Verwijderd

Topicstarter
Beste forumleden,

Ik ben sinds februari voor mezelf begonnen (naast m'n studie) en dit gaat bijzonder goed. Ik richt me vooral op het bedrijven segment en dan voornamelijk op de bedrijfspromo's en in de toekomst ook meer op evenementen.

Tot voor kort filmde ik alles met een consumentencamera, maar nu ik ook grotere klanten tot mijn portfolio mag rekenen kan dit uiteraard niet meer. Daarom wil ik nu de omslag maken naar verdere professionaliteit met een (semi-) prof. videocamera.

Ik heb een aantal wensen/beperkingen:

- Goede prijs/kwaliteit verhouding
- Kwalitatief goede beelden, ook bij weinig omgevingslicht
- Eenvoudig in gebruik (zonder veel aan te passen toch goede beelden te kunnen schieten)
- Full HD
- Geen tape
- Budget: +- €3.000,- (inclusief statief en eventuele andere benodigheden)

Jullie merken waarschijnlijk aan mijn toelichting dat mijn echte kennis van videocamera's nog een beetje beperkt is. Daarom hoop ik ook dat jullie me enkele bruikbare tips kunnen geven. Ik heb zelf al gekeken naar de JVC GY-HM100 Full HD 3CCD. Wat me verder heel erg interesseert is de mogelijkheid om met een DSLR-cam te filmen. Maar dit is me door velen nu afgeraden omdat de audio mogelijkheden te beperkt zouden zijn.

Ik ben benieuwd welke modellen jullie me zouden aanraden.

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-11-2025

jd1987

cliquefotografie.nl

Het audio gedeelte van DSLR's is prima te doen. De 5DMKII en de 60D bieden standaard manuele audio, de 550D heeft deze functie met een hack(Magic Lantern). Je moet alleen niet de pre-amps van een DSLR gebruiken, die zijn bagger. Gebruik een recorder zoals de Zoom H4n(wel syncen in post), of een mixer bijvoorbeeld van JuicedLink. Zelf gebruik ik een JuicedLink CX231 voor mijn 550D(met Sennheiser ME64/66), maar ik werk ook vaak met een Wendt X2 mixer op een 5D met een Schoeps microfoon. Met beide systemen zijn prachtige audio opnames te maken. Voor de beste prijs/kwaliteit verhouding zit je bij een DSLR. De JVC die je aanhaalt heeft een piepkleine 1/4" inch sensor, daar ga je geen kleine scherptediepte mee krijgen en lowlight is slecht met zo'n kleine sensor. DSLR's hebben een veel grotere sensor, waardoor je filmische beelden kan draaien met een kleine scherptediepte en goed kan schieten in lowlight, met name met snelle lenzen. Een bijkomend voordeel is dat je lenzen kan wisselen, dus de perfecte lens voor de situatie gebruiken waarin je wilt filmen. Gezien je budget, wat voor camera begrippen redelijk beperkt is zou ik gaan voor een DSLR. Als je meer geld uit wilt geven raad ik je de Sony FS100 aan, of eventueel de Panasonic AF100. Dat zijn camcorders met een grote sensor(S35 en M3/4) en kunnen lenzen wisselen.

Gezien je budget zou ik voor dit gaan:

-Canon 60D €857,-
-Tamron 17-50mm F2.8 €300,-
-Secced Reach 3 tripod kit(DV6)€950,-

Heb je nog €900,- te besteden en audio en zaken als SD kaartjes. Ik zou dan voor 2x 32GB Class 10 van Transcend gaan(€80), 2 extra batterijen erbij(€180,-), Juiced Link DT454(€399,-), met Rode NTG-2 mic(€199,-) heb je nog klein beetje over voor XLR kabels, deadcat etc. Prijzen zijn incl BTW, je mag nog 19% terug vragen bij de belastingdienst en dit jaar nog alles in 1 keer afschrijven.

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-01 18:01
Ik zou geen Tamron 17-50 nemen eigenlijk, de focusslag daarvan is zo klein dat een fatsoenlijke MF wel lastig is.
Je zou evt ook kunnen kijken naar een Sony NEX-VG10 (of de opvolger VG20). Goedkoper dan de FS100, maar wel met verwisselbare lenzen.
pricewatch: Sony NEX-VG10E + SEL18200 E18-200mm, f3.5-6.3

Maar zoals hierboven gemeld wordt zijn er ook dSLR's die goed met audio om kunnen gaan.

