• Swedish Clown
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-04-2025
Om maar gelijk even af te trappen, dit is niet een verkapt "kies een cadeautje uit" topic maar ik zou graag wat input willen hebben van de fotografen hier.

Even een korte introductie van m'n verhaal. Mijn vriendin probeert zich langzaamaan haar hobby uit te breiden en hier en daar eenmalige fotoklusjes aan te nemen. Het laatste jaar is haar gear flink uitgebreid met onder andere een Nikon D90 + 55-200mm lens, een flitser, een statief (cadeau van vorig jaar) en een remote control. Hoewel ik over dat laatste niet zeker ben want die zou ze gister hebben gekocht, dus dat moet ik nog even subtiel navragen :+

In ieder geval, m'n vriendin is over een kleine 2 weken jarig dus het wordt tijd om eens concreet te gaan beslissen wat ik voor haar ga kopen. Duidelijk is wel dat het iets te maken zal hebben met haar camera gear maar dat verwacht ze ook wel. :9 Het probleem is eigenlijk het volgende, hoewel ik wel een basiskennis heb binnen de fotografie, is mijn kennis niet toereikend genoeg om daadwerkelijk te kunnen inzien wat een goede accessoire/toevoeging zou zijn voor haar huidige gear. De objecten die mijn vriendin fotografeert variëren nogal wat de keuze niet altijd even makkelijk maakt. Mijn vriendin is erg actief binnen de hondenwereld in Zweden en fotografeert dan ook veel honden. Daarnaast maakt ze regelmatig op verzoek portretten van bekenden en vage kennissen. Maar ook buitenfotografie in de prachtige natuur van Zweden of tijdens evenementen staat hoog op het lijstje. Waar m'n vriendin dan weer totaal geen behoefte aan heeft zijn foto's van gebouwen. Kortom, nogal verschillend dus...

Er zijn een aantal zaken die bij mij zijn opgekomen om voor haar te kopen. Een 2e accu (voor de dagen dat ze veel foto's maakt en lang onderweg is), een battery-grip (voor portretten), een universele grip ("Handvat" voor algemeen gebruik), een pop-up screen voor het LCD scherm (Om de zon tegen te houden :+ ), Een nieuwe schouderband van Black Rapid speciaal voor het vrouwenlichaam, Een x-aantal Macrolenzen of een Reflectorset voor bij haar nieuwe externe flitser.

Ik ben dus op zoek naar adviezen van jullie, waarvan jullie denken "Dat zou ze heel goed kunnen gebruiken als ze haar hobby verder wilt professionaliseren". Budget ligt rond de 100 Euro maar daar kan iets aan geschaafd worden i.c.m. een kerstcadeau (Ik heb laatst voor m'n verjaardag ook een groot cadeau gekregen als in m'n verjaardag + kerstcadeau tegelijk). Hieronder zet ik een aantal producten neer met de link naar digicamshop.nl. Tevens heb ik wat vragen/opmerkingen onder de accessoires gezet. Kortom, ik ben op zoek naar adviezen en wijze raad om m'n keuze iets beter te bepalen. In eerste instantie denk ik, alles wat ik hieronder heb genoemd lijkt me een handige toevoeging dus ik zie door de bomen het bos ff niet meer. 8)7

Ik heb voor het gemak digicamshop.nl aangehouden. A. Omdat deze hier vlakbij is. B. Omdat je hier gemakkelijk kan zoeken op accesoires die sowieso op de D90 passen.

