Tsja, 7zip of WinRAR is een kwestie van werkwijze keuze. WinRAR en 7Zip hebben beiden een vrij uitgebreide UI, en om heel eerlijk te zijn: die boeit mij volledig niet. Wat ik een geweldig iets vind, en dat is iets waar WinRAR steken in laat vallen, is het context menu. Rechts klikken op een willekeurig bestand (en dat gaat érg ver, soms zelfs zo ver dat je het niet verwacht) met 7zip geïnstalleerd zorgt er voor dat er een menu verschijnt in het standaard menu, wat variëert van uitpakken, tot inpakken.
Voorbeeldje: rechtsklikken op een DocX bestand zorgt ook voor een "extract here" optie. Eenmaal uitgepakt blijkt dat docx bestand ineens een archief te zijn met érg veel XML files in een directory structuur. Eigenlijk best geniaal! PNG bestanden zijn ineens rechtstreeks uit een word doc halen.
Dit werkt natuurlijk ook voor ISO, MSI, noem het maar op! Is het een archief? Het 7zip context menu kan het meestal uitpakken. Extract here, extract to location, noem maar op, het staat er in.
Inpakken? Selecteer je bestanden, klik rechts, en wederom: het context menu vertelt je wat je kan, en heeft een aantal handige voorgeconfigureerde formaten (7z, zip) klaar staan. Meer configuratie nodig? Er is een "add to archive" knop. Helaas staat RAR niet tussen de archief formaten die het kan INPAKKEN (wel uitpakken), maar zip wel. Overigens: er is geen reden om NIET met 7z in te pakken, WinRAR kan het ook openen.
Mijn punt om 7zip te kiezen is dan ook: het is lichtgewicht en niet-invasief. Het kan alles uitpakken, en eigenlijk ook inpakken. WinRAR centraliseert zich rondom de UI, waarbij 7z een context menu is in feite. En wat dat betreft is 7z zowel sneller, lichter, en veel minder veeleisend. Ik denk dat dat een van de dingen is die mij altijd bij staan:
Intel bied een driver aan met alleen een driver waarbij Windows het LAN-connectie gedoe doet van 900K, en een driver van 20MB waarbij er een stuk Intel software de connectie regelt, en dit geen haar beter (zelfs slechter) dan de standaard Windows WLAN UI. Echt een Windows XP restant dus. Welke driver zal ik kiezen? Net zoiets als de 600MB grote Creative driver die het volume regelt tegenover de alternatieve driver van 600KB die hetzelfde kan

.
Waarom zal ik voor een log, zeurderig, groot en traag stuk software gaan in de vorm van WinRAR, terwijl er een snelle, lean, mean, en veelzijdige shell-extentie is genaamd 7z? Een extentie die overigens een geweldige CLI en eventueel: GUI aanbied. Dit heeft wat mij betreft ook niks met open formaten, en open source software te maken. Hoewel ik het leuk vind dat 7z doordat het formaat open is op veel plekken kan worden ingezet.
Los daarvan: Ik installeer altijd eerst drivers op volgorde van hoe het aangesloten staat vóór ik het OS update: al was het maar omdat het OS stroperig en traag is zonder drivers, en ik er niet aan moet denken om zonder Intel rapid storage, m'n chipset en m'n GPU een installatie van updates uit te voeren
Dropbox is ook altijd een must, en verder: ik probeer, zoals ik aangaf, elk systeem wat ik installeer altijd zo dicht mogelijk bij basis te houden. Ik haat intrusieve dingen, wat ook de reden was om voor MS Security Essentials te gaan: de rest van de virusscanners zijn schreeuwerig en zeurderig. Firewalls? Een goede router + de Windows Firewall zijn méér dan adequaat zolang je niet alles met everyone gaat sharen en work/public netwerk profiles van discovery gaat voorzien.
ISO's mounten? Virtual Clone Drive gaat boven alles. Waarom? Het is een stil stukje software wat lekker in een context menu gaat zitten.
CD's branden? Tsja, persoonlijk heb ik de laatste tijd niets meer nodig gehad de standaard Windows tools. Indien er toch meer nodig is? Alles behalve Nero. Het liefste iets van freeware zoals CD Burner XP. Nero raad ik af omdat het wederom: schreeuwerig is. En hun e-mails zijn irritant: de opt-out werkt niet eens van hun Nero News! >> Mark as spam! Net als de software!
Bottom line is in feite: tenzij het een echte aparte functie toevoegt zoals Steam, Office, of een werbbrowser of VLC, probeer ik wat veel dingen betreft zoveel mogelijk in de buurt van het OS te blijven. Plugin-architecture zoals Virtual Clonedrive en 7zip zijn een must voor mij: ze zetten m'n systray niet vol, maken in feite geen "vensters", en ze vervangen geen standaard functionaliteit van het OS waar soms járen aan research vanuit is gegaan.