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Ik draai al anderhalf jaar producties met de Tamron, ik vind het geen probleem hoor. MF lenzen zijn fijner met focussen. Je zou ook kunnen kijken naar oude M42 lenzen of Nikons. Die zijn vaak een stuk goedkoper en daar zitten ook pareltjes tussen. De Tamron vind ik een prima lens om te gebruiken als opstart, om later te investeren in goede primes, zoals bijvoorbeeld Samyang(goede prijs) of Zeiss, of bijvoorbeeld goede L zooms. Dan kan je de Tamron voor een goed prijsje nog tweedehands kwijt.

Ik zou niet voor de Sony VG10 gaan. Is niets meer dan een overpriced NEX sensor in een te dure handycam body. Audio van de VG10 is slecht en bovendien niet manueel instelbaar. Hij is ook nog eens slecht in lowlight(ruis). De VG20 is een betere keuze, die lost alle problemen van de VG10 op(manuele audio, peaking, betere sensor). Nadeel is de E-mount, er zijn maar weinig lenzen met deze mount, je bent dan wel haast verplicht een Alpha mount erbij te kopen om gebruik te maken van fatsoenlijke Sony lenzen of Zeiss primes. De 18-200 die er bijgeleverd wordt is niet veel soeps, gelukkig is de VG20 ook als body only te verkrijgen(VG10 niet).

De net aangekondigde Sony A77 ziet er ook goed uit.

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties so far.

De beeldkwaliteit en mogelijkheden van DSLR zijn ongekend. Ik ben de laatste die dat zal ontkennen. Het punt is dat veel mensen mij het afraden vanwege de focus en het geluid. Ik had gehoopt dat ik het geluid issue met een goede externe microfoon (bijvoorbeeld een Rode videomic) wel zou verhelpen. Daarnaast zeggen veel mensen dat het lang duurt voordat je een goed shot heb (focus), waardoor het voor interview bijvoorbeeld niet optimaal zou zijn. Als iemand met argumenten kan overtuigen in deze, graag. Ik heb in mijn omgeving helaas niemand producties zien maken met een DSLR.

Edit: Ik had trouwens naar een DSLR set gekeken v/d week, en toen is mijn oog gevallen op een Canon 5D + 24-70 mm. Met alle randapparatuur kom ik dan echter ruimschoots boven mijn budget.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2011 17:05 ]

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

De Rode Videomic is geen goede microfoon, maar een goedkoop instappertje ;) Daarbij plaats je voor goed geluid de mic zo dicht mogelijk bij de bron, liefst geboomed van bovenaf met een boompole of een mic statief. Met de Videomic gaat dat niet, want die heeft een ongebalanceerde 3.5mm jack aansluiting, daarmee kan je geen lange kabels gebruiken zonder heel veel ruis en artefacts te krijgen. Alleen voor run en gun werk zet ik een mic bovenop de camera. Die focus heb je zelf in de hand, voor interviews schiet ik meestal tussen de F2.8 en F4, vaak met een wat langere lens zoals een 85mm of een 135mm. Dan heb je genoeg scherptediepte dat de persoon goed scherp is en toch een goede out of focus a achtergrond. Interviews en evenementen zijn mijn bread and butter ;) Het is dus prima te doen met een DSLR. Je moet alleen weten wat de zwakke punten zijn en weten hoe je daar om heen kan werken. Verder is het vooral oefenen met manual focus, je wordt er steeds beter in. Daarnaast zou je ook een follow focus kunnen gebruiken om het jezelf makkelijk te maken.

De 5D + 24-70 is natuurlijk een hele goede combi, maar dan moet je wel bezuinigen op andere essentiële zaken. De body zou ik het minst in investeren. Die komen en gaan en worden snel beter. De 5DMKII is aan vervanging toe en volgens de rumors staat de MKIII op de stoep(zover je daar waarde aan kunt hechten). Ik zou nu meer in lenzen, statief, mics, etc investeren. Daar blijf je jaren mee werken. Je body hooguit 2-3 jaar.

Hier een voorbeeld van mij van interviews die ik regelmatig doe met een 550D, JuicedLink CX231 en ME66:

http://vimeo.com/25763471

Heel simpel, maar wel effectief.

Of een bruiloft die ik laatst heb geschoten(alleen in het midden zit een quote, rest is muziek), waarbij ik een Zoom H1 recorder verstopt heb en het geluid daarvan gesynced heb met het beeldmateriaal:

http://www.rebelfilm.nl/fereshteh-fahim-highlights/

Evenementen en interviews zijn dus prima te doen met een DSLR. Je moet alleen wel goed weten waar je mee bezig bent en wat de valkuilen zijn.