Nikon EN-EL3 Accu 75 Euro
  • Dit lijkt me een uitstekend cadeau en zeer praktisch. Wel een beetje voor de hand liggend en gebrek aan creativiteit maar ze zal het zeker waarderen want ze loopt er al een jaar over te zeuren.
Opteka battery grip Incl. Remote 89 Euro
  • Lijkt mij een mooi alternatief in plaats van de accu. Hier passen gewoon 6 AA batterijen in en mits zij geen remote al heeft gekocht, zit deze hier ook bij. Een probleem waar ik echter niet uitkom. Ik zie dat er een schroefdraad in de grip zit verwerkt aan de bovenkant. Er staat een vinkje bij "Statiefaansluiting", via google of foto's zie ik niet of hier dus ook nog een statiefaansluiting aan de onderkant zit. Ik kan ervanuit gaan van wel dus?
Brando universele SLR camera grip 25 Euro
  • Vorig jaar al naar gekeken en leek mij wel erg handig! Lijkt net wat meer stabiliteit te geven bij het maken van foto's in vreemde posities of dergelijke. In combinatie met een ander cadeau, misschien een goede toevoeging?
Delkin pop up shade for LCF screen 25 Euro
  • Het probleem met dit is dat ik niet zeker weet hoeveel last mijn vriendin hier nou precies van heeft. Daarnaast, heeft mijn vriendin op het moment al een hard-cover over het LCD scherm heenzitten en vraag ik me af of beiden gelijktijdig bevestigd kunnen zijn?
Black Rapid RS-W1 Schouderband voor vrouwenlichaam 69 Euro
  • Ooit aan mijn vriendin gevraagd of zij die schouderband niet vervelend vindt (ik vind hem persoonlijk iets te scherp), maar zij gaf aan er nooit zo'n probleem mee te hebben. Levert een dergelijke schouderband nou echt een gigantisch verschil op? Als in, zodra ze de nieuwe schouderband gebruikt, wil ze niet meer terug? Even kleine opmerking, m'n vriendin heeft cup D dus de vrouwenversie lijkt mij wel handig.
Macrolenzen:
Sigma DC 50-200mm F/4-5.6 OS HSM NIKON 159 Euro
Tamron 55-200mm F/4.0-5.6 DI II LD NIKON 115 Euro
Tamron 70-300mm F/4.0-5.6 DI LD NIKON 135 Euro
Sigma DG 70-300mm F/4.0-5.6 MACRO 149 Euro
  • Het probleem met deze macrolenzen is dat ze toch wel iets boven het 'budget' liggen. Daarnaast heeft mijn vriendin 10.000x gezegd dat een lens uitkiezen heel persoonlijk is. Aan de andere kant, heeft ze ook al 10.000x gezegd dat ze een macrolens wilt kopen, dus ik kan haar mooi voor zijn. Zijn deze macrolenzen in deze prijsklasse hun geld eigenlijk wel waard of kan je ze beter laten liggen? Momenteel heeft ze enkel de 55-200mm lens, haar 18-55mm heeft ze verkocht met haar oude Nikon D60, dus een extra lens kan echt geen kwaad. Haar nieuwe rugzak voor de D90 heeft ruimte om 2 extra lenzen op te bergen dus dat is geen probleem.
Rittz 5 in 1 Reflectorset 32 inch 39 Euro
  • Lijkt me een uitstekende toevoeging op haar nieuwe externe flitser, de vraag is alleen of deze reflectorset eigenlijk niet te klein/onhandig is aangezien ze dus enkel gebruikt kunnen worden in combinatie met een statief of een 2e persoon die de reflectorset vast moet houden? Of ben ik nou gek?
Nikon ML-L 3 Remote Nikon SLR 35 Euro
  • Voor het geval ze toch geen remote control heeft gekocht. Ze heeft hem hard nodig dat is laatst wel duidelijk geworden tijdens een fotosessie in de nacht.
p.s. Ik heb gezocht naar een algemeen accessoire topic maar dat heb ik niet kunnen vinden?

Always looking for developers wanting to work with Erlang.

• Prozac[NL]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-10-2025

Prozac[NL]

zucht.......

wat dacht je van iets oprekken en een 35mm 1.8dx? Top objectief die mooi aansluit bij de 55-200 maar een andere ervaring zal geven. Miss 2e hands valt schade wel mee.

Tis maar een idee ;)

p.s. die ''objectieven'' die je noemt zijn geen echte macro lenzen in de in dat je heel dicht bij kan het zijn zomms in tele bereik die eenmacrostand hebben. Een echte macro is heel wat anders.

[ Voor 34% gewijzigd door Prozac[NL] op 31-08-2011 16:56 ]

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Je hebt al heel wat zelf gevonden zo te zien. Ik zou een paar kleinere, maar erg handige dingen nemen, en dan met de strap erbij. Dus iets als dit:

- Eneloop batterijen (van bijv. http://sk.nkon.nl/)
- Lens pen
- Reflectorset
- Black Rapid strap

Daar maak je menig fotograaf wel blij mee ;) Hier zit je ook wel safe mee, ik kan me voorstellen dat sommigen niet graag met een popup shade of 3rd party grip rondlopen. En zoals je zelf al uitzegt, zijn lenzen altijd tricky. Die dingen zou ik liever zelf uitkiezen :)

