Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:02
Op dit moment wonen mijn vriendin en ik in een anti-kraak huis waarbij een opzeg termijn van 1 maand van beide kanten geldt. Een goedkoop internet abonnement met een maandelijks opzeg termijn is er niet* dus hebben we besloten om de buren te gaan benaderen. Er zijn rond ons huis verschillende draadloze netwerken beschikbaar maar deze geven alleen bereik in de keuken en verder niet.

Het idee is dus om één van deze verbindingen te versterken zodat we in ons hele huis een WAN verbinding hebben (via de buren dus). Nu vroeg ik me af of dit zonder problemen gaat werken door een repeater in onze keuken te zetten. Zelf dacht ik aan dit apparaat:

pricewatch: TP-Link TL-WA801ND

-Is voor het instellen van zo'n verbinding nodig om toegang te hebben tot de uitzendende router? Of kan ik gewoon de repeater(?) de verbinding(en) laten versterker waar ik toegang toe heb?

-Gaat het dan überhaupt werken?

Alvast bedankt.

*Ziggo biedt zo'n abonnement maar daarbij is de afname van televisie verplicht, dus geen optie.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:14
CurlyMo schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 21:40:

1-Is voor het instellen van zo'n verbinding nodig om toegang te hebben tot de uitzendende router? Of kan ik gewoon de repeater(?) de verbinding(en) laten versterker waar ik toegang toe heb?

2-Gaat het dan überhaupt werken?
1. Persoonlijk vind ik het niet netjes als je zonder toestemming het (onbeveiligde?)draadloos netwerk van een van de buren te versterken en gebruiken. Bij toestemming zou toegang tot de router geen probleem moeten zijn.

2. Een repeater is bedoeld om een signaal verder door te sturen, dus om een punt wat wel ontvangt te gebruiken om het signaal verder te krijgen naar waar het origineel niet ontvangen kan worden. Wel zal een repeater invloed hebben op de doorvoersnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Aragnut schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 21:45:
[...]

1. Persoonlijk vind ik het niet netjes als je zonder toestemming het (onbeveiligde?)draadloos netwerk van een van de buren te versterken en gebruiken. Bij toestemming zou toegang tot de router geen probleem moeten zijn.
Daar ben ik het helemaal mee eens, ga dus maar van mijn goede bedoelingen uit. Daarnaast had ik eens begrepen dat het zelfs strafbaar is.
2. Een repeater is bedoeld om een signaal verder door te sturen, dus om een punt wat wel ontvangt te gebruiken om het signaal verder te krijgen naar waar het origineel niet ontvangen kan worden. Wel zal een repeater invloed hebben op de doorvoersnelheid.
Dit maakt dan toch alleen uit als we ook tussen twee huizen de WLAN willen gebruiken om PC's te delen incl. bestandsoverdrachten? Mijn eigen router die ik na de repeater wil hangen zal dan zorgen voor het netwerk binnen het huis om ook de (W)LAN te regelen. De repeater zou dus puur voor de versterker van de WAN dienen. Doorvoer in ons huis wordt dus door een eigen router geregeld.

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 30-08-2011 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
Als ik het goed begrijp wil je ongeveer het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
                        |     |
internet buren --> Wifi | ))) | Wifi ontvanger --> router ---> PC1
                        |     |                           ---> PC2

--> = kabel
))) = draadloos signaal

In dit geval zal je nog steeds iets snelheid verlies merken omdat het pad langer wordt, maar een stuk minder dan als je met repeaters gaat werken.

edit: oh ja, dan zoek je een wireless router as receiver

[ Voor 17% gewijzigd door Aragnut op 30-08-2011 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Gebruik een richtantenne, dat scheelt enorm

denk aan een yagi, of een pringles bus.

Strafbaar, discutabel er was laats een rechtzaak ergens waar iemand de wepkey had ontcijferd waar alleen maar gebruik maakte van de infrastructuur en geen computervredebreuk had gepleegd

Die mocht geloof ik gewoon doorgaan

ah hierzo
http://blog.iusmentis.com/hacken/

[ Voor 64% gewijzigd door Fish op 30-08-2011 22:07 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Aragnut
Klopt helemaal, ons eigen netwerk zal dan een combinatie zijn tussen LAN en WLAN. Als ik het dus goed begrijp is voor "Wifi ontvanger" een repeater nodig?

@Fish
Dit een beetje wat je bedoelt? Sowieso een goede tip!
YouTube: HOW TO MAKE A WIFI EXTENDER - YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
Ik heb hier geen eigen ervaring mee, maar het schijnt (volgens de link) te kunnen met dd-wrt. Een trefwoord wat je kan gebruiken op google is "wireless bridge" en wellicht helpt deze site ook (mooi plaatje in ieder geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ja zoiets bedoel ik. en zo heb je nog 100 versies
http://www.google.com/sea...:en-us:IE-Address&ie=&oe=

Ik zou geen gewone repeater neerzetten, maar een router die als client kan werken, en als je wireless wil thuis, een 2e als accespoint op een ander kanaal om er zoveel mogelijk uit te halen.

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 30-08-2011 22:17 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
De TL-WA801ND heeft een wireless bridge functionaliteit dus op zichzelf zou dat moet werken. Het wordt alleen lastig als er een 1ste router moet zijn die ook echt als cliënt ingesteld moet worden. Ik denk niet dat de buren zo'n router hebben staan. Afwachten of iemand daar het antwoord op weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dan krijg je zoiets

(router buren op kanaal 1) ~~~~~~(jouw wifi client router op kanaal 1) ------ (jouw ap/wifi router op kanaal 6 of 11)

Of gewoon ziggo nemen, hoelang verwacht je daar te wonen vs investeringskosten ? bij ziggo krijg je als nieuw abbo gratis draadloos met de ubee

[ Voor 34% gewijzigd door Fish op 30-08-2011 22:33 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Het kanaal waar de 1ste router op werkt wordt volgens mij herkend door de wireless bridge, maar is anders natuurlijk ook via trial and error uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Het is maar een suggestie, het gaat mijn er om wanner je kiest om een eigen ap neer te zetten om de bandbreedte een beetje beheersbaar te houden dat je die op een ander kanaal moet laten draaien

1,6 en 11 zijn daarbij de geeikte kanalen. maar kijk maar eens met inssider wat een beetje vrij is

[ Voor 84% gewijzigd door Fish op 30-08-2011 22:35 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ondertussen de TP-Link TL-WA801ND binnengekregen en het werkt allemaal perfect. De opstelling is nu zoals Aragnut het voorstelde. De WA801ND fungeert nu als een repeater die daarmee het WAN signaal doorstuurt naar mijn bestaande router waardoor ik toch binnen mijn eigen netwerk kan werken.

Pagina: 1