Saab 9-3 cabrio - welke brandstof?

Pagina: 1
Acties:

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:08

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik heb de afgelopen jaren regelmatig "met eigen auto" - en dus met km-vergoeding gereden. Steeds kwam ik na driftig rekenen uit op iets heel verstandigs, maar supersaai. Zo rij ik nu in een 2006 Octavia TDI. Ik kan er niks op afdoen, altijd starten-lopen, maar ik voel er ook niks voor. Terwijl ik eigenlijk een enorme autofreak ben.

Wat ik echt mooi vind, is een cabrio (of een Amerikaanse SUV - maar dat gaat echt nergens meer over qua kosten). Heel stijlvol vind ik een Volvo C70 cabrio, of een Saab 900/9-3. Al tijden houd ik die prijzen een beetje in de gaten, en deze week viel mij op dat een 9-3 cabrio eigenlijk best betaalbaar is. Vooral het laatste model vind ik lekker dik (maar daar zijn de meningen over verdeeld), dus ik kijk naar de jaren 2004-2006. Voor rond de 15k heb ik dan de keuze uit een 1.9 JTD (alfa blok), of een 2 liter turbo benzineblok (van GM, gok ik) met of zonder LPG.

Instinctief neig ik naar de JTD. Ik rijd graag diesel, en ik heb het idee dat ze betrouwbaarder zijn. Maar volgens de OccasionCheck op Marktplaats zal de LPG goedkoper uitkomen. Op basis van 15000 km per jaar (ik rijd er meer, eerder tegen de 25000) zijn dit de getallen:

LPG:
Wegenbelasting € 113
Reparaties en onderhoud € 63
Banden € 19,13
Brandstof verbruik / maand € 94,58
Totale kosten per maand € 289
Per kilometer € 0,23
Per jaar € 3.468

Diesel:
Wegenbelasting € 141
Reparaties en onderhoud € 52,50
Banden € 15,88
Brandstof verbruik / maand € 111,04
Totale kosten per maand € 319
Per kilometer € 0,26
Per jaar € 3.828

Benzine:
Wegenbelasting € 77
Reparaties en onderhoud € 52,25
Banden € 16,50
Brandstof verbruik / maand € 210,98
Totale kosten per maand € 355
Per kilometer € 0,28
Per jaar € 4.260

Een voordeel van een benzine/lpg blok is dat deze een distri-ketting heeft. Dat scheelt zo al 600 euro bij een auto die tegen de 120dkm aan hikt.

Overwegingen?

(en weet iemand of ik de winterbanden van de Occie (5x112 et47) kan hergebruiken?)

P.S, ja ik weet dat het in feite een Vectra is ;)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21-11 12:14
Dure reparaties worden doorgaans niet meegenomen in de berekening. De kans daarop is met LPG gewoon veel groter dan bij diesel. Ik zou LPG alleen doen als je de installatie nieuw inbouwt.

Overigens heeft een vriend van me zo'n wagen en die is er helemaal niet tevreden over. Hij heeft al meerdere keren stilgestaan, één keer in Engeland :X

[ Voor 29% gewijzigd door havana op 31-08-2011 20:28 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
havana schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 20:27:
Dure reparaties worden doorgaans niet meegenomen in de berekening. De kans daarop is met LPG gewoon veel groter dan bij diesel. Ik zou LPG alleen doen als je de installatie nieuw inbouwt.

Overigens heeft een vriend van me zo'n wagen en die is er helemaal niet tevreden over. Hij heeft al meerdere keren stilgestaan, één keer in Engeland :X
Tja het zijn gewoon Opels, maar had hij een diesel of een benzine/lpg?

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21-11 12:14
Benzine.

DIT IS MIJN WEBSITE

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:20

ST10©DE

Dus.............

Ah, interessant. Ik vind dit ook hele mooie auto's en er komt een tijd dat onze BMW er mee gaat ophouden. Zelf rijd ik lease, maar mijn vrouw vind een auto ook wel heel erg handig. Een Saab cabrio lijkt me een leuk alternatief ;-) Ik volg dit topic!

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-12 17:12
Is het verstandig om een Saab te kopen nu Saab erg slecht gaat en de productie al maanden stil ligt?

There is no replacement for displacement!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-12 15:30
Verstandige keuze: Volvo met D5 blok (voor zover je bent te porren voor verstandig) ;)

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
En afschrijving wordt ook niet meegenomen?
Hoe kan het zijn dat de banden bij LPG meer kosten!?

[ Voor 39% gewijzigd door BlakHawk op 01-09-2011 09:32 ]

Youtube: DashcamNL

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-12 20:10

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Een cabrio met een diesel lijkt me persoonlijk vreselijk. Eén van de leuke facetten van open rijden is dat je veel directer van het uitlaat- en motorgeluid kunt genieten. Er moet dan natuurlijk wel iets fijns ten gehore gebracht worden en het geluid van een nagelende diesel schaar ik daar niet onder.

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Och, als de motor goed is afgedempt, is dat op zich geen probleem (als in, hoeft geen belemmering te zijn).

