Geen signaal via coax

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Na een verhuis - vandaar dat ik al enkele dagen miinder actief ben op GoT - moet ik mijn thuisnetwerkje opnieuw aanleggen. Van mijn ISP heb ik een kabelmodem/router die zowel ethernet, telefonie als TV verzorgd. Dat ding werkt perfect met de bijgeleverde kabel van 2 meter, maar niet met een zelfgemaakte kabel van 10 meter. Helaas moet ik wel 10 meter overbruggen tenzij ik de modem op de eettafel wil en alle andere kabels met 10 meter wil verlengen (= NOT).

Wat kan het probleem zijn met mijn zelfgemaakte kabel? Het is een coaxiale kabel waar ik een F-connector opgezet heb:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5b/F_Connector_Side.jpg/250px-F_Connector_Side.jpg

De kern steekt er voldoende uit en maakt geen contact met de connector zelf. Wat kan ik verkeerd gedaan hebben? Is er een maximumlengte waardoor mijn signaalverlies te groot wordt, mag de koperen mantel geen contact maken met de connector zelf? ... ? Als iemand goed thuis is in de wereld van coax en internet hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

:D
Kabelmodems les 1: modem moet eigenlijk max een meter of 2 met GOEDE bekabeling vanaf het AOP staan, en UTP verlengt een stuk makkelijker dan coax. COax langer dan die 2 meter werkt soms, maar lang niet altij, QED :P

Wil je nog meer weten? ;)

Zo te horen heb je de coaxkabel wel goed gemaakt, maar is de lengte gewoon te groot. Ik zou gewoon met een paar RJ45 koppelstukjes gaan werken en zo mijn telefonie (RJ11, past ook in een RJ45 socket) en ethernet verlengen, werkt prima :)

Alternatief: punt van binnenkomst van de groene kabel van je kabelboer opzoeken. ZIt vaak in de meterkast, maar kan ook zijn dat ie precies in de woonkamer zit. In dat laatste geval zul je je kabelmodem op een andere manier weg moeten werken ben ik bang :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Hmz, dus toch lengte. Dat is echt vervelend, want dat betekent minstens 3 ethernet en 1 telefonie verlengen, dwz. 4 kabels ipv. 1. En ik kan de modem enkel kwijt op de grond onder de eettafel - ook allesbehalve ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-05 09:16

job

10 meter is niet heel veel, en werkt vaak genoeg.
Maakt de mantel (vlechtwerk) wel contact met de connector?

En daarnaast een tipje, krimpconnectoren zijn beduidend beter dan connectoren die jij hebt gebruikt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Fotootje is van wikipedia, niet mijn eigen kabel - maar het ziet er nagenoeg hetzelfde uit.

Maar de mantel moet dus wel contact maken met de connector als ik het goed begrijp. Het zou kunnen dat ik die gekortwiekt heb. Vanavond proberen, maar euh... jullie zeggen nu met twee iets anders: kan 10 meter nu een probleem zijn of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149075

YellowOnline schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 14:44:
Fotootje is van wikipedia, niet mijn eigen kabel - maar het ziet er nagenoeg hetzelfde uit.

Maar de mantel moet dus wel contact maken met de connector als ik het goed begrijp. Het zou kunnen dat ik die gekortwiekt heb. Vanavond proberen, maar auh... jullie zeggen nu met twee iets anders: kan 10 meter nu een probleem zijn of niet?
Vaak is de massa een probleem, Lekker omvouwen en de schroefdraad er overheen draaien. Lekker als baardje uit laten steken kan zeker geen kwaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

YellowOnline schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 14:44:
Maar de mantel moet dus wel contact maken met de connector als ik het goed begrijp.
Ja, dat moet altijd bij een coax kabel. Ook bij die connectoren die je in de tv drukt.
jullie zeggen nu met twee iets anders: kan 10 meter nu een probleem zijn of niet?
Hoe korter hoe beter, en op een bepaald moment is de kabel te lang (dus signaal te zwaak), Maar waar die grens ligt is afhankelijk van de kwaliteit van de kabel, de juistheid van montage en de sterkte van het inkomende signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
job schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 15:00:
[...]
Ja, dat moet altijd bij een coax kabel. Ook bij die connectoren die je in de tv drukt.

