Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Codec probleem, of toch niet? (stretched beeld)

Pagina: 1
Acties:

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:50
Sinds de vakantie kreeg ik een vreemde gewaarwording op mijn systeem, wat niet daarvoor aanwezig was.
Namelijk dat tijdens terugkijken van filmpjes van een camera met 720 * 576 resolutie in Windows Media Player dat de randen iets vager zijn en stretchen.
Ook in bijvoorbeeld Sopcast is het probleem aanwezig, maar niet altijd.
Waar het probleem op dat moment is, gebruikt het de Windows media video 8 codec.
Is het er niet, zie ik dat er Windows media video V8.

In VLC player werkt alles perfect!

Nu heb ik mijn oude DVB-T tuner weer aangesloten, maar in Windows Media Center krijg ik precies hetzelfde.
Wat heb ik dus geprobeerd:
- VLC verwijderd
- K lite codec pack verwijderd
- Videokaart drivers verwijderd
- PC reboot
- Videokaart drivers geinstalleerd
- getest (geen resultaat)
- K lite codecpack geinstalleerd (geen resultaat)
- VLC weer geinstalleerd, Windows Media player / Sopcast 't zelfde, VLC geen problemen.

Voorbeeldje (ja toen wilde ik t even iemand laten zien ;)):
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/ruqi52.png Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/mkzkzk.png

Hopelijk dat beelden meer zeggen dan duizend woorden!

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
nggyu nglyd

• Quad
Ik zie dat er gisteren een nieuwe K lite codecpack gelanceerd is, eventjes installeren..

PVOutput☀️
nggyu nglyd

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Dit lijkt op een feature om 4:3 video te laten zien op een 16:9 scherm, daarbij wordt het beeld aan de randen meer uitgerekt dan in het midden.

Al staat het hier obviously compleet verkeerd ingesteld :)

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

bobo1on1 schreef op donderdag 01 september 2011 @ 23:44:
Dit lijkt op een feature om 4:3 video te laten zien op een 16:9 scherm, daarbij wordt het beeld aan de randen meer uitgerekt dan in het midden.

Al staat het hier obviously compleet verkeerd ingesteld :)
Precies wat ik ook dacht

en 720 * 576 =~ 4:3

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 01-09-2011 23:47 ]

Iperf

• Quad
Intussen codecs geinstalleerd, maar geen resultaat.
@ hierboven, wat kan ik daar mee doen om het juist te krijgen?

PVOutput☀️
nggyu nglyd

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Iperf

• Quad
Nee. dat is het niet.
Heb het inderdaad ook in WMC, maar ook in WMP en SopCast..

PVOutput☀️
nggyu nglyd

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

En je speelt het af op een gewone tv i presume ? kijk daar ook eens

Iperf

• Quad
fish schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 00:02:
En je speelt het af op een gewone tv i presume ? kijk daar ook eens
Nee, het is gewoon Laptop > externe monitor.
Overigens is het probleem ook op de laptop.
Monitor heeft net als laptop resolutie 1366 * 768.

PVOutput☀️
nggyu nglyd

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
ziet er maar gaar uit :p
maakt het verschil of je fullscreen afspeelt, of juist niet? stretcht alleen de video die afspeelt of ook de rest van wat op je scherm staat?

• Quad
Fullscreen, windowed, maakt niet uit.
Alleen de video uiteraard.

Rare is dus dat het alleen in Windows media omgeving is, en in KM player, VLC player werkt het perfect :/

PVOutput☀️
nggyu nglyd

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
zijn er nog gekke dingen gebeurd aan auto updates of iets dergelijks? je zou haast neigen naar een hardware storing, maar dat kan eigenlijk niet als bepaalde programma's het wel goed afspelen.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-11 22:18
Ik weet niet wat voor systeem je hebt, maar waarschijnlijk staat ergens de schaling niet goed. Kijk eens in de instellingen van je videokaart :).

• Quad
Zoals gezegd in de openingspost had ik de drivers al een keer verwijderd en opnieuw geinstalleerd.
Evenals de instellingen gereset.

Ik vermoed ergens dat de instellingen van Windows Media player niet goed is oid, maar geen idee waar die aan te passen zijn.

