• Xthemes.us
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-06 18:56
Hallo,

Ik ben in het bezit van een Mini-ITX moederbord met LVDS header en LVDS Inverter. Ik heb ook een tweetal laptop LCDs liggen afkomstig uit defecte laptops. Nou zou ik graag 1 van deze schermen op het moederbord aansluiten, alleen komen de connectors totaal niet overeen. De pinnen aan de moederbord kant zijn veel groter dan die van het kabeltje aan de LCD.

Mijn moederbord manual is gelukkig wel erg uitgebreid en er worden dan ook de volgende pinouts in vermeld:
(12) LVDS Headers(32 Pin): LVDS
Pin NO.Pin DefinePin NO.Pin Define
Pin 1LVDSB_DATAN3Pin 2LVDSB_DATAP3
Pin 3LVDSB_CLKBNPin 4LVDSB_DATABP
Pin 5LVDSB_DATAN2Pin 6LVDSB_DATAP2
Pin 7LVDSB_DATAN1Pin 8LVDSB_DATAP1
Pin 9LVDSB_DATAN0Pin 10LVDSB_DATAP0
Pin 11LVDS_DDC_DATAPin 12LVDS_DDC_CLK
Pin 13GNDPin 14GND
Pin 15GNDPin 16GND
Pin 17LVDSA_DATAP3Pin 18LVDSA_DATAN3
Pin 19LVDS_CLKAPPin 20LVDS_CLKAN
Pin 21LVDSA_DATAP2Pin 22LVDSA_DATAN2
Pin 23LVDSA_DATAP1Pin 24LVDSA_DATAN1
Pin 25LVDSA_DATAP0Pin 26LVDSA_DATAN0
Pin 27PVDDPin 28PVDD
Pin 29PVDDPin 30PVDD
Pin 31GNDPin 32GND
(13) LVDS Inverter headers: Inverter
Pin 1 and pin2: VCC of inverter
Pin3, pin4 and pin6: GND
Pin5: Backlight
Pin7: Brightness

Nou heb ik gelezen dat voor resoluties boven de 1400x1050 een dual link LVDS nodig is. Kan iemand mij al vertellen of de pin-out hierboven dual channel is? De 2 monitoren die ik heb zijn namelijk 1680x1050 en 1280x800, als het niet dual link is valt er dus al 1 af.

Scherm 1:
LTN15AT01 PDF

Scherm 2:
N154Z1-L02 PDF

Dus de vraag is kan ik 1 van deze schermen aansluiten (bij voorkeur die van 1680x1050 - scherm 2) en zo ja waar krijg ik de juiste kabels?

MSI GX640 - 8GB RAM, Radeon 5970, 80GB SSD

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
aan dat laptop lcd zit waarschijnlijk gewoon een bandkabeltje (zo'n heel dun plastic dingetje) en op het bord waarschijnlijk een 2.5mm header.

ik zou zeggen dat je een dual channel hebt
Je hebt namelijk LVDSB en LVDSA datalijnen

ik kom op het mobo wel ee heel eind dezelfde kanalen tegen. (2 scherm):
mobo -------------------------> scherm
LVDSx_DATAx0 ----------> PXO1x
DATAN0 zal negatief zijn en DATAP0 positief. dit komt dan wel overeen met de RXO0+ en -

alleen zie ik in het datablad 3 datakanalen (RXO0-2)
bij het mobo zie ik 4 datakanalen (DATAx0-3)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:20

SA007

Moderator Tweaking
Bij LVDS hoef je neit per-se alle kanalen aangesloten te hebben.

zo'n moederbord is natuurlijk gemaakt om zoveel mogelijk schermen aan te kunnen sturen.

Ik zou daarom eigenlijk het aansluiten zoals mijn voorganger zegt.

Zou van tevoren wel even nameten of je PVDD de 3.3V is die je schermen verwachten, niet dat er 5v op staat en ie direct kapot is ofzo.

Als het goed is zou het direct werken, de DDC lijnen zoden daarvoor moeten zorgen.

• timberleek
dat klinkt inderdaad wel aannemelijk
dat die meerdere datalijnen pas gebruikt worden bij een hogere resolutie etc

• Xthemes.us
Aan de schermkant zit inderdaad een heel dun kabeltje. Dit is de originele die er aan zit.
Afbeeldingslocatie: http://img64.imageshack.us/img64/5111/lvdsscherm.jpg

En dit is het op het moederbord
Afbeeldingslocatie: http://img12.imageshack.us/img12/4421/mobor.png

Maar hier zijn kant en klare oplossingen voor te krijgen? Als iemand een betere benaming weet dan 30 pins lvds cable dan zou ik die ook wel willen weten, m'n zoek resultaten leveren nog niet veel nuttigs op.
Hoor net dat de multimeter kapot is, dus dat kan nog lastig worden om het daadwerkelijk te meten.