[...]

Hoe korter hoe beter, en op een bepaald moment is de kabel te lang (dus signaal te zwaak), Maar waar die grens ligt is afhankelijk van de kwaliteit van de kabel, de juistheid van montage en de sterkte van het inkomende signaal.
Dus... als mijn 100Mbitlijn me lief is kan ik maar beter de modem op of onder de eettafel laten staan, aangezien een zwakker signaal zich zal laten voelen in mijn snelheid, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Dat zeg ik niet. Maak eerst eens een degelijk kabel en kijk of het werkt.
Is de verbinding duidelijk langzamer dan met een korte kabel, dan kan je die conclusie wellicht trekken.

het is niet zo dat elke meter extra snelheid verlies geeft. Er is gewoon een minimum sterkte nodig voor jouw snelheid. Met een langere kabel wordt het signaal zwakker, maar zolang het signaal nog "ontcijfert" kan worden is er geen probleem. Op de grens tussen wel en geen signaal (geen = te zwak) krijg je snelheidsverlies.. alles daarboven is geen probleem, alles daaronder is totaal geen verbinding.

[ Voor 54% gewijzigd door job op 31-08-2011 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Telenet zeker?

Enerzijds sluit ik me aan bij wat al geroepen is, er is een reden dat je een korte kabel krijgt en langere kabels afgeraden worden. Een kabelmodem hoort gewoon vlakbij de eerste aansluitpunt te staan.

Maar of dat echt het probleem is...

Bedenk dat goede coaxkabel voor binnenhuisgebruik 12dB dempt per 100m op iets van 400MHz. 10m van die kabel dempt dus welgeteld 1.2dB. Op hogere frequenties is de demping hoger, maar zelfs op 858MHz (hoogste frequentie waar de meeste kabelaars mee werken) zal het niet meer dan 2dB dempen. Om dat in perspectief te plaatsen, het DOCSIS-signaal (waar het hier om gaat) mag van -17dbMv tot +15dBmV zijn, een range van meer dan 30dB. Daarmee vergeleken is die 1-2dB demping afhankelijk van frequentie verwaarloosbaar.

Dat wil zeggen, als 1-2dB het verschil uitmaakt, is je binnenkomend signaal nu al hoogst brak. Als het signaal goed is, is er meer mis met die kabel dan de 1-2dB demping die je meer hebt.

Misschien is het handig om twee dingen te doen:
1) signaalniveaus in het modem uitlezen als het met korte kabel goed online is en hier posten. Alles boven de -10dBmV is meer dan goed genoeg (al is 0dBmV perfect)
2) detailfoto maken van jouw eigen connectoren en hier posten.

Eerlijk gezegd verwacht ik dat je gewoon ergens een probleem hebt met je connectoren - maar dat zal vanzelf blijken ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En anders: hoezo 3x ethernet en 1x telefonie verlengen :?
100Mbit switch van 5 euro, en voor UTP heb je nog maar 1 kabel lopen (maar die liep er al).
Koop er voor een paar tientjes een DECT telefoon bij, al dan niet met extra handset, en je hebt alsnog uiteindelijk maar 1 kabel lopen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:38
allereerst.... wat voor type coax heb je gebruikt.... noem even het merk, en schiet even 2 foto's van je connector kanten..

mijn instinct zegt me dat je een coax verkeerde type coax hebt gebruikt, bijv. 50 ohm, of gamma huismerk

verder heb ik ervaring met het kabelmodem op 15 meter afstand van het aop...(mijn eigen namelijk) met goede coax

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 16:20:
Telenet zeker?