PVOutput☀️
nggyu nglyd

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Doe eens een system restore naar het punt voor klite

Ik vond het vroeger fijn, maar ik ben het door de jaren heen meer als rommel gaan beoordelen nu ik beter weet. met 99,9% vlc en 0,1% mediaplayer speel ik alles af wat ik download

Iperf

• Quad
fish schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 13:49:
Doe eens een system restore naar het punt voor klite

Ik vond het vroeger fijn, maar ik ben het door de jaren heen meer als rommel gaan beoordelen nu ik beter weet. met 99,9% vlc en 0,1% mediaplayer speel ik alles af wat ik download
Ik zou niet inzien waarom ik een punt voor K lite zou moeten doen.
Heb deze installatie al maanden, en nooit wat vreemds opgemerkt. Tot in de vakantie dus.
Daarbij moet ik wel even opmerken dat het toen opviel nadat ik een HDMI kabel naar TV (in het vakantie huisje) hebt gebruikt.. En sindsdien is het probleem dus altijd.

PVOutput☀️
nggyu nglyd

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nou dan doe je het even naar voor je vakantie toch ?

Iperf

• Quad
Dat doe ik dan zo.
Gaan wel shitload aan div. programma's weg maar moet dan maar.
Edit:
Heb Windows terug gezet naar 28 juli, en nog steeds zijn er, helaas, problemen.

[ Voor 34% gewijzigd door Quad op 02-09-2011 16:56 ]

PVOutput☀️
nggyu nglyd

• Quad
Iemand anders die een suggestie heeft?
Grappig, heb een paar beelden opgenomen in WMC, en die vervolgens weer afgespeeld in VLC player.
Geen problemen (beeld verhouding op 16:9).
Enig idee hoe ik de codecs van Windows media player kan verwijderen/installeren..?

[ Voor 74% gewijzigd door Quad op 03-09-2011 12:47 ]

PVOutput☀️
nggyu nglyd

• Quad
Bump en update:

Heb via software > Windows onderdelen toevoegen nog alle media (DVD branden, WMP en WMC) verwijderd en vervolgens opnieuw geinstalleerd.
Geen effect.

Heb nu even de codecs die Windows Media c/p gebruiken opgezocht en een printscreen van gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/2my46xw.png
Aangezien er gebruik gemaakt wordt van Windows media video 8 codec en ik hem er niet tussen zie staan, ga ik er even naar googlen.. later meer!

[ Voor 18% gewijzigd door Quad op 04-09-2011 01:35 ]

PVOutput☀️
nggyu nglyd

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Probeer eens iets als vlc oid. Ik dacht dat die ingebakken codecs had en geen externe gebruikte.

Dan kan je alles qua codecs / codecs instellingen uitsluiten.

Ignore me, stond al in openingspost...

[ Voor 12% gewijzigd door Gomez12 op 04-09-2011 01:37 ]

• Quad
Gomez12 schreef op zondag 04 september 2011 @ 01:37:
Probeer eens iets als vlc oid. Ik dacht dat die ingebakken codecs had en geen externe gebruikte.

Dan kan je alles qua codecs / codecs instellingen uitsluiten.

Ignore me, stond al in openingspost...
Misschien eens doorlezen wat ik eerder gepost hebt?
Alles werkt namelijk in VLC :|
Maar in WMP moet t ook werken nietwaar?

PVOutput☀️
nggyu nglyd

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat je nog kan proberen is iets als
K-Lite Codec Tweak Tool 5.0.7 - With this multi-functional tool you can do many useful things. It can detect and fix some common problems. It can generate a detailed list of all installed codecs and filters. It can reset settings for the codecs from the pack. It can backup and restore your setting. It allows you to manage the installed codecs and filters.
van : http://codecpackguide.com/klcodec.htm

• Quad
Daar had ik ook al naar gekeken.
Nu snap ik er helemaal niks meer van..
Open ik een vakantiefilmpje in Windows moviemaker, krijg ik gewoon normaal beeld!? Doe ik WMP weer aan, is t weer anders, snap er geen biet meer van..

