen is eigenlijk altijd de sleutels van het contact te halen

• TRAXION
Misschien moesten ze de sleutels onder drang afgeven ?

• Droomygirl
skelleniels:
Ahja, dus je hebt de auto (in dezelfde staat, dus zonder schade?) terug? Toen je uitstapte, liet je dan eigenlijk de sleutels op het contactslot zitten? Mijn reflex bij het uitstappen is eigenlijk altijd de sleutels van het contact te halen
Jammergenoeg wel, ik had gelukkig wel nog 2 veiligheidshesjes uit de koffer kunnen halen, verder gewoon deuren opgezwaaid en een ander helpen die mogelijk in nood is..
De agent in kwestie vertelde dat dit vrijwel iedereen overkomt, en zij speciale trainingen krijgen om eerst sleutels uit het contact te halen en pas aan de slag te gaan..

Ik neem het mezelf dan ook nog steeds kwalijk dat ik dat niet gedaan heb, had ons een hoop gedoe gescheeld ;(
TRAXION schreef op donderdag 01 september 2011 @ 12:51:
Misschien moesten ze de sleutels onder drang afgeven ?
Nee dat gelukkig niet, ik heb de dader nooit gezien omdat we beiden een stuk voor onze auto stonden om HP paaltje te zoeken / verdere schade te kunnen opmeten.
Verderop stonden wel nog 4 andere franse jongens die de dader wel gesproken hadden, tegen hun had hij verteld "joh ik heb gedronken en ga dus niet op de politie wachten. Ik neem die auto daar wel. Mazzel". Zij konden dus gelukkig wel een daderprofiel aan de politie geven..
(We hebben samen met die jongens 45min in de kou staan wachten op de politie en andere bestuurders weg van de auto zwaaien, dus het was gewoon echt stom toeval dat zij ook frans waren)

• Droomygirl
Het gaat er in deze dan ook niet om wat er wel of niet gebeurd is.
Het stoort me gewoon enorm dat ik al die tijd al afhankelijk ben van derden die hun werk niet (goed) doen, en daar wil ik wat aan gaan doen. Alleen, hoe?

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Ik zou beginnen met het helder op papier zetten wat er is gebeurd en wat jouw verzoek is. Als ik als medewerker van het parket een verhaal als in de TS zou krijgen dan zou ik geen idee hebben wat er precies aan de hand is en wat precies de bedoeling is. Het is niet ongebruikelijk dat dit voor een ambtenaar aanleiding is om niets te doen in plaats van even navraag te doen.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Droomygirl
@ Argro,
Ik heb ze vanmorgen gebeld en netjes uitgelegd dat ik het zat ben om tegenstrijdige verhalen te krijgen, daar graag een klacht over wil indienen, en graag wil weten waar ik an toe ben wat het dossier zelf betreft.

Ze vertellen me doodleuk dat ik
1) niet mag bellen (c.q. klagen) om te vragen hoe ver het staat, want ze geven zelf wel updates (wat later weer weerlegd werd door een andere medewerker)
2) ik een klacht mag indienen als ik dat wil, maar dat zal de boel alleen maar vertragen, gezien ze daar dan ook weer tijd aan kwijt zijn
3) gewoon moet wachten tot hun papierwerk een keer in orde komt

Degene die mij een fax stuurde om te bevestigen dat het strafonderzoek afgerond is, heb ik 2 weken niet te pakken gekregen, tot vandaag. Wegens vakantie, er was niemand die haar zaken waarnam

Hoewel ik in die 2 weken steeds verteld werd, door haar collega, dat het vooronderzoek NIET afgerond was en die fax dus een fout betrof, vertelde ze me dat haar fax wel degelijk klopte en het strafonderzoek afgerond was, maar ook weer niet gezien ze nog papieren mistten uit Frankrijk..

Daarna keeg ik nog te horen dat ik me zelf moest opgeven als benadeelde, de eerste week van januari werd me door de agent die mijn PV had opgesteld nog verteld dat ze daarvoor zelf zouden aankloppen bij mij..

Ik kan er kop noch staart aan krijgen, en volgens mij weten ze zelf niet hoe het werkt.

Ik heb een logboek opgemaakt van ieder telefoontje en iedere gebeurtenis, ik kan die wel voorleggen aan het parket, en dan? "Tja leuk voor u mevrouw, maar u moet gewoon wachten"..

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Kan je rechtsbijstand je hier niet mee helpen?

