Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:30
Mede door verhuizing van kamer e.d. wilde ik wat nieuws.
Kwam daar dus bij dat ik plotseling opslag te kort heb.

Situatie nu:
Notebook met 600GB voor opslag
Ext. HDD met 500GB voor opslag

PC-tje waar eventueel paar hdd's in kunnen..

Ik zat dus te kijken naar wat voor mij het verstandigst is, maar kom er niet echt uit.

Een NAS is ideaal kwa gebruiksmogelijkheden a la ftp, webserver, torrents, local back-up en meer.
Een externe HDD is wat dat betreft alleen, aankoppelen, data transferen en weer afhalen, wat scheelt in stroom verbruik :).

De eisen waar ik vooral op kijk is dat het een gbit aansluiting met hebben én of USB 3.0 in geval van een externe hardeschijf.
Ook is qua opslag 1.5 / 2 TB wel nuttig tegenover wat ik hier nu heb, een kleine 1TB.

Maar dan ga ik kijken naar de prijs, zit ik voor de externe HDD rond de 70,00 - 90,00 waar de prijzen voor een NAS al beginnen vanaf 90,- of meer.

Daarbij opgeteld zit er in mijn netwerk 2 10/100Mbit switches en dan uitgerekend kan ik dus maximaal zo;n 12MB/s :'( transferen.
Dus wil ik een NAS, zit ik ook nog op 2 keer 20,- voor een stel gigabit switches.
Als ik het zo bekijk is het voordeliger om een externe HDD aan te schaffen dan een NAS, maar kan het opwegen tegen de voordelen van een NAS?
Wat budget betreft, zit ik kwa mogelijkheden voor een eurootje of 120,-, wat natuurlijk omhoog gaat als ik een maandje wacht.
Voor een externe HDD wil ik natuurlijk veel minder uitgeven, zoals gezegd zal dat rond de 80,- zitten.

Maar misschien iemand die beetje advies kan geven wat de voordelen, en / of mogelijkheden zijn in dit gebied?
Ik ben de draad een beetje kwijt namelijk.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
Een snelle nas kost veel meer geld, dus je gaat het niet redden.

Koop een usb 3.0, dit is ook snel, wel ook een usb 3.0 aansluiting nodig op je laptop/pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Hangt er vanaf of je functie's zoals:
  • torrents downloaden
  • auto backups
  • web-/ftp-server
echt nodig hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
jan99999 schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 21:09:
Een snelle nas kost veel meer geld, dus je gaat het niet redden.

Koop een usb 3.0, dit is ook snel, wel ook een usb 3.0 aansluiting nodig op je laptop/pc.
Mijn notebook bevat 2 maal USB 3.0, dus dat is geen probleem.
Je zegt een snelle nas, maar wanneer is een nas snel?

Ik heb bij een kameraad al eens de LaCie networkspace 2 aangesloten, en het aanmaken van gebruikers e.d. transferen e.d. ging wel soepel.

Er zijn in mijn oogpunt 2 nadelen aan een NAS:
- Niet draagbaar, zoals ik hem even mee kan nemen naar buitenshuis
- De snelheid.

De voordelen van een NAS, zijn juist dat iedereen in huis het kan bereiken, in geval van de Seagate BlackArmor kan ik er een printer op aansluiten, omdat er een printerserver mogelijk is en kan hem buitenshuis vanaf een andere PC benaderen.
Beatboxx schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 21:11:
Hangt er vanaf of je functie's zoals:
  • torrents downloaden
  • auto backups
  • web-/ftp-server
echt nodig hebt
Ik ga geen torrents, of auto backups gebruiken, dat wil ik in regel zelf doen.
Maar wbt de web en ftp server, die geeft mij voordelen dat ik de schijf in principe niet mee hoef te nemen naar weet ik wat, maar zo vanaf afstand kan inloggen en het eraf halen.

Stel dat ik een NAS neem, heb ik 2 switches nodig.
Die keuze heb ik al bepaald iig, dat worden deze: pricewatch: TP-Link TL-SG1005D qua prijs/kwaliteit de beste voor thuis.

Ik denk dat schrijfsnelheden op een 1Gb verbinding rond de 70MB/s zullen liggen, hoe snel ligt dat voor de USB 3.0?

Maar ik blijf bij mijn vraag, is het prijsverschil van de NAS tov een externe HDD verantwoord kwa mogelijkheden die je erbij krijgt?

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:38
Volgens wikipedia:
USB 2.0 480Mbps
USB 3.0 5Gbps

Ik haalde laatst een keer 80MB/s over lan, dus zeg maar 640Mbps.
Dat zijn dus snelheden die je met usb 2.0 nooit zult halen, met usb 3.0 is dat echter geen probleem.
Maar heeft je laptop niet toevallig eSATA?
Er is geen enkele methode die sneller is als dat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-05 22:42
Als je een NAS gebruikt om vanaf afstand bestanden 'vanaf' te kopiëren; hou rekening met de upload van je internetverbinding. Een paar foto's is 1 ding, complete DVD's iets heel anders.

Als je enige eis is backuppen van data, en met 1 pc/laptop tegelijk kan een USB schijf ideaal zijn. Mocht je meerdere computers tegelijk willen serveren, extra services nodig hebt, of als je kijkt naar redundantie, zoals 2 schijven in RAID1, dan moet je kijken naar een NAS.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
Voor afstanden zit ik met glasvezel aan 50/50Mb, dus dat gaat met ongeveer 5MB/s, er vanuitgaande dat t nooit helemaal gehaald wordt.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:15
Quad schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 21:33:
Ik denk dat schrijfsnelheden op een 1Gb verbinding rond de 70MB/s zullen liggen..
Het is niet omdat er een Gb aansluiting op zit dat je ook automatisch die snelheden haalt. Heb zelf nog ergens een oude Lacie Network Space met Gigabit aansluiting rondslingeren die maar iets van 5MB/s doet. Versie 2 die jij aanhaalt is wel iets sneller, maar nog lang niet de max van Gb LAN of de gebruikte HDD. Zoals jan99999 al zei, voor een snelle NAS betaal je meestal ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik ga geen torrents, of auto backups gebruiken, dat wil ik in regel zelf doen.
Is het grootste voordeel van een NAS nou niet juist niet meer aan backups hoeven denken ? 1x goed instellen en je backups zijn geregelt. Als je dit niet wil valt een groot voordeel van een NAS weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
PilatuS schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 22:17:
[...]