PVOutput☀️
nggyu nglyd

Verwijderd

Heb je misschien een voorbeeld filmpje om te downloaden zodat ik er eens mee aan de gang kan gaan op mijn computer? Kijken of ie het hier ook heeft. Ik vind het moeilijk je te helpen met iets wat ik hier niet kan reproduceren.

• Quad
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2011 @ 02:25:
Heb je misschien een voorbeeld filmpje om te downloaden zodat ik er eens mee aan de gang kan gaan op mijn computer? Kijken of ie het hier ook heeft. Ik vind het moeilijk je te helpen met iets wat ik hier niet kan reproduceren.
Ik ga proberen om het te filmen met mn mobiel of fototoestel, dan zal ik zowel t filmpje als het gefilmde even uploaden morgen of overmorgen.

PVOutput☀️
nggyu nglyd

Verwijderd

Quad schreef op zondag 04 september 2011 @ 02:50:
Ik ga proberen om het te filmen met mn mobiel of fototoestel, dan zal ik zowel t filmpje als het gefilmde even uploaden morgen of overmorgen.
Dat is niet wat ik bedoel. Maak een test video van, like, 30 seconden ofzo. Check of deze clip ook het stretch probleem heeft met WMP. Zoja, zet 'm online dan kan ik 'm downloaden en kijken of ik (ook) last heb van het zelfde probleem.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2011 04:01 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Uploaden naar ? niet naar een site die het naar een eigen formaat omzet hoop ik ?

Iperf

• Quad
fish schreef op zondag 04 september 2011 @ 12:04:
Uploaden naar ? niet naar een site die het naar een eigen formaat omzet hoop ik ?
Nee hoor, ik heb een eigen host :) *
Ik upload zo een vakantie filmpje waar het bijzonder duidelijk te merken is, eventueel maak ik er een filmpje van, mochten jullie het niet hebben en/of zien.

EDIT @ Fish, typo :/

[ Voor 3% gewijzigd door Quad op 04-09-2011 12:21 ]

PVOutput☀️
nggyu nglyd

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ok fixed nu

[ Voor 94% gewijzigd door Fish op 04-09-2011 12:31 ]

Iperf

• Quad
Filmpje

En @Fish, je hebt niks verkeerds gezegd hoor, je wordt juist gewaardeerd hier *O* .

PVOutput☀️
nggyu nglyd

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Als vlc als media player het beide doen zou ik het in de video drivers zoeken, en niet een driverpack. vlc gebruikt immers geen codec pack, en jij zegt dat het bij beide optreed. Ik ken alleen geen setting die jouw symptoom beschrijft.

-Zet vlc eens op opengl output. gebeurd het dan nog?
-welke video drivers gebruik je (intel/ati/nvidea?)

niet goed gelezen 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door leuk_he op 04-09-2011 12:32 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Hier

Mediaplayer barft em uit missing codec :P
vlc gewoon mooi 3:4

En mijn asus oplay die strechts hem wel naar 16:9, wat hij normaal niet doet vziw.
Het lijkt wel evenredig te gebeuren itt to jouw vervorming, aleen is dit niet echt een bestand waar je het makkelijk uit op kan maken (bergen kunnen nou eenmaal elke vorm hebben :P )

ik heb wel eens een 16:9 in een 3:4 file gedownload en dan blijf je over met een klein rechthoekje in het midden van je beeld (ff zoomen dan)

[ Voor 22% gewijzigd door Fish op 04-09-2011 12:49 ]

Iperf

• Quad
leuk_he schreef op zondag 04 september 2011 @ 12:31:
Als vlc als media player het beide doen zou ik het in de video drivers zoeken, en niet een driverpack. vlc gebruikt immers geen codec pack, en jij zegt dat het bij beide optreed. Ik ken alleen geen setting die jouw symptoom beschrijft.

-Zet vlc eens op opengl output. gebeurd het dan nog?
-welke video drivers gebruik je (intel/ati/nvidea?)

niet goed gelezen 8)7

Dan heb je niet goed gelezen, want in VLC gebeurt er juist niets, dan doet hij het dus wel normaal.
In Windows Media player / center en sopcast (wanneer er gebruik wordt gemaakt van Windows Media 8 codec) krijg ik dus raar beeld.

