Vermogen van versterker versus controle/detail vanhet geluid

Pagina: 1
Acties:

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
Ik heb momenteel een DIY subwoofer, gesloten behuizing van 95 liter en als woofer een CSS SDX15. Daarop staat een Hypex DS4.0 versterker en een pEQ van Behringer.

Nu krijg ik weleens te horen dat ik veel beter een (veel) zwaardere versterker erop kan zetten, juist ook vanwege de DSP die nogal wat vermogen lijkt te verslinden. Echter haal ik nu met mijn Hypex DS4 al een geluidsniveau waar ik bang van wordt. Echter mis ik nog wel wat in strakheid van het geluid...

Ik zou nog wel graag een linkwitz transform bouwen (als mij dat gaat lukken) voor deze woofer om het bereik in de allerlaagste regionen nog wat op te krikken, dit schijnt ook nogal wat vermogen te kosten. Daarbij wil ik gebruik blijven maken van de DSP om de pieken te dempen...

Gaat een zwaardere amp mij alleen meer SPL geven of zal er ook meer controle over de woofer komen en dus een 'strakker' geluid mogelijk zijn?

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Leuke subwoofer! :D

Met een zwaardere versterker zal het alleen maar harder gaan. Hoeveel controle de versterker heeft wordt bepaald door de dempingsfactor, maar die is al erg goed bij de Hypex. Dat de bas dreunt wordt veroorzaakt door staande golven in je kamer, misschien kan je de pieken die daardoor worden veroorzaakt nog wat beter weghalen met de equalizer.

Een parametrische equalizer verslindt trouwens geen vermogen, tenzij je een flink 'dal' in de frequentierespons probeert op te vullen. Maar ik dacht dat je dat beter niet kon doen. Je hebt dan een (veel) lager maximaal volume, terwijl de woofer en versterker nog wel net zo hard moeten werken.

[ Voor 148% gewijzigd door TBTL op 31-08-2011 18:33 ]

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
TBTL schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 14:43:

Met een zwaardere versterker zal het alleen maar harder gaan. Hoeveel controle de versterker heeft wordt bepaald door de dempingsfactor, maar die is al erg goed bij de Hypex. Dat de bas dreunt wordt veroorzaakt door staande golven in je kamer, misschien kan je de pieken die daardoor worden veroorzaakt nog wat beter weghalen met de equalizer.

Een parametrische equalizer verslindt trouwens geen vermogen, tenzij je een flink 'dal' in de frequentierespons probeert op te vullen. Maar ik dacht dat je dat beter niet kon doen. Je hebt dat een (veel) lager maximaal volume, terwijl de woofer en versterker nog wel net zo hard moeten werken.
Thanks! 8)
Voor details kun je ook hier kijken...
Echter momenteel is de sub omgetoverd tot frontfire in plaats van downfire en dat is al een hele verbetering.

Echter heb ik het idee dat het nog een behoorlijk stukje strakker zou moeten kunnen. De response is nu redelijk glad, een ranzige piek op de 40 a 45 Hz wordt mooi strak getrokken door de Anti mode 8033c (oja, dat is wat ik nu nog gebruik, zo'n anti mode. Maar straks komt er (weer) een behringer EQ omdat ik daar toch wat meer smaak kan toevoegen.)

Een hoger volume heb ik niet nodig, momenteel staat de Hypex ook maar op 10uur met zijn volume knop (op de schaal van circa 7 uur tot circa 17uur) dus dat is amper open. Ook de volume op de receiver (panasonic SA-XR700) staat met 15 zachter dan de default setting. (standaard staat deze op 20, in een schaal van 0 tot 30)

Al met al; komt het er dus op neer dat ik bijvoorbeeld met een Behringer iNuke geen beter resultaat ga behalen?

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:48
Ejorne schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 16:16:
[...]

Echter heb ik het idee dat het nog een behoorlijk stukje strakker zou moeten kunnen. De response is nu redelijk glad, een ranzige piek op de 40 a 45 Hz wordt mooi strak getrokken door de Anti mode 8033c (oja, dat is wat ik nu nog gebruik, zo'n anti mode. Maar straks komt er (weer) een behringer EQ omdat ik daar toch wat meer smaak kan toevoegen.)
Heb je maar een meetpunt gebruikt bij de Antimode? Bij mij hielp het toevoegen van een extra meetpunt onwijs. Hou er ook rekening mee dat het sub volume een 3dB opgeschroeft moet worden.

