Toon posts:

Laptop + SSD = random freezes voor 10sec

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mij vorige maand een LENOVO ThinkPad Edge E520 NZ33LMB gekocht en meteen een 120GB Corsair Force 3 Series REV.B gekocht om de HDD te vervangen. Meteen de SSD geïnstalleerd, Windows 7 Pro er terug op + geactiveerd met de key onderaan de laptop. Alle updates gedaan + Office 2010 geïnstalleerd.

Nu heb ik het probleem dat de laptop random freezed voor ongeveer 10sec. Het maakt niet uit in welke applicatie, hij doet het overal (blijkt dus niet software gerelateerd te zijn). Voorbeeldje:

Ik ben een mail aan het typen, terwijl ik aan het typen ben stopt die plots.. freeze.. ik kan wel de muis nog bewegen! maar de app zegt reageert niet .. en paar seconden later, hup, terug alles normaal en kan ik verder typen. Dit is zo in elke programma, Oulook, Word, Internet Explorer, Firefox, etc..

Ik ben naar de winkel gegaan voor wat uitleg en zij denken aan een incompatibiliteit tussen de Sandforce chip van de SSD en het moederbord, ze willen mij een 120GB Intel 510 geven in de plaats (mooie service aangezien ze normaal niet wisselen tussen merken) omdat een nieuwe Corsair waarschijnlijk dezelfde problemen zou geven moest het aan de incompatibiliteit liggen.

Nu is mijn vraag, kan ik deze SSD makkelijk wisselen? Kan ik bijvoorbeeld met R-Drive een volledige image nemen van de schijf en deze daarna terug plaatsen op de Intel SSD? Ik weet dat je best formateerd als je een nieuwe moederbord steekt, maar geldt dat ook voor een andere SSD met een andere chip?

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-02 19:39

RvL

Het is inderdaad een bekend probleem met de SandForce. Zoek maar eens op dit forum en gij zult vinden.

Heeft je SSD de laatste firmware? LPM uitschakelen is ook nog een mogelijkheid, zoals hieronder al aangegeven wordt.

Mocht je toch opnieuw willen beginnen: waarom de Intel 510? Het is een goede SSD hoor, daar niet van, maar de Crucial m4 is ook erg goed en een stuk goedkoper!

Mocht je opnieuw willen beginnen: aangezien je alleen Windows + updates en Office nog maar geïnstalleerd hebt, zou ik gewoon opnieuw proberen. Ik weet niet of de alignment van de ene SSD overeen komt met een ander SSD.

[ Voor 35% gewijzigd door RvL op 01-09-2011 09:04 . Reden: Aanvullingen ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Verwijderd

in bios je lpm chip uitzetten, is bekend probleem.
lpm in bios uit of firmware update van ssd
daarnaast zie ik nu pas dat je een corsair hebt, terug brengen en intel accepteren of vraag naar een crucial M4.
dit zeg ik nu uit mijn persoonlijke ervaringen met corsair...

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2011 10:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Moet je na een firmware upgrade alles opnieuw installeren of blijven de gegevens intact?

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-02 19:39

RvL

Volgens de Update User Guide niet. Maak echter wel een backup van je belangrijke data. Je weet maar nooit ;)

Ik weet echter niet of er een nieuwe firmware is. De laatste versie is 1.3 en is op 5 augustus op het Corsair forum geplaatst. Je huidige firmware kun je evt. ook bekijken met CrystalDiskInfo.

[ Voor 41% gewijzigd door RvL op 01-09-2011 09:44 . Reden: Link naar de juiste update guide en firmware toegevoegd ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• biest
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-01 15:31
Heb hetzelfde probleem als jij met de Corsair Force 3 (random freezes). Met Win 7 x64 op een Dell Latitude E5520.

Firmware upgrade helpt niet, ben van 1.2 naar 1.3 gegaan (er wordt overgens geen data gewist).
Heb de laatste Intel Rapid Storage drivers geïnstalleerd, freeze probleem nog niet opgelost.

Voorlopig lijkt de LPM fix het op te lossen, al 10 minuten zonder freezes (een record!).

edit: LPM fix is geen oplossing voor mij. Hoewel freezes iets minder vaak voorkomen.

edit2: met oudere Intel RST driver (v10.1) + LPM fix geen freezes meer.

[ Voor 16% gewijzigd door biest op 05-09-2011 16:44 ]

Pagina: 1