Edit: Te laat gepost :p
fish schreef op zondag 04 september 2011 @ 12:43:
Hier

Mediaplayer barft em uit missing codec :P
vlc gewoon mooi 3:4

En mijn asus oplay die strechts hem wel naar 16:9, wat hij normaal niet doet vziw.
Het lijkt wel evenredig te gebeuren itt to jouw vervorming, aleen is dit niet echt een bestand waar je het makkelijk uit op kan maken (bergen kunnen nou eenmaal elke vorm hebben :P )

ik heb wel eens een 16:9 in een 3:4 file gedownload en dan blijf je over met een klein rechthoekje in het midden van je beeld (ff zoomen dan)
Wat denk je dan wat het precies kan zijn? De codecs die wmp heeft, staan in de printscreen die ik eerder gepost hebt.

PVOutput☀️
nggyu nglyd

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik speel normaal met vlc of de oplay en ik ga geen verdere codec er opgooien, daar heb ik even geen behoefte aan.

Iperf

• Quad
fish schreef op zondag 04 september 2011 @ 13:15:
Ik speel normaal met vlc of de oplay en ik ga geen verdere codec er opgooien, daar heb ik even geen behoefte aan.
Kun je misschien even printscreentje posten welke codecs je windows media player gebruikt, er vanuit gaan de dat het bij jou wel werkt?

In windows media player: 'Help > Over Windows media player > Informatie voor technische ondersteuing'

PVOutput☀️
nggyu nglyd

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

in xp euh is die optie niet in de about ( v9)
in w7 is hij weer breedbeeld in mediaplayer, maar die printscreen van jou vind ik niet zelfs de help niet :D

sorry

Iperf

Verwijderd

Ik heb het filmpje gedownload en ga d'r zo mee aan de slag.
Wil ik alleen nog even weten welke WMP/OS je gebruikt.

• Quad
Windows Media player 12, en Windows 7 64 bit HP.

PVOutput☀️
nggyu nglyd

Verwijderd

Quad, ik ben klaar met testen. Ik kan inmiddels de clip wel dromen ;)

De clip speelt goed in VLC, WMP en Media Player Classic. Alleen BSplayer Pro (2.57) wil niet de correcte Aspect Ratio weergeven maar dat kan met "Shift F2" gecorrigeerd worden.

Voor XP gebruik ik FFDshow en AC3filter. Deze laatste is volgens mij eigenlijk niet meer nodig omdat FFDshow dit ook kan. Het is een left-over van een tijd dat ik de Xvid + AC3Filter combo gebruikte. De verrassing is echter Windows 7. Ik heb twee W7 x64 Ultimate's voor het testen gebruikt en in beide gevallen werkte het meteen met Windows Media Player 12. De ene heeft wel FFDshow geinstalleerd, maar deze word niet gebruikt zover ik kan zien. Het lijkt dus out-of-box dat Windows 7 dit clipje prima kan afspelen.

De gegevens in de videoclip zijn correct, 16:9, dus daar zal het niet aan liggen. Gechecked met MediaInfo. Dan blijft over de speler of de codec(s). Mijn observatie is dat als je de clip kan zien, de codec werkt. Het lijkt me dan ook meer een speler probleem. Dit word mede ingegeven doordat VLC 1.1.8 en VLC 1.1.10 alleen na update naar 1.1.11 de correcte aspect ratio weergeven. Bij Media Player Classic (1.5.x) dient een optie aangevinkt te worden. Echter WMP8 (XP), WMP10 (XP) en WMP12 (Win7) deden het allemaal vanaf het begin goed, waarbij, in iedergeval, WMP8 de hulp nodig heeft van FFDshow.

Ik ben in geen van de gevallen de door jou gemelde scherm vervorming tegen gekomen.
Op geen van mijn huidige OSen heb ik ooit een codec pack geinstalleerd.
Bij alle spelers staat Auto-Update uit, indien mogelijk.

Helaas heb ik geen kant-en-klare oplossing voor je, wat wel mijn bedoeling was.

