Debian 6 > gewone firefox installeren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvDongen
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:18
Ik ben nu voor de tweede keer een beetje met linux aan het spelen, dit keer met Debian, omdat het overal zo goed aangeschreven staat. Ik heb vooralsnog niet veel verstand van linux, alleen wat basis dingen (su, sudo, ed repositorys, package manager, hoe partities zitten en mounten van schijven en zo). Verder denk ik dat ik de basisprincipes van rechten e.d. ook wel snap.

Nu vroeg ik me af hoe ik firefox op debian krijg. Ik weet wel dat er standaard Iceweasel op staat en dat dit in principe gewoon firefox is, maar ik wilde graag mijn vertrouwde icoontje en de nieuwste versie. Iceweasel zit op 3.6 of iets dergelijks (zul je ongetwijfeld kunnen updaten, dat heb ik echter niet geprobeerd, aangezien ik de normale firefox wil).

Hoe krijg ik dit nu voor mekaar?

Ik heb al dat tar bestandje van de mozilla site uitgepakt in de /opt directory, alleen wat moet ik er nu in hemelsnaam mee doen? Tutorials op internet wordt ik niet veel wijzer van. In de standaard repositorys kan ik firefox niet vinden en ik snap ook niet helemaal wat ze hier http://www.libre-software...efox-on-ubuntu-linux-mint nu doen onder B.2. met

code:
1
2
sudo add-apt-repository ppa:mozillateam/firefox-stable
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade

dit commando pakt terminal helemaal niet.

Ik heb nu het ultieme 'n00b'-gevoel van vroeger terug. Het is alweer tijden terug dat ik iets niet geinstalleerd kreeg op mijn windows machine. Had nooit verwacht dat dit zo lastig zou zijn voor nagenoeg de standaard open-source browser.

Alvast bedankt voor de hulp! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

PPA repos zijn voor Ubuntu, niet voor Debian.

Je zou deze instructies kunnen volgen.

Maar bereid je voor op wat enge dingen ivm bijvoorbeeld dependencies. Deze repos zijn eigenlijk niet bedoeld voor Debian.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cschutijser
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-06-2022
Ik wil niet Iceweasel opdringen maar als je Iceweasel (Firefox) 6 wilt kan je ook naar deze site gaan: http://mozilla.debian.net/ Via deze repository krijg je altijd de laatste versie van Iceweasel op Debian Stable.

Aangezien dit een Debian Backports repository is denk ik dat je hier geen problemen krijgt met dependencies. Als je geen gezeur wilt kan je dus het beste die repository gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door cschutijser op 31-08-2011 20:44 . Reden: kleine toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvDongen
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:18
@ Rainmaker:
Aha, dat wist ik dus niet. Ik snapte het ook al niet omdat er stond dat die guide ook voor debian was (niet dus).
Ik heb verder je instructies ook niet meer geraadpleegd omdat ik graag mijn software gebruik zoals het bedoeld is. :)
Begrijp ik uit je verhaal ook dat het eigenlijk niet de bedoeling is firefox op debian te draaien, maar iceweasel te gebruiken?

@ cschutijser:
Bedankt voor de tip, nu is het tenminste iceweasel 6, installatie was een eitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

CvDongen schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 19:33:
Begrijp ik uit je verhaal ook dat het eigenlijk niet de bedoeling is firefox op debian te draaien, maar iceweasel te gebruiken?
Nou ja, niet de bedoeling... Eigenlijk niet.

Er is geen officieel Debian repository die Firefox aanbiedt. Wellicht is er wel ergens een hobbyist die Firefox voor Debian online zet (en dus ervoor zorgt dat de dependencies e.d. netjes geresolved worden), maar officieel is volgens mij het statement "gebruik iceweasel".

offtopic:
Ik blijf het vreemd vinden dat ze de moeite nemen een complete fork op te zetten, met bijbehorend beheer / moeite / tijd investeringen, alleen maar omdat de logo's van firefox onder "slechts" een semi-opensource licentie vallen. m.i. had die tijd veel beter besteed kunnen worden, maar goed.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rainmaker schreef op zondag 04 september 2011 @ 00:54:

Ik blijf het vreemd vinden dat ze de moeite nemen een complete fork op te zetten, met bijbehorend beheer / moeite / tijd investeringen, alleen maar omdat de logo's van firefox onder "slechts" een semi-opensource licentie vallen. m.i. had die tijd veel beter besteed kunnen worden, maar goed.
En wiens schuld is dat dan? Volgens mij die van degene die bepaald heeft om het logo onder die licentie uit te geven. De Debian community zoekt dat soort dingen goed uit, net zoals CentOS dat doet bij Red Hat packages, zoals je waarschijnlijk wel weet. Die lui doen er dan ook 8 maanden over om in principe hetzelfde operating system uit te brengen als Red Hat.

De open source community moet voldoende rekening houden met licenties, copyrights en auteursrecht, omdat dat de kern van hun bestaan is. Daarom is het enerzijds jammer dat Mozilla ervoor heeft gekozen het op deze manier te doen, aan de andere kant is het ook zeer goed te begrijpen daar Mozilla het prima uitlegt:
http://www.mozilla.org/foundation/licensing.
http://www.mozilla.org/foundation/trademarks/policy.html

Dat beleid is simpelweg niet helemaal compatible met policies van Debian:
http://www.debian.org/social_contract

Niets aan te doen. Het is jammer, maar het lijkt erop dat het niet gaat wijzigen. Er is niets liever dat de Debian community zou willen dan dat ze de naam en het logo konden gebruiken, maar het is Mozilla die dat betreft de rechten in eigen hand houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Ik overweeg om na 6 jaar terug te gaan van Ubuntu (Debian 4 Desktop) naar Debian, maar dit soort zaken is de reden dat ik aarzel en dat ik destijds ben overgestapt. Een andere in deze categorie was een debian maintainer van n.b. de kernel die opstapte omdat in de KDE packages een verwijzing naar Taiwan stond. Er wordt in de Debian community ontzettend veel energie verspeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ameesters
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-01-2022
Ik ben sinds kort een zeer blije gebruiker van fedora15, Erg robust systeem, die goed de versie nummers bij houd! Kan een tip zijn.
Pagina: 1