Enerzijds sluit ik me aan bij wat al geroepen is, er is een reden dat je een korte kabel krijgt en langere kabels afgeraden worden. Een kabelmodem hoort gewoon vlakbij de eerste aansluitpunt te staan.

Maar of dat echt het probleem is...

Bedenk dat goede coaxkabel voor binnenhuisgebruik 12dB dempt per 100m op iets van 400MHz. 10m van die kabel dempt dus welgeteld 1.2dB. Op hogere frequenties is de demping hoger, maar zelfs op 858MHz (hoogste frequentie waar de meeste kabelaars mee werken) zal het niet meer dan 2dB dempen. Om dat in perspectief te plaatsen, het DOCSIS-signaal (waar het hier om gaat) mag van -17dbMv tot +15dBmV zijn, een range van meer dan 30dB. Daarmee vergeleken is die 1-2dB demping afhankelijk van frequentie verwaarloosbaar.

Dat wil zeggen, als 1-2dB het verschil uitmaakt, is je binnenkomend signaal nu al hoogst brak. Als het signaal goed is, is er meer mis met die kabel dan de 1-2dB demping die je meer hebt.

Misschien is het handig om twee dingen te doen:
1) signaalniveaus in het modem uitlezen als het met korte kabel goed online is en hier posten. Alles boven de -10dBmV is meer dan goed genoeg (al is 0dBmV perfect)
2) detailfoto maken van jouw eigen connectoren en hier posten.

Eerlijk gezegd verwacht ik dat je gewoon ergens een probleem hebt met je connectoren - maar dat zal vanzelf blijken ;)
Gisteren geen tijd gehad door het verhuizen, vanavond verder.

Neen, ik zit bij Numéricable, een Brusselse kabelboer (PRE-DOCSIS 3.0) op wiens customized modem je die waarden niet uit kan lezen, behalve als je in de diagnostics geraakt via telnet - maar die credentials zijn niet op het net te vinden helaas (CBVG834G). :(

Wat ik gisteren wou proberen is om zeker contact te maken tussen de mantel en de connector - ik denk dat ik dat nu niet gedaan heb. Als dit niet zou werken neem ik foto's van mijn connectoren... zodra ik mijn fototoestel teruggevonden heb in de verhuisdozen. :+

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-05 10:45

remco_k

een cassettebandje was genoeg

YellowOnline schreef op donderdag 01 september 2011 @ 09:56:
[...]
Wat ik gisteren wou proberen is om zeker contact te maken tussen de mantel en de connector - ik denk dat ik dat nu niet gedaan heb. Als dit niet zou werken neem ik foto's van mijn connectoren... zodra ik mijn fototoestel teruggevonden heb in de verhuisdozen. :+
Mja, zoals gezegd, die koper mantel moet je om de buitenmantel heen vouwen en dan de connector erop draaien. Dan maakt de boel goed contact.

Wat ik nog mis in deze discussie is de plek waar het AOP (Abonne Overname Punt) zit. Blijkbaar zit die op een onhandige plek in je woonkamer, ergens in de muur ofzo.
Maar daar loopt ergens door je huis een kabel naartoe. Komt die kabel niet langs een plek waar je veel beter je modem kunt plaatsen?
In mijn geval loopt die kabel gewoon door m'n meterkast en een eind onder het huis door, in de meterkast heb ik uiteindelijk zelf het AOP gemaakt en het modem daar aangesloten. Alles mooi weggewerkt.

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 01-09-2011 10:06 ]

Alles kan stuk.

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
remco_k schreef op donderdag 01 september 2011 @ 10:05:
[...]

Mja, zoals gezegd, die koper mantel moet je om de buitenmantel heen vouwen en dan de connector erop draaien. Dan maakt de boel goed contact.