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
EricDH schreef op donderdag 01 september 2011 @ 10:34:
[...]

Heb je maar een meetpunt gebruikt bij de Antimode? Bij mij hielp het toevoegen van een extra meetpunt onwijs. Hou er ook rekening mee dat het sub volume een 3dB opgeschroeft moet worden.
Ik heb geëxperimenteerd met meerdere meetpunten. Bij mij geeft dat op de luisterplek een minder vlak resultaat maar op een andere plek, waar anders nog een behoorlijke piek zat, is dan een stuk strakker.

Ik heb voorheen ook een behringer pEQ gehad waarmee ik tijdens de downfire situatie niet veel succes mee behaalde. De antimode leek het daarin wat beter te doen. Maar nu met de frontfire situatie ziet de ongecorrigeerde grafiek er al een heel stuk minder piek/dal uit. Met de Behringer durf ik nu wel weer aan de gang. Heeft ook als voordeel dat ik een setting voor muziek kan maken en eentje voor film...

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
TBTL schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 14:43:

Een parametrische equalizer verslindt trouwens geen vermogen, tenzij je een flink 'dal' in de frequentierespons probeert op te vullen. Maar ik dacht dat je dat beter niet kon doen. Je hebt dan een (veel) lager maximaal volume, terwijl de woofer en versterker nog wel net zo hard moeten werken.
Ik heb even gezocht naar de dempingsfactor van de Behringer iNuke die ik als optie had voor vervanging. Maar die is 140. Dat is een stuk lager dan mijn huidige Hypex... Beter niet voor de iNuke gaan denk ik dus...

Verder ben ik tot de wetenschap gekomen dat de vermogens die Behringer specificeert piek vermogens zijn. Dan had ik met de iNuke 1000 een mooie miskoop gehad met een vermogen dat waarschijnlijk ruim onder dat van de DS4 zit. Een iNuke 3000 zou dan misschien nog wat zijn maar die demping van 140 zint me niet helemaal. (hoewel ik zelf geen ervaring what so ever heb met dempingsfactoren....

Zoektocht nog maar even verder zetten naar een betaalbare bakbeest (incl crossover optie) voor mijn SDX15...

• TBTL
  • Niet online
De dempingsfactor is niet zo boeiend als hij meer dan 50 is, simuleer in WinISD je subwoofer maar eens met een weerstand van 0 ohm (dempingsfactor oneindig) en 0,08 ohm (dempingsfactor 50) in serie met de woofer.

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
TBTL schreef op zondag 04 september 2011 @ 10:47:
De dempingsfactor is niet zo boeiend als hij meer dan 50 is, simuleer in WinISD je subwoofer maar eens met een weerstand van 0 ohm (dempingsfactor oneindig) en 0,08 ohm (dempingsfactor 50) in serie met de woofer.
Okay, wat dat betreft kan de iNuke dus eventueel nog wel een optie op deze woofer?

Ik heb geprobeerd om de driver in wiinisd te krijgen maar ik beschik niet over alle info. Ook kan ik de driver niet in de meegeleverde database vinden. Ik heb wel een zipbestandje gevonden die je in de database zou moeten kunnen droppen. Maar ik denk dat dit alleen bij de pro versie is?

• TBTL
  • Niet online
Ik heb even gegokt dat het nettovolume 80L is, dit is het verschil in group delay: klik. Als je linkwitz transform gaat gebruiken maakt de dempingsfactor zelfs helemaal niks uit voor de controle over de woofer, mits je de uitgangsweerstand van de versterker meesimuleert in WinISD.

Maar waarom zou je de Hypex vervangen door de iNuke, als de iNuke evenveel controle over de woofer heeft (en een ventilator)?

[ Voor 36% gewijzigd door TBTL op 04-09-2011 18:19 ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:21

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ejorne schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 11:47:
Ik heb momenteel een DIY subwoofer, gesloten behuizing van 95 liter en als woofer een CSS SDX15. Daarop staat een Hypex DS4.0 versterker en een pEQ van Behringer.
Gewoon even uit interesse, waarom gebruik je ene Feedback destroyer als EQ en niet een EQ als EQ?
Het doel van een Feedback destroyer is namelijk nogal wat anders als waar jij 'm voor gebruikt.

