[Just a thought] PCB belichten, maar dan anders.

Pagina: 1
Acties:

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-10 14:00

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Topicstarter
Ik zat net even lekker mn brein de vrije loop te laten gaan en vroeg me iets af.
Ik wil namelijk zelf printjes gaan etsen, kan ik allemaal wel, en ook wel 100en printjes ontwikkeld.
MAAR! je moet elke keer op zo'n overhead sheet uitprinten, beetje verspilling natuurlijk.

idee:
LCD uit een oude laptop slopen, en hierop de print tonen. Deze leg je onder/op je belichtings zijde van de print. Zou dit werken of zou een LCD te veel licht doorlaten tussen de pixels?

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
Ik ben bang dat dat niet fijn genoeg is. Printen doe je meestal op 300DPI of hoger. Een scherm heeft "slechts" +- 100DPI (afhankelijk van lcd).

Daarnaast houden LCD's ook niet zo van UV licht.

Het idee is zeker leuk!

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
En het is ook maar zien of je het lcd vlak genoeg op de print krijgt.

de gemiddelde lcd heeft wel wat ruimte tussen de 'inkt' en de absolute voorkant van het scherm.
die ruimte wil je juist niet --> lichtlekkage --> dunne (of verdwenen) sporen.

Als het zou werken zou het wel heel handig zijn voor mensen die relatief veel printjes maken.
sterker nog, het zou de ideale manier zijn om dubbelzijdige prints te maken. nooit meer klooien met het precies gelijk leggen van de afdrukken. als je gewoon 1 keer de lcd goed uitlijnt tegenover elkaar hoef je voortaan alleen maar de marges in de software hetzelfde in te stellen.

maar ik vraag me af of het goed zou werken...

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Je kunt overwegen een belichtings/vergrotingsapparaat te kopen/op de rommelmarkt op de kop te tikken. Dan heb je een stevige lichtbron én de mogelijkheid tot het verkleinen van je afbeelding (en dan heb je op je printplaat dus meer dpi).

In ieder geval een interessant project!

AAARGH. De eerste hint op google op 'vergrotingsapparaat' is wat ik bedoel. De tweede hit is 'Het ultieme penis vergrotings apparaat' :X

[ Voor 21% gewijzigd door ValHallASW op 01-09-2011 11:38 ]

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-10 14:33

Crp

je zou bijv een DIY overhead projector kunnen gebruiken. de print fullscreen op het LCD laten weergeven en dan door een lens op de grootte van het printje laten projecteren. zo creeer je meer dpi

Afbeeldingslocatie: https://netfiles.uiuc.edu/szazesk2/www/research/lcld/media/diyprojector.gif

[ Voor 3% gewijzigd door Crp op 01-09-2011 12:00 ]

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Ik vraag me af hoe precies dat wordt.

de overheadprojectors die ik tot op heden heb gezien geven goede contrasten voor overheadprojector werk, maar je hebt geen strakke lijnen en het zwart is vaak niet 100% zwart
Pagina: 1