[SEA] Verschil impressies 2 account

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenK
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-11-2014
Al enkele weken zit ik met een probleem waar ik maar geen verklaring voor kan vinden.

Ik heb/beheer 2 Google Adwords accounts voor twee verschillende bedrijven. Ze bieden wel dezelfde producten aan op dezelfde markt, maar daar houdt de vergelijking dan ook op. De websites en domeinnamen zijn compleet verschillend, er is verder dan ook geen relatie tussen deze twee bedrijven.

Nu loopt account A al voor een goede 3 jaar, terwijl account B (voor het andere bedrijf) nog maar enkele maanden loopt. Nu is het zo dat account A substantieel meer impressies krijgt voor elke Adgroup. Vaak is het zelfs zo dat dezelfde adgroup in account B niet eens 1/10 van de impressies krijgt als dezelfde adgroup in account A. Ik heb de volgende factoren al nagelopen of het daar aan lag;

- Budget. De meesten campagnes in account B zijn niet gelimiteerd door budget. En diegenen die het wel zijn, hebben slechts enkele procentpunten (gem. 2%) aan 'Lost impression share'.
- Keywords. De keywords zijn in beide accounts (ongeveer) hetzelfde. Sterker nog, account B heeft een iets breder opgezet keyword structuur.
- Account history. Account A draait inderdaad al veel langer mee. Maar op verscheidene websites heb ik gezien dat het een aantal (2?) weken kan duren voordat een campagne is 'genormaliseerd'. Aangezien account B al enkele maanden draait, lijkt mij dit ook enigzins uit te sluiten.
- Default CPC bid. Deze is hoger in account B.
- Quality Score. Deze is hoger in account A.
- Average position. Deze is min of meer gelijk (scheelt soms enkele tienden, afhankelijk van de adgroup). Ook redelijk logisch, aangezien de CPC bid van account B hoger is, maar de Quality Score van account A hoger is, welke elkaar weer enigzins in evenwicht zouden moeten brengen.

De laatste drie factoren zijn natuurlijk niet op invloed op het aantal impressies, maar dit is meer om een iets completer beeld te geven.

Ik ben zo langzamerhand redelijk radeloos, dus mijn vraag is dan ook; waar kan het wel aan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Waar hoort mijn topic?
Software Engineering & Architecture
Het forum voor taalonafhankelijke ontwerpproblemen.
Voorbeelden van zaken die je hier kunt bespreken:
  • Het algoritme dat je ontworpen hebt krijg je niet efficiënt genoeg.
  • Je hebt twijfels bij de database-opzet die je ontworpen hebt.
  • Je weet niet zeker waar je in je OO-ontwerp de verantwoordelijkheden moet leggen.
SEA >> TIM

[ Voor 147% gewijzigd door RobIII op 31-08-2011 12:16 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:37
In je verhaal: - Quality Score. Deze is hoger in account A. dit is sowieso een punt wat je aan kan pakken lijkt me? Quality score zal waarschijnlijk alleen maar belangrijker gaan worden. Dit zie je ook in de organische zoekresultaten terug, hoe relevanter en unieker hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macciez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-09 20:31
Je moet de geschiedenis van je account niet onderschatten. Onze Google contacten hameren er zo op, dat het echt belangrijk is. Daarom twijfel ik, of het 2 weken verhaal wel klopt.
Op welke positie sta je ongeveer? Als het onderaan is, kan het natuurlijk zijn, dat je vaak gewoon niet verschijnt, omdat je bod te laag is.
Heb je verder al eens gekeken naar wat een realistisch aantal impressions zou zijn op de keywords die je hebt?
Misschien loopt je account A ook in het display netwerk en account B slechts in het zoeknetwerk?

Do what you love, do it often

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenK
djluc schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 12:18:
In je verhaal: - Quality Score. Deze is hoger in account A. dit is sowieso een punt wat je aan kan pakken lijkt me? Quality score zal waarschijnlijk alleen maar belangrijker gaan worden. Dit zie je ook in de organische zoekresultaten terug, hoe relevanter en unieker hoe beter.
Hier wordt uiteraard hard aan gewerkt. De meeste quality scores van account B zitten op 7/10, waar account A over het algemeen 10/10 heeft.
macciez schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 12:25:
Je moet de geschiedenis van je account niet onderschatten. Onze Google contacten hameren er zo op, dat het echt belangrijk is. Daarom twijfel ik, of het 2 weken verhaal wel klopt.
Op welke positie sta je ongeveer? Als het onderaan is, kan het natuurlijk zijn, dat je vaak gewoon niet verschijnt, omdat je bod te laag is.
Heb je verder al eens gekeken naar wat een realistisch aantal impressions zou zijn op de keywords die je hebt?
Misschien loopt je account A ook in het display netwerk en account B slechts in het zoeknetwerk?
Het is inderdaad twijfelachtig een account twee weken geschiedenis moet maken alvoor het 'normaal' functioneert. Maar zou enkele maanden niet genoeg moeten zijn? Naast dat, zou het verschil in impressies (een factor 10 verschil) allemaal te verklaren zijn door de account geschiedenis?
De gemiddelde positie ligt tussen de 3.5 en 5.5 voor beide accounts (beiden hebben average position van ~4.5, afhankelijk van de adgroup). Maar ook al zouden ze onderaan de eerste pagina bungelen, zolang zowel account A als B daardoor impressies mist, zou het geen verklaring kunnen zijn.
Beide accounts lopen op 'Search only' (dus alleen op Google search zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macciez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-09 20:31
JurjenK schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 12:46:
[...]