[ Voor 27% gewijzigd door Nordlys op 31-08-2011 17:07 ]

• Swedish Clown
@Prozac: Bedoel je met die 35mm lens de volgende: Nikon AF-S DX 35mm f/1.8. Je verhaal over dat die macrolenzen geen echte macrolenzen zijn volg ik niet helemaal? want haar huidige lens heeft ook een macrofunctie, maar daar is ze juist (nog) niet tevreden over. Oftewel, de lenzen die ik aangeef zullen vergelijkbare of misschien zelfs slechtere resultaten leveren dan haar huidige lens (welke naar mijn herrinering ruim duurder was dan de prijzen die ik daar in het rijtje had staan).

@JvdGeest, die lens pen heeft ze niet nodig. Ze heeft laatst een complete cleaningkit gekocht (vergeten te melden) dus die valt af. Die eneloop batterijen hé, hoe passen die in de D90 dan? Want mijn vriendin heeft enkel zo'n Nikon EN-EL3e Accu. Zijn de batterijen daarvan te verwisselen of hoe zit dat? Een aantal accessoires combineren was ook een van mijn gedachtes.

Thanks voor jullie input! :)

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Een echte macro heeft een vast brandpunt bv 85mm of 105 etc en kan 1:2 of liever 1:1 vergroten. Google anders even op macro fotografie. De objectieven die jij noemt zijn zoom objectieven in het telebereik vergelijkbaar aan haar 55-200, is gewoon een anders soort objectief die de vergroting van een echte macro niet gaat halen. Ikleg het vast te kort uit maar ben er 110% zeker van dat google je kan helpen.

Ik bedoel idd die dx versie. Is veel bang for bucks, gebruik hemzelf op een D90.

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 15:42

Gutteguttegut

CEO of TFD

Mist ze het bereik tot 55mm niet?
Dan zou ik namelijk voor een 18-55 gaan (welke ze verkocht had bij haar oude body).

Ik vind persoonlijk dat macro pas begint bij 1:1, een 1:2 of hoger is meer close-up.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• SteV1986
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-11-2024
Is een polarisatiefilter of een Macro voorzetlens (bijv. Raynox DCR-250) ook geen optie?

• renbull
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-01 20:52
Ik zou die remote HIER kopen, leuk voor in haar schoen met sinterklaas.

Die lenzen die jij aanhaalt zullen idd de zelfde resultaten geven als haar huidige lens.

Nikon D750| Nikkor AF 300/4, 80-200/2.8D, 85/1.8D, 60/2.8D, 50/1.4D, 35/2D 24/2.8 20/2.8D | Tokina 400/5.6 | MF Vivitar Series 1 70-210/3.5

• Swedish Clown
@Prozac: Thanks voor je uitleg! Ik zal eens wat verder googlen op macro fotografie. Zou ook een leuk onderwerp voor haar zijn om wat verder in te duiken. Ik heb de 35mm in het lijstje gezet ondanks dat het toch echt wel richting de max van het budget gaat. Het zou wel een uitstekende toevoeging zijn!

@Gutteguttegut: Het bereik tot 55mm mist ze, tot nu toe 1 jaar na overstap naar D90 + 55-200mm, nog niet. Tenminste ik heb hier nog niet over horen 'klagen' dus denk dat dat wel snor zit. :)

@SteV1986, een polarisatiefilter heb ik vorig jaar voor haar gekocht. Om een lang verhaal kort te maken, deze is teruggegaan. Een macro voorzetlens stonden we laatst ook over te discussieren in een fotowinkel toen ze een klein mankement even moest laten nakijken. Deze man gaf echter aan dat de voorzetlenzen op zich leuk zijn, maar dat een iets verder gevorderde hobbyist er al snel de beperkingen van in gaat zien. Aangezien die macrolenzen ook niet gratis zijn, lijkt het mij dat die investering dan beter in een 35mm kan gaan zoals Prozac dat aangaf. Of niet?