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:55
Droomygirl schreef op donderdag 01 september 2011 @ 13:58:
Ze vertellen me doodleuk dat ik
1) niet mag bellen (c.q. klagen) om te vragen hoe ver het staat, want ze geven zelf wel updates (wat later weer weerlegd werd door een andere medewerker)
Je mag wel degelijk klagen, daar hebben we in nederland de Nationale ombudsman voor, die behandeld klachten over de overheid.
2) ik een klacht mag indienen als ik dat wil, maar dat zal de boel alleen maar vertragen, gezien ze daar dan ook weer tijd aan kwijt zijn
Dit heeft niets te maken met je zaak, ze zijn er absoluut tijd aan kwijt. Dat is waar, maar de behandeling van je zaak zal hierdoor geen extra vertraging oplopen.
3) gewoon moet wachten tot hun papierwerk een keer in orde komt
Je hebt het hier over de overheid, die tegenwoordig steeds meer papierloos werkt (goed voor het millieu, niet voor de werksnelheid blijkt maar weer...)

Over het betalen en het geld kwijt zijn, dat is niet zo. Je hebt betaald, als je dit gedaan hebt, kan deze zaak voorkomen bij de kantonrechter. Die zal na het aanhoren van jouw verhaal zeker beslissen dat jij niet de schuldige bent in dit verhaal. Aan de hand van die uitspraak zal je geld weer teruggestort worden.
Tuurlijk, ook hier geldt weer, het is de overheid, dus het gaat niet al te snel... Maar het komt zeker.

Dus over je boete zou ik me niet te druk maken, dat komt wel goed. Je hebt er geen schuld aan, en je hebt je verhaal daarover goed op orde. Als je dit verteld aan de rechter en hij twijfelt, zal hij de politie willen horen, dus dat je geen pv hebt, zou er niet toe mogen doen.

Voor meer hulp bij je CVOM trajekt kan je naar de rechtswinkel gaan, die kunnen je daar heel goed mee helpen.

Dan je schadevergoeding. Zoals je rechtsbijstand terecht zegt, als het iemand zonder vaste woon of verblijfplaats is, is het heel moeilijk om een vergoeding te krijgen. Een rechtzaak kan komen, maar dan zal je naast de huidige kosten ook je zaak kosten willen verhalen.
Bij iemand die niets heeft, wordt dat heel moeilijk, dan krijg je betalingsregelingen waarbij je nog maar moet hopen dat je het krijgt. De vergoeding die je nu hebt gehad zal uiteindelijk de betere oplossing zijn. Elke andere oplossing gaat je meer geld kosten... Lullig, maar een kale kip kan je niet plukken...

Iig succes ermee, zo lang met zo'n vervelend voorval geconfronteerd blijven worden is op z'n zachtst gezegd niet leuk...

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Welkom in België. Als je wat moet hebben van "De Overheid" dan weet je wel waar je begint maar niet waar je eindigt... en wanneer...

Veel sterkte.