De aanname dat de connector op het moederbord zo is opgesteld dat vrijwel alles er op kan werken kan ik mij ook in vinden ;) Het is me echter een raadsel waarom de kabeltjes ervoor zo moelijk te vinden zijn.

Ik heb ondertussen een 'ebay chinees' gemailed met de vraag of hij het juiste kabeltje verkoopt aangezien ik van deze beste man al eerder een duidelijke reactie op een andere lastige vraag heb gekregen.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ik denk dat solderen de enige realistische optie is.

Er zijn zoveel connectoren voor beide kanten dat de kans klein is dat er 1 kant en klaar bestaat.

• timberleek
connectoren voor op het mobo zijn zo te krijgen. zoek maar eens op flatcable connector.

hier past echter niet zo'n lcd kabel in

maar past die kabel die jij neerzet niet? hij lijkt erop namelijk

• Xthemes.us
Nee dat gaat niet passen, kijk maar ;). De aansluiting op het moederbord is 2 keer zo groot als die van het stekkertje.

Afbeeldingslocatie: http://img24.imageshack.us/img24/1327/20110901011custom.jpg
Ook verkrijgbaar in 5 megapixel versie.

Ik heb op goodluckbuy (wat een naam) wel de volgende 2 gevonden:
df14-s8-30pin-30pin-lvds-lcd-cable
df14-s6-20pin-30pin-lvds-lcd-cable
En wat ik uit de plaatjes zo kan opmaken lijken deze toch wel bizar veel op wat ik nodig heb! Beide uiteinden zijn ongeveer even breed wat wel overeenkomt met mijn moederbord plug, die is ook ongeveer even breed als de kant die de monitor zelf in moet. Alleen wat betekent s8 en s6? Wat is het verschil, welke moet ik hebben?

Ben er ondertussen wel achter dat ik inderdaad dual channel op het moederbord heb zitten als ik myelectronics.nl mag geloven. Die vermelden bij mijn moederbord "Onboard 24-bit dual channel LVDS connector".

Bedankt voor het meedenken mensen, hopelijk komen we er uit ;)

• timberleek
die connector is inderdaad kleiner, maar hij kan wel dezelfde pinout hebben.

op je moederbord zit een pin header met 2.54mm pitch of afstand tussen de pinnen.
maar die bestaat ook in kleinere afstanden.
die kleinere zie je vaak in apparatuur met weinig ruimte zoals een laptop

je kan eens proberen om de pinout na te lopen. als die overeenkomt met de pinout op het mobo heb je alleen een convertertje nodig. die is makkelijk zelf te maken

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Ik denk dat die moederbord header geen 2,54 maar 2,00 mm is, net 2.5" IDE harddisks hebben. Ook daar zijn kabeltjes voor. Je hoeft dan alleen nog maar een mix-and-match te doen.

• timberleek
Ja als je zo naar de foto kijkt lijkt hij inderdaad net een stukje kleiner als de header ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
Springuin schreef op donderdag 01 september 2011 @ 17:08:
Ik denk dat die moederbord header geen 2,54 maar 2,00 mm is, net 2.5" IDE harddisks hebben. Ook daar zijn kabeltjes voor. Je hoeft dan alleen nog maar een mix-and-match te doen.
Een 2.5" IDE harddisk is weer een slag kleiner (net een slimline IDE connector erboven gehouden - de kabel heb ik niet, wel een connector op een 'adapter' PCB'tje).
Ik kan het niet echt meten wat de ruimte is tussen de pinnetjes doordat deze nogal lastig te bereiken zijn maar de moederbord connector is ongeveer 3.1cm.

De ebay verkoper die ik eerder noemde zij dat hij geen geschikte kabel had, maar dat het via
een ander kabeltje en een geschikte lcd controller het wel moest lukken. Maar goed op die manier werkt het op elk moederbord, ook die zonder lvds header want dan ga je gewoon via vga of dvi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Als ik vanuit het plaatje reken kom ik op een 2mm pitch connector uit hoor.
En dat is hetzelfde als op een 2,5" laptop harddisk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
SA007 schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 14:57:
Als ik vanuit het plaatje reken kom ik op een 2mm pitch connector uit hoor.
En dat is hetzelfde als op een 2,5" laptop harddisk.
Zijn die weer anders dan de slimline IDE van een cd-rom station? Ik heb namelijk een PCB die gewone IDE naar slimline IDE voor een optisch station omzet en de connector die daar opzit is een stuk kleiner. Zal het later eens proberen te meten, op het moment druk bezig een monitor arm te assembleren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Een laptop optical is een heel erg veel kleinere stekker ja (tenzij het een custom stekker is, ik heb ze gezien met dezelfde stekker als harddisks)
Pagina: 1