@renbull: haha, damn wat cheap! Zou toch eens wat vaker op Dealextreme moeten kijken. Mocht ze nog geen remote hebben gekocht, komt die zoiezo wel deze kant op. Voor dat geld koop je niet eens een sixpack bier. :P

• Nordlys
  • Niet online
Brakkie41 schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 17:19:
@JvdGeest, Die eneloop batterijen hé, hoe passen die in de D90 dan?
op haar nieuwe externe flitser
Voor de flitser ;)

• SteV1986
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-11-2024
Brakkie41 schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 17:42:
@SteV1986, Aangezien die macrolenzen ook niet gratis zijn, lijkt het mij dat die investering dan beter in een 35mm kan gaan zoals Prozac dat aangaf. Of niet?
Dat ligt er voor mijn gevoel ook een beetje aan in welke prijsklasse je gaat zoeken. Ik zou zelf ipv voor een macrolens er eerder voor kiezen om mijn bereik uit te breiden met een 18-55mm maar dat is persoonlijk. Raynox zie ik als een goede oplossing om eens wat met macro aan de slag te gaan en kijken of het bevalt. Daarna kun je altijd nog voor een echte macrolens gaan. Bedenk je namelijk wel het verschil is wel zo'n 140 euro ten opzichte van de macrolens die je als voorbeeld neemt. Raynox moet je nog wel kunnen vinden voor zo'n 55 euro. (Overigens kunnen deze ook op sommige videocamera's worden gemonteerd).

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:33
Je zou als extra's wat leuke gadgets kunnen bestellen via DealExtreme. Kost niets, maar werkt vrij goed.
Een zonnekap kost daar 5 a 20 euro, terwijl een originele al rond de 40 euro zit. Heeft ze al een zonnekap op haar lens?

Verwijderd

Brakkie41 schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 16:51:
[Dit was een heel verhaal, waarin ik ook wat over honden zag]
De lenzen die je aanhaalt zijn allemaal vervangers van haar huidige lens en ze gaan geen noemenswaardige verbetering geven ten opzichte van wat ze nu heeft. Eventueel zou een 70-300 VR van Nikon een overweging kunnen zijn, maar inderdaad, lenzen zijn soms wat persoonlijk en die lens gaat zeker buiten budget voor een leuk cadeautje zijn. (Dat is de 35 mm f1.8 inderdaad ook al zijn.)

Ik zou kijken of je vanaf marktplaats (of iets dergelijks) een tweedehands 18-70 of eventueel een 18-105 kunt scoren. Die lenzen kosten 2e hands maximaal ongeveer 150 euro. (Beide lenzen van Nikon) Zelf zou ik opteren voor de 18-70, maar de 18-105 is een leuke vervanging daarvoor.

Het is aanvullend bereik en een heel stuk flexibeler dan een prime. Aan de andere kant hebben primes ook hun charmes. Laat dat even duidelijk zijn. Gezien het feit dat ze zo nu en dan wat werk in opdracht maakt, zal het zo nu en dan waarschijnlijk ook gaan gebeuren dat ze in wat beperktere ruimtes aan de gang moet/wil. Dan is een wat wijdere lens wel fijn. Ook zijn beide lenzen redelijk tot goed geschikt om wat wijdere landschappen te fotograferen.

• Swedish Clown
@JvdGeest, ah ok I get it now! :+ Dan zou de kit dus worden: batterijen, reflectorset + schouderband. Zou een mooi pakket zijn in ieder geval! Hele goede suggestie! Ga ik zeker overwegen! :)

@SteV1986 & @DickCAH, Het punt is dat mijn vriendin niet echt heeft aangegeven dat ze haar oude 18-55mm lens mist. Toch zou een 18-55mm een betaalbare optie zijn om de argumenten van DickCAH te ondervangen. Want om maar gelijk even richting DickCAH te reageren, ik snap je opmerkingen m.b.t. portretfotografie en het fotograferen in kleinere ruimtes. Zelfs ik kan met m'n basiskennis wel inzien dat daar mogelijk tegen tekortkomingen aangelopen kan worden. Zou een 18-55mm voldoende zijn om die problemen in de toekomst te ondervangen of zou een 18-70 of 18-105 daar echt nog een toegevoegde waarde aan geven? Als het om cadeautjes gaat koop ik minder graag tweedehands en al helemaal als ik niet persoonlijk kan beoordelen of iets naar behoren werkt. Voor eigen gebruik is tweedehands geen probleem, mijn eigen toekomstige systeemcamera zal waarschijnlijk ook een 2e handsje worden. Tweedehands kan je toch betere specs, voor minder geld krijgen. Zeker als je een beetje geduld en geluk hebt. Kortom, ik koop het cadeautje liever nieuw, dus zou een 18-55mm dan een optie kunnen zijn?