Hier wordt uiteraard hard aan gewerkt. De meeste quality scores van account B zitten op 7/10, waar account A over het algemeen 10/10 heeft.

[...]

Het is inderdaad twijfelachtig een account twee weken geschiedenis moet maken alvoor het 'normaal' functioneert. Maar zou enkele maanden niet genoeg moeten zijn? Naast dat, zou het verschil in impressies (een factor 10 verschil) allemaal te verklaren zijn door de account geschiedenis?
De gemiddelde positie ligt tussen de 3.5 en 5.5 voor beide accounts (beiden hebben average position van ~4.5, afhankelijk van de adgroup). Maar ook al zouden ze onderaan de eerste pagina bungelen, zolang zowel account A als B daardoor impressies mist, zou het geen verklaring kunnen zijn.
Beide accounts lopen op 'Search only' (dus alleen op Google search zelf).
Nee, de factor 10 geloof ik niet en jammergenoeg weet ik (ik geloof niemand) ook niet precies hoe het zit met de geschiedenis, maar wij worden er echt op gewezen, om er rekening mee te houden, ook accounts die al jaren oud zijn.

In die positie zou het niks uitmaken, maar als ze onderaan zouden zitten met een positie verschil, zou het natuurlijk wel kunnen uitmaken. Of altijd op de pagina, maar onderaan. Of het af en toe net niet redden op de 1e pagina. Maar ook hier zou het geen factor 10 uitmaken.

Heb je al eens gekeken welke keywords het verschil maken? En dan bekeken hoeveel ze, volgens Google, zouden kunnen krijgen?

Do what you love, do it often

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jroz2001
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-09 10:59
Kwaliteitsscore is wel degelijk van belang. Hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe makkelijker het is om hoger in de zoekresultaten te komen. Doordat account A een hogere kwaliteitsscore heeft zal deze vaker vertoond worden. Wat is de gemiddelde CTR van account A en van account B? Hierbij wordt ook gekeken naar de historie. Ben je dus bij account B aan het begin misschien heel voorzichtig begonnen, waardoor je een lage CTR had? Dan heeft dit nu nog invloed op je kwaliteitsscore.

Kijk tevens naar de landingspagina's. Is website B misschien zeer traag? Komt het betreffende keyword bij website A misschien wel voor, en bij website B niet? Ook dit is van belang voor de kwaliteitsscore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenK
macciez schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 12:51:
[...]

Heb je al eens gekeken welke keywords het verschil maken? En dan bekeken hoeveel ze, volgens Google, zouden kunnen krijgen?
Ik heb nogmaals gekeken naar de keywords. Voor één campagne inderdaad een keyword gevonden welke niet in account B stond. Nadat die daarvoor te hebben gecorrigeerd, komen het aantal impressies ongeveer overeen.

Nu ging ik in een andere campagnes kijken, en kwam daar toch iets raars tegen;

Keyword 1 in account A;
- aantal impressies: 227
- QS: 7/10
- Avg. CPC: 0.40

Keyword 1 in account B;
- aantal impressies: 8
- QS: 7/10
- Avg. CPC: n.n.b. (default bid is 2x zo hoog als in die van account A)

Er moet wel gezegd worden dat account B in deze periode was gelimiteerd in z'n budget, ongeveer 50% van de impressies is daardoor verloren gegaan. Maar een snelle rekensom zou, mits account B niet was gelimiteerd door het budget, het aantal impressies moeten uitkomen op 16, wat alsnog heel veel verschilt van account A. Keyword 1A is het best presterende (qua impressies) keyword in die adgroup.
jroz2001 schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 14:44:
Wat is de gemiddelde CTR van account A en van account B? Hierbij wordt ook gekeken naar de historie. Ben je dus bij account B aan het begin misschien heel voorzichtig begonnen, waardoor je een lage CTR had? Dan heeft dit nu nog invloed op je kwaliteitsscore.
CTR account A: ~6.5%
CTR account B: ~5%

Met account B ben ik inderdaad voorzichtiger mee begonnen qua budget. De oudste campagne in account B (1 van de 4, maar ook gelijk de 'zwaarste' campagne) doet het qua CTR slechter dan account A. De overige 3 nieuwere 'lichtere' campagnes doen het qua CTR (veel) beter, maar het gewogen gemiddelde valt nog voordelig uit voor account A.
jroz2001 schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 14:44:
Kijk tevens naar de landingspagina's. Is website B misschien zeer traag? Komt het betreffende keyword bij website A misschien wel voor, en bij website B niet? Ook dit is van belang voor de kwaliteitsscore.
De landingspagina's zijn nog verre van optimaal. Dit komt dan ook tot uiting in de QS. Er ligt nog een compleet A4tje met grote verbeterpunten waar op dit moment hard aan wordt gewerkt. :)

Ik wist overigens niet dat als een ad een mindere QS heeft, het dan ook automatisch minder wordt geshowed. Dat zou misschien ook (mede) een verklaring kunnen zijn voor het verschil in impressies.

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:39

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Hoe staan de sites tegenover elkaar in de organische resultaten? Grote kans dat A hoger staat. Google neemt dit ook mee. Historie is na relevantie een van de belangrijkste parameters voor je advertenties. Geen hogere CPC die daar tegenop kan.

If it aint fixed, it's broken.

• JurjenK
A staat absoluut hoger. De website van B ondergaat nu een grote re-design, wat een hele hoop moet schelen. Hiermee hopen we (bijna) alle keywords naar een QS te tillen van 10/10.

Het lijkt me inderdaad dat historie een grote factor is, dus het enige wat we kunnen doen is afwachten en alles scherp in de gaten te houden. ;)
Pagina: 1