In mijn opinie (en ik houd echt wel van een knap motorblok / geluid) is bij het cabrio rijden de omgeving het belangrijkste. Daarin behoord naar mijn gevoel geen enkele motor echt duidelijk aanwezig te zijn (hooguit bij stevig accelereren als daar ook daadwerkelijk het vermogen beschikbaar is)

BMW 535D

• hexagram
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Is bij Saab nou juist niet een benzine turbogeblazen blok een deel van de fun? Dat is in elk geval waar ze 'groot' mee zijn geworden, dus lijkt me dat dan de leukste keuze ook (en of dat nou op LPG of benzine is, tja).

Een C70 met 2.3 T5 is ook echter ontzettend leuk speelgoed ;)

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Mijn ervaring met de 9-3 Aero (cabrio) is dat met automaat 't ding zo verdomde soepel accelereert dat je het eigenlijk niet echt merkt aan de auto zelf.

Dat vond ik altijd wel jammer. Je ziet dat je rap vooruit gaat, zeker in vergelijking met anderen vaak. Maar het gevoel van lekker in je stoel gedrukt worden, is er niet.

BMW 535D

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Femme schreef op donderdag 01 september 2011 @ 09:47:
Een cabrio met een diesel lijkt me persoonlijk vreselijk. Eén van de leuke facetten van open rijden is dat je veel directer van het uitlaat- en motorgeluid kunt genieten. Er moet dan natuurlijk wel iets fijns ten gehore gebracht worden en het geluid van een nagelende diesel schaar ik daar niet onder.
Nu is het dieselblok in kwestie een modern common rail ding, afgenomen van Fiat, en ook te vinden in de Alfa 159. Zal het nagelen inmiddels wel meevallen. Althans, erger dan mijn 1.9 TDI van VW zal het niet worden.
osc4r schreef op donderdag 01 september 2011 @ 10:03:
Is bij Saab nou juist niet een benzine turbogeblazen blok een deel van de fun? Dat is in elk geval waar ze 'groot' mee zijn geworden, dus lijkt me dat dan de leukste keuze ook (en of dat nou op LPG of benzine is, tja).
De benzineblokken zijn tegenwoordig van Opel zelf, dus ik betwijfel of die mee mogen liften op de opgebouwde faam van Saab's turbomotoren...

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Harry schreef op donderdag 01 september 2011 @ 10:00:
Och, als de motor goed is afgedempt, is dat op zich geen probleem (als in, hoeft geen belemmering te zijn).

In mijn opinie (en ik houd echt wel van een knap motorblok / geluid) is bij het cabrio rijden de omgeving het belangrijkste. Daarin behoord naar mijn gevoel geen enkele motor echt duidelijk aanwezig te zijn (hooguit bij stevig accelereren als daar ook daadwerkelijk het vermogen beschikbaar is)
Kan ik mij helemaal bij aansluiten. Als ik met mijn Cabrio (BMW 3-serie Cabrio) rustig aan het toeren ben, hoor ik de motor totaal niet, maar als ik even gas geef, komt er een heerlijke roffel van een 6 cilinder onder de motorkap vandaan.
Een diesel matcht daarin niet echt. Daar komt bij dat een diesel altijd (zelfs een nieuwe) iets sterker ruikt dan een benzine en in een cabrio ga je dat echt ruiken.

Hoewel Saab's echt goede Cabrio's bouwde, weet ik niet of ik daar nu nog voor zou durven gaan. Aan de andere kant, het is voor 90% een Opel (technisch), dus dat zal wel veilig zitten. Maar hoe zit het met de dingen die wel specifiek zijn (interieur en kap bijv.), hoe lang en hoe goed kan je dat straks nog krijgen?

Volvo's zijn ook erg mooie Cabrio's. Maar waarom geen BMW in het lijstje? In mijn ogen ook heel goed betaalbaar, extreem betrouwbaar en de 3-serie doet op geen enkel punt onder voor een Volvo of Saab cabrio.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

volgens mij is het 2 ltr turbo blok een echte saab motor en geen gm. en het is een heerlijk blok en onverwoestbaar. iig het blok uit 2002 hoe het nu met de nieuwste blokken zit geen idee.

Wij hebben ook naar een 9-3 cabrio gekeken. We reden destijds een 9-5 en aangezieb die supergoed beviel automatisch naar een 9-3 cabrio gaan kijken.

Het is uiteindelijk een e46 bmw cabrio geworden, maar dat was eigenlijk alleen omdat je daar ook een losse hardtop bij kan krijgen. Vonden we in de winter toch lekkerder, als dat een optie was geweest bij de Saab was het een cabrio aero of viggen geworden.

ps let niet teveel op de reakties in de trand van "ja maar vrienden van mij..."

Zorg dat je ervaringen uit de eerste hand hebt. Is ook niet te vergelijken met een Opel, die mensen hebben nog nooit Saab gereden en doen aan populair napapagaaien.

Onze 2002 Saab 9-5 was iig een heerlijke auto, en als we genoeg hebben van de cabrio.... juist weer een Saab ws.

[ Voor 3% gewijzigd door Flagg op 02-09-2011 17:24 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Kijk anders eens wat rond op www.saabforum.nl, een grote bron van Saab gerelateerd spul.

In een cabrio zou ik zelf nooit voor lpg gaan, je hebt al een onhandig kleine kofferbak en met een lpg tank erin wordt dat er allemaal niet beter op.
Mocht je voor een diesel gaan, inderdaad de 1.9TiD nemen, de oudere 2.2 diesels zijn van Opel en dat is wat minder soepel en degelijk (vooral brandstofpompen die de geest geven).

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Pagina: 1