M.b.t. de macro voorzetfilter, ik twijfel daar toch over. Het prijsverschil tussen een echte macrolens is redelijk flink en eigenlijk wel buiten budget maar ik denk dat mijn vriendin de macrolens een keer zelf mag gaan uitzoeken of in ieder geval uitgesteld wordt tot volgend jaar wanneer het budget hopelijk iets toereikender is.

@iMick, DealExtreme is een goede optie voor als er hier en daar nog wat aangevuld kan worden. Maar ik denk dat het uiteindelijk zo zal uitkomen dat m'n vriendin gewoon even op DealExtreme gewezen wordt en dan mag ze het zelf uit gaan zoeken. :9 Lenskap heeft ze btw al. :)

Even kort samenvattend dan maar komen er de volgende opties uit:
  • Het pakket dat JvdGeest samenstelde, de batterijen, de reflectorset en de schouderband.
  • Een Nikon AF-S DX 35mm f/1.8 (Macro)
  • Een Nikon AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G VR
  • Macro voorzetfilter
Ik neig toch wel richting het pakket dat JvdGeest heeft samengesteld. Eventueel zou het een of ander vervangen kunnen worden met de 18-55mm lens want blijkbaar zien velen dit toch wel als een gemis?

Met betrekking tot die reflectorset wil ik toch even terugkomen op mijn eerdere vragen. Hoe zit dat met deze schermen? Je zal deze handmatig moeten vasthouden zo te zien aangezien hier geen standaard bij zit of begrijp ik het nou verkeerd? 8)7 Zou wel een leuk cadeau zijn om te leren omgaan met het weerkaatsen van de flitser via de reflectorschermen.

Thanks voor alle input! _/-\o_

• Nordlys
  • Niet online
De reflector kun je door iemand anders vast laten houden, of je koopt een reflectorhouder die je op een lichtstatief kunt plaatsen :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Brakkie41 schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 16:51:

Ik heb voor het gemak digicamshop.nl aangehouden. A. Omdat deze hier vlakbij is. B. Omdat je hier gemakkelijk kan zoeken op accesoires die sowieso op de D90 passen.

Nikon EN-EL3 Accu 75 Euro
  • Dit lijkt me een uitstekend cadeau en zeer praktisch. Wel een beetje voor de hand liggend en gebrek aan creativiteit maar ze zal het zeker waarderen want ze loopt er al een jaar over te zeuren.
Ik weet niet of je per se een originele wil hebben, maar voor accu's kan het prijstechnisch gezien best interessant zijn om eens te kijken naar namaak accu's. Voor mijn 450D kost een accu 60 euro als het een originele Canon is, terwijl ik voor 6 euro een accu heb gekocht via Deal Extreme, die zowaar nog langer meegaat als de originele accu die meegeleverd is. Hetzelfde geldt voor de 7D van m'n vader, accu gekocht voor 11 euro ofzo, terwijl een origineel ruim 80 euro was.

Voor die Nikon EN-EL3 zijn ook genoeg alternatieven te vinden die je gewoon 5 keer zo weinig kosten (voor 15 euro heb je er al eentje). Dan kan dat leuk zijn voor erbij, naast een groter kado. Want accu's zijn altijd handig.

• Nordlys
  • Niet online
Met de originele Nikon EN-EL3 accu's heb ik erg goede ervaringen. Ze gaan ontzettend lang mee. Ik heb nog nooit een namaak accu geprobeerd, maar ik kan me voorstellen dat ze minder capaciteit hebben en na een jaartje het minder goed doen dan de originele Nikon accu's. Maar dat is slechts mijn vermoeden..

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

jvdgeest schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 21:02:
Met de originele Nikon EN-EL3 accu's heb ik erg goede ervaringen. Ze gaan ontzettend lang mee. Ik heb nog nooit een namaak accu geprobeerd, maar ik kan me voorstellen dat ze minder capaciteit hebben en na een jaartje het minder goed doen dan de originele Nikon accu's. Maar dat is slechts mijn vermoeden..
Dat was mijn eerste gedachte ook bij die accu voor m'n 450D (maar goed, voor 6 euro wil ik het best proberen), maar dat ding doet het nog beter dan het origineel.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:36
Popup shade zou ik echt niet doen. Maakt meteen ook effectief je zoeker onbruikbaar. Zonde van je geld, ik lees ook iets over opplakken :?

