• Cassissss
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-10-2025
Ik heb laatst 2 scythe slip stream 1200 RPM fans gekocht en deze gisteren in mn CM 690 II gebouwd.
Nu kwam ik tot de conclusie dat mn computer op idle nogal luid wordt en het ongeveer 1-2 graden scheelt...
Dus ik had bedacht dat er een fan controller moest komen zodat ik ze bij gamen/load wel aan kan zetten. Ik heb geen 5,25" naar 3,5" converter bay omdat ik geen CM 690 II Advanced heb gekocht (dom achteraf). Er zijn alleen een aantal dingen die ik wil van de controler:

1. Het moet eigenlijk een 5,25" controler worden (of een 3,5" met converter bay).
2. Hij moet geen licht geven of het licht moet uit kunnen.
3. De fans moeten ook uit kunnen.
4. Veel meer dan €30 wil ik eigenlijk niet uitgeven.
5. Het zou mooi zijn als de fans zichzelf ook kunnen regelen (niet echt benodigd).
6. Natuurlijk moet het gewoon solide kwaliteit zijn en geen extra geluid maken.

Ik heb een hoop controlers bekeken maar ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer.
Kunnen jullie mij helpen? Dank!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-01 20:44
Ik had er laatst ook ff naar gekeken. Een Scythe Kaze Server is 5,25", kan vier fans aansturen (semi, auto en handmatig geloof ik), ziet er best gelikt uit, scherm kan uit en valt opzich mee qua prijs. Of de fans helemaal uit kunnen weet ik niet met die en voor 30 euro kan je natuurlijk niet eisen dat het kwaliteit is waarmee je iemand een gat in het hoofd kunt slaan (ik denk dat er dan eerst iets van de fancontroller afbreekt) :9.

Op de site van Highflow heb je er ook nog wat meer staan, welke meer fans tegelijk op één kanaal aan kunnen en volgens mij ook iets van een waterpomp of flowmeter ofzo kan aansluiten, volgens mij zijn die controllers van Sunbeam. Precies weet ik dat niet, maar die vallen voor jou sowieso af, omdat die een stuk duurder zijn.
Op het Highflow forum liep eerst volgens mij ook een paar topics over fancontrollers, misschien dat je daar nog wat bruikbaars uit kunt halen over welke beter zijn (prijs/kwaliteit/functionaliteit) en welke bij jou past.

Je kan natuurlijk ook gewoon heel simpel een Zalman Fanmate 2 in/achter/op zij van je kast hangen, waar je met behulp van een splitter een paar fans aan hangt. Echter zie je dat geen waarden op een displaytje, maar ben je natuurlijk wel voor een tientje klaar ofzo.

• Cassissss
Ik denk dat de Scythe Kaze Server inderdaad een aardige keuze is.
Nu ben ik natuurlijk weer even gaan googlen.
Hebben jullie een idee wat precies het verschil is tussen de Kaze Master/Kaze Master Ace/Kaze Server?
Ze lijken allemaal wel erg veel op elkaar...

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:19
Een vriend van mij heeft een NZXT Sentry 2, die volgens mij aan alle eisen voldoet.

- Kost bijna precies €30
- Gaat in een 5.25'' bay
- Touchscreen (en licht) kan uit
- Kan op 'manual' en 'auto', op auto worden de fans geregeld met de tempsensor die je ook vijf keer hebt
- Maakt zeker geen geluid, en heb nog niets gevonden wat niet stevig is. Heeft trouwens geen extra dingen die af kunnen breken nadat je hem hebt ingebouwd :)

productreview: NZXT Sentry 2 review door Chris_NL
De fancontroller zit tegenwoordig ook in een CM 690 II, en ziet er heel behoorlijk uit. Ik zal hem even requesten of hij een pic wil posten :)

• Cassissss
Zou leuk zijn :)

• Chris_NL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-01 15:22

Chris_NL

Miauw

Terwijl hij aan staat. Alleen het scherm dan. Als je de pc aan zet staat hij sowieso aan maar je kan het scherm uit doen.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yCeP1l.jpg

En terwijl hij uit is.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/2ZWBll.jpg

Nog ff wat extra info:
  • Tempratuurmeters met alarm (boven de zoveel graden kun je hem laten piepen)
  • Regelbaar van af 100% tot 40% in stapjes van 10% en van 40% naar 0% is een stap.
  • Graden of farenheit.
  • Je ziet aan de snelheid van het ventilatortje op het schermpje ook ongeveer hoe snel hij echt gaat.
  • Voor meer lees de review :P

[ Voor 124% gewijzigd door Chris_NL op 31-08-2011 13:04 ]

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
@cassissss, de NZXT Sentry2 heb ik ook, fijne fancontroller!

