Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enomiss
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-02-2024
Ik heb een discussie met iemand over de vraag of de datum die door een camera (instelling) op de foto wordt gezet gerechtelijk bewijs is. Met de datum bedoel ik die wat daadwerkelijk in de foto komt te staan en dus niet de exif data in de foto, maar over die laatste kan dezelfde vraag gesteld worden.

Zelf ben ik er van overtuigt dat de datum die in de foto kan worden gezet absoluut geen gerechtelijk bewijs kan zijn, omdat je dit zeer makkelijk kan vervalsen. Maar hoe ziet een rechter dat? Ja I know, als je de datum er later op zet met Photoshop of iets dergelijks, dan zie je in de exif data dat de foto bewerkt is. Maar waarschijnlijk hoef je de foto toch niet digitaal in te leveren, of kan daar om gevraagd worden? En hoe zit het met de datum in de exif data? Is deze gerechtelijk bewijs? Dit lijkt mij persoonlijk ook makkelijk te vervalsen.

Ben niet zeker of dit topic in het goede forum zit, verplaats maar indien nodig.

https://opensea.io/seaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik denk dat het van de situatie af hangt. Als je als IT'er met zulk bewijs komt zul je niet erg serieus genomen worden. Ook een foto met datum welke is gemaakt om als bewijs te dienen zal niet vertrouwd worden. (datum van de camera kun je veranderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

De discussie is hier al vaker gevoerd.

Het is mogelijk om de datum instelling van je camera te veranderen. Dus wie zegt dat de datum die er op je foto staat (of in de exif) de werkelijke datum is? Wellicht had je even de datum van je camera een jaar terug staan. Dat kan geheel bewust, maar ook geheel onbewust zijn.

Kortom een datum op een foto of in een foto of in de exif is te manipuleren. Tenzij je natuurlijk een stuk van bijvoorbeeld een krant op je foto hebt staan, waarvan bekend is op welke dag die is uitgekomen.

Let op: Met een dergelijke toevoeging in je foto, kun je alleen bewijzen dat een bepaalde foto minimaal na een bepaalde dag is gemaakt. Je kunt feitelijk nog niet bewijzen dat de foto op dag X is gemaakt. (Een krant kan ik bijvoorbeeld drie dagen bewaren en dan pas op de foto zetten...)

Om terug te komen op de initiële vraag: De datum die digitaal door je camera op de foto is toegevoegd, is geen wettig en overtuigend bewijs, net als de datum die in de Exif is toegevoegd.
Echter het kan wel degelijk gelden als aanvullend bewijs.

n.b.1. Het is ook best mogelijk om een foto te manipuleren, zonder dat dit terug te zien is in de Exif gegevens. Echter lang niet iedereen weet hoe je dat voor elkaar moet krijgen.
n.b.2. Het is mogelijk om de gegevens in de Exif te manipuleren.