[PC] Starjack online

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PjotrX
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 18:59
Speelt iemand Starjack online (http://starjackonline.com/) toevallig al? Het is net uitgekomen. Het is een 4x mmorts. Het speelt een beetje van galciv en van die oude 4x spellen. Het is een wel een indie game waar maar twee programmeurs aan werken. De graphics zijn dan misschien simpel maar het spel is wel verslavend. Ik heb er steeds een "nou nog 5 minuten extra" gevoel bij en voor zover ik weet is het al midden in de nacht :P

Starjacking
In het spel begin je op een planeet en kan je nieuwe zonnestelsels verkennen en koloniseren. Om te zorgen dat je niet weggevaagd wordt als je lange tijden weg bent van het spel is er een stuk ruimte voor je gereserveerd die privé is. In je privé ruimte staat begin je met een zonnestelsel met paar planeten.

Het eerste wat je doet is een portaal naar de publieke ruimte bouwen deze verkennen en een leuk nieuwe zonnestelsel uitzieken die je wilt hebben. Deze highjack je dan door de hele zonnestelsel naar je prive ruimte te teleporteren >:) Vandaar ook de naam van het spel.

Natuurlijk kan je niet alle zonnestelsels highjacken, het is de bedoeling dat de wat betere zonnestelsels in de publieke ruimte blijven zodat daar om gevochten wordt.

Kolonies
Nadat je een planeet gekoloniseerd hebt kan je er gaan bouwen. Je moet dan meteen met veel dingen rekening mee houden zoals stroom, mankracht, infrastructuur, inkomen env. Verder in het spel komen er steeds meer dingen bij en op deze manier speelt het spel een beetje weg als de Anno reeks: hou alles in balans en zorg dat je volk happy is.

Onderzoek
Het spel heeft een grote tech tree met genoeg technologie die je kan onderzoeken. Verder heeft elke technologie meerdere niveaus. Van tech level 0 tot en met 20. Als je een technologie uitvindt, bijvoorbeeld extractors om level 1 grodstoffen te minen, krijg je een de tech lvl1 extractor. Hiervan kan je een prototype bouwen en deze prototype kan je weer verder verbeteren met onderzoek.

De tech die je krijgt heeft een bepaalde waarde deze kan zijn: discovery, advancement, invention, breakthrough of revelation. Elke heeft net betere eigenschappen als de vorige . Een extractor uit een revelation tech kan bijvoorbeeld minder stroom verbruiken of sneller minen dan de normale. Deze eigenschappen zijn random en zo lijkt het onderzoeken een beetje op random item drops in andere mmo's. Je kan steeds weer dezelfde uitvinging proberen te onderzoeken om een betere tech te krijgen. Het is wel zo dat een hogere tech level meestal beter is dan een lagere (tenzei je misschien een revelation tech hebt) waardoor het beter is om hoger te techen.

Grondstoffen
Aan het begin van het spel krijg je te maken met drie grondstoffen maar later komen er steeds meer en meer bij. Verder kan je de grondstoffen raffineren tot nieuw bouwmateriaal. Ook hier geldt ook weer dat steeds verder in het spel het allemaal ingewikkelder wordt. Een grondstof heeft een bepaald kwaliteit en je hebt hogere kwaliteit nodig om gebouwen van een hogere tech level te maken, het gaat steeds in stapjes van 4 tech level 1 heb je grondstoffen van kwaliteit vier nodig, voor tech level 2 van 8 enz. Als je naar zonnestelsels op zoek gaat, zorg ervoor dat je een zo hoog mogelijk kwaliteit zonnestelsel claimt, dan heb je er langer profijt van.

En nog veel meer.. maar zover ben ik nog zelf niet
Het spel heeft ook een geavanceerd gevechtsysteem. Met formaties en verschillende soorten wapens en panser. In de tutorial wordt er eventjes aandacht aan besteedt maar zelf ben ik nog niet ver in het spel (en eigenlijk nog niemand gok ik) en ben ik nu vooral bezig met onderzoek en handel. Pas bij tech level 5 ga je zonnestelsels tegenkomen die je niet kan highjacken en dan wordt een leger pas nodig. Ik zal deze startpost later uitbreiden als ik wat verder in het spel ben :)

Later wordt het ook mogelijk om allianties op te richten. Quests te doen. Heb je speciale artifacts die je kan vinden en claimen en nog veel meer.

Tips
Wat tips om te beginnen:
  • Zorg dat je de tutorial volgt. Ik denk dat je hiermee wel 6 uur bezig bent :) Je kan deze tutorial altijd later nog een keer bekijken en je kan stukken skippen als je wilt maar het is niet aan te raden. De tutorial is goed opgebouwd en als je er klaar mee bent heb je meerdere kolonies, een grote vloot en een zonnestelsel erbij.
  • Vraag om help. Het spel is net nieuw en de interface is niet altijd logisch. Gelukkig zijn de meeste mensen er vriendelijk. Ik heb zelfs een prive chat met een van de devs gehad nadat ik tegen een bug aangelopen was.
  • Probeer niet tech levels over te slaan. Dat is mogelijk omdat je meteen zonnestelsels met grondstoffen van twee tech levels hoger kan tegen komen maar het maakt het spel moeilijk omdat je dan meteen aan veel dingen moet denken. Wel kan je deze zonnestelsels alvast claimen en eerst beginnen met de grondstoffen van een lager kwaliteit te minen en als je er klaar voor bent switchen naar een hoger kwaliteit.
  • Hou je research queue vol, zo om betere gebouwen te kunnen plaatsen. Je komt dan minder vaak tegen beperkingen zoals te weinig stroom aan en