Probleem met internetsnelheid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boudt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Hallo allemaal,

Ik heb een lage internetsnelheid op mijn computer (download gemeten op speedtest.nlet < 200 kB/s, bestand downloaden zelfs maar rond 50 kB/s). Ik heb 2 computers, aangesloten op hetzelfde thuisnetwerk (router en modem), de andere computer heeft dit probleem niet (snelheid > 600 kB/s). Ik zet hieronder de kenmerken van de computers. Ik heb al allerlei instellingen bekeken, de netwerkkaart vervangen door een ander exemplaar, maar niets helpt. Ook de Netplug is de oorzaak niet (doet het op de andere pc prima, vervanging door ethernetkabel helpt ook niet).

Hebben jullie een idee? Moederbord? Instellingen?
Alvast hartelijk dank voor je reactie!

Probleem PC:
Bouwjaar 2003
XP Home SP3 (alle updates)
Intel Pentium 4, 2,4 GHz, 0.99 GB
Firefox 6
Netwerkkaart Intel PRO/100 VE
LEA Netplug Powernet LAN

Andere PC:
Bouwjaar 2008
XP Pro SP3 (alle updates)
AMD Athlon 64 X2 dual core
Firefox 6
Netwerkkaart NVIDIA nForce
LAN ethernet kabel 10/100

Gezamenlijk:
Router = Sitecom DC202v6, Modem = Zyxel P-2602R-D1A, Provider = Telfort 4 Mb/s. Router en modem firmware zijn beide uptodate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:24
Wat gebeurt er als je de probleem-pc rechtstreeks op het modem hangt, dus zonder router en powerplug ertussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boudt
  • Niet online
Nielson schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 14:58:
Wat gebeurt er als je de probleem-pc rechtstreeks op het modem hangt, dus zonder router en powerplug ertussen?
Dat heb ik ook geprobeerd maar maakt niet uit. Overigens: de uploadsnelheid is wel normaal dwz gelijk aan de andere pc (ca. 120 kB/s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:33
Zitten er firewalls of virusscanners op? Probeer eens een portable versie van een browser anders. En ik zie dat je een LEA Netplug Powernet LAN homeplug gebruikt. Je weet dat dit (meestal) niet bevorderlijk is voor de snelheid. Had je het voor deze adapter ook al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boudt
  • Niet online
alex3305 schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 15:04:
Zitten er firewalls of virusscanners op? Probeer eens een portable versie van een browser anders. En ik zie dat je een LEA Netplug Powernet LAN homeplug gebruikt. Je weet dat dit (meestal) niet bevorderlijk is voor de snelheid. Had je het voor deze adapter ook al?
Firewall is alleen de ingebouwde van Windows XP (geen uitzonderingen). Virusscanner is Avira Free, verder zit er Spybot S&D op. Ik heb beide tijdelijk disabled, maar dit verbeterde de downloadsnelheid niet.
Ik ga zo meteen de portable versie van Firefox proberen, die heb ik op usb staan.
Zoals gezegd lijkt de Netplug het probleem niet, want op de andere pc deed-ie het prima en met een LAN-kabel naar de router gaat de snelheid ook niet omhoog. De netplug is nog wel van de oude snelheid (85 mbit/s ofzo?) maar dat lijkt me het probleem niet.

[ Voor 16% gewijzigd door boudt op 31-08-2011 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feep
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Hoe is de snelheid over het interne netwerk? Dus van pc naar pc kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Probeer anders eens een (linux) live-cd't je, kun je zonder ingrijpende wijzigingen aan je huidige os kijken of het een software probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boudt
  • Niet online
Ik heb inmiddels de portable Firefox geprobeerd, maar de snelheden zijn even laag als anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boudt
  • Niet online
Nielson schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 15:17:
Probeer anders eens een (linux) live-cd't je, kun je zonder ingrijpende wijzigingen aan je huidige os kijken of het een software probleem is.
Beste Nielson,
Goed idee! Ik heb geen Linux CD maar wel een Windows opstart CD geprobeerd (zie http://www.nu2.nu/pebuilder/). Helaas krijg ik de netwerkkaart niet geinstalleerd, ook niet na het aanmaken van een driver diskette vanuit de software cd van Intel. Dus het lukt me niet om dit te testen. Maakt het uit dat het een onboard LAN kaart is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Een Windows live-cd kan idd natuurlijk ook.
boudt schreef op zondag 04 september 2011 @ 14:21:
Maakt het uit dat het een onboard LAN kaart is?
Nee, dat maakt verder niet uit. Probeer anders deze eens, zelfde principe alleen dan gebaseerd op Win7 dus bevat veel meer drivers.

