Toon posts:

Vraag over voorgenomen 5.1 surround speakerset + versterker

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig om een home cinema surround set samen te stellen en wil sowieso voor de Boston Acoustics soundware XS 5.1 speakerset gaan.

Daarbij moet natuurlijk een versterker komen, waarbij mijn keuze neer zal komen op of de Sony STR-DH810 of de Yamaha RX-V667 (keuze mede zodat ik eventueel kan uitbreiden naar 7.1 set). Een versterker van Onkyo (zat te kijken naar de Onkyo TX-SR508 ) is afgevallen omdat ik lees dat deze versterkers erg warm worden.

Nu de vraag (ik ben redelijke leek op dit gebied): zit ik met bovenstaande versterker keuze goed? Ik ben geen extreme audiofiel ofzo, wil gewoon een goede home cinema set waarop ook nog goed muziek te beluisteren is.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-01 12:51
Met de gekozen receivers is voor zover ik weet niks mis, maar ik denk wel dat je voor het luisteren naar muziek toch voor een andere speakerset moet gaan, of een set boekenplankspeakers of zuilen als fronts erbij moet nemen. De Boston heeft maar kleine woofertjes in de satellieten zitten, wat naar mijn mening vooral bij muziek erg opvalt.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ja, daar heb ik dus inderdaad heel veel over gelezen en ik begrijp dat de stelregel eigenlijk is hoe groter de speakers hoe beter als het om muziek gaat. Het probleem is dat ik een kleine woonkamer heb (3.5 bij 6 meter) waarvan iets meer dan de helft echt m'n zithoek is. Een paar zuilen of boekenplankspeakers gaan dus erg opvallen. Nu heb ik een aantal recenties links en rechts gelezen en daaruit blijkt dat, ondanks dat dit kleine speakers zijn, het geluid voor muziek nog erg goed is.

Daarbij komt ook nog eens dat ik voor een beetje goede boekenplankspeakers of zuilen nog veel meer geld kwijt ben, en dat stuit me ook een beetje tegen de borst.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:26

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Je zal al snel te horen krijgen dat voor muziek je gewoon 2.0 moet luisteren, per saldo vind ik het een persoonlijke voorkeur hoe jij je muziek wil horen. Er zijn wat topics op het internet te vinden over de juiste reciever voor deze set, mogelijk dat daar wat extra informatie tussen zit.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 17:36:...waarbij mijn keuze neer zal komen op of de Sony STR-DH810 of de Yamaha RX-V667 (keuze mede zodat ik eventueel kan uitbreiden naar 7.1 set).
Beide versterkers zullen doen wat ze moeten doen. Maar tussen die twee zou ik eerder voor de Yamaha gaan. Sony stelt eigenlijk niet zo veel meer voor of je moet naar de ES-serie gaan. En dan hangt het er nog van af welk model je hebt, want de 3000 serie was niet zo heel denderend. En alles er boven was eigenlijk overpriced. Maar qua aansturing of wat dan ook gaan dat setje BA het probleem niet zijn.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:34

koboy

Heb een idee voor een icon

Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2011 @ 12:22:
Nou ja, daar heb ik dus inderdaad heel veel over gelezen en ik begrijp dat de stelregel eigenlijk is hoe groter de speakers hoe beter als het om muziek gaat. Het probleem is dat ik een kleine woonkamer heb (3.5 bij 6 meter) waarvan iets meer dan de helft echt m'n zithoek is. Een paar zuilen of boekenplankspeakers gaan dus erg opvallen. Nu heb ik een aantal recenties links en rechts gelezen en daaruit blijkt dat, ondanks dat dit kleine speakers zijn, het geluid voor muziek nog erg goed is.

Daarbij komt ook nog eens dat ik voor een beetje goede boekenplankspeakers of zuilen nog veel meer geld kwijt ben, en dat stuit me ook een beetje tegen de borst.
Wat voor TV heb je staan? Hoe lang al? Valt die op?

Velen vallen over het formaat van luidsprekers, maar hebben wel een 40+ inch flatscreen hangen :?
Mijn zithoek is ook niet overdreven groot, ongeveer 3x4 meter. Daar staat wel een 40" LCD en 2 flinke Focal zuilen. Na een aantal maanden was dit gewoon "onderdeel" van het behang geworden, net als het schilderij aan de muur.

Het is gewoon een feit dat je voor het weergeven van de lagere tonen (belangrijk voor muziek) een klankkast nodig hebt. De klankkast van een contrabas is ook groter dan die van een viool, anders komt er geen geluid af....
Wat niet wil zeggen dat die Boston Acoustics niet verkeerd kunnen klinken voor hun formaat en prijs....

Heb je de set al gehoord? Ga je nog luisteren voor de aankoop?
Persoonlijk ben ik van mening dat je binnen dit budget met de focus op muziek beter een paar kleine boekenplank luidsprekers kunt kopen (bijvoorbeeld de Paradigm Monitor Atom van €340 per paar), en die later dan uitbreidt tot surround.
Per luidspreker ben je wel duurder uit maar alle waar naar zijn geld, tenzij je het verschil niet hoort.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2011 @ 12:22:
Nu heb ik een aantal recenties links en rechts gelezen en daaruit blijkt dat, ondanks dat dit kleine speakers zijn, het geluid voor muziek nog erg goed is.
Pas op, want 'goed' is een zeer relatief woord. Iedereen heeft andere eisen.
Gewoon lekker naar de winkel gaan en luisteren naar het verschil.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt mensen, ik zal nog eens verder kijken. Ideaal zou eigenlijk zijn een surround setje waarbij je de receiver op zowel surround mode als op stereo mode kan zetten, dus een paar losse boekenplank/zuilen links en rechts voor, en dan satteliet speakers achter (dat switchen doe je met de A-B mode begreep ik). Maar ik ga allereerst wel eens luisteren naar dat BA setje in de winkel (als ik een winkel kan vinden in de buurt die het setje heeft staan natuurlijk ;) )

Edit: ik heb 2 speakersets gevonden die me in eerste instantie erg aan staan. In eerste instantie:

de Harman Kardon HKTS 30 5.1 (zo'n 450 euro, m'n oorspronkelijke budget)

Maar toen ik even verder keek kwam ik de onderstaande set tegen:

KEF KHT2005.3

De prijs is even slikken, 700 euro, maar ze zien er echt geweldig uit en in reviews zijn mensen zeer te spreken over het geluid bij zowel muziek als film (welke voor mij eignelijk even belangrijk zijn).

Ik ga nu dus stoppen met spammen en langs een paar winkels, ben benieuwd...

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2011 14:14 ]

Pagina: 1