Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeekers
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-07-2022
Op mijn werk hebben we een sbs2008 server en ca 10 werkplekken, nu lijkt het mij wel makkelijk om het netwerk ook te kunnen beheren (uiteraard met toestemming)

Hebben jullie tips hoe je dit het beste kan leren? Ik hoef niet alle details te kennen, maar het lijkt me leuk om de hoofdlijn goed te kunnen beheren.
Dit mag zijn in de vorm van een cursus evt gekoppeld aan een diploma, ik kan me ook voorstellen dat dit enkel door zelf aan de slag te gaan geleerd kan worden.

Ik hoop dat jullie handige tips hebben, alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:41
Met even Googlen op Windows Systeembeheerder cursus kwam ik al het volgende tegen met een hoop cursussen. Echter denk ik ook dat je dat zelf had kunnen vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Met VMware kun je al een hoop leren. VMware op je laptop/werkstation draaien met een SBS2008 en een Vista machine. Met snapshots kun je backups maken, want in zo'n omgeving zijn snapshots prima backups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-07 12:26
Een boek of cursus zal je vooral de basis leren. Je leert hoe SBS 2008 in elkaar steekt, wat je er mee kunt, en hoe je de meest globale dingen realiseert. Op zich is het niet een onaardig vertrekpunt, maar als je er echt mee zou willen werken is het belangrijk om juist praktijkervaring op te doen.

In een boek leren ze je basis troubleshooting, maar in de praktijk zul je vooral vreemde meldingen etc. gaan tegenkomen. Meestal kan je deze tackelen door bijvoorbeeld op de site van MS te kijken, fora te lezen, en te proberen en zien wat er uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:28

3DDude

I void warranty's

werkstation (stop je 8gb ram in kost je 40 euro tegenwoordig ;)) of als het kan 16gb zelfs

download en installeer vmware workstation
installeer 2008 r2 en ga testen / uitzoeken wat je wilt weten?

Wees eens specifiek wat voor taken ' moet je precies uitvoeren' ?
Een nieuwe gebruiker aanmaken?
Mailserver onderhouden?
speciale applicaties up-to-date brengen?

Er zijn legio dingen die je kunt doen natuurlijk

En een goede website om how-to's te vinden voor een aantal taken die je kunt doen op een 2008 server is http://www.petri.co.il/ dan klik je bovenaan op windows server
en kunt ge daar how-to's lezen hoe of wat.. :)

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
3DDude schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 19:12:
werkstation (stop je 8gb ram in kost je 40 euro tegenwoordig ;)) of als het kan 16gb zelfs
Werkt idd zeer goed. Wat echter wel verstandig is, is om de VM's op een aparte harde schijf te installeren of om een SSD te gebruiken. Een normale desktopschijf is lang niet snel genoeg om 2 virtual machines fatsoenlijk te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeekers
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-07-2022
Bedankt voor de reacties,

Met werkzaamheden bedoel ik idd het aanmaken van nieuwe clients, beheren van de exchange server en netwerkprinters laten werken etc. Echt de basis.
Pagina: 1