/edit: Heb je wel een Win7 installatie of dvd voor nodig, had niet gezien dat je op beide pc's nog xp draait.

/edit2: Dit is misschien ook een optie, tevens gebaseerd op BartPE alleen dan met een heleboel extra tools en driverpacks.

[ Voor 32% gewijzigd door Nielson op 04-09-2011 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boudt
  • Niet online
Nielson schreef op zondag 04 september 2011 @ 14:25:
Een Windows live-cd kan idd natuurlijk ook.

[...]
Nee, dat maakt verder niet uit. Probeer anders deze eens, zelfde principe alleen dan gebaseerd op Win7 dus bevat veel meer drivers.

/edit: Heb je wel een Win7 installatie of dvd voor nodig, had niet gezien dat je op beide pc's nog xp draait.

/edit2: Dit is misschien ook een optie, tevens gebaseerd op BartPE alleen dan met een heleboel extra tools en driverpacks.
Die Make-PE zag er me wat te ingewikkeld uit, en idd bovendien Win7. kHeb vervolgens toch even een Puppy Linux CD gemaakt, en die herkende de netwerkkaart wel automatisch. Vervolgens de internetsnelheid getest: helaas, weer dezelfde, lage snelheid. Toen heb ik nog eens rechtstreeks op het ADSL-modem geprobeerd, en: jawel, gelijke snelheid als op mijn andere pc (> 600kB/s)! Dus de router lijkt het probleem. Maar kennelijk toch slechts deels, want toen ik daarna weer gewoon met Windows XP opstartte (direct op het modem) was de snelheid toch weer rond 200kB/s. 8)7

Enig idee wat hier nu aan de hand kan zijn?

PS: bedankt voor je edit2, dat kan nog wel eens van pas komen! Ziet er erg uitgebreid uit.

[ Voor 3% gewijzigd door boudt op 05-09-2011 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boudt
  • Niet online
feep schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 15:16:
Hoe is de snelheid over het interne netwerk? Dus van pc naar pc kopiëren.
Hallo Feep,

Ik probeer al een tijdje een VNC-verbinding te herstellen die ik een poosje geleden in gebruik had, maar de viewer (nieuwe pc) krijgt geen verbinding met de server (oude pc). Ik weet dat ik in die applicatie (UltraVNC) de snelheid kan zien. Maar er zijn misschien nog wel andere manieren om die te meten; kun je mij op weg helpen?

Bedankt voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

iperf gebruiken

.

[ Voor 62% gewijzigd door Fish op 05-09-2011 10:13 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boudt
  • Niet online
Hallo allemaal,

Met behulp van iperf (bedankt fish!) heb ik de snelheid tussen de beide computers onderling gemeten. Uitslag:
Oude pc client, nieuwe pc server: gemiddeld ca. 800 kB/s
Nieuwe pc client, oude pc server: gemiddeld ca. 110 kB/s
Best een groot verschil dus. Ik heb het ook nog een keer geprobeerd zonder router ertussen, maar dit geeft ong. dezelfde resultaten. Het gekke is: ik zou het juist andersom verwachten, het binnenhalen van data op de oude pc (downloaden van internet) = client, het versturen naar andere computers (uploaden) = server. Maar juist het downloaden gaat traag en het uploaden normaal. Of zie ik dit verkeerd?

En verder blijft het vreemd dat met de Puppy Linux cd + zonder router er wel normale snelheden gehaald worden.

Iemand nog een ingeving?

PS: ik heb de router ook nog eens geheel gereset (fabrieksinstellingen), maar zonder resultaat.

[ Voor 5% gewijzigd door boudt op 11-09-2011 14:01 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-09 09:57
Heb je de netwerkkaart wel op 'autonegotiation' geconfigureerd, in plaats van op 100mb/full duplex o.i.d?
Met huis-tuin-en-keuken netwerkspullen moet je altijd autonegotiation aanzetten/laten.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 16:30
Wat voor netwerkkabel heb je cat5/5e/6? Al een andere kabel geprobeerd.
Heb je deze zelf gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boudt
  • Niet online
barry457 schreef op zondag 11 september 2011 @ 14:05:
Wat voor netwerkkabel heb je cat5/5e/6? Al een andere kabel geprobeerd.
Heb je deze zelf gemaakt?
Hallo Barry,
Het is normale cat5 kabel, zie ook eerste post: de netplug heb ik ook al eens vervangen door een directe cat5 kabel, maar dat maakt dus geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boudt
  • Niet online
FatalError schreef op zondag 11 september 2011 @ 14:04:
Heb je de netwerkkaart wel op 'autonegotiation' geconfigureerd, in plaats van op 100mb/full duplex o.i.d?
Met huis-tuin-en-keuken netwerkspullen moet je altijd autonegotiation aanzetten/laten.
Ja, de kaart is ingesteld op Auto detect, de Intel Link Status is 100MBps/Full Duplex. De diagnostics die ik bij configuratie van de kaart kan uitvoeren, leveren overigens geen nieuwe inzichten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boudt
  • Niet online
Ik heb nog eens de netwerkkaart verwijderd en opnieuw geinstalleerd, maar helaas. Overigens: niet alleen de downloadsnelheid is laag, maar ook de pingtijd is hoger (31ms of hoger tegen 24ms op de andere pc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-09 09:57
Doe eens n 'netstat -e' in de command prompt. Geeft ie veel errors aan?