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Die JuicedLink is idd een aanrader, gebruik ik ook regelmatig met m'n 600D. Vind ik persoonlijk ook veel fijner werken dan m'n 7D + achteraf syncen van m'n Zoom H4n... Strategisch geplaatste H1 heb ik ook al een paar keer wat moois mee weten te maken! :)

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hier een voorbeeld van mij van interviews die ik regelmatig doe met een 550D, JuicedLink CX231 en ME66:

http://vimeo.com/25763471

Heel simpel, maar wel effectief.
De moiré in dat jasje (in de de kraag en bij de linkerarm bij de close-up) is waarom ik dat niet met een HDSLR zou doen, i.i.g. niet zonder dit soort filters. Ik zie het steeds vaker, zelfs op tv. Blijkbaar ben ik de enige.
Neemt niet weg dat het best aardig kan werken met zo'n camera, en ze zijn niet duur voor wat ze kunnen, maar voor veel meer dan een sfeerimpressie zou ik ze niet gebruiken. Ik sta overigens vooraan in de rij voor de eerste ('betaalbare') camera die wel echt multi-inzetbaar (foto & video) is.

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-01 09:45

Twhomp

Stayin' Alive

Ik mag mezelf een semi-professionele videograaf/cameraman noemen.

Ik heb de beschikking over een Sony HD-videocamera en over een DSLR (Canon 60D) om mee te filmen. Mijn conclusie: leuk die verwisselbare lenzen op de DSLR en leuk die scherpte-diepte, maar video schieten met een fotocamera is gewoon nog niet volwassen:

Op een 60D moet je de geluidsniveau's telkens instellen en kan je tijdens het schieten niet zien (oplossing: 3rd party firmware op de camera zetten). Geluid is sowieso klote: je zal al snel een mixer er bij moeten hebben.Zebra-striping? Rolling shutter gezeik.

En als ik dan weer film met de videocamera, dan is dat zo intuitief en werkt dat zo fijn.

Alleen 3000 euro is niet genoeg als je een semi-profi HD-videocamera zoekt.

Mijn voorstel: huur je apparatuur de eerste paar klussen. Bijvoorbeeld bij Budgetcam of Camelot. En met het geld wat je verdient kan je dan spullen kopen. Zo heb ik het ook gedaan: binnen een jaar hadden mijn maat en ik al een flinke set spullen en nu met de 60D zelfs genoeg voor 2 camera-ploegen.
hfos schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 15:15:
De moiré in dat jasje (in de de kraag en bij de linkerarm bij de close-up) is waarom ik dat niet met een HDSLR zou doen, i.i.g. niet zonder dit soort filters.
Oei: 385 dollar. Wel een best aardige oplossing. Dat Canon/Nikon/consorten niet zelf met zoiets komen...
Ik sta overigens vooraan in de rij voor de eerste ('betaalbare') camera die wel echt multi-inzetbaar (foto & video) is.
Dat zei ik letterlijk een weekje geleden nog: zodra er een combo is tussen een DSLR en HD-videocamera, die echt goed werkt en over nagedacht is, al kost dat ding 2000 euro, ik koop m.

[ Voor 26% gewijzigd door Twhomp op 31-08-2011 16:29 ]

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Die zijn er al: Sony FS100 en Panasonic AF100, alleen voor €5000,-/€6000,- ....

• hfos
  • Niet online
Die 5.000,-/6.000,- zou het probleem niet moeten zijn, dat kostte mijn camera ook en ik ben het met Rinaldo eens dat 3.000,- niet genoeg is voor een (semi-)professionele camera. Toch zijn de camera's die je noemt niet helemaal wat ik zoek. Het is jammer dat de F3 niet iets goedkoper is, die vind ik stukken interessanter. Zeker met die (overigens belachelijk dure) S-Log upgrade (dr ftw!).

Verwijderd

Topicstarter
Na lang wikken en wegen ben ik er nu dan wel uit. Na op locatie met een DSLR aan de haal te zijn geweest ben ik onder de indruk van de voordelen. De nadelen zijn er zeker, maar die wil ik voor lief nemen.

Mijn oog is dan ook gevallen op een Panasonic GH2, volgens velen toch wel dé DSLR met een uitmuntende video functie. Welke vraag mij nu dan nog rest, is de volgende:

Voor de audio zal de interne microfoon van de DSLR niet volstaan. Kunnen jullie mij, concreet, een advies geven over de mogelijkheden voor mij?

