• mati1983
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 31-08 20:52
Hallo allemaal,

Wie-o-wie kan mij verder helpen...?

Ik heb een htpc'tje gebouwd, met daarin oa: http://www.asus.nl/Mother...U_on_Board/E35M1I_DELUXE/

Via HDMI is dit met mijn tv verbonden..

Wanneer ik de resolutie echter instel op Full HD, mis ik aan alle kanten een stukje scherm.
Hieronder heb ik een poging gedaan om weer te geven wat ik bedoel. Dit is niet mijn daadwerkelijke bureaublad, maar het gaat even om het idee..

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/iz0tow.jpg
(de rode lijn geeft dus aan wat ik ongeveer zie...)

Andere resoluties, zoals bv 1000p werken wel prima.

Op het systeempje draait win7 Ultimate 64bit, met alle laatste drivers geïnstalleerd..
De TV is een Samsung TV, met een onmogelijk typenummer welke ik niet ui mn hoofd ken ;-)
(zit op mn werk, kan dat vanavond evt even nakijken indien van belang)

Wie heeft de gouden tip? :-)

Dank jullie wel!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:54
Bij de drivers van de videokaart kan je overscan/underscan instellen. Schuifje naar links/rechts verplaatsen om probleem op te lossen.

Ook zorgen dat je TV geen overscan/underscan toepast. Instellen op just scan oid.

voorbeeld bij AMD:

Afbeeldingslocatie: http://support.amd.com/PublishingImages/Support/GPU-18883/GPU-18883%20New%20Image8.JPG

[ Voor 79% gewijzigd door Lumics op 01-09-2011 11:52 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:51

Umbrah

The Incredible MapMan

Yup. Stel de TV in op "pixel scan" of "pixel map", soms heet het ook "full scan", en zet vervolgens je driver op 0% overscan.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:15

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Overscan is toch juist een functie van de TV. Maar inderdaad. Wanneer de rode lijn daadwerkelijk het deel is wat er vanaf geknipt wordt dan lijkt het me overscan. Als er meer vanaf geknipt wordt (en wanneer je met de muis naar de hoek gaat schuift het beeld op) dan zou het ook kunnen zijn dat je videokaart denkt dat je televisie helemaal geen full HD aan kan.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• mati1983
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 31-08 20:52
Drie bruikbare replies binnen drie minuten... Toppie!
Ik ga het vanavond direct even testen en rapporteer dan terug.. ;-))

Thanks allemaal!

• erwin71239
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-12-2023
Ja dit had ik ook alleen mee werd vertelt dat dit kwam omdat ik op me videokaart nog een beeldscherm met een hele andere resolutie had. Lekkere advies krijg ik van een computer winkel.

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Ik heb een hele tijd lopen prutsen met de underscan - overscan functie van de AMD drivers.
Het werkt nooit goed. Altijd miste ik pixels.

Tot ik op een dag ontdekte dat de plasma TV ook een speciale optie had. Nadat die goed stond moest ik alleen mijn overscan op 0 zetten.
En elke pixel lijnde perfect uit.

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Pagina: 1