Is het grootste voordeel van een NAS nou niet juist niet meer aan backups hoeven denken ? 1x goed instellen en je backups zijn geregelt. Als je dit niet wil valt een groot voordeel van een NAS weg.
Ja, ik denk dat ik snap wat je bedoelt.
Is de bedoeling inderdaad dan ook dat het via GoodSync ingesteld wordt om naar de NAS te backuppen en zodoende dat het, voor mijn ouders pc 1x per week gebeurt.

Ik denk dat ik het net wat verkeerd geinterpreteerd heb :/
brambo123 schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 21:47:
Volgens wikipedia:
USB 2.0 480Mbps
USB 3.0 5Gbps

Ik haalde laatst een keer 80MB/s over lan, dus zeg maar 640Mbps.
Dat zijn dus snelheden die je met usb 2.0 nooit zult halen, met usb 3.0 is dat echter geen probleem.
Maar heeft je laptop niet toevallig eSATA?
Er is geen enkele methode die sneller is als dat :)
Dat heb ik inderdaad gezien, maar welke snelheden zijn reeel bij USB 3.0? Ik kan toch niet verwachten dat hij dan met 150MB/s schrijft?
eSata had ik, op oude laptop :/

[ Voor 34% gewijzigd door Quad op 31-08-2011 22:45 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

USB3 kun je prima 300MB/s mee halen; mits je schijf dat zelf ook aankan. In de praktijk betekent het - net als eSATA - dat je interface geen bottleneck is maar de storage device zelf. Precies zoals het hoort; want het is zonde als je hardeschijf wel sneller wilt maar niet kan vanwege het kabeltje. Een interface zelf hoort nooit een grote bottleneck te zijn.

USB3 of eSATA biedt je dus de volledige bandbreedte die je nodig hebt om alle performance uit je HDD of zelfs SSD te halen.

• Quad
Ok, het is volgens mij volkomen duidelijk.
Voor het wat lichtere werk kan ik dus makkelijk mijn 2.5" externe hdd gebruiken, en voor de opslag en backups een NAS.
Ik denk dat ik nog even door spaar dan, en een leuke nas koop, zodat de hele familie hier mee kan genieten :D.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
Misschien voor de geïnteresseerde, maar in de MediaMarkt staat de Seagate Black Armor 2TB nu voor 119,00.
Ik ga die vandaag ook halen.. :)

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:28

Vrijdag

De Zwarte

Ah, ik zit een beetje in dezelfde situatie als jij (ik zoek een snelle, betaalbare duo bay nas met nzb functie) en zag die aanbieding ook. Alleen schijnt de transfersnelheid niet zo denderend te zijn: http://forums.seagate.com...Speed-Achieved/td-p/95422

Dacht er aan om deze aan te schaffen en dan mijn oude Dell Optiplex dan maar het downloaden te laten doen en uit te laten pakken op de nas.
Aan de andere kant is uit de folder die Buffalo met 4tb ook wel aantrekkelijk, alleen is die wel twee keer zo duur.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
Klopt, ligt alleen aan Windows.
Zodra je met het ftp protocol gaat werken haal je snelheden als 70/80MB/s, volgens de review van gekke_gerrit; productreview: Seagate BlackArmor NAS 110 2TB review door gekke-gerrit

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:28

Vrijdag

De Zwarte

Oh, dat is wel een mooie review. Die ga ik eens op mijn gemak doorlezen :)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
Zal ik zeker doen als ik jou was :p, zeer uitgebreid en handig, ook voor het aansluiten straks denk ik :D

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 153794

Toevallig nog iemand tot aanschaf van de Seagate Blackarmor overgegaan?

Ben momenteel bezig mijn backup strategie te verbeteren. Heb nu nog een enkele externe harde schijf daarvoor, maar ik wil redundantie voor zekerheid. Daarnaast heb ik momenteel een oud pc'tje dag en nacht draaien als printserver. Die trekt ongetwijfeld meer stroom dan een nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
Ik heb hem aangeschaft..
Ben alleen nog aan het uitzoeken hoe ik hem van een afstand kan benaderen (buitenshuis) dat lukt mij nog niet..

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debeer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-06 17:33
Quad schreef op maandag 12 september 2011 @ 18:30:
Ik heb hem aangeschaft..
Ben alleen nog aan het uitzoeken hoe ik hem van een afstand kan benaderen (buitenshuis) dat lukt mij nog niet..
Kun je iets vertellen over de geluidsproductie?
Heb op zich wel interesse in dit product maar ben bang dat zo'n klein fannetje veel herrie maakt.

debeerzietzevliegen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
Wat betreft geluidsproductie, ik zou het niet weten, hij staat in de kast in de kamer, en we horen hem niet ofzo.
Ik kan hem inmiddels ook buitenhuis bereiken dmv ftp en het plaatsen van de NAS in een DMZ..

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Quad schreef op maandag 12 september 2011 @ 18:30:
Ik heb hem aangeschaft..
Heb je poorten 21/22 of andere al open staan van buitenaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
Zie mijn laatste post..

PVOutput☀️

Pagina: 1