Het extern opnemen met bijvoorbeeld een Zoom H4n, waardoor ik nog moet syncen tijdens de productie heeft niet mijn voorkeur. Een externe microfoon lijkt me dan beter.

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-01 19:01
@JuX0rz.

De Panasonic GH-2 kan ik je zeer aanbevelen. Zeer fijne camera om mee te werken......

Ik heb zelf een Rode-VideomicPro http://philipbloom.net/2011/01/14/rodevideomicpro/

Voor interview enzovoort heb ik een H4N setje met Lavelier of handheld microfoon.

Het enige probleem als je zeer lange interviews opneemt gaat hij out-of-sync lopen dit is op te lossen door in Final Cut Pro of soort gelijkt een speciale timeline aan te maken.

ondertussen ben ik druk aan het wachten op de Red Scarlet Fixed..... Denk ik wel de top video camera voor het geld straks als hij begin 2012 uitkomt.

[ Voor 14% gewijzigd door joke_name op 02-09-2011 11:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kan die Rode microfoon rechtstreeks ingeplugd worden in de GH2?
In een kamer zonder achtergrond geluid moet dit toch ook voldoende zijn om een interview op te nemen?

• Kwartjuh
  • Laatst online: 22-01 14:40
Ik zou je het gebruik van een DSLR STERK afraden voor dit soort werk. In eerste instantie denk je vanwege de kleine DOF dat je geweldige plaatjes schiet, maar je komt er al snel achter dat de kleine DOF ook grote nadelen met zich meebrengt. (het extreem moeten afstoppen om bepaalde details allemaal scherp in beeld te krijgen bijvoorbeeld).

Daarbij zijn de codes van huidige film-DSLR's niet echt geweldig en hebben de camera's een lage bitrate.
Dat je manueel moet focussen is natuurlijk geen punt (zolang je een follow-focus gebruikt) want geen serieuze cameraman filmt met autofocus aan.

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

De Canon DSLR's hebben juist een hele hoge bitrate... Ongeveer 48Mbit per seconde. Dat haalt menig camcorder niet, helemaal niet in dit gesteld budget.

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 12:55:
Kan die Rode microfoon rechtstreeks ingeplugd worden in de GH2?
In een kamer zonder achtergrond geluid moet dit toch ook voldoende zijn om een interview op te nemen?
Als je persé een DSLR gaat gebruiken (als main camera zou ik dat echt niet prefereren, maar het is je eigen keuze):

Zet die GH2 op een rig. Een beetje leuke rig kan je al voor een paar honderden euro's kopen.
Op die rig monteer je een fieldmixer en de output daarvan plug je in je GH2.
Kan je op die rig ook nog een follow-focus monteren.
Misschien indien nodig een matte-box (ziet er voor leken ook nog profi uit).

Dan kan je verschillende audiobronnen afmixen ter plekke.
Ambient opnemen en een shotgun voor de spraak? Kan.
Meerdere lavaliers bij een interview? Kan.
Concertje? Kan.
Een videomic voor run-and-gun werk? Kan (maar daar hoef je geen mixer voor te hebben).

Let wel dat weinig DSLR's niet of niet out-of-the-box de audiolevels in beeld laten zien. Redelijke oplossing: koptelefoon als monitor in de fieldmixer. Maar ik vind het een enorme tekortkoming van een DSLR.

Dan kan je lekker veel XLR-microfoons kopen: een shottie met een boom en blimp, één of meer lavaliers (bedraad: draadloos is heel duur en potentieel straks met de vrijgave van de freqs een miskoop), een handmicrofoon voor spraak, eventueel een mic voor muziek, een videomic voor op de cam (ook handig als je de rig niet gebruikt) en misschien een specifieke ambient microfoon.

En ja, dat is een hoop geld voor mics (I know :') ), maar je kan ze per klus kopen natuurlijk, al gelang naar noodzaak. (Of huren: mics horen kost geen drol)

Een fieldmixer hoeft trouwens niet duur te zijn:
Zoiets is voor 157 euro al heel aardig.
Afbeeldingslocatie: http://www.lcd4video.com/product_images/n/848/MX34C__92971_zoom.jpg

Ik zou los opnemen niet adviseren als je net begint, maar dat zei je zelf ook al :)
Kwartjuh schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 16:08:

...maar je komt er al snel achter dat de kleine DOF ook grote nadelen met zich meebrengt. (het extreem moeten afstoppen om bepaalde details allemaal scherp in beeld te krijgen bijvoorbeeld).

