Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:15
Hallo,

Ik heb hier thuis een modem staan (conceptronic cadslr4b) en een wireless belkin router (belkin wireless g+ mimo router).
Wij hebben internet van xs4all met een max snelheid van 20mbit/s download en 2mbit/s upload, maar ik haal maximaal maar 8mbit download. Meestal ligt het zelfs rond de 5-6. Hiervoor had ik contact opgenomen met xs4all en die lieten met weten dat deze router nog op adsl "praat" (dus niet adsl2 of adsl2+). Ons internet komt momenteel van de telefoonlijn met een adsl splitter die het internet via een kpn isdn2 nt1, model s6 en een quattrovox 2 van kpn naar de modem stuurt (Weet niet of dat ergens mee te maken heeft maar goed :P)
Dit is meteen de eerste vraag: is 8mbit ook de max snelheid van adsl1? Of ligt dat toch ergens anders aan?

2de deel: Ik weet hoe ik poorten instel op deze modem (de belkin is gewoon als accespoint ingesteld en heeft dus geen firewall of ook maar iets in die trand aanstaan), maar het probleem is dat ik een aantal poorten heb openstaan (9456 voor utorrent op mijn normale pc en 27015 voor laptop omdat ik daar soms sourceservertjes op draai voor met vrienden te spelen) maar 9456 pakt hij niet voor mijn gewone pc (ip voor de poort staat ook goed ingestelt op mijn pc, maar poort 27015 pakt hij zowel op mijn pc als op de laptop wel. Deze poort is wel alleen op mijn laptop ingesteld en niet op mijn pc.
2de vraag dus: Doe ik hier iets verkeerd? Ik kan het volgende instellen :Public Port - Start, Public Port - End, Private Port, Port Type, Host IP Address. Dan vul ik dus bij alle 3 de poorten 9456 in port type stel ik beide udp en tcp in en de host ip is het ip van mijn pc. Dit doe ik ook voor 27015 maar dan met het local ip van mijn laptop.

Deel 3: Onze draadloze router vind het nog wel eens leuk om er gewoon mee op te houden. Je kan dan wel verbinding maken met de router maar de router maakt geen verbinding meer met de modem. Als je de stekker van de router er uithaalt en direct terugstopt werkt het weer en als je zo'n 15 minuten wacht werkt het ook weer, maar het is behoorlijk irritant dat het netwerk soms gewoon wegvalt. Dit is overigens ook erg willekeurig, soms doet hij het weken en dan ineens doet hij het een paar uur gewoon weer niet en soms is het gewoon om het half uur. Is hier iets aan te doen?

Deel 4: die draadloze router kan ik ook maar 1 keer instellen. Als ik hem reset kan ik weer verbinding maken en de instellingen aanpassen, maar zodra ik instel dat het een accespoint is kan ik het wachtwoord, de naam of wat dan ook niet meer veranderen tot ik hem weer reset. Na de refresh om hem als accespoint in te stellen kun je dus gewoon niet meer in deze router komen om instelling aan te passen. Is dit normaal?

Zo, toch redelijk wat tekst, ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Het is natuurlijk allemaal opgelost om gewoon een nieuw router en modem combi te kopen, maar ik heb weinig zin om geld uit te geven als het ergens anders aan zou liggen.

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-09 15:53

lordsnow

I know nothing

heggico schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 20:46:
Deel 3: Onze draadloze router vind het nog wel eens leuk om er gewoon mee op te houden. Je kan dan wel verbinding maken met de router maar de router maakt geen verbinding meer met de modem.
Je kan op zulke momenten dus draadloos WEL de webinterface van de Belkin openen? Maar NIET de webinterface van het modem?
heggico schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 20:46:
Deel 4: die draadloze router kan ik ook maar 1 keer instellen. Als ik hem reset kan ik weer verbinding maken en de instellingen aanpassen, maar zodra ik instel dat het een accespoint is kan ik het wachtwoord, de naam of wat dan ook niet meer veranderen tot ik hem weer reset. Na de refresh om hem als accespoint in te stellen kun je dus gewoon niet meer in deze router komen om instelling aan te passen. Is dit normaal?
Uiteraard is dat normaal.

Al je een PC aansluit op de router dan krijgt de PC een IP van de router, bijvoorbeeld 192.168.2.2. Deze ligt in dezelfde range als het IP van de router (192.168.2.1) en dus kan je de webinterface openen van de Belkin.

Maar wanneer je de Belkin als AP instelt dan krijgen de aangesloten computers geen IP meer van de Belkin, maar van het modem. (Bijvoorbeeld, 10.0.0.51). En omdat dat een andere range is dan de Belkin kan je de Belkin niet meer benaderen. De oplossing zou dan zijn om de Belkin een IP adres te geven in dezelfde range als dat van het modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-09 13:16
Je zou de specs van je modem gewoon moeten kunnen opzoeken.
Dan weet je ook of het een ADSL 1 of ADSL 2 modem is.
Maar die 8 mbit komt mij wel erg bekend voor, dus zou zo maar kunnen dat dat inderdaad de max is.

Je setup van de Belkin router als accesspoint is niet helemaal lekker lijkt wel.
Dat zou je vragen 2,3 en 4 kunnen verklaren.
Maar de info van ipadressen in je lan ontbreekt, dus veel meer kunnen wij er niet van zeggen zo.

Lordsnow geeft al aan waar het probleem waarschijnlijk ligt.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
8mb is inderdaad de max van adsl1. Je zult dus misschien over moeten naar een nieuwer modem dat wel adsl2+ aan kan.
Je portforwarding weet ik zou gauw niet op te lossen.
Wat betreft je haperende belkin, misschien ook tijd voor een nieuwe... (TP-link WA801ND is een goeie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:13

lier

MikroTik nerd

Voor wat betreft draadloos dat soms uit valt: controleer eens met inSSIDer en zoek een kanaal uit dat minder/niet in gebruik is.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-09 13:16
Zover is hij nog niet.
Het lijkt mij eerder een kwestie van een niet goed ingericht netwerk, waardoor die Belkin gaat herstarten.

Abort, Retry, Quake ???

Pagina: 1