Ik heb een onkyo versterker en een subwoofer die gebruik maakt van een standaard twee aderige audiokabel. De onkyo versterker gebruikt voor de subwoofer input een enkele stekker (geen idee hoe zo'n stekker heet). Hoe kan ik mijn subwoofer toch verbinden met de versterker? Google kon mij niet helpen. Waarschijnlijk omdat ik niet de juiste benamingen weet.
Volgens mij heeft jouw versterker een sub pre out. Dat houd in dat je er nog een aparte sub versterker tussen moet zetten om je sub werkend te krijgen...
Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?
Waarschijnlijk heet zo'n stekker een cinch stekker (ook wel bekend als tulp), als het om bovengaande plaatje gaat.
Verder: Post effe model versterker en subwoofer hier. Informatie is nu eigenlijk té summier om er iets fatsoenlijks over te zeggen.
Dan kunnen we met je meekijken wat jij ziet en voorkomen we wellicht dat je iets zo krom omschrijft dat we er niets van snappen.
Dan richting de oplossing in geval van tulp stekkers én een powered subwoofer:
De meeste versterkers hebben één enkele (zeg maar mono) sub uitgang, waarop je de subwoofer aan moet sluiten.
Heeft hij er 2, dan neem ik aan dat je in de configuratie van de versterker kunt instellen dat die 2 een mono-mix oid moeten worden. 1 zo'n tulp stekker aansluiten voldoet dan. Zie manual.
Heb je niet zo'n mono instelling, dan kan je nog steeds gewoon 1 tulp stekker aansluiten. Enige wat dan "mis" kan gaan is dat je een bas klap op de linker (of rechter) kant mist.
Is dat erg. Meuh, dat mag je zelf bepalen. Stuk gaat het in ieder geval niet.
Verder: Post effe model versterker en subwoofer hier. Informatie is nu eigenlijk té summier om er iets fatsoenlijks over te zeggen.
Dan kunnen we met je meekijken wat jij ziet en voorkomen we wellicht dat je iets zo krom omschrijft dat we er niets van snappen.
Dan richting de oplossing in geval van tulp stekkers én een powered subwoofer:
De meeste versterkers hebben één enkele (zeg maar mono) sub uitgang, waarop je de subwoofer aan moet sluiten.
Heeft hij er 2, dan neem ik aan dat je in de configuratie van de versterker kunt instellen dat die 2 een mono-mix oid moeten worden. 1 zo'n tulp stekker aansluiten voldoet dan. Zie manual.
Heb je niet zo'n mono instelling, dan kan je nog steeds gewoon 1 tulp stekker aansluiten. Enige wat dan "mis" kan gaan is dat je een bas klap op de linker (of rechter) kant mist.
Is dat erg. Meuh, dat mag je zelf bepalen. Stuk gaat het in ieder geval niet.
[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 30-08-2011 23:39 ]
Alles kan stuk.
Bedankt voor de reacties. Het gaat om een nr509 onkyo versterker en een subwoofer van een jvc home cinema set van een paar honderd euro. Geen bijzondere sub dus. Het gaat om een passieve sub. Zo te lezen gaat dat dus niet werken.
Aangezien je in de post redelijk duidelijk aangeeft dat de kant van de receiver een stekker heeft en de subwoofer gewoon draad, ga ik er eigenlijk voor de volle 100% van uit dat je een passieve subwoofer hebt. En die probeer je aan te sluiten op een receiver met Pre-Out die een actieve subwoofer verwacht. Oftewel gaat dat niet werken. De receiver stuurt namelijk alleen een signaal en geen vermogen naar de subwoofer. Iets wat jouw subwoofer wel nodig heeft. Oplossing is om of een actieve subwoofer te kopen of een losse versterker voor de subwoofer die je nu hebt. Ik raad het eerste aan, want passieve subwoofers zijn eigenlijk al niet veel soeps.michielvz schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 23:28:
Ik heb een onkyo versterker en een subwoofer die gebruik maakt van een standaard twee aderige audiokabel. De onkyo versterker gebruikt voor de subwoofer input een enkele stekker (geen idee hoe zo'n stekker heet). Hoe kan ik mijn subwoofer toch verbinden met de versterker? Google kon mij niet helpen. Waarschijnlijk omdat ik niet de juiste benamingen weet.