Daarbij zijn de codes van huidige film-DSLR's niet echt geweldig...
Eens: een DSLR schiet eigenlijk alleen maar "Vimeo skateboard filmpjes", dus alleen maar kleine DOF. Ja, je kan lenzen wisselen en daarmee de hoek goed uitkiezen (imho de enige reden om met een DSLR te schieten: cheap verwisselbare lens videocamera). Maar een grote DOF komt inderdaad met een prijs (afstoppen of investeren in genoeg licht (= duur om het profi te doen)).
We gaan binnen schieten met ambient licht? Kleine DOF. Buiten 's ochtends of het gaat schemeren: Kleine DOF. Je hebt geen keuze.

De codecs zijn minder dan bij videocamera's. Toch jammer als je banding in je HD footage krijgt. De dynamic range van een DSLR zal wel goed zijn (het is tenslotte een fotocamera :+ ). Maar de kleurdiepte? Toch weer zonde in post dat je veel kleurcorrectie moet doen.

Mijn mening is dat een DSLR een goede aanvulling is, dat moge duidelijk zijn. Vanwege de vooruitgang vind ik dat DSLR's een plek hebben verdiend in de videowereld. (Puristen zijn het niet met me eens). Als second unit is een DSLR prima geschikt (als de look van het gewenste videomateriaal het toelaat).

[ Voor 27% gewijzigd door Twhomp op 02-09-2011 20:30 ]

Verwijderd

Twhomp schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 15:40:

Alleen 3000 euro is niet genoeg als je een semi-profi HD-videocamera zoekt.

Mijn voorstel: huur je apparatuur de eerste paar klussen. Bijvoorbeeld bij Budgetcam of Camelot. En met het geld wat je verdient kan je dan spullen kopen.
Beste reactie tot nu toe.
Huur de spullen EN bereken de kosten door aan je klanten met een 10% fee er boven op.
Daarnaast ben ik wel benieuwd hoe je de overstap van een consumenten camera naar een (semi) pro setup voor je ziet... 3000 euro is echt totaal niet toereikend naar mijn mening. Dat geld geef ik uit aan een statief en een een mattebox.

Verwijderd

Persoonlijk zou ik voor een 5d m2 gaan met een 24-105 en misschien een objectief met een wat groter diafragma ernaast zoals een 50 1.2 of 1.4.

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Maar dan ga je al snel over het budget van 3000 heen:

Body 5d: 1900, 24-105: 900 en 50 1.4: 330. Is 3130 euro.
En dan nog een rig, follow-focus, fieldmixer, mic en monitor/VF.

Zit je al richting de 5000 euro. En dan film je nog steeds 'maar' met een DSLR ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben uiteindelijk toch gegaan voor de Panasonic GH2.
Tot nu toe dik tevreden. Schitterende beelden en een snelle autofocus.
Nu snel de fijne kneepjes ervan te leren :)

• AvWijk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-01 13:10
Ik zit met hetzelfde dillema, ik heb tot nu toe erg veel spul gehuurd (550D, 600D, 7D, 5D-II) maar ik wil toch echt mijn eigen camera. Wat mij betreft spant het om de 5D Mark II en de Panasonic Lumix GH2. De 6D is nog niet verkrijgbaar en de Mark III is voor mij te prijzig.

Wat voor lenzen heb je erbij gekocht?

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-01 10:27
AvWijk schreef op maandag 26 november 2012 @ 14:09:
Ik zit met hetzelfde dillema, ik heb tot nu toe erg veel spul gehuurd (550D, 600D, 7D, 5D-II) maar ik wil toch echt mijn eigen camera. Wat mij betreft spant het om de 5D Mark II en de Panasonic Lumix GH2. De 6D is nog niet verkrijgbaar en de Mark III is voor mij te prijzig.

Wat voor lenzen heb je erbij gekocht?
Welke lens je het beste aan kan schaffen is afhankelijk van wat je wilt gaan filmen en hoe het eruit moet gaan zien. Wil je veel scherptediepte of juist heel weinig? Daar zul je rekening mee moeten houden als je een lens uit gaat zoeken. In andere reacties wordt bijvoorbeeld de 24-105 genoemd. Zelf heb ik bijvoorbeeld behoorlijk wat DSLR-films gedraaid op een 18-135 kitlens van Canon. Was zeer tevreden over de kwaliteit van dit lensje, alleen soms wat aberratie.

Trouwens, je zou voor jou vraag wel beter een nieuw topic aan kunnen maken, dit topic is redelijk oud. ;)

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Pagina: 1