Om maar gelijk even af te trappen, dit is niet een verkapt "kies een cadeautje uit" topic maar ik zou graag wat input willen hebben van de fotografen hier.
Even een korte introductie van m'n verhaal. Mijn vriendin probeert zich langzaamaan haar hobby uit te breiden en hier en daar eenmalige fotoklusjes aan te nemen. Het laatste jaar is haar gear flink uitgebreid met onder andere een Nikon D90 + 55-200mm lens, een flitser, een statief (cadeau van vorig jaar) en een remote control. Hoewel ik over dat laatste niet zeker ben want die zou ze gister hebben gekocht, dus dat moet ik nog even subtiel navragen
In ieder geval, m'n vriendin is over een kleine 2 weken jarig dus het wordt tijd om eens concreet te gaan beslissen wat ik voor haar ga kopen. Duidelijk is wel dat het iets te maken zal hebben met haar camera gear maar dat verwacht ze ook wel.
Het probleem is eigenlijk het volgende, hoewel ik wel een basiskennis heb binnen de fotografie, is mijn kennis niet toereikend genoeg om daadwerkelijk te kunnen inzien wat een goede accessoire/toevoeging zou zijn voor haar huidige gear. De objecten die mijn vriendin fotografeert variëren nogal wat de keuze niet altijd even makkelijk maakt. Mijn vriendin is erg actief binnen de hondenwereld in Zweden en fotografeert dan ook veel honden. Daarnaast maakt ze regelmatig op verzoek portretten van bekenden en vage kennissen. Maar ook buitenfotografie in de prachtige natuur van Zweden of tijdens evenementen staat hoog op het lijstje. Waar m'n vriendin dan weer totaal geen behoefte aan heeft zijn foto's van gebouwen. Kortom, nogal verschillend dus...
Er zijn een aantal zaken die bij mij zijn opgekomen om voor haar te kopen. Een 2e accu (voor de dagen dat ze veel foto's maakt en lang onderweg is), een battery-grip (voor portretten), een universele grip ("Handvat" voor algemeen gebruik), een pop-up screen voor het LCD scherm (Om de zon tegen te houden
), Een nieuwe schouderband van Black Rapid speciaal voor het vrouwenlichaam, Een x-aantal Macrolenzen of een Reflectorset voor bij haar nieuwe externe flitser.
Ik ben dus op zoek naar adviezen van jullie, waarvan jullie denken "Dat zou ze heel goed kunnen gebruiken als ze haar hobby verder wilt professionaliseren". Budget ligt rond de 100 Euro maar daar kan iets aan geschaafd worden i.c.m. een kerstcadeau (Ik heb laatst voor m'n verjaardag ook een groot cadeau gekregen als in m'n verjaardag + kerstcadeau tegelijk). Hieronder zet ik een aantal producten neer met de link naar digicamshop.nl. Tevens heb ik wat vragen/opmerkingen onder de accessoires gezet. Kortom, ik ben op zoek naar adviezen en wijze raad om m'n keuze iets beter te bepalen. In eerste instantie denk ik, alles wat ik hieronder heb genoemd lijkt me een handige toevoeging dus ik zie door de bomen het bos ff niet meer.
Ik heb voor het gemak digicamshop.nl aangehouden. A. Omdat deze hier vlakbij is. B. Omdat je hier gemakkelijk kan zoeken op accesoires die sowieso op de D90 passen.
Nikon EN-EL3 Accu 75 Euro
Sigma DC 50-200mm F/4-5.6 OS HSM NIKON 159 Euro
Tamron 55-200mm F/4.0-5.6 DI II LD NIKON 115 Euro
Tamron 70-300mm F/4.0-5.6 DI LD NIKON 135 Euro
Sigma DG 70-300mm F/4.0-5.6 MACRO 149 Euro
Even een korte introductie van m'n verhaal. Mijn vriendin probeert zich langzaamaan haar hobby uit te breiden en hier en daar eenmalige fotoklusjes aan te nemen. Het laatste jaar is haar gear flink uitgebreid met onder andere een Nikon D90 + 55-200mm lens, een flitser, een statief (cadeau van vorig jaar) en een remote control. Hoewel ik over dat laatste niet zeker ben want die zou ze gister hebben gekocht, dus dat moet ik nog even subtiel navragen
In ieder geval, m'n vriendin is over een kleine 2 weken jarig dus het wordt tijd om eens concreet te gaan beslissen wat ik voor haar ga kopen. Duidelijk is wel dat het iets te maken zal hebben met haar camera gear maar dat verwacht ze ook wel.
Er zijn een aantal zaken die bij mij zijn opgekomen om voor haar te kopen. Een 2e accu (voor de dagen dat ze veel foto's maakt en lang onderweg is), een battery-grip (voor portretten), een universele grip ("Handvat" voor algemeen gebruik), een pop-up screen voor het LCD scherm (Om de zon tegen te houden
Ik ben dus op zoek naar adviezen van jullie, waarvan jullie denken "Dat zou ze heel goed kunnen gebruiken als ze haar hobby verder wilt professionaliseren". Budget ligt rond de 100 Euro maar daar kan iets aan geschaafd worden i.c.m. een kerstcadeau (Ik heb laatst voor m'n verjaardag ook een groot cadeau gekregen als in m'n verjaardag + kerstcadeau tegelijk). Hieronder zet ik een aantal producten neer met de link naar digicamshop.nl. Tevens heb ik wat vragen/opmerkingen onder de accessoires gezet. Kortom, ik ben op zoek naar adviezen en wijze raad om m'n keuze iets beter te bepalen. In eerste instantie denk ik, alles wat ik hieronder heb genoemd lijkt me een handige toevoeging dus ik zie door de bomen het bos ff niet meer.
Ik heb voor het gemak digicamshop.nl aangehouden. A. Omdat deze hier vlakbij is. B. Omdat je hier gemakkelijk kan zoeken op accesoires die sowieso op de D90 passen.
Nikon EN-EL3 Accu 75 Euro
- Dit lijkt me een uitstekend cadeau en zeer praktisch. Wel een beetje voor de hand liggend en gebrek aan creativiteit maar ze zal het zeker waarderen want ze loopt er al een jaar over te zeuren.
- Lijkt mij een mooi alternatief in plaats van de accu. Hier passen gewoon 6 AA batterijen in en mits zij geen remote al heeft gekocht, zit deze hier ook bij. Een probleem waar ik echter niet uitkom. Ik zie dat er een schroefdraad in de grip zit verwerkt aan de bovenkant. Er staat een vinkje bij "Statiefaansluiting", via google of foto's zie ik niet of hier dus ook nog een statiefaansluiting aan de onderkant zit. Ik kan ervanuit gaan van wel dus?
- Vorig jaar al naar gekeken en leek mij wel erg handig! Lijkt net wat meer stabiliteit te geven bij het maken van foto's in vreemde posities of dergelijke. In combinatie met een ander cadeau, misschien een goede toevoeging?
- Het probleem met dit is dat ik niet zeker weet hoeveel last mijn vriendin hier nou precies van heeft. Daarnaast, heeft mijn vriendin op het moment al een hard-cover over het LCD scherm heenzitten en vraag ik me af of beiden gelijktijdig bevestigd kunnen zijn?
- Ooit aan mijn vriendin gevraagd of zij die schouderband niet vervelend vindt (ik vind hem persoonlijk iets te scherp), maar zij gaf aan er nooit zo'n probleem mee te hebben. Levert een dergelijke schouderband nou echt een gigantisch verschil op? Als in, zodra ze de nieuwe schouderband gebruikt, wil ze niet meer terug? Even kleine opmerking, m'n vriendin heeft cup D dus de vrouwenversie lijkt mij wel handig.
Sigma DC 50-200mm F/4-5.6 OS HSM NIKON 159 Euro
Tamron 55-200mm F/4.0-5.6 DI II LD NIKON 115 Euro
Tamron 70-300mm F/4.0-5.6 DI LD NIKON 135 Euro
Sigma DG 70-300mm F/4.0-5.6 MACRO 149 Euro
- Het probleem met deze macrolenzen is dat ze toch wel iets boven het 'budget' liggen. Daarnaast heeft mijn vriendin 10.000x gezegd dat een lens uitkiezen heel persoonlijk is. Aan de andere kant, heeft ze ook al 10.000x gezegd dat ze een macrolens wilt kopen, dus ik kan haar mooi voor zijn. Zijn deze macrolenzen in deze prijsklasse hun geld eigenlijk wel waard of kan je ze beter laten liggen? Momenteel heeft ze enkel de 55-200mm lens, haar 18-55mm heeft ze verkocht met haar oude Nikon D60, dus een extra lens kan echt geen kwaad. Haar nieuwe rugzak voor de D90 heeft ruimte om 2 extra lenzen op te bergen dus dat is geen probleem.
- Lijkt me een uitstekende toevoeging op haar nieuwe externe flitser, de vraag is alleen of deze reflectorset eigenlijk niet te klein/onhandig is aangezien ze dus enkel gebruikt kunnen worden in combinatie met een statief of een 2e persoon die de reflectorset vast moet houden? Of ben ik nou gek?
- Voor het geval ze toch geen remote control heeft gekocht. Ze heeft hem hard nodig dat is laatst wel duidelijk geworden tijdens een fotosessie in de nacht.
Always looking for developers wanting to work with Erlang.