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

boudt schreef op zondag 11 september 2011 @ 13:58:
Hallo allemaal,

Met behulp van iperf (bedankt fish!) heb ik de snelheid tussen de beide computers onderling gemeten. Uitslag:
Oude pc client, nieuwe pc server: gemiddeld ca. 800 kB/s
Nieuwe pc client, oude pc server: gemiddeld ca. 110 kB/s
Best een groot verschil dus. Ik heb het ook nog een keer geprobeerd zonder router ertussen, maar dit geeft ong. dezelfde resultaten. Het gekke is: ik zou het juist andersom verwachten, het binnenhalen van data op de oude pc (downloaden van internet) = client, het versturen naar andere computers (uploaden) = server. Maar juist het downloaden gaat traag en het uploaden normaal. Of zie ik dit verkeerd?

En verder blijft het vreemd dat met de Puppy Linux cd + zonder router er wel normale snelheden gehaald worden.

Iemand nog een ingeving?

PS: ik heb de router ook nog eens geheel gereset (fabrieksinstellingen), maar zonder resultaat.
Beide waarden zijn dramatisch slecht (je meet in kilo ipv megabytes)
ook als je bits bedoelt het dramatish slecht (hell nog erger zelfs :P )

op 100 Megabit moet je 10Megabyte/sec kunnen halen. mischien 5 op een cheap ass brak kaartje
en op gigabit zou je zelfs een factor 10 sneller moeten halen.
Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat het zo rond de 500mbit wel ophoud bij mij thuis(hangt een beetje van de grootte van de packets af)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boudt
  • Niet online
Dat is dan duidelijk, fish. Enig idee wat ik hieraan kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boudt
  • Niet online
FatalError schreef op zondag 11 september 2011 @ 19:05:
Doe eens n 'netstat -e' in de command prompt. Geeft ie veel errors aan?
Nee, netstat geeft 0 op geweigerd, op fouten, en op onbekende protocollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:30
Heb je router is zelfde ruimte staan als modem?
Oftewel puur als extra netwerk aansluitingen of in aparte ruimte om daar boel te verdelen?
En gebruik je beide telefoonaansluitingen op modem of niet?

Indien je modem en router naast elkaar heb staan en je niet beide telefoonaansluitingen gebruikt met je even contact opnemen met Telfort.
Dan krijg je gratis een nieuw modem/router met 4 netwerk aansluitingen(100mbps) en 150mbps draadloos.
Of de nog nieuwere met gigabit lan en 300mbps draadloos (deze heeft wel 2 telefoonaansluitingen).

[ Voor 46% gewijzigd door brambo123 op 11-09-2011 21:53 ]

• boudt
  • Niet online
Om zeker te weten of het aan de router ligt heb ik nog eens een paar keer opgestart met de Puppy Linux CD. Dit keer geeft dit steeds de normale snelheden (>500kB/s) en ping-tijd (<30ms). Er is dus iets in de instellingen van Windows of de XP-driver van de netwerkkaart wat niet lekker zit. Ik heb nu ingesteld dat problemen met de full duplex gelogd worden in het system event log. Tot nu toe geen gekke meldingen, alleen keurig 'link up' en 'full duplex link'.
Kan het met de TCP/IP instellingen te maken hebben? Ik heb zowel "Internet-protocol (TCP-IP)" als "Microsoft TCP/IP versie 6" erop staan. De eerste heeft de adres-eigenschappen (IP en DNS) op "automatisch toewijzen" staan.
Zo ja, kan het helpen om deze protocollen te verwijderen? Kan ik deze daarna weer eenvoudig terugzetten, of ben ik ze dan kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boudt
  • Niet online
Ik ben zelf even gaan zoeken naar de TCP/IP opnieuw installeren en vond bij Microsoft informatie met fix 50199. En warempel, na opnieuw opstarten is de downloadsnelheid nu gelijk aan de andere computer. Probleem is dus opgelost, bedankt allemaal voor het meedenken.
Pagina: 1