Deze IBM Model M moet draadloos.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nehal3m
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 06:51
Ooit gehoord van de IBM Model M? Een legendarisch toetsenbord vanwege zijn stevige bouw, superieure feedback en zijn klik-klak herrie.

Onlangs ging ik voor een kookstel naar de kringloopwinkel, en voor de gein keek ik eens door de bak met toetsenborden. Ik verzamel deze dingen namelijk, ze typen geweldig. De beste cassiëre ooit verkocht mij dit hemelse toetsenbord voor de even hemelse prijs van één euro (op Vraag & Aanbod zie ik ze wel eens voor honderd gaan).

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v185/PunkJunk/modelm.jpg

Zoals je in de volgende foto kunt zien streef ik hier naar een minimalistische, zwarte aanpak. Voor de mooi sluit ik mijn draadloze setje aan, als we serieus worden hang ik de MX518 en Model M weer terug op hun plek. Nu ik er een paar heb ben ik bereid om met één van ze te experimenteren. Na een grondige reinigingsbeurt ga ik zo'n ramplank zwart spuiten. Maar het mooiste effect behaal ik natuurlijk met een draadloos toetsenbord.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v185/PunkJunk/Setup-1.jpg

Ik heb wat geGoogled, en hier staat een uitleg en bedradingsschema om een gegeven 102-key toetsenbord te converteren naar een wireless variant. Er staat echter wel in de conclusie beschreven dat het aantal errors welke dit systeem kent vrij hoog is.
Performance
We had hoped that our keyboard would be able to handle the boot sequence from the computer. The biggest difficulty in getting this to work is that it is difficult to capture what is happening on the ps/2 port during this period. We also hoped that our keyboard would have a better error rate and drop fewer characters. Given more time, we could have implemented an error correcting code to lower the number of errors.
Het wordt niet exact omschreven, maar het mooie aan dit toetsenbord is nu juist dat de feedback zo lekker werkt.

Afgezien van een WiiMote digitaal whiteboard (ja, die van Johnny Lee) heb ik nog nooit met electronica an sich geknutseld.

Dus:

- Denken jullie dat dit een goed idee is, of pleeg ik heiligschennis?
- Is het haalbaar voor mij als leek om zo'n bedradingsschema te volgen tot een mooi eindresultaat?
- Waar zou ik dit soort hardware moeten kopen?
- Opbouwende kritiek over mijn setup mag altijd.
- Heeft iemand een goed idee om de gemelde errors terug te brengen of te elimineren?

edit:
Aan de mods: Dit topic leek me niet geschikt voor 'Casemods', dat is meer een showcase. Je hebt er toestemming nodig voor een topic dus het lijkt me niet geschikt om er vragen te stellen. Dit lijkt mij meer een tweak, zij het in optische zin. Bij voorbaat excuses mocht blijken dat ik dit topic toch op de verkeerde plek heb geopend.

[ Voor 7% gewijzigd door nehal3m op 01-09-2011 00:06 . Reden: Toevoeging voor moderators ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biertjuh?
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 16:33
Hoi, ik zou zeggen kijk eens op www.zutphen.nu, de beheerder van deze site heeft een aantal keyboards wireless gemaakt, misschien dat je hem kan mailen voor info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nehal3m
Goede tip, dat is wellicht iemand die me verder kan helpen. Ik zal contact met hem opnemen en hem verwijzen naar dit topic. Bedankt!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 09:16
Ik verplaats dit toch even naar het elektronica-hoekje, waar de echte kenners zitten :)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Je bent op dit forum niet de eerste:

MartinMeijerink in "Het "Post hier je kleine mods" topic - Deel 17"

Waarschijnlijk is dit gewoon 1 op 1 over te nemen :)

• biertjuh?
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 16:33
Kijk, dat is de persoon die ik bedoelde, hij beheerd ook zutphen.nu. Ik wist dat hij ook op tweakers zit maar kon hem niet vinden.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:48

Stoney3K

Flatsehats!

Het makkelijkste is denk ik gewoon om een ander (draadloos) toetsenbord te slopen en dan alle toetsen 1 op 1 om te solderen naar je Model M.

Het enige wat je dan mist zijn de Windows-toetsen, qua software moet dat niet uitmaken. Op het originele toetsenbord zitten ze er namelijk nog wel, alleen zitten ze dan (op de Model M) niet aangesloten.

Ik ben verder wel even benieuwd wat je gaat doen om hem netjes zwart te maken en hoe je het batterijvakje strak denkt weg te werken. :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Let wel even op trouwens als je besluit het originele printje in de Model M te behouden: het schijnt dat die krengen stroom vreten! Het is dus waarschijnlijk beter een oplossing te kiezen die je meteen aan de keyboardmatrix vast moet hangen.

En verder een +1 op de geweldigheid van de Model Ms; ik tik er thuis ook op eentje. Wil er eigenlijk op mijn werk ook een neerleggen, maar ik durf mijn collega's de geluidsoverlast niet aan te doen ;)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:48

Stoney3K

Flatsehats!

Sprite_tm schreef op donderdag 01 september 2011 @ 09:17:
n verder een +1 op de geweldigheid van de Model Ms; ik tik er thuis ook op eentje. Wil er eigenlijk op mijn werk ook een neerleggen, maar ik durf mijn collega's de geluidsoverlast niet aan te doen ;)
Voor de geluidsoverlast moet je gewoon één van die terminals gebruiken die op Selectric-typmachines zijn gebaseerd. Dan klinkt je kantoor tenminste echt als de brug van de orginele Enterprise...