Alles kan stuk.

• TBTL
  • Niet online
Om een subwoofer te equalizen heb je een parametrische equalizer nodig, om feedback weg te halen blijkbaar ook. Als je met een grafische equalizer een subwoofer probeert te equalizen haal je de resonanties niet weg, maar verzwak je ze alleen in volume.

De equalizer moet namelijk alleen de piek verzwakken (dus ingesteld zijn op precies dezelfde frequentie en Q). Heeft iets met minimum-fase te maken, maar daar weet ik niet zo veel van.

[ Voor 85% gewijzigd door TBTL op 04-09-2011 18:44 ]

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
TBTL schreef op zondag 04 september 2011 @ 18:12:
Ik heb even gegokt dat het nettovolume 80L is, dit is het verschil in group delay: klik. Als je linkwitz transform gaat gebruiken maakt de dempingsfactor zelfs helemaal niks uit voor de controle over de woofer, mits je de uitgangsweerstand van de versterker meesimuleert in WinISD.

Maar waarom zou je de Hypex vervangen door de iNuke, als de iNuke evenveel controle over de woofer heeft (en een ventilator)?
Ik dacht dat de pro versie niet gratis zou zijn en heb daarom maar de lite versie geinstalleerd... :X Bljkt de pro ook gratis te zijn. Ik heb een CSS file gevonden die een andere omschrijving heeft dan die jij gebruikt. Mijn omschrijving geeft Creative Sound SDX15 (A.C.)

Ik ging er vanuit dat de SDX15 sowieso al een beetje meer vermogen nodig zou hebben dan de 400 die ik erop heb staan. Maar dat bleek naar mate dit topic vorderde niet zoveel uit te maken. En omdat ik ook aan linkwitz transform denk (ziet er trouwens goed uit in de winisd simultaite) dacht ik dat ik met mijn huidige Hypex niet meer uit de voeten zou kunnen.

Maar misschien dat het met die DS4.0 wel lukt? (als ik het uberhaupt voor elkaar krijg om er een linkwitz transform voor de sub te maken...)

• TBTL
  • Niet online
Ik heb gewoon de datasheet van de versie die jij hebt opgezocht en zelf de parameters ingevoerd. ;)

Als je er met de equalizer er niet uit komt kan je ook meerdere subwoofers in je kamer neerzetten, zo haal je gedeeltelijk de staande golven weg. Daar is op deze website en het forum van zelfbouwaudio (ik zie dat je daar al zit) wel informatie over te vinden. De meeste dingen die ik van luidsprekers weet heb ik trouwens op dat forum geleerd en ik heb gelukkig nog een hoop te leren daar. :)

[ Voor 212% gewijzigd door TBTL op 04-09-2011 21:17 ]

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
TBTL schreef op zondag 04 september 2011 @ 20:53:
Ik heb gewoon de datasheet van de versie die jij hebt opgezocht en zelf de parameters ingevoerd. ;)

Als je er met de equalizer er niet uit komt kan je ook meerdere subwoofers in je kamer neerzetten, zo haal je gedeeltelijk de staande golven weg. Daar is op deze website en het forum van zelfbouwaudio (ik zie dat je daar al zit) wel informatie over te vinden. De meeste dingen die ik van luidsprekers weet heb ik trouwens op dat forum geleerd en ik heb gelukkig nog een hoop te leren daar. :)
Ik heb dat invullen ook geprobeerd maar kwam gegevens te kort... :X
Maar toen vond ik een databasebestandje en heb die in de dir van winisd gezet...

Dat over meerdere susbwoofers gebruiken heb ik al eens gelezen. Telkens als er meer subwoofer bijkwamen werd de grafiek een stukje vlakker. Met een vrijwel rechte lijn bij een kamer vol met subs... 8)

Maar hey, die ene SDX kostte me al een rib... :P

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:21

remco_k

een cassettebandje was genoeg

TBTL schreef op zondag 04 september 2011 @ 18:27:
Om een subwoofer te equalizen heb je een parametrische equalizer nodig, om feedback weg te halen blijkbaar ook.
Klopt.
Als je met een grafische equalizer een subwoofer probeert te equalizen haal je de resonanties niet weg, maar verzwak je ze alleen in volume.
Een parametrische EQ doet hetzelfde.
Volume verzwakken of versterken van de betreffende band. Enige voordeel ervan is dat je die band, naast de versterking/verzwakking, ook de bandbreedte en midden frequentie ervan kunt instellen.
Je hebt dus meer mogelijkheden dan een grafische EQ. Maar het principe is gewoon hetzelfde. :)
Als je een grafische EQ hebt met genoeg banden, bereik je hetzelfde.

