Samsung spinpoint F3 boot niet in AHCI

Pagina: 1
Acties:

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-02 09:53
Beste allemaal,

Binnenkort ben ik van plan om de Crucial M4 64GB SSD aan te schaffen. Aangezien ik heb gelezen dat SSD's het beste in SATA AHCI modus werken en ik geen RAID wil gebruiken, ben ik het BIOS ingedoken en heb ik de controllermodus alvast bij wijze van test van IDE naar AHCI gezet. Echter boot mijn Spinpoint F3 HD103SJ niet, hij blijft hangen op het win7 splash screen (dat scherm met Windows is loading). Na het hangen krijg ik direct een BSOD waarna de PC zich keer op keer opnieuw opstart om vervolgens weer de BSOD tegen te komen. Ik heb reeds geprobeerd om de firmware van de HD103SJ te updaten, maar hij zegt telkens dat de patch niet voor mijn 'device' is, terwijl ik toch echt de juiste heb gedownload. Mijn moederbord is een ASRock 890GX Extreme 4.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

P.S. Ik ben nieuw hier, dus vergeef het me als ik iets niet volgens de regels doe. Ik leer van jullie kritiek! ;)

• DeeCruise
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-01 12:36
Voor zover ik weet (even uit het blote hoofd hier) is dit normaal als je os geinstalleerd is als je de switch uitvoert. Ik had dit in eerste instantie ook totdat ik de ssd toevoegde aan het systeem en hier het OS op installeerde...

"There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die..."

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-01 19:09
Voordat je in het BIOS de schakelaar omzet moet je dat eerst in Windows doen:

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Servic es\msahci\Start moet op 0 gezet worden.

Daarna in je BIOS omschakelen.

Heb zelf ook die F3, en ook al lopen HD Tune en CDM wat harder door NCQ, in echt gebruik (compilen ofzo) merk ik er weinig tot niets van. ;)

Je zou nu trouwens (als Windows èn BIOS dus goed staan) sector voor sector (met de trial van Norton Ghost of een Linux-USB) je drive kunnen kopiëren naar de nieuwe SSD. Dan staat alles gelijk goed!

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-02 09:53
Dank jullie wel voor jullie reacties :) ! De oplossing van Orwell heeft voor mij gewerkt. Ik merk ook gelijk dat de boottijd van mijn PC een stuk korter is. Ik heb namelijk gelijk samen met de controller modus ook de combined SATA IDE mode uitgezet, deze kon alleen uit als de controller op AHCI stond.