Grip zou ik niet te veel op besparen. Het liefst een echte, volgens mij ga je je ergeren aan de plastic fantastic knopjes. Zijn ook sneller kapot of gaan haperen. Laatste wat je wilt is een gemiste foto omdat je grip weigert bij het afdrukken.

Accu's kun je opzich wel op besparen. Volgens mij zijn er ook wel goede accu's te krijgen voor ongeveer de helft minder. 6 euro en dealextreme zou ik toch weer mijn vraagtekens bij hebben.

Lenzen kopen is ook echt persoonlijk. Zou zo ook niet voor 100 euro zo'n macrolens gaan kopen. Wat ik dan eerder zou doen is wellicht de 50 mm 1.8 van Nikkor nemen. Canon heeft een vergelijkbare lens, die geeft voor het geld een prima lens waar je leuk met diafragma kan gaan spelen. Voor portretten kan je dat mooie 'wazige' achtergronden opleveren. Voor de Canon mensen is het eigenlijk een lens die je minimaal gehad moet hebben of nog steeds moet hebben. Of dat voor Nikkor ook geld kunnen de Nikon mensen het beste zeggen denk ik. Anders wellicht de eerder aangehaalde tweedehands 35mm 1.8.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Iperf

Verwijderd

jvdgeest schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 21:02:
Ik heb voor ieder van mijn camera's ook 3rd party accu's. De enige keer dat ik het verschil tussen de accu's merk is als ik ze uit of in de camera haal. Op de Nikon accu staat namelijk dat het een echte Nikon accu is en dat stukje tekst mist op de 3rd party alternatieven.
Ik heb overigens geen DX accu's, maar accu's van AQ4U (of andere tenten in NL).

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-01 14:35

Barrycade

Through the...

Aangezien ze toch ook landschapsfoto's maakt kan je inderdaad voor de 18-55 VR kitlens kiezen. Bij een aantal webshops zijn OEM exemplaren te krijgen voor rond de 90 euro. Dan kan je daarboven op nog een 3rd party batterij doen. Ben je helemaal het mannetje :)

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Geef haar een waardebon, van een van de grote fotografiewinkels.

hoewel je het goed bedoelt, denk ik dat het eerder fout kan gaan dan goed. In de eerste plaats zou ik niet voor third party spul kiezen (Opteka grip, Sigma lenzen...) en misschien wil je vriendin wel iets waar je niet op komt.

Gezien je budget rond de 100 euro lijkt te liggen, zou ik zeggen: schrijf een Konijn of K-E waardebon uit voor dat bedrag, en geef haar die. Dan kan ze zelf kiezen, en wellicht nog iets groters/beters nemen door er zelf nog geld bij te leggen.

Iets minder leuk, dat is zo.
Iets meer veilig, dat weer wel.

Ik zou niet willen dat iemand anders zonder verstand van fotografie mijn spullen kiest.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Waarom bied je haar niet een geavanceerde foto-cursus/workshop aan, waar door ze dus praktisch meer uit haar eigen gear kan halen en zij daarna misschien zelf getriggert word om extra gear aan te schaffen? (misschien dat je hier nog een bon voor kan bij doen)

Daarnaast denk ik dat ze misschien ook nog wat extra kennis zou kunnen krijgen of het nabewerken van foto's?

[ Voor 17% gewijzigd door Falcon op 01-09-2011 15:15 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Swedish Clown
@JvdGeest: Thanks! :) Weet ik genoeg m.b.t. de reflectorset! :)

@Fish: Hoewel ik dat SD-kaartje een top idee vindt, heeft ze net een nieuwe 16GB kaart en al 2x 8GB als 'reserve'. Lijkt me dat ze voorlopig dus vooruit kan :) Toch bedankt voor de tip!

@Katsunami: Ik begrijp dat een waardebon waarschijnlijk de veiligste optie is. Alleen wel een probleem, mijn vriendin is Zweeds en woont in Zweden. O+ Hoewel ik daar binnen een half jaar naartoe verhuis, kan ik niet zo 1,2,3 even een cadeaubon vinden/kopen voor m'n vriendin.