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Jerdek schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 13:07:
@cassissss, de NZXT Sentry2 heb ik ook, fijne fancontroller!
Maken je fans geen ratelend geluid?
Ik heb 2 van die controllers terug verzonden naar de webshop omdat hij raar doet met de fans,je krijg dan een geluid te horen alsof de lagers van de fans kapot zijn.
De aerocool touch 1000 heeft dit probleem niet en werkt net zo fijn als de NZXT

[ Voor 9% gewijzigd door Speedy-J op 31-08-2011 13:20 ]

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Chris_NL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-01 15:22

Chris_NL

Miauw

Er is ergens een lijst te vinden van alle fans die ratelen met deze fancontroller ik zal deze weer even opzoeken. Mijn fans in de CoolerMaster 690 II Advanced maken in iedergeval geen ratelend geluid.
We have noticed that some customers has been experiencing an additional noise to their fan(s) when working through the NZXT Sentry 2. We'd like to know the exact brand and model of your fan so we can work to make it compatible.

List:
Antec - Big Boy 200
Antec - Tri Cool 120mm
Lian Li - LI121225SL-B4-C
Lian Li - LI121425QE-B4-A
Scythe - S-Flex SFF21E
Cooler Master - R4-L2R-20CG-GP
Cooler Master - R4-L2R-20CK-GP
Cooler Master - A12025-12CB-3BN-F1
Revoltec - RL026 120mm
XION - RDL1225
Yate Loon - D14SL-12
Be Quiet! SlientWings BQT T8025-LF (80 mm)
Be Quiet! SlientWings BQT-T12025-LF (120 mm)
Last edited by iNZXT; 07-29-2010 at 06:49 PM.

[ Voor 63% gewijzigd door Chris_NL op 31-08-2011 13:25 ]

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Chris_NL schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 13:22:
Er is ergens een lijst te vinden van alle fans die ratelen met deze fancontroller ik zal deze weer even opzoeken. Mijn fans in de CoolerMaster 690 II Advanced maken in iedergeval geen ratelend geluid.
Ik heb een HAF 932 met de stock fans geinstaleerd,ik heb er ook 3 sickleflo inzitten van Coolermaster.
Helaas werkte dat voor mij niet.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Jerdek
Speedy-J schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 13:19:
[...]

Maken je fans geen ratelend geluid?
Ik heb 2 van die controllers terug verzonden naar de webshop omdat hij raar doet met de fans,je krijg dan een geluid te horen alsof de lagers van de fans kapot zijn.
De aerocool touch 1000 heeft dit probleem niet en werkt net zo fijn als de NZXT
Nee heb ik geen last van, kan ook aan je fan liggen he 8)
Ik gebruik Sharkoon Silent Eagles van 2000rpm waarvan er zelfs nog twee met extra fanmate ertussen.

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Jerdek schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 13:55:
[...]

Nee heb ik geen last van, kan ook aan je fan liggen he 8)
Ik gebruik Sharkoon Silent Eagles van 2000rpm waarvan er zelfs nog twee met extra fanmate ertussen.
Mijn fans zijn in orde hoor ,de fancontroller is niet in orde..
Ik zou zeggen google eens een beetje op het probleem dan wordt het een beetje duidelijker ;)

• Jerdek
Ze hebben met bepaalde fans problemen, geven ze ook zelf aan, en dat ze daarmee bezig zijn, op hun eigen forum.
Zie lijstje van Chris_nl

Ik heb iig geen enkel probleem met de NZXT Sentry2 in combinatie met de Sharkoon Silent Eagles.