Wat ik nog mis in deze discussie is de plek waar het AOP (Abonne Overname Punt) zit. Blijkbaar zit die op een onhandige plek in je woonkamer, ergens in de muur ofzo.
Maar daar loopt ergens door je huis een kabel naartoe. Komt die kabel niet langs een plek waar je veel beter je modem kunt plaatsen?
In mijn geval loopt die kabel gewoon door m'n meterkast en een eind onder het huis door, in de meterkast heb ik uiteindelijk zelf het AOP gemaakt en het modem daar aangesloten. Alles mooi weggewerkt.
Die zit op de muur in de living aan de straatkant, terwijl het bureau in onze slaapkamer staat.

Rudimentair MSPAINT plan:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4hY1251jsajsWOkslxPn4U0N/full.png

Het rode bolletje is het AOP. Het groene bolletje waar ik de aansluitingen nodig heb.
The Eagle schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 20:59:
En anders: hoezo 3x ethernet en 1x telefonie verlengen :?
100Mbit switch van 5 euro, en voor UTP heb je nog maar 1 kabel lopen (maar die liep er al).
Koop er voor een paar tientjes een DECT telefoon bij, al dan niet met extra handset, en je hebt alsnog uiteindelijk maar 1 kabel lopen :)
Dat was een plan B, maar m'n switch bleek stuk. Die is in RMA. Sowieso heb ik er mijn twijfels bij of telefonie dan nog gaat werken aangezien op de modem/router 2 poorten voor de VOIP van mijn ISP gereserveerd zijn. Ik kan natuurlijk wel RJ11 op die switch aansluiten, maar of het gaat werken is niet duidelijk.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:27

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Nee, een telefoonlijn kan je niet over een switch laten lopen :)

10Meter kabel moet geen probleem zijn mits je een goede kabel gebruikt en fatsoenlijke connectoren. En ja, de aardmantel moet contact maken met de buitenkant van de connectoren, want die werkt dan als een totaal afscherming van de binnenkabel.

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-05 10:45

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@YellowOnline:
Heb je een kruipruimte, zo ja, is die niet te vochtig?
Dan kan je de AOP gewoon wat laten 'zakken' tot onder je vloer en daar je modem opgangen.

Alles kan stuk.

• ieperlingetje
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
PDF van telenet, zal bij andere ISP's wel hetzelfde zijn.Blijkbaar speelt je diameter van de kabel naargelang de afstand een rol :?

[ Voor 5% gewijzigd door ieperlingetje op 01-09-2011 13:24 ]

Tijdmachine | Nieuws trends

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
remco_k schreef op donderdag 01 september 2011 @ 13:16:
@YellowOnline:
Heb je een kruipruimte, zo ja, is die niet te vochtig?
Dan kan je de AOP gewoon wat laten 'zakken' tot onder je vloer en daar je modem opgangen.
Neen, dit is een oud herenhuis uit het pre-kabeltijdperk :) Als er al ruimte was onder de vloer, dan was die minimaal en is die nu in elk geval gevuld met isolerend (hard) schuim, dixit de eigenaar.

Overigens is cassettebandje in één woord :p
ieperlingetje schreef op donderdag 01 september 2011 @ 13:23:
PDF van telenet, zal bij andere ISP's wel hetzelfde zijn.Blijkbaar speelt je diameter van de kabel naargelang de afstand een rol :?
Interessante brochure, ook al omdat de distributiekabel op mijn gevel zit en ik op het eerste verdiep woon. Vanop mijn balkon kan ik overal aan, dus in principe kan ik zelfs de buitenbekabeling verlengen :) Maar ik leer er vooral uit dat die 10 meter voor de binnenbekabeling geen probleem mag zijn mits de minimumdoorsnede van de kabel 7mm is. Dat is denk ik wel het geval. Hoe dan ook: vanavond probeer ik gewoon de connectoren opnieuw, nu mét mantel zeker goed op de connectoren zoals RutgerM zei:
Anoniem: 149075 schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 14:47:
Vaak is de massa een probleem, Lekker omvouwen en de schroefdraad er overheen draaien. Lekker als baardje uit laten steken kan zeker geen kwaad!
Pagina: 1