Allereerst...de situatie is aan een goed/acceptabel eind gekomen.
Ik ben net terug van de leverancier, waar ik persoonlijk met de eigenaar heb gepraat. En een schriftelijk akkoord als aanvulling:
"Zoals mondeling besproken is je order gecanceled waarbij je buiten de 10% betaling geen verdere kosten verschuldigd bent."
Van mijn kant deze opmerking: ik was vergeten te vragen om de ingepakt goederen met mijn eigen ogen zien.
In het begin van deze thread wilde ik alleen de benodigde informatie aan jullie aandacht brengen, aangezien de onzekere directie van mijn mogelijkheiden. Wat volgt is mijn "verhaal" vanaf het begin:
5 Aug. - Mijn bestelling geplaatst bij leverancier 1, en vooruit betaald.
9 Aug. (dinsdag) - Per email gevraagd om de verwachte leveringsdatum.
Antwoord: [moet/zal mogelijk volgende week. Is er spoed?]
10 Aug. - Leverancier 1 laten weten dat ik graag zsm. de notebook in handen wil hebben, ivm. testen voor mijn September "deadline"
Antwoord: [geen probleem, wordt verstuurd uiterst begin volgend week]
15 Augustus (maandag) - "Any news on when the notebook will be shipped?"
Antwoord: "your notebook will be shipped within the next days, perhaps tomorrow or on Wednesday"
17 Aug. - [Wordt de notebook vandaag/ deze week verzonden?]
Antwoord: "we are waiting for the US keyboard to arrive in our warehouse. As our supplier can’t name us a precise delivery date and to speed up your shipment I’d recommend to switch to a UK keyboard. Would that work for you?"
17 Aug. - [Ik heb de US keyboard nodig]
24 Aug. (woensdag) - "Please ship the notebook ASAP, with GERMAN keyboard."
Antwoord: " I am very sorry to inform you that we are still waiting for the barebone for your notebook to arrive in our warehouse. As we receive the barebones from overseas there were some delays in shipping. I do understand you are not happy about the delays and please be sure we are trying speed up your order as much as possible. The latest information is that we are expecting the delivery for Friday night in our warehouse."
24 Aug. - "I absolutely need to receive the notebook by the end of next week"
26 Aug. - "Hopefully the barebone will arrive on schedule. Please could you confirm I will receive the notebook by next Thursday/Friday."
29 Aug. (10:23) Leverancier 1 (L1) -
"Please confirm asap that I will receive the notebook by Thursday/Friday."
29 Aug. (15:39) Leverancier 2 (L2) - Per website notebook besteld bij leverancier 2, na telefoonisch contact
29 Aug. (15:44) L1 -
"I hereby cancel my order of this notebook."
29 Aug. (15:58) L2 -
"Ik zou het erg waarderen als de notebook op vrijdag beschikbaar is voor afhalen"
29 Aug. (17:44) - Automatisch email van L1 dat bestelling is verzonden, met tracking nummer.
29 Aug. (21:06) L1 -
"Has this notebook been shipped with US keyboard, or another language?" (nooit hierop gereageerd)
30 Aug. (9.13) - email van L1
"your order was shipped yesterday so I couldn’t cancel it anymore"
30 Aug. (9.50) L2 -
"Helaas moet ik deze bestelling annuleren. De bedrijf waar ik oorspronkelijk een notebook bestelde heeft gisteren om 17:45 mij laten weten (na twee werkdagen geen reactie op emails) dat mijn bestelling is verstuurd." Antwoord: "Het notebook is reeds in assemblage en kan niet meer gestopt worden zie ook ook onze voorwaarden."
[nog een paar emails, waarvan ik naar Wet op Afstand Kopen wijs.
Geen direct reactie op de Wet, maar wijst dat assemblage van systeem op maat begonnen is en kan niet anulleerd worden]
31 Aug. - notebook van L1 ontvangen, met US keyboard.
1 Sep. - email van eigenaar L2, bestelling is klaar voor ophalen.
Ik verwijs hem naar de communicatie tussen mij en de verkoop afdeling. Eigenaar heeft zelfde mening als verkoop afdeling. Wat de Wet op Afstand Kopen betreft, volgens de eigenaar:
"Is niet van toepassing bij op maat gemaakte systemen"
2 Sep. - naar L2 gereden, uitleg van situatie en gepraat over alles computer en bedrijfs/computerhandel. Eigenaar/bedrijf heeft ervaring met de Wet. Een vriendelijk vaarwel aan het einde.
Lang geschreven verhaal eindelijk aan een einde. Nu mijn persoonlijk opinie en motivatie voor mijn acties.
- De CRM van L1 moet veel beter zijn, alle gevolgens zijn een resultaat van de vele vertragingen en de gebrek aan communicatie op belangrijke momenten.
- Ik heb mijn best gedaan om de bestelling bij L2 zsm. te annuleren. Ik kon op 29 Aug al annuleren, maar wilde een beetje wachten op reactie van L1 over de keyboard.
- De 100 euro die ik kwijt bent zie ik als 100 euro voor de ervaring en les, en uurloon voor L2. Mischien is dit toch de uitkomst van een proces. Wel moet ik betwisten hoe ver de assemblage al was toen de tijd van annulering, vooral als somige componenten nog niet op voorraad waren.
- De 900 euro die ik extra moet betalen om de notebook naar huis te nemen and een proefproces starten is niet waard voor mij. Hoewel het interessant zou zijn om dit te ervaren.
- Ik ga meer gebruik maken van de telefoon, tov. email
Edit - toevoeging: op 30 Augustus had ik een mail naar de ECC gestuurd (vrijwel een copy/paste van mijn origineel post), met de volgende reactie:
U stelt dat u een bestelling heeft geplaatst voor een notebook. De volgende dag wenste u deze te annuleren,
maar dit wordt afgewezen omdat het een op maat gemaakt product is.
Overeenkomstig het Nederlandse Burgerlijk wetboek, boek 7, Afdeling 9A (overeenkomsten op afstand)
geldt dat een internetaankoop kan worden ontbonden gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak. Dit is echter niet het geval bij:
a. van zaken waarvan de prijs gebonden is aan de schommelingen op de financiële markt, waarop de verkoper geen invloed heeft;
b. van zaken die:
1°. zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper;
2°. duidelijk persoonlijk van aard zijn;
3°. door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
4°. snel kunnen bederven of verouderen;
c. van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur, indien de koper hun verzegeling heeft verbroken;
d. van kranten en tijdschriften.
Dat wil zeggen dat als de notebook op maat wordt gemaakt, u geen beroep kunt doen op het bedenktermijn van 7 dagen.
[
Voor 11% gewijzigd door
VeilSideS2000 op 02-09-2011 20:42
]