• Cassissss
Thanks Chris_NL! Ziet er idd goed uit.
Ik wil hem aansluiten op 2 Scythe slip stream 1200 RPM en de standaard casefans van mn CM 690 II.
Ik zie ze niet in de lijst staan maar de Scythe - S-Flex staat er wel in, volgensmij lijkt de slip stream daar nogal op? Heb geen zin in ratelende geluiden... Toch beter voor de Scythe Kaze Master/Kaze Master Ace/Kaze Server gaan?

• .Sjoerd
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-07-2025
Heb zelf de kazemaster 5.25", kan 'm sterk aanraden. Enige nadeeltje is dat het scherm niet uit kan...

specs

• Cassissss
Ah dan zie ik ook meteen 1 verschil met de Kaze Server, die kan dat namelijk wel.
Edit: Even op Newegg naar de reviews gekeken: de Master (Ace) hebben ook geen auto/semi-auto functie.
Verschil Tussen de Kaze Master en Kaze master Ace is denk ik alleen het geborstelde alluminium.
Dan zou het dus een keuze worden tussen de Kaze Server en de NZXT Sentry 2.
Kwa prijs maakt het geen reet uit.
Denk dat het dan toch de Kaze Server wordt.
Of zijn er nog mensen met andere suggesties?

[ Voor 11% gewijzigd door Cassissss op 31-08-2011 16:05 ]

• Cassissss
Ik heb nog een eigen suggestie bedacht.
2x een 3-pin Y-splittertje zodat ik mn mobo aansluitingen optimaal kan gebruiken.
Dat is de meest simpele en goedkope oplossing denk ik.
Gewoon met mn software alles aansturen.
Ik vraag me alleen wel of hoe het met uitlezen van RPM gaat dan...
Maar die dingen zijn zo goedkoop dat ik het maar gewoon probeer.

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Cassissss schreef op donderdag 01 september 2011 @ 11:50:
2x een 3-pin Y-splittertje zodat ik mn mobo aansluitingen optimaal kan gebruiken.
Volgens mij krijg je dan geen RPM meting.

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-01 09:28
Speedy-J schreef op donderdag 01 september 2011 @ 12:10:
[...]

Volgens mij krijg je dan geen RPM meting.
RPM meting heb je dan van 1 fan, de andere wordt alleen aangestuurd.

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-01 22:52
Cassissss schreef op donderdag 01 september 2011 @ 11:50:
Is niet echt aan te raden, die mobo aansluitingen leveren al niet zoveel wattage en als je er dan ook nog eens 3 op 1 aansluiting gaat aansluiten denk ik niet dat het heel bevorderlijk voor de gezondheid van je mobo is.

RPM uitlezen gaat iig niet werken bij de meeste mobos en zijn vaak ook niet via software zoals fanspeed aan te passen.

Ik zelf gebruik deze fan controller:
pricewatch: Lamptron FC6 Fan Controller 5.25 black

[ Voor 18% gewijzigd door Verderf op 01-09-2011 13:17 ]

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

• Aardwolf
@ Verderf: Wellicht dat je nog kunt noemen waarom je voor die Lamptron bent gegaan, aangezien de TS in zijn OP al aangeeft dat hij door de bomen het bos niet meer ziet. Volgens mij is Lamptron ook niet verkeerd, al weet ik niet of die van jou ook zijn genoemde eisen voldoet (o.a. automatische fanregeling en scherm uit te zetten)?

• Cassissss
Ik heb nu wat onderzoek gedaan naar deze oplossing met Y-splitters. Ik heb op mn mobo 2 aansluitingen die ik kan inregelen. Ik wil dus de 2 splitters op de 2 verschillende controlers zetten. Mn nieuwe fans zijn 0.2A en mn mobo zegt dat de aansluiting tot 1A aankan dus dat moet lukken. Ik weet dat ie niet de RPM van beide uit kan lezen maar de eerste fan is dan master waarbij de RPM wordt uitgelezen en de 2e is slave die gewoon evenveel Volt ktijgt als de master. Aangezien mn nieuwe fans gelijk zijn zou dat niet uit moeten maken. Het voordeel hiervan is dat het 1. goedkoop is, en 2. ik het hele automatische systeem simpel in kan regelen met FanXpert.