[ Voor 6% gewijzigd door demichel op 02-09-2011 07:33 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• Droomygirl
Maarce:
Je mag wel degelijk klagen, daar hebben we in nederland de Nationale ombudsman voor, die behandeld klachten over de overheid.
Hmm dat is een goeie, ik heb ondertussen wat rondgebeld en heb het adres van de Hoge Raad voor de Justitie achterhaald. Zij zullen mijn klacht in behandeling nemen :) Thx voor de tip!
Je hebt het hier over de overheid, die tegenwoordig steeds meer papierloos werkt (goed voor het millieu, niet voor de werksnelheid blijkt maar weer...)
Dat gaat dan niet op in mijn geval, voor het vrijgeven van onze auto moest vanuit Nederland een papieren formuliertje richting Belgie, ingevuld worden en per post retour gestuurd worden. Dit was de enige mogelijkheid om zoiets af te handelen, een telefoontje / email was niet voldoende 8)7
Over het betalen en het geld kwijt zijn, dat is niet zo. Je hebt betaald, als je dit gedaan hebt, kan deze zaak voorkomen bij de kantonrechter.
Klopt, maar gezien het ook daar allemaal tergens langzaam vooruitgaat, krijg ik meer en meer het gevoel dat ze hopen ik het hier gewoon bij ga laten en ze dus mijn geld mogen houden.
Brieven schrijven, telefoontjes plegen (en mocht de zaak voorkomen hadden we nog vrij moeten nemen om naar de rechtbank van Rotterdam te rijden).. Het kost allemaal ondertussen al veel meer dan die 25eu van de boete, maar het is dan ook al lang een principezaak geworden. Ik heb het niet gedaan en dus betaal ik daar ook niet voor.
Het schandalige in de hele zaak is dat ons bezwaar tot 2x toe is afgewezen wegens "onvoldoende aangetoond dat u onschuldig bent", dus gaat het dossier richting de kantonrechter, daar lag het inmiddels ook al.
We waren zo boos dat we uiteindelijk schriftelijk een klacht tegen de Officier hebben neergelegd, en toen ineens werd alles zomaar even teruggedraaid, geen kantonrechter, geld terug en klaar is kees.
Ik vind het echt bezwaarlijk dat de Officier hier niet op aangesproken word, hoe moelijk is het om ^$# 1 telefoontje naar de politie te plegen? Schijnbaar niet moeilijk, want de klachtenbalie kan het wel :X
Zoals je rechtsbijstand terecht zegt, als het iemand zonder vaste woon of verblijfplaats is, is het heel moeilijk om een vergoeding te krijgen. Een rechtzaak kan komen, maar dan zal je naast de huidige kosten ook je zaak kosten willen verhalen.
Bij iemand die niets heeft, wordt dat heel moeilijk, dan krijg je betalingsregelingen waarbij je nog maar moet hopen dat je het krijgt. De vergoeding die je nu hebt gehad zal uiteindelijk de betere oplossing zijn. Elke andere oplossing gaat je meer geld kosten... Lullig, maar een kale kip kan je niet plukken...
Ik snap ook wel dat het daar allemaal om geld draait, en ze dus zo weinig mogelijk willen doen, laat staan kosten maken. Maar waarom betaal ik dan voor hun dienst? Ze hebben in deze zaak amper 2 faxen en 3 telefoontjes gedaan, moet ik daar dan voor betalen? Het valt me zwaar tegen.. Ik betaal om hulp te krijgen bij deze zaak, niet alleen om achter dingen aan te moeten gaan maar ook om me bij te staan bij een evt rechtzaak, maar die droom was dus 'to good to be true'. :F
Dat word dus heel snel ;w rechtsbijstand, op die manier hoeft het voor mij geen 2de keer meer...

• rdfeij
  • Laatst online: 20-11 15:24
En vervolgens wordt het verhaal nog langer, het OM (Openbaar ministerie) die onze klacht behandeld, is onze brief gewoon kwijt.... (aangetekend verzonden, maarja, als je de inhoud niet meer hebt kun je ook niet reageren)

Ben aardig uit mijn slof geschoten, en dan maar gevraagd waar ik een klacht kan indienen over de klachten afhandeling... 8)7

Oftewel: fouten maken mag, en die stoppen we in de doofpot, we kloppen de belastingbetaler geld uit zijn zak door ons werk niet goed te doen, brieven kwijt te raken etc. En vervolgens krijg ik mijn onkosten ook nog eens niet terug...

Moraal van Justitie, de mensch is hoe dan ook de lul... Helaas gaan ze er in dit geval toch een zo zwaar mogelijke dobber aan hebben.

Ow ja, ik was die 2e die in de auto zat, en dacht iemand te gaan helpen die mogelijk zwaar letsel had...

[ Voor 6% gewijzigd door rdfeij op 24-10-2011 16:03 ]

Verwijderd

Ik heb in België niets dan goede ervaringen met Justitie, in de omgeving van Brussel een 30-tal keer geflitst. Brief aangekregen in het Frans, gewoon IN BULK teruggestuurd met de melding dat ik in het Nederlands wil behandeld worden. Zaak geseponeerd.

Sinds de NVA hier sterk is kan je voor elk prulletje waarvoor je niet in eigen taal behandeld wordt klacht indienen/moeilijk doen, vrij onwerkbaar lijkt me.

Maar zoals in jouw zaak, alles is hier zo een kluwen dat het parket/politie zelf geen idee meer hebben wat ze nog doen, voor deze mensen is het ook al lang niet leuk meer.

Wat ik niet goed begrijp, is je zaak enkel nog in Nederland lopende? Of moet je nog dingen in België afhandelen? En indien er nog dingen in België afgehandeld moeten worden, bij welke instelling zit je zaak, burgerlijke of politie?

• rdfeij
  • Laatst online: 20-11 15:24
Er lopen 2 dingen door elkaar:

De diefstal van onze auto in Belgie.
De boete die de dief gereden heeft in Nederland.

Deze worden uiteraard in het betreffende "thuis"land behandeld.

Belgie begint nu schot in te komen, we hebben een oproep ontvangen voor een zitting.
In Nederland hebben de prutsers van het OM onze klachten brief kwijtgemaakt. Nu proberen ze de boel weer om te draaien, en moeten wij weer in actie gaan komen.... we zullen gaan zien...
Ben al aan het denken om maar eens een brief te maken richting de ombudsman of zo...
Pagina: 1