• J.B Broekhuis
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-10-2016
Beste mede tweakers,

Op het ogenblik werk ik bij de kringloopwinkel en beheer daar de bedrijfscomputers (gedeelde mappen en gedeelde agenda's)

Ook ben ik verantwoordelijk voor de verkoop van computers.
De computers worden door mij samengesteld, getest, geinstalleerd, verkocht en ben bereikbaar voor vragen en wensen. Wij verkopen Ubuntu computers (10.04 lts)

Ik heb ervaring met linux vanaf 1997, veel geleerd van een programmerende vriend.
Zelf programmeer ik niet maar vind het wel erg interressant, mijn maatje maakt veel gebruik van Perl.

Ik heb besloten dat ik verder wil in de ict en geef de voorkeur aan unix-achtige systemen.
Netwerkbeheer lijkt mij leuker dan systeembeheer, een combinatie ervan is ook acceptabel.

Mijn vraag aan jullie:

Welke opleiding raden jullie mij aan om als echte Ict'er aan de slag te gaan ?
De opleiding wil ik naast mijn werk gaan doen (ik ga minder werken zodat ik tijd heb om te leren).

Met vriendelijke groet,

J.B

ps: studieadvies... gevraagd... pff sry

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:06
Wat voor vooropleidingen (MBO, HBO, dat soort dingen) heb je al gedaan?

[ Voor 15% gewijzigd door celshof op 01-09-2011 10:54 ]

• J.B Broekhuis
Na de mavo ben ik naar de bosbouwschool gegaan maar heb dat niet afgemaakt.
Daarnaast heb ik het certificaat assistent autotechnicus,
de opleiding autotechnicus heb ik net niet afgemaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door J.B Broekhuis op 01-09-2011 11:14 ]

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:06
Ik denk dat je huidige werkzaamheden te beperkt zijn om op volledig MBO-niveau te zitten en een HBO-studie te gaan doen (voor 21+ jarigen kun je vaak een test doen om toch aan de studie te mogen beginnen zonder de benodigde papieren).
Een MBO ICT studie lijkt me dan een goede keuze. Ik ben alleen niet bijzonder goed op de hoogte van het MBO of van de verschillende niveaus. Daar kan iemand anders je zeker beter mee helpen.

Ga sowieso eens langs bij Open Dagen van lokale MBO's. Al vraag ik me af of die er nog wel zijn, gezien het studiejaar net weer begonnen is.

Een andere optie is om eens te solliciteren bij een detacheringsbureau dat "handjes" levert. Die hebben voor IT-starters vaak een opleidingstraject. Een paar namen waar ik dan aan denk (maar let wel, ik heb geen ervaring met die clubs) zijn Peak-IT en Centric. Geen flauw idee of je daar kans maakt, maar je kunt het altijd proberen.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je zou ook losse certificaten (RHCE etc) kunnen gaan halen?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:06
RHCE is dacht ik nogal prijzig, kun je misschien beter eerst kijken naar LPIC1/2. Dacht dat Ubuntu zelf ook zo'n soort traject had.

/edit: Het grote NOS certificeringtopic

[ Voor 23% gewijzigd door Nielson op 01-09-2011 11:55 ]

• J.B Broekhuis
Bedankt voor de reacties !

Een opleiding op mbo niveau lijkt mij ook verstandiger,
Losse certificaten klinkt ook niet gek,
Ik ga informeren bij Peak-IT en Centric.
Het mooiste is denk ik een opleiding waarbij ik 1 a 2 dagen per week naar school kan en voor de rest zelfstudie.
De opleiding ga ik zelf betalen (baas wil wel betalen maar dan moet ik een bepaalde periode bij hun blijven werken).

• J.B Broekhuis
Ik las dat jullie IT-consultant zijn, houd dat in dat jullie IT oplossingen bieden voor bedrijven ?

beetje offtopic maar vroeg het me even af...

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik wel ja, en vooral in de Linux/OSS sfeer.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Verwijderd

J.B Broekhuis schreef op donderdag 01 september 2011 @ 10:50:
Netwerkbeheer lijkt mij leuker dan systeembeheer, een combinatie ervan is ook acceptabel.
Als ik je een tip mag geven duik de netwerkwereld in. Netwerktechnologie wordt steeds belangrijker tegenwoordig, immers iedereen wil waar ook ter wereld overal bereikbaar.

Cisco papieren zijn echt goud waard, je hebt altijd werk zowel in binnen als in het buitenland.

• J.B Broekhuis
Okay :) @ Boudewijn

Netwerk beheer etc. heeft inderdaad mijn voorkeur.
Stacheldraht bedankt voor de tip !
Het beheer van de computers op mijn werk vind ik leuk maar de communicatie met de mensen vind ik moeilijker, als alles goed functioneerd (wat het nu al een tijd doet :) ) hoor je ze niet maar als er dingen mis gaan dan krijg je soms veel over je heen.
Pagina: 1