* Stoney3K hoort de tweets van Sprite al binnenkomen: RATELRATELRATELRATEL! :Y)

Was het trouwens niet zo dat IBM de klikkerdeklik weer in productie nam?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik geloof dat ze de patenten en designs verkocht hadden aan Unicomp, die ze nog steeds maakt.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Wut? Gaan die dingen voor soms 100,- tweedehands? Ik heb er net eentje... weggegooid :X Heiligschennis, ik weet het, maar die dingen maken lawaai alsof het een mitrailleur is :X :P

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• nehal3m
biertjuh? schreef op donderdag 01 september 2011 @ 08:52:
Kijk, dat is de persoon die ik bedoelde, hij beheerd ook zutphen.nu. Ik wist dat hij ook op tweakers zit maar kon hem niet vinden.
Martin heeft mijn ondertussen ook een e-mailtje gestuurd met wat ik nodig heb. Komt ongeveer op hetzelfde neer als in het topic waar zijn werk in staat, en dat zal natuurlijk een grote hulp zijn bij dit projectje.
Stoney3K schreef op donderdag 01 september 2011 @ 09:08:
Het makkelijkste is denk ik gewoon om een ander (draadloos) toetsenbord te slopen en dan alle toetsen 1 op 1 om te solderen naar je Model M.

Het enige wat je dan mist zijn de Windows-toetsen, qua software moet dat niet uitmaken. Op het originele toetsenbord zitten ze er namelijk nog wel, alleen zitten ze dan (op de Model M) niet aangesloten.

Ik ben verder wel even benieuwd wat je gaat doen om hem netjes zwart te maken en hoe je het batterijvakje strak denkt weg te werken. :)
Zoals je misschien weet zijn deze toetsenborden behoorlijk onderhoudsvriendelijk: Je kunt (zoals hier beschreven) zo'n beetje alles uit elkaar halen. Ik denk dat ik alles gewoon uit elkaar trek, met terpentine schoonmaak en ontvet en er dan met een mooie matte zwarte spuitverf een zwart toetsenbord van maak. De opdruk van de toetsen is niet nodig, en dat levert m.i. ook een mooier resultaat op. Wat betreft de batterijen, zie het topic waarin Martin dezelfde mod heeft geplaatst.

Goed, volgens Martin moet ik dus een Logitech Wii Keyboard zien te scoren. Dat zal even zoeken worden; als iemand er nog ergens één heeft liggen hoor ik dat natuurlijk graag. Dat wordt bellen.

Tot zover bedankt voor de input allemaal, en zodra ik iets kan vinden laat ik het weten.

[ Voor 11% gewijzigd door nehal3m op 01-09-2011 12:41 ]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
<knip>

Was model m naar usb, niet naar draadloos...

[ Voor 80% gewijzigd door SA007 op 01-09-2011 13:41 ]

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 15:17

MartinMeijerink

Computerrorist

Stoney3K schreef op donderdag 01 september 2011 @ 09:08:
Probleem hierbij is alleen dat de Model M geen soldeerbare toetsen heeft. Hoewel het een mechanisch toetsenbord is, zit er onder de toetsen toch een membraan, waar ook nog eens een dikke ijzeren plaat overheen zit, welke met een soort van plastic klinknagels vast zit.
Ik had het al helemaal opgegeven om mijn Model M draadloos te maken, totdat ik erachter kwam dat de matrix hiervan toch wel heel erg bijna hetzelfde was als van het Logitech Wii toetsenbord.
Zwart maken is heel goed te doen, heb ik ooit ook eens gedaan met toetsenbord, pckast en crt-monitor (zie http://www.zutphen.nu/logboekrest.html), je moet er alleen wel heel erg de tijd ervoor nemen, hele dunne laagjes spuiten (zijdeglans), en de verf ook steeds goed (lang dus) laten drogen.

En wat het batterijvakje betreft, dit heb je echt niet nodig, in mijn eerste draadloze toetsenbord had ik in oktober 2009 2 AAA batterijen gedaan, welke na 20 maanden intensief dagelijks gebruik (en de laatste 2 maanden minder intensief) nu nog steeds niet leeg zijn.
Dus met AA batterijen moet het toetsenbord het wel een jaartje of 3 uithouden (daarvoor is er binnenin het toetsenbord genoeg ruimte).
Oftewel, voor die ene keer per 3 jaar dat er nieuwe batterijen in moeten, is het niet erg om geen speciaal batterijvakje te hebben. (Die van mij heeft trouwens zelfs AAAA batterijen, omdat ik die nog had liggen, en omdat ik ook ff geen batterijhouder meer kon vinden).

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-09 15:28

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Ik zou de boel niet verven, maar kleuren.
Ik weet even niet wat een goede Nederlandse vertaling van dye, maar dat heb je nodig.
Dan gaat de kleur namelijk in het plastic zitten, in plaats van erop. Als er dan een krasje in komt, dan blijft het zwart, in plaats van dat de verf er af spat.

Kijk hier maar eens voor een voorbeeld:
http://geekhack.org/showwiki.php?title=Island:15277

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Dye in nederlands is ook gewoon verf.

De verf die je voor zoiets moet gebruiken is textielverf voor synthetische materialen.
Dat zou aardig moeten werken op plastic.

Zoals de bron hierboven ook zget: temperatuur is kritisch, te warm = plastic wordt krom, te koud = verf werkt niet.

Het voordeel is wel dat het plastic zelf verkleurt en niet dat er een laag bovenop komt, dus je krijgt geen hoekjes die vol met verf lopen enzo.

Over krassen: Het is wel zo dat het oppervlak verkleurt, niet het hele onderdeel, dus diepere krassen ga je nog steeds de oude kleur zien.
Pagina: 1