mounten "spiegel" schijf uit LaCie NAS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shootingstar
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-09-2019
Hallo allemaal,

Ik ben al een week lang met een LaCie aan het pionieren en heb al ik weet niet heveel artikelen gelezen, maar het schiet niet echt op.

Het laatste artikel dat ik las was :Hulp nodig bij het mounten "spiegel"schijf uit LaCXie Nas.

Ik heb een soortgelijk probleem als X-DJiNn beschrijft.

De raid geeft exact dezelfde waarden van de partitions als genoemd in dat artikel. Schijf is ook 500GB.
Het enige verschil is dat ik hem zie als SDA1 enz.

Ik gebruik dus P-magic live.

Het gaat echter mis als ik het volgende commando uitvoer

CAT /PROC/MDSTAT

code:
Personalities :
unused devices: <none>

Er ontbreekt dus de regel
Personalities : [linear] [raid0] [raid1] [raid10] [raid6] [raid5] [raid4] [multipath]
md0 : active raid1 sdb2[0]
487379904 blocks [2/1] [U_]

Het volgende commando :
MDADM --QUERRY /DEV/SDA2

geeft alleen :

code:
/dev/sda2: is not an md array

het assemble commando wordt vervolgens afgebroken met de mededeling dat er geen herkenbaar superblok is.

Is het mogelijk dat ik eerst nog iets moet installeren ?

Kan iemand mij op het goede spoor zetten?
Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Kan het zijn dat er data beschadigd is want normaal verwacht je wel een superblock op de hdd.

And this !! Is to go even further beyond!!!

• Shootingstar
Dat verwacht ik eigenlijk niet. De raid startte gewoon niet meer op. Hij raakte niet defect tijdens een cessie.

Het probleem ligt bij het moederbord, dat werkt niet meer.

Ik heb nog een 2e exemplaar (spiegel) en zal daar eerst eens naar kijken. Overigens zijn de exemplaren waar ik nu mee aan het werk ben klonen van de originelen.

Ik dacht zelf meer dat ik mogelijk iets niet had geladen bij P-magic, omdat de reactie na het eerste commando niet zo is als hij zou moeten zijn.

Verwijderd

Is het niet zo dat een hardware raid schijf alleen gaat werken met een zelfde/identieke type hardware controler? Raid is geen backup! Software raid zou je soms kunnen herbouwen, maar geen garantie.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2011 18:32 ]

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Shootingstar schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 16:09:
Het laatste artikel dat ik las was :Hulp nodig bij het mounten "spiegel"schijf uit LaCXie Nas.
Het was handig geweest als je er even een linkje bij had gezet.
Het gaat echter mis als ik het volgende commando uitvoer

CAT /PROC/MDSTAT

code:
Personalities :
unused devices: <none>

Er ontbreekt dus de regel
Personalities : [linear] [raid0] [raid1] [raid10] [raid6] [raid5] [raid4] [multipath]
md0 : active raid1 sdb2\[0]
487379904 blocks [2/1] [U_]
Dit betekend volgens mij alleen dat je nog geen 'personalities' geladen hebt. En dat zou kunnen komen omdat er geen raid-array is gedetecteerd. Je zou een 'personality' kunnen laden:
modprobe raid1
Als je dan nog een keer
cat /proc/mdstat
uitvoert, ziet het er anders uit.
Het volgende commando :
MDADM --QUERRY /DEV/SDA2

geeft alleen :

code:
/dev/sda2: is not an md array
Blijkbaar is er iets beschadigd. Je zou de spiegelschijf kunnen proberen proberen.

Je schrijft dat je met clonen werkt. Zijn de deze *minstens* even groot als de originelen? En hoe heb je ze gemaakt?

• Shootingstar
Mijzelf schreef op donderdag 01 september 2011 @ 20:10:
[...]

Het was handig geweest als je er even een linkje bij had gezet.

[...]

Dit betekend volgens mij alleen dat je nog geen 'personalities' geladen hebt. En dat zou kunnen komen omdat er geen raid-array is gedetecteerd. Je zou een 'personality' kunnen laden:
modprobe raid1
Als je dan nog een keer
cat /proc/mdstat
uitvoert, ziet het er anders uit.

[...]
Blijkbaar is er iets beschadigd. Je zou de spiegelschijf kunnen proberen proberen.

Op de spiegelschijf zit wel een superblok, ik was inmiddels zelf op het idee gekomen om het hier ook eens op te proberen.

Je schrijft dat je met clonen werkt. Zijn de deze *minstens* even groot als de originelen? En hoe heb je ze gemaakt?
Link : Klopt maar ik ben niet zo handig in dit soort dingen.

Personalities : Gaan we uitproberen.

De clonen zijn even groot. Ik heb ze gemaakt met een hardware copy apparaat dat gewoon druk op de knop een 1 op 1 kopie maakt . Ik heb dit al diverse keren zo gedaan en het werkt altijd perfect.

Ik ga er opnieuw mee aan de slag en kom er dan op terug.

Iedereen bedankt zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Shootingstar schreef op donderdag 01 september 2011 @ 23:05:
De clonen zijn even groot. Ik heb ze gemaakt met een hardware copy apparaat dat gewoon druk op de knop een 1 op 1 kopie maakt . Ik heb dit al diverse keren zo gedaan en het werkt altijd perfect.
Precies even groot? Dat vind ik moeilijk te geloven, tenzij de clonen op hetzelfde type schijf zijn gemaakt. (En dat is niet 'een andere' 500GB schijf).
De achtergrond van deze vraag is dat bij de meeste voorkomende superblock versie (versie 0.9) staat de superblock in de laatste 128k van de schijf. Dus als de cloonschijf 256 (of zelfs nog minder) sectors kleiner is, (0,00003%), dan ontbreekt de superblock.
Wanneer het een halve raid1 array is zou je kunnen proberen hem direct te mounten. (De superblock staat achteraan, dus de partitie begint 'normaal'):
mkdir /tmp/sda2
mount -t xfs -o ro /dev/sda2 /mnt/sda2

Wat is het trouwens voor Lacie? Een 2Big(2) heeft twee identieke (en gelijkwaardige) schijven, maar een Ethernet Big Disk heeft een schijf met OS en een grote datapartitie, die een JBOD vormt met de gehele tweede schijf.
Pagina: 1