[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 31-08-2011 00:08 ]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
In dat geval gaat het onderste deel in mijn post niet op en hebben we meer info nodig over die passieve sub. Merk en model, of een goede omschrijving van de beschikbare aansluitingen.
Een passieve sub wordt normaal gesproken aangesloten op de normale speaker uitgangen van de versterker.
Afhankelijk van de sub en of daar filters inzitten, sluit je daar de rest van je speakers weer op aan.
In andere, meer uitzonderlijke, gevallen zitten er geen filters in de sub, maar dient de versterker daarvoor te zorgen.
Een passieve sub wordt normaal gesproken aangesloten op de normale speaker uitgangen van de versterker.
Afhankelijk van de sub en of daar filters inzitten, sluit je daar de rest van je speakers weer op aan.
In andere, meer uitzonderlijke, gevallen zitten er geen filters in de sub, maar dient de versterker daarvoor te zorgen.
[ Voor 15% gewijzigd door remco_k op 31-08-2011 00:11 ]
Alles kan stuk.
Ik kan nu het type nr niet uitzoeken maar het gaat om een setje waarbij alle speakers en en subwoofer in een versterker gaan. Hebben jullie misschien suggesties voor een goedkope (onder 100,-) actieve sub die een simpel 5.1 setje complementeerd?
Audiofielen even de ogen dicht....Zou dit iets kunnen zijn?
Versterkte subwoofer uitgang van een kant en klaar setje dus. Oftewel de crossover wordt intern al geregeld en de subwoofer krijgt alleen de tonen die hij moet afspelen. Aansluiten op een andere set dan waar deze subwoofer bij hoort is dus vragen om problemen.michielvz schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 00:17:
Ik kan nu het type nr niet uitzoeken maar het gaat om een setje waarbij alle speakers en en subwoofer in een versterker gaan.
Volgens mij had Correct nog wel wat leuke subwoofers staan. Al weet ik niet of dat onder de honderd euro gaat lukken. Volgens mij is er binnen AUD nog wel wat te vinden betreffende goedkope actieve subwoofers. Je bent namelijk lang niet de enige met dit probleemHebben jullie misschien suggesties voor een goedkope (onder 100,-) actieve sub die een simpel 5.1 setje complementeerd?
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Ik betwijfel of dat setje dan uberhaupt wel geschikt is voor je Onkyo receiver aangezien die kant en klare setjes vaak afwijkende impedanties hebben en of je receiver dat zo leuk vind is nog maar de vraag. Denk dat andere audiofreaks dit ook wel zullen onderstrepen en je niet zomaar alles op mekaar kan aansluiten qua setjes.michielvz schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 00:17:
Ik kan nu het type nr niet uitzoeken maar het gaat om een setje waarbij alle speakers en en subwoofer in een versterker gaan. Hebben jullie misschien suggesties voor een goedkope (onder 100,-) actieve sub die een simpel 5.1 setje complementeerd?
Ik weet niet of je ergens nog een oude stereotoren of versterker met lijningang hebt? Ik heb op mijn slaapkamer een oude pioneer surroundset staan waar ook een passieve subwoofer bij zit. De subuitgang van de receiver gaat naar de ingang van een nog iets oudere stereotoren waar de subwoofer weer aan zit. Werkt prima
Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.
De JAMO SUB200 en Yamaha YST-SW012 ontlopen elkaar niet zo veel.. Die mordaunt short ga je niet krijgen voor onder de 100 euro.michielvz schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 00:24:
Audiofielen even de ogen dicht....Zou dit iets kunnen zijn?
Edit:
Alhoewel, ik heb van deze set de speakers en standaards gekocht en hoorde van de verkoper dat hij de MS Alumni 9 wilde verkopen rond de 100 euro..
[ Voor 16% gewijzigd door glmona op 31-08-2011 08:46 ]
Pagina: 1