@Falcon: Ze heeft al een cursus geboekt die begint in Januari. 8 weken lang, 4 uur per week. Oftewel top idee, maar is al bezet. :'(

@Jip_86: Die popup shade laat ik vallen. :) Met betrekking tot de 50mm Nikkor lens die je aanhaalt, deze valt prima binnen het budget! Waarin verschilt deze nou echt wezenlijk van de 35mm lens? Voor zover ik kan zien in de Pricewatch vergelijker is het grootste wezenlijke verschil dat de 50mm lens die je aanhaalt, automatische focus vanuit de body moet halen, en de 35mm een automatische focus in de lens zelf heeft. Nu weet ik dat de 35mm meer gericht is op macrofotografie dan de 50mm maar iemand die hier een iets zinvollere vergelijking uit kan halen?

@Allen: Met betrekking tot het hele accu verhaal, ik denk dat m'n vriendin haar eigen accu mag gaan uitzoeken. Durf het niet aan om voor haar de keuze te maken m.b.t. welke 3rd party accu ze wilt hebben.

Vriendin zei vandaag dat ze op zoek is naar een 2e hands 35mm Nikkor lens, de eerder anagehaalde lens, welke net iets buiten mijn budget ligt. Misschien toch maar eens open kaart spelen richting m'n vriendin en zien of ze er zelf een deel wilt bijleggen...? :/

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

;) Zie je. Zonder gekheid..Het is gewoon een heerlijk objectief. Ik zie veel meningen hierboven die ik ook wel begrijp over 18-55 maar als ze zelf al zoiets heeft van ik wil dat wel is het een goede koop lijkt me.

Succes!

• Swedish Clown
Hopelijk krijg ik m'n vriendin vanmiddag even te pakken en kan ik het aan haar voorleggen :) Anders gaat het waarschijnlijk het 'pakket' worden wat JvdGeest had voorgesteld :) De reflectorset, schouderband en een setje batterijen voor der flitser.

Ik zal nog even laten weten wat het is geworden! ;)

• Swedish Clown
Hmm, aangezien m'n laatste bericht waarschijnlijk niet meer wordt gelezen, toch maar even een nieuw bericht.

De 35mm lens zal waarschijnlijk door m'n vriendin haar moeder worden betaald. :P Oftewel die discussie is voorbij. Een 18-55mm lens ...

Nu zit ik dus te denken om een "pakketje" samen te stellen met onder andere de reflectorset als toevoeging voor haar flitser. Nu zou ik daar een remote bij kunnen doen, aangezien ze die toch niet heeft aangekocht (veiling verloren), aan de andere kant is dat ook wel iets dat ze gemakkelijk zelf ergens kan scoren. Als aanvulling op de reflectorset zat ik dus zojuist te kijken naar een reflectorhouder. Maar daar dient dus ook nog een lampstatief bij te komen. :F (Fotografie wereld is echt een bodemloze put :9 ) Nu zit ik dus te twijfelen tussen een Jinbei SJ-200 of een Jinbei JB-300 . De twee grootste verschillen zijn dat de SJ-200 een draagvermogen heeft van 3kg en een instelbare hoogte van 78-180cm. De JB-300 heeft een draagvermogen van 7kg en een instelbare hoogte van 110-280cm.

Nu komt de vraag, het prijsverschil tussen de SJ-200 en JB-300 is dermate groot dat de combinatie is dat voor de combo reflectorset + houder + lampstatief incl de JB-300 op 115 Euro komt en inclusief de SJ-200 op 90 Euro. Nu is 115 Euro niet noemenswaardig boven budget maar ik vraag me toch af of het nodig is om de JB-300 te kiezen boven de SJ-200?

Misschien overbodige informatie, maar m'n vriendin is zelf zo'n 1,65m. Aangezien ze de reflectorset/combo-package met name voor portretten/honden-fotografie zal gebruiken, lijkt mij de SJ-200 voldoende? Maar wie weet dat iemand een goed argument kan bedenken om toch voor de JB-300 te gaan? Ik begrijp dat mocht ze op termijn een 2e externe flitser kopen die ook op de lampstatief past, de JB-300 misschien de slimmere keus is maar ik vermoed dat dat nog wel even zal duren...

Oftewel keuze tussen:
Reflectorset + reflectorhouder + lampstatief SJ-200
of
Reflectorset + reflectorhouder + lampstatief JB-300

Kleine edit: Als ik kijk naar de starters flitskoppen om te monteren op een lampstatief, vallen er nog een redelijk aantal binnen de 3kg, dus in principe zou een flitskop (wellicht volgend jaar?), nog op de lampstatief geplaatst kunnen worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Swedish Clown op 02-09-2011 21:45 ]

Pagina: 1