[ Voor 5% gewijzigd door Cassissss op 02-09-2011 11:09 ]

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-01 22:03
Heb hier zelf de Aerocool Touch 2000, is ook een prima ding. Scherm is uit te schakelen, fans helaas niet, zijn niet veel fancontrollers die dit kunnen volgens mij

• Jerdek
Bij de NZXT Sentry 2 kun je de fans gewoon uitschakelen hoor, en het licht van de display ook.
Zelfs het alarmbuzzertje kun je uitschakelen.

[ Voor 20% gewijzigd door Jerdek op 02-09-2011 12:42 ]

• Cassissss
Ik heb net 2x 3-pin Y-splittertjes besteld bij CSC. Die wilden ze wel met de briefpost opsturen, das nog eens service! Kom ik rond de 3 euro uit, ietsje goedkoper dan een fancontroller :P Zitten natuurlijk wel wat kleine nadeeltjes aan maar ik vind het wel een groot voordeel dat je alles in kan stellen en je er verder niet meer naar om hoeft te kijken.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-01 22:03
Jerdek schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 12:41:
Bij de NZXT Sentry 2 kun je de fans gewoon uitschakelen hoor, en het licht van de display ook.
Zelfs het alarmbuzzertje kun je uitschakelen.
Ik zeg dan ook nergens dat het niet bestaat, alleen dat er niet veel controllers zijn waarmee je de fan volledig uit kunt schakelen ;)

En waarom zou je dat willen, m'n Touch 2000 kan de boel prima stil houden, laat die fans maar lekker draaien

[ Voor 12% gewijzigd door FastFred op 02-09-2011 15:05 ]

• Aardwolf
Jep, zo kan je het eerst nog eens even proberen. Als het bevalt dan ben je mooi goedkoop uit, bevalt het niet, dan heb je er geen torenhoog bedrag aan uit gegeven en dergelijk splitters kan je altijd wel weer een keer gebruiken (bijvoorbeeld bij een fancontroller als je op één kanaal een paar fans wilt zetten).

Bij mijn huidige systeem heb ik dat nu ook zo gedaan. Twee fans op 1 moederbordaansluiting. Mijn Noctua's deden het prima, alleen een Noctua i.c.m. een 200mm Corsair intake fan lukte niet, maar ik had nog genoeg fanaansluitingen op mijn mobo zitten, dus dat was het probleem niet. Moet ook kunnen bij jou dan lijkt me.

• Cassissss
Lets hope so

Verwijderd

Heb het volgende in mijn cm690:

1 fan op de chassis aansluiting op het moederbord, en dus temp. geregeld.

4 fans op een Aerogate 3 van Coolermaster op 800 rpm.

Na het testen bleek dat de kast niet meer warm te krijgen was, en hoefden de fans dan ook niet verder afgeregeld te worden.
Heb toen de Aerogate in zijn achterste stand gemonteerd, waardoor het front er zo weer voor kan zonder dat de fancontroller zichtbaar is.
Werkt bij mij prima, en is ook nog eens erg stil.

• Cassissss
Voor de geinteresserden:
De splitters werken prima.
Geen problemen, alle fans werken, 2 van de 4 worden RPM uitgelezen en alles is simpel in te stellen met Fan Xpert. Computer is ietsje luider geworden (lees: op idle (alles 600 RPM) nu een heel klein beetje te horen) maar niet vervelend.

• Aardwolf
Mooi man! Dan heb je een mooie oplossing voor weinig. En als het allemaal dezelfde fans betreffen met dezelfde rpm, dan maakt het ook niets uit dat je er maar twee kunt uitlezen. Maar hoe kan het dat het nu luider klinkt? Is de rpm omhoog gegaan dan?

• Cassissss
Nee er zitten nu 4 fans in ipv de standaard 2 ;)
Niet zo gek dat ie ietsje luider wordt.
Hij is wel een stuk stiller dan toen mn 2 slip streams op full power draaiden :P

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-01 09:19
Ik heb een Scythe Kaze Master Ace. Het verschil tussen die namen is in feite de afwerking (geborsteld aluminium vs plastic) en automatische vs handmatige regeling. Kaze Master is handmatig en Kaze Server is handmatig of automatisch (eigen keuze).
Pagina: 1