• Quad
In elk geval bedankt voor je uitgebreide moeite, was niet echt nodig geweest.
Ik vraag me af waar het aan ligt, dat als ik een tv uitzending opneem, en die na de opname afspeel in VLC player, waarom dat dan wel goed blijft.
De video's zelf zijn goed.
Bijvoorbeeld een video met reso. 624 * 352 werkt wel perfect, is een .avi.
Als ik de opgenomen video bijvoorbeeld omzet naar een .avi, zou t dan effect hebben op de codec die het gebruikt?
Als ik het converteer, naar mpg, avi of wmv, wordt het filmpje geforceerd in een 4:3 mode, en dan ziet het er wel prima uit.
Wat kan het nou zijn ><.

Als ik het over 6 weken nog steeds heb, ga ik uiteindelijk een reïnstall wagen..

[ Voor 21% gewijzigd door Quad op 06-09-2011 01:52 ]

PVOutput☀️
nggyu nglyd

Verwijderd

Quad schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 01:17:
Ik vraag me af waar het aan ligt, dat als ik een tv uitzending opneem, en die na de opname afspeel in VLC player, waarom dat dan wel goed blijft.
...
Wat kan het nou zijn ><.
Voor dat moet je je inlezen in de MOD file format. Je kunt beginnen bij de Wikipedia. Het probleem is eigenlijk hoe de speler de file header gegevens leest. Zoals de wiki schrijft:
Some video decoders do not interpret the aspect ratio information in the media file header correctly, so 16:9 video may appear squeezed horizontally when viewed.
Quad schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 01:17:
Als ik het over 6 weken nog steeds heb, ga ik uiteindelijk een reïnstall wagen..
Het probleem gaat zeker niet 'vanzelf' weg. Daar moet je wel wat voor doen. ;)

Er zijn heel wat opties die je kunt doorlopen, bijvoorbeeld:
-Test setup maken in VMware
-Andere speler gebruiken
-WMP onderhanden nemen
-Codecs onderhanden nemen (indien nodig)
-Als laatste zou ik pas een reinstall doen.... tenslotte leer je daar niets van.

Welke mogelijkheid je ook kiest, het zal allemaal wel wat tijd kosten, tenzij je een andere speler gaat gebruiken. Mocht je voor een reinstall gaan, dan is mijn advies om geen codec packs te installeren... en maak backups voordat je begint. Mocht het fout gaan tijdens installeren, testen, codec installeren, dan kun je altijd weer een stapje terug. Ik heb dit zelf ook gedaan met het upgraden van de verschillende players vandaag.

• Quad
Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 02:57:
[...]

Voor dat moet je je inlezen in de MOD file format. Je kunt beginnen bij de Wikipedia. Het probleem is eigenlijk hoe de speler de file header gegevens leest. Zoals de wiki schrijft:
Some video decoders do not interpret the aspect ratio information in the media file header correctly, so 16:9 video may appear squeezed horizontally when viewed.

[...]

Het probleem gaat zeker niet 'vanzelf' weg. Daar moet je wel wat voor doen. ;)

Er zijn heel wat opties die je kunt doorlopen, bijvoorbeeld:
-Test setup maken in VMware
-Andere speler gebruiken
-WMP onderhanden nemen
-Codecs onderhanden nemen (indien nodig)
-Als laatste zou ik pas een reinstall doen.... tenslotte leer je daar niets van.

Welke mogelijkheid je ook kiest, het zal allemaal wel wat tijd kosten, tenzij je een andere speler gaat gebruiken. Mocht je voor een reinstall gaan, dan is mijn advies om geen codec packs te installeren... en maak backups voordat je begint. Mocht het fout gaan tijdens installeren, testen, codec installeren, dan kun je altijd weer een stapje terug. Ik heb dit zelf ook gedaan met het upgraden van de verschillende players vandaag.
Klopt, ik bedoel dat als het probleem over 6 weken proberen en rotzooien nog steeds is, dat hij een reinstallatie krijgt.
VMware was ik nog mee bezig, crasht nu telkens als ik in een shared folder wil :/

PVOutput☀️
nggyu nglyd

• Quad
Bumpje:
Heb windows opnieuw geinstalleerd, en problemen zijn weer weg.
Heb meerdere problemen bij gekregen met bluetooth e.d. wat niet meer 100% werkte, en nu wel weer.
Dus i'm clean :D!

PVOutput☀️
nggyu nglyd

Pagina: 1