Ik neem wel aan dat je dan ook alleen het EQ gedeelte van die feedback destroyer gebruikt en dat je het automatisch lokaliseren van feedback uit hebt gezet omdat dat a) nooit gebeurd, en b) alleen maar vals 'alarm' kan geven en dus je regeling kan aanpassen zonder dat dat noodzakelijk is.
Er zitten nog meer automatische dingen in volgens de website, dus misschien die ook even uitzetten, mocht je dat nog niet hebben gedaan.
De equalizer moet namelijk alleen de piek verzwakken (dus ingesteld zijn op precies dezelfde frequentie en Q). Heeft iets met minimum-fase te maken, maar daar weet ik niet zo veel van.
Elke EQ heeft fase issues, ook (of misschien wel vooral) een parametrische. :)

[ Voor 9% gewijzigd door remco_k op 05-09-2011 13:46 ]

Alles kan stuk.

• TBTL
  • Niet online
Als ik pagina 17 van dit artikel goed begrijp is dat juist goed, omdat een goed ingestelde parametrische equalizer het omgekeerde met de fase doet als de subwoofer + ruimte.

[ Voor 37% gewijzigd door TBTL op 05-09-2011 16:21 ]

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
remco_k schreef op zondag 04 september 2011 @ 18:24:
Gewoon even uit interesse, waarom gebruik je ene Feedback destroyer als EQ en niet een EQ als EQ?
Het doel van een Feedback destroyer is namelijk nogal wat anders als waar jij 'm voor gebruikt.
remco_k schreef op maandag 05 september 2011 @ 13:41:
Ik neem wel aan dat je dan ook alleen het EQ gedeelte van die feedback destroyer gebruikt en dat je het automatisch lokaliseren van feedback uit hebt gezet omdat dat a) nooit gebeurd, en b) alleen maar vals 'alarm' kan geven en dus je regeling kan aanpassen zonder dat dat noodzakelijk is.
Er zitten nog meer automatische dingen in volgens de website, dus misschien die ook even uitzetten, mocht je dat nog niet hebben gedaan.
Ik gebruik die Behringer omdat dat een goedkoop apparaat is en ook nog eens helemaal 'aansluit' bij de opties en ideeën van het software pakket REW. (RoomEqWizzard)

Er zullen vast speciale parametrische equalizers zijn maar ik heb ze nog niet kunnen vinden voor ongeveer hetzelfde bedrag als de Behringer. En ik gebruik uiteraard alleen de pEQ functie van de Behringer. Alle andere toeters en bellen zijn uitgezet.
remco_k schreef op maandag 05 september 2011 @ 13:41:
Elke EQ heeft fase issues, ook (of misschien wel vooral) een parametrische. :)
Heeft een Linkwitz Transform deze issues ook? Ik ben er nog niet over uit of het kan of juist af te raden is om zowel een linkwitz trasform als een pEQ te gebruiken. Maar ik las dat het ook mogelijk is om zo'n LT digitaal met een DSP uit te voeren. Het mooiste zal voor mij dus waarschijnlijk een pEQ apparaat zijn dat ook de mogelijkheid heeft om een linkwitz transform toe te passen...

• TBTL
  • Niet online
Subwoofers en equalizers (waaronder ook linkwitz transform) zijn minimumfasesystemen, dus uit de amplituderespons kan je de fase berekenen. Als je een subwoofer equalizt geldt dat nog steeds, dus als je amplituderespons mooi recht maakt met de equalizer, is de fase dat ook.

Zie ook Linkwitz' website, 3e plaatje onder: 9 - 12 dB/oct highpass equalization ("Linkwitz Transform", Biquad).

Ik dacht dat staande golven ook onder minimumfase vielen maar dat weet ik niet helemaal zeker.

[ Voor 51% gewijzigd door TBTL op 06-09